Sarjamurhaaja-hoitaja Aino Nykopp, Helsinki

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
pivi84
Susikoski
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 11:32 pm

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja pivi84 »

..Ja vielä tohon edel. viestiini lisäys, että vasta nyt viime toukokuusta alkaen oon pystyny lukeen näitä juttuja mediasta... alkuun en kyenny, koska oli niin JÄRKYTTÄVÄ SHOKKI!!!! :? :shock: :cry:
Eipä se lukeminen nytkään hyvältä tunnu, ei tosiaan, jostain syystä vaan kidutan itteeni nykyään lukemalla niitä.. :? Vaikka moni läheinen on sanonu, että älä lue...
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja matlockb »

pivi84 kirjoitti:Karmivaa aatella tota, että tosiaan joku voi niitä Ainon (tai kenen tahansa) tietoja tuolleen saada... :shock: Mutta kuka tuntematon niillä mitään ees tekis... Hyvä kuitenkin ettet laittele mitään linkkejä!!!

Joo, Matlokki, eiköhän me voitas haudata ne typerät "sotakirveet" ?? :)
Itse oisin ainakin valmis siihen, ja tuli tosta viime viestistäs hyvä fiilis, kun asiat noin esitit.. Ihmisiähän me vaan KAIKKI ollaan.. Ja kyl mä toki senkin ymmärrän, että ihminen, joka ei tunne jostain pahasta rikoksesta syytettyä/tuomittua henkilöä, (tässä tapauksessa nyt Aino..) ja tiedä hänen hyviä puoliaan/ole hänelle läheinen, vaan tietää vaan sen, mitä mediassa on ollut, ja ne teot, niin ei varmaan silloin hirveesti sitä tuomittua/syytettyä sympatiseeraa... Siis, got the point?! :D
Ja tosiaan ymmärrän myös sen, että ne uhritkin on ollu jollekki läheisii ja rakkaita, ja tosiaan voin vaan kuvitella et miten pahalta niiden omaisista tuntuu, ja tuntuu mustaki pahalta, kun asiaa ajattelenki...
Oon useasti tota kelannukin, et kamalaa on... :?
En osaa oikein paremmin selittää, mut eiköhän tässä oo tullu asiat selviks.. Tekoja en hyväksy, tietenkään, mutta Aino on kuitenki se sama minulle rakas ihminen, ja tätä kaikkee vaan on niin vaikea, ts MAHDOTON käsittää!!! :roll: :cry: :cry: :cry:
Tietenki voidaan ne sotakirveet haudata, ja mielellään jo nyt ennen kuin niitä on ehditty esille edes kunnolla ottaa.
Korostan edelleenkin että sinulle toivon elämässäsi pelkkää hyvää etkä varmasti ole Ainon tekoihin syyllinen tms ja luonteeltanikin olen sellainen että joskus kiehahtaa mutta osaan myös asiat selvittää ja unohtaa. Ymmärsin puheistasi ettet itsekkään hänen tekojaan hyväksy, voin vain kuvitella kuinka kauhealta itsestäni tuntuisi jos jotain läheistäni syytettäisiin vastaavista teoista, ei se helppoa olisi todellakaan joten toivon koko sydämestäni sinulle voimia ja haluan että ymmärrät sen että ei ole sinua tarkoitus ollut loukata A Nykoppin läheisenä.
Tämä olkoon ihan avoimena kirjeenä sinulle vaikka ajattelin ensin sen yv:nä laittaa.
jmit
Vic Mackey
Viestit: 1926
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:55 pm

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja jmit »

"Tekoja en hyväksy, tietenkään, mutta Aino on kuitenki se sama minulle rakas ihminen, ja tätä kaikkee vaan on niin vaikea, ts MAHDOTON käsittää!!!"

Tuollainen ystävyys on tavallaan ihailtavaa. Usein esimerkiksi julkisuuden henkilö toteaa, että ystävät häipyivät ympäriltä, kun tuli päihdeongelma tai rattijuoppoustuomio. Ymmärrän kyllä, että tosiystävyyden tuleekin kestää vastoinkäymisiä, mutta, mutta....

Onko ystävyytesi oikeasti niin rajatonta, että mitään rajaa ei tule vastaan? Nyt on murhattu täysin puolustuskyvyttömiä vanhuksia. Mitä jos Aino olisi syönyt elävältä pieniä lapsia, niin vaikuttaisiko sellainenkaan mitenkään ystävyyteesi? Missä raja kulkee, vai eikö sitä todellakaan ole lainkaan?
jmit
Vic Mackey
Viestit: 1926
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:55 pm

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja jmit »

Pilvi,

Vielä kysymys sinulle. Ystävysten välillä on toisinaan riitaa. Mitä jos sinun ja Ainon välillä olisi riita ja Aino tulisi sitten tekemään sovintoa ja tarjoaisi sovinnon merkiksi sinulle jugurttia, niin söisitkö jugurtin?
pivi84
Susikoski
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 11:32 pm

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja pivi84 »

Matlockb; Juup, meidän välit selvät, asiaa kirjoitit! :)
Ja samanlainen oon itekin ihmisenä, että joskus saattaa "kiehahtaa yli", mutta osaan kyllä myös asiat selvittää ja unohtaa, joten nou hard feelings!!! :D
Ymmärsin kyllä pointtisi!!
Jmit... Pahan heitit... Mahdoton tohon vastata... Kauheeta se on ajatella niiden vanhusten kohtaloita, itsellänikin on äiti ja mummo elossa... Sekä koska olen äiti itsekin, niin "Lasten elävältä syöminen" kuulostaa vieläkin kamalammalta... :roll: Mutta kamalia olivat nuokin teot, todella, en niitä vähättele mitenkään, enkä siis todellakaan hyväksy.

En osaa kyllä oikeesti sanoa, olisiko sellasta tekoa, minkä vuoksi olisin Ainon "hylännyt"... Tekoja ei tarvi, eikä voi hyväksyä, mutta se ihminen on niin tärkeä, ettäettä...
Täytyy rehellisesti sanoo, etten osaa oikeesti sanoo, oisko sellasta rajaa mikä Ainon ja mun ystävyyden ois rikkonut... En ois tällästä kamaluutta IKINÄ voinut kuvitella, mut ystävyys kuitenkin kesti...
Ja toi jugurttikysymys... :roll: Teoreettisesti toki heitit sen, I know...
Tässä todettakoon, ettei meillä koskaan Ainon kanssa ollut riitoja... Jos nyt on "pakko" vastata, niin.. Kyl mä sanon, että söisin.
pivi84
Susikoski
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 11:32 pm

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja pivi84 »

jmit kirjoitti:
Tuollainen ystävyys on tavallaan ihailtavaa. Usein esimerkiksi julkisuuden henkilö toteaa, että ystävät häipyivät ympäriltä, kun tuli päihdeongelma tai rattijuoppoustuomio. Ymmärrän kyllä, että tosiystävyyden tuleekin kestää vastoinkäymisiä, mutta, mutta....
Niin, lisättäköön edelliseen vielä, että myönnän sen, että jos kyseessä ois ollu "joku frendi vaan", niin varmasti ois saattanut välit kärsiä ja pahasti...
Mutta koska nimenomaan Aino kyseessä, minulle todella läheinen ihminen, niin tosiystävyys kyllä kestää, näköjään mitävaan... Ja viel tohon jugurttikysymykseen... Tiivistettynä siis, en osaa Ainoa pelätä mitenkään, hän ei oo MULLE koskaan tehnyt mitään pahaa, enkä usko että tulis tekemäänkään...
Öö, pää nyt ihan tyhjä, en osaa ilmasta itseäni nyt verbaalisesti kovinkaan lahjakkaasti.. :?
jmit
Vic Mackey
Viestit: 1926
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:55 pm

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja jmit »

Pivi,

Kiitän vastauksista. Asia tuli selväksi. Toivotan sinulle onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä. Sinulla on täysi oikeus olla Ainon ystävä. Minulle Aino on ainoastaan tuntematon henkilö, joka on syyllistynyt yhteen Suomen rikoshistorian pahimmista rikoksista. Kiinnostuneena tosin olen tapausta seurannut ja erityisesti yhteiskunnallisia reaktioita tapauksen ympärillä.

Nyt ei ole enään ollut edes naisasiaunioni huutamassa, että Aino on uhri, Aino vapaaksi ja vainajille pikku sakko. On ylitetty joku raja yhteiskunnallisessa keskustelussa, kiitos siitä kuuluu mm. Ainolle, Anneli Auerille ja Katariina Pantilalle. Tosin vähän ihmetyttää, että eikö olisi ollut parempi myöntää naisen väkivaltaisuus jo aiemmin, niin ehkäpä nämäkin tapaukset olisivat jääneet toteutumatta, ainakin nyt esiintyneessä laajuudessa.
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Sen verran Valviran Julkiterhikistä selvisi että tämän hoitajan oikeudet toimia ammatissaan on poistettu nyt.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Käsittely jatkuu perjantaina 26.11.

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... -valmistui
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Perushoitaja Aino Nykoppin mielentilatutkimus on valmistunut. Naisen avustaja kertoo, että hoitaja oli mielentilatutkimuksen mukaan täydessä ymmärryksessä.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=2282302
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Anteeksi OT, mutta vähän ihmetyttää, kuinka kummassa tuo Lampela ehtiikin lähes kaikkiin kohutuimpiin tapauksiin puolustuksen asianajajaksi? Eikö tästä maasta tosiaankaan löydy muita halukkaita näihin puolustajiksi vai onko Lampela joku supertyömyyrä, jolle ei tuota vaikeuksia pyörittää yhtäaikaa 3-4 isoa juttua?
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja Tiina »

^Lampelan on vähän pakko ehtiä joka paikkaan, kun toimistolta ei löydy toista yhtä pätevää. :mrgreen:


MTV3 – Ari Lahdenmäki

Julkisuudessa tunnetun helsinkiläisen rikosasianajajan Heikki Lampelan huumerikosjuttuun lähettämä lakimies on saanut moitteita Vantaan käräjäoikeudelta.

Oikeuden mukaan oikeustieteen maisteri Maria Nelskylä, joka toimi törkeästä huumausainerikoksesta syytetyn hampurilaismiehen avustajana ennen oikeudenkäyntiä, ei ollut kelpoinen julkiseksi puolustajaksi.

Pääkäsittelyssä 8. maaliskuuta syytetyn puolustajaksi ilmoittautui oikeustieteen maisteri Heidi Arles niin ikään Asianajotoimisto Heikki Lampelasta. Arles esitti, että ajalle 7. marraskuuta 2009 – 3. tammikuuta 2010 puolustajaksi määrättäisiin taannehtivasti Nelskylä. Arles esitti vielä, että Nelskylälle maksetaan valtion varoista palkkiona arvonlisäveroineen noin 1 800 euroa.

Lain mukaan puolustajan on oltava kuitenkin asianajaja tai julkinen oikeusavustaja. Muu lakimies voidaan määrätä tehtävään vain erityisestä syystä.

Käräjätuomari Risto Tikan allekirjoittamassa päätöksessä todetaan, ettei Nelskylällä ole ollut mitään estettä pyytää puolustajan määräystä aikaisemmin.

"Pyrki turvaamaan palkkion maksamisen itselleen"

– Jos Nelskylä olisi näin menetellyt, käräjäoikeus olisi voinut arvioida hänen kelpoisuutensa ja määrätä tarvittaessa – – lain mukaiset kelpoisuusehdot täyttävän puolustajan. Esittämällä pyynnön vasta toimenpiteittensä suorittamisen jälkeen ja asian pääkäsittelyn alettua Nelskylä on siten ilmeisesti pyrkinyt turvaamaan puolustajan määräyksen saamisen itselleen ja palkkion maksamisen hänelle valtion varoista, tuomiossa sanotaan.

– Nelskylän menettely ei ole hyväksyttävää, oikeus toteaa ja hylkää Nelskylän pyynnön ja palkkiovaatimuksen.

Nelskylä kiistää "missään nimessä" ajatelleensa ilmoittautua puolustajaksi jälkikäteen varmistaakseen määräyksen ja palkkion saamisen. Hänen mukaansa avustajan vaihdoksia tapahtui käsittelyn aikana, ja yhdessä vangitsemisistunnossa hänet olisi halutessaan jo määrätty puolustajaksi.

Arles perusteli pääkäsittelyssä pyyntöä sillä, että syytetty itse ehdotti Nelskylää puolustajakseen ja oli tyytyväinen tämän palveluksiin.

– [Syytetyn] omalle pyynnölle tai arviolle Nelskylän kelpoisuudesta ja sopivuudesta puolustajan tehtävään ei voida antaa merkitystä, koska [syytetty] ei tunne Nelskylää entuudestaan eikä hänellä ole muutoinkaan ulkomaalaisena ja suomen kieltä ja Suomen oloja tuntemattomana kykyä arvioida puolustajakseen sopivaa henkilöä, oikeus toteaa.

Arles perusteli pyyntöään myös sillä, että Nelskylä oli yhdeksän vuotta töissä Helsingin hovioikeudessa. Tämä työkokemus on kuitenkin ajalta, jolloin hän ei vielä ollut valmistunut juristiksi.

Toinenkaan lakimies ei olisi kelvannut

Myöskään pääkäsittelyssä esiintynyt Heidi Arles ei oikeuden mielestä ollut lain mukaan kelpoinen syytetyn puolustajaksi.

Oikeus kirjasi kuitenkin päätökseen olevansa "pakotettu" määräämään Arleksen tehtävään, sillä jutun syytetyistä viisi oli vangittu.

– Meillä ei ollut mitään mahdollisuutta peruuttaa pääkäsittelyä, käräjätuomari Tikka sanoi tänään MTV:n uutisille.

Suomen Asianajajaliiton valvontalautakunta on aiemmin ratkaissut Heikki Lampelan eduksi hieman samankaltaisen tapauksen. Lampela ei valvontalautakunnan mukaan tehnyt virhettä, vaikka lähetti oikeudenkäyntiin tilalleen lakimiehen, joka ei ollut asianajaja eikä yleinen oikeusavustaja.

Lain mukaan syytetyn itse ehdottama muu lakimies voidaan määrätä puolustajaksi, "jos erityiset syyt eivät toisin vaadi". Valvontalautakunta katsoi, että sen käsittelemässä tapauksessa syytetty halusi kyseisen lakimiehen Lampelan sijaiseksi ja lakimies oli aiemminkin määrätty puolustajaksi oikeudessa.
Tähtisade
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: To Heinä 24, 2008 5:37 pm

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja Tähtisade »

IS kirjoitti:Myrkkyhoitajan mielentilatutkimus julki:
"Tämä on pöyristyttävää"
26.11.2010 09:48

Helsingin käräjäoikeus päätti julkistaa niin sanotun myrkkyhoitajan Aino Nykoppin mielentilalausunnon johtopäätökset.

Asiaa käsiteltiin perjantaiaamuna oikeudessa. Nykoppin avustaja kertoi, että tämä oli mielentilatutkimuksen mukaan täydessä ymmärryksessä.

Tutkimuksen mukaan Nykoppilla on antisosiaalinen persoonallisuushäiriö, johon liittyy psykopaattisia piirteitä.

Hänellä on tutkimuksen mukaan tunne-elämän häiriöitä, jotka on havaittu jo nuoruudessa. Hänellä on myös poikkeuksellisen vahva valehtelutaipumus ja hän on erittäin kyvykäs manipuloimaan muita ihmisiä.


- Tämä selittää sen, miksi hän on ylipäänsä kyennyt myrkyttämään puolustuskyvyttömiä potilaitaan, syyttäjä sanoi.

Syyttäjän mukaan Nykoppilta puuttuu omatunto, eikä hän kadu. Hänellä on taipumusta tunne-elämän epävakauteen, ja selkkauksiin joutuessaan hän syyttää muita.

Nykopp itse piti lyhyen puheenvuoron mielentilalausunnosta. Hän sanoi pitävänsä "pöyristyttävänä", että johtopäätökset julkistettiin.

- Tämän jälkeen kukaan ei enää uskalla puhua mielentilatutkimuksessa mitään, Nykopp sanoi.

- Minut yritettiin saada tunnustamaan teot. Ilmeisesti siitä on päätelty valehtelutaipumus.

Julkisessa ja yksityisessä terveydenhuollossa perushoitajana työskennellyt Nykopp todettiin syylliseksi henkirikoksiin jo ennen mielentilatutkimusta. Käräjäoikeus antaa lopullisen tuomion hoitajalle 22. joulukuuta.

Syyttäjä vaatii naiselle elinkautista vankeutta muassa viidestä murhasta ja kuudesta murhan yrityksestä. Nainen kiistää rikokset. Hän myrkytti iäkkäitä hoidokkejaan lääkkeillä laitoksissa ja näiden kotona vuosina 2004-2009.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... &pos=no-tu
piippis
Armas Tammelin
Viestit: 86
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 12:07 pm

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja piippis »

matlockb kirjoitti:Sen verran Valviran Julkiterhikistä selvisi että tämän hoitajan oikeudet toimia ammatissaan on poistettu nyt.
Ei ole poistettu. Hän vain avioliiton myötä on muuttanut nimeään eikä tietoja löydy vanhalla nimellä.

Valviran kanta on, että poistetaan sitten tuomion jälkeen. Sitähän ei vieläkään ole annettu.
Kuunsirppi
Lauri Hanhivaara
Viestit: 141
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 12:34 am

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja Kuunsirppi »

Hyvä, että mielentilatutkimuksen tulos on julkistettu. Siinä ilmeni, että Nykoppilla on antisosiaalinen persoonallisuushäiriö, jonka ominaisuudet ovat:

1. Poikkeuksellisen runsas valehtelutaipumus.
2. Huomattavan kyvykas manipuloimaan muita ihmisiä näennäisen ystävällisellä ja miellyttävällä käyttäytymisellään pystyen näin antamaan valheellisen, empaattisen, luotettavan ja kyvykkään kuvan itsestään.
3. Selkkauksiin joutuessaan hänelle on tunnusomaista syyttää muita ja kaunistella valheellisesti omaa käyttäytymistään.
4. On toistuvasti toiminut lakien ja sääntöjen vastaisesti osoittamatta katumusta teoistaan.

Hyvä, että nämä piirteet on julkistettu.

Minulla on esimies, johon nämä piirteet sopivat täysin. Lisäksi esimieheni on korostanut, että hän kostaa aina jokaiselle, joka toimii häntä vastaan. Uskon, että näiden Nykoppin persoonallisuuden häiriötekijöiden julkituominen estää tulevaisuudessa vastaavia rikoksia. Ainakin tämänkaltaisten ihmisten kanssa läheisessä kohtaktissa olevat osaavat olla varuillaan. Minä en ainakaan ota vastaan hänen tarjoamiaan juomia ja ruokia, koska nehän voivat olla myrkytettyjä, jos hänellä on jotain kostettavaa minua kohtaan :shock: .

Joka tapauksessa. Piirteet istuvat täysin yksiin oman pomoni kanssa.
Vastaa Viestiin