Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 1)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Lukittu
anneli1
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 12:30 pm

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

Minua pikkasen hiertää tämä asetelma, että Kyllikin isä tiesi, samoin veli, poliisitutkijat ja koko Isojoen väestö tiesi syyllisen! Minkä ihmeen takia ei sitten syyllisestä saatettu vastuuseen?? Mikä oli tämän kollektiivisen salassa pidon peruste?

Jos en tietäisi Auli Kyllikin tapauksen olevan tosi, mieltäisin jutun kategoriaan `urbaanilegendat´.
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:oops:
Jos Kyllikki Saaren isä tai veli olisi sanonut minulle, että hän tietää tekijän/tekijät, uskoisin jotenkuten, muuta kaikkea kirjoittelua pidän lehtimiesten aikaansaanoksina, sinne suuret myyntiotsikot sarjaan kuuluvina ja jos ei ole kirjoitettavaa, sommittelevat itse.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Jo kauan on puhuttu siitä, että K. Saaren isä ja mahd. veli olivat selvillä murhaajasta. Se on aina vilahdellut vuosien varrella jutuissa, mutta en ole nähnyt siitä revittävän isoja otsikoita. Siinä on niin kerrassaan vähän jutun juurta.

Voi vain ounastella, miksi nämä kaikki (ja vielä nykytutkija, joka on perehtynyt juttuun ja on ilm. selvittänyt sen, linkki aiemmin tällä palstalla) näin yksimielisesti ovat pystyneet vaikenemaan asiasta. Vaikka todisteiden puutteessa olisi pidetty suuta soukemmalla, niin kyllä jotain olisi näin pitkän ajan kuluessa vuotanut.

Itse uskon, että sukulaismiehet mielestään tiesivät. Kyllikin itsensä ja perheen takiako asia vaiettiin...
Nothing is quite what it seems
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5189
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Ja kaikissa surmatapauksissahan tutut, sukulaiset ja kylänmiehet aina "tietävät" tekijän.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
merzi
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 9:51 am

Viesti Kirjoittaja merzi »

JA PASKAT! Jos jollakulla ihan oikeasti olisi ollut tietoa Kyllikin murhasta, niin sitten uskon spekulointiin!
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Jos Kyllikki S:n perheväki uskoi tietävänsä tekijän, mitenhän sitä eleltiin mahdollisesti samalla kylällä tai vaikka eri kylälläkin ihan entiseen malliin. Kymmeniä vuosia isäkin eleli vielä, ihan tyytyväisenä? Kyllikki S:n isän kommenteista tulee sellainen olo, että hän olisi ollut jonkinlainen fatalisti. Uskoikohan hän, että murhaaja saa tuomionsa tuonpuoleisessa tms.

Toisaalta spekuloin, että itse Kyllikkiin liittyi jotakin, minkä takia asia vaiettiin yksimielisesti perheessä ja laajemmin kylällä.

Tuntemallani paikkakunnalla sattui kolmisenkymmentä vuotta sitten tapaus, että talvisen iltayön pimeydessä perheen isä meni kaivolle ja putosi sinne. Kaikki "tiesivät" kylällä, että tarkoitus oli pukata kaivoon perheessä asuva anoppi, mutta mailla oli silloin kerta kaikkiaan niin pimeää, että erehdys pääsi sattumaan. :shock:
OT, mutta maaseutu oli ennen sellaista, että asioita vaiettiin, ja ulkopuolinen ei saanut kerrassaan mitään selville, jos yhteisö oli niin "sopinut".
Nothing is quite what it seems
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

Maybrick kirjoitti:Jo kauan on puhuttu siitä, että K. Saaren isä ja mahd. veli olivat selvillä murhaajasta. Se on aina vilahdellut vuosien varrella jutuissa, mutta en ole nähnyt siitä revittävän isoja otsikoita. Siinä on niin kerrassaan vähän jutun juurta.

Voi vain ounastella, miksi nämä kaikki (ja vielä nykytutkija, joka on perehtynyt juttuun ja on ilm. selvittänyt sen, linkki aiemmin tällä palstalla) näin yksimielisesti ovat pystyneet vaikenemaan asiasta. Vaikka todisteiden puutteessa olisi pidetty suuta soukemmalla, niin kyllä jotain olisi näin pitkän ajan kuluessa vuotanut.

Itse uskon, että sukulaismiehet mielestään tiesivät. Kyllikin itsensä ja perheen takiako asia vaiettiin...

:oops:
Kertomisesta olisi ehkä aihutunut otain häpeää omalle perheelle, se on minunkin mielestäni ainoa vaikenemisen syy.
Ehkä perheellä oli/on joitain arveluita asiasta ja lehtimiehet kirjoittavat
sitten sensaatiokirjoituksia, että tietävät.
Veli K:n kauppa-apulaisen mukaan pappi. kuitenkin. :oops:
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Olisiko Kyllikki kenties ollut paljastamassa jotain, kenties läheistään jostain ilkityöstä.

Jos se olisi ollut lähipiiristä, niin häpeä olisi ollut suuri.

Olen lukenut Kyllikin isän ankaruudesta, mutta miten oli tuon viinan kanssa läträäminen.

Perhehän asui melkoisessa korvessa, jossa ei tainnut muita taloja olla ihan naapurissa.

Olisiko jossain kuusen juurella pannu porissut ja savun haju leijunut lähimaastossa.

Tosin perhehän oli uskovainen, joten se saattaisi sotia vastaan, mutta voihan niitä olla muitakin syitä.

Käydessäni viime kesänä Kyllikin suohaudalla, niin sanoin heti vaimolleni, että tekijä on tuntenut maaston ja että Kyllikin on täytynyt olla kuolleena jossain piilossa, josta sitten joillain maitorattailla on kärrätty tienlaitaan, ja siitä kantaen hautapaikalleen, joten ainakin hautaajia on täytynyt olla kaksi.

Toinen vahtimassa ja toinen hautaamassa.

Olisi varmaan karmeaa mennä syyspimeällä yöllä hautapaikalle ja kuvitella siinä sellaisen lippalakkipäisen laihan miehen ruudullisessa takissaan kaivamassa hautaa, ruumiin maatessa vieressä.

Jostain olen saanut murhaajasta tuollaisen kuvan, kuiva melko pitkä, huonohampainen holkkitupakan polttaja.
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:oops:
Ensimmäisenä tule mieleen jonkinlainen Kyllikin hyväksikäyttö tai yritys, kuka sitten lieneekin ja siitä vaietaan.
Se kai on tullut selväksi, että Kyllikki oli pelännyt kotimatkaa.
Ystävätärhän on jotain tällaista kertonut.
Onhan se pitkä pyörämatka, ehkä metsätaipaleittenkin halki, kenelle hyvänsä naishenkilölle vähän pelottava, se on luonnollista.
Ei se meikäläinen muorikaan enää pimeällä lenkkeile Oittaan poluilla, keväällä taas sitten. Viikonloppuisin en Bodomille kerkiä.
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Lainattua:


Äitini tunsi Kyllikki Saaren ja kävi tämän kanssa samaan aikaan rippikoulunkin 1952. Rippikuva on vieläkin olemassa ja siinä Kyllikki takimmaisena kuvassa.

Ennen katoamistaan Kyllikki kirjoitti henkilökohtaisen kirjeen Kanervolle Merikarvialle. Kyllä pappi tiesi, että tyttö on palaamassa kotiin Kortteenmäen seuroista. Osasi odottaa tyttöä ja tiesi reitin mistä tämä kulkee. Kyllikkiä oli ahdisteltu aikaisemminkin. Talvella 1952-1953. Hän oli ollut hiihtämässä ja jostain syystä hän ei uskaltanut hiihtää kotiinsa yksin. Soitti isälleen ja pyysi häntä noutamaan hänet. Ainut mitä tyttö totesi olivat sanat,-" että aina ei ole uskallettua kulkea yksin''. Kyllikki löydettiin 11.10.1953 sunnuntaina kello: 10.10 aamulla. Hänet löysi Ilmari Hietaoja niminen nuorimies. Hän oli mukana tutkintaketjussa ja osui Lellunsuon rahkasuolle. Hän havaitsi nyrkin kokoisen multakokkareen erään kuivuneen männyn vierestä. Potkaisi kokkaretta ja se hajosi. Samalla tarttui kuivuneeseen mäntyyn, joka oli metrin korkuinen Se jäi hänen käteensä jaoli vuoltu alhaalta tyvestä teräväksi vasemmalla kädellä. isketty Kyllikin vatsanpeitteiden läpi.Noh! Siihen aikaan ihmiset saivat kulkea rikospaikalla vapaasti, eikä Kyllikin hautaa eristetty riittävästi. Tallottiin tärkeitä todisteita ja lapio hävisi jolla hauta oli kaivettu. Näkyy muutamassa kuvassa. Kyllikin virsikirja, kello ja punakantinen virsikirja hävisivät surman yhteydessä


Viimeinen Kyllikin elossa nähnyt oli Jaakko Lähteenmäki. Hän oli itsekkin tulossa seuroista, mutta Möykystä päin. Häntä vastaan tuli kovaa vauhtia pyöräilevä Kyllikki. Kello oli silloin 22.10-22.15. Kyllikki kohtasi kohtalonsa arvioiden mukaan n. 22.20. Outoa, että mies ei nähnyt ketään ihmisiä, kun hän tuli toisesta suunnasta. Kyllä tyttöä odotettiin metsänreunassa.
Katoamispaikalta löydettiin seuraava aamuna varhain lasimurskaa ja auton kääntymisjäljet. Lisäksi kamppailun jälkiä. Naisen korkeakorkoisen kengän jälkiä ja lisäksi jälkiä, kun polkuopyörää on sivuttain vedetty metsään..
2 - vuotiaas Valma Hautaniemestä tuli todistaja. Hän näki kermanvärisen auton tulevan Uurosta päin Isojoelle ja palaavan vasta puolentoista tunnin kuluttua takaisin. Auton takaluukusta pilkotti polkupyörän takarengas.

Äitini uskoi vahvasti että pastori Kauko Kanervo oli surman takana.

Kanervo piti nuorista tytöistä. Saattoi raskaaksi oman rippioppilaansa ja sai tästä kuritushuone tuomion. Kihlasikikn tytön. Otti tämän väkisin metsässä ensimmäisen kerran. Minulla on olemassa vanha vuoden 1962 Hymylehti jossa Kanervo kiistää tunteneensa koskaan Kyllikkiä. Mies valehtelee. Kyllikki oli työssä kirkkoherranvirastossa ja uusi siellä kírkonkirjoja. Eikä tyttö lähettäisi miehelle kirjettä jos hän olisi vieras. Lisäksi minulla on Nykypostin haastattelu jossa tyttö jonka pappi saattoi raskaaksi Kihniössä kertoi Kanervon olevan mustasukkainen ja hyvin omistava. Tämä oli sanonut, että jos hän ei saa tyttöä ei saa kukaan muukaan. Ja, kun tyttö oli puhunut Kyllikistä ja hänen kohtalostaan oli pappi muuttunut uhkaavasksi ja tyttö oli sanonut aistineensa suurta pelkoa ja outoa tunnelmaa. Kyllikin surman jos minkä toivoisin selviävän, jotta voisin todeksi osoittaa, että Kanervo sen teki eikä kukaan muu. Sukka on vielä olemassa ja näre. Näistä saisi otettua dna- näytteet. Lisäksi Kanervon luista hänen dna- näyteensä. Tulisi halvemmaksi, kuin Bodom järven varmana pidetty mysteerio. 1953 luvulla kirkkoherra oli jumalaa almepi ja hänellä oli melkoisesti arvovaltaa. Kun Kyllikki katosi oli Kanervo ilmestynyt Keski- Suomessa sekavassa mielentilassa ihmisten ilmoille. Hänet näkivät useammat ihmiset ja hänen vaatteissaan oli verta.
-Murha ei vanhene koskaan ohlemassa Åke Lindman sanoi epäsuorasti olevansa varma Kanervon syyllisyydestä. Hänkin!
.
Kanervolla oli 10 tunnin aukko sunnuntaiyönä 17,5,1953 jolle häneltä ei löytynyt alibia. Surman jälkeen hän oli ilmennyt ihmistenilmoille verisissä vaatteissa ja sekavassa mielentilassa. Tämä on saamaani faktatietoa. Kyllä itsekkin olen hiukan ihmetellyt tuota seikkaa kaikesta huolimatta, että miksi hänen isänsä ilmoitti tyttärensä katoamisesta vasta tiistai iltana.. Nimismies Sipilä käyttäyi todella omituisesti, kun hänelle mentiin ilmoittamaan Kyllikin katoamisesta. Totesi, että on muutakin tekemistä, kuin lähteä etsimään tyttöä.

Minulla on muutakin tietoa. esim tämän kyseisen nuoren neidon isä kertoi itse kuinka Kanervo saattoi tytön raskaaksi ja hänelle tehtiin abortti. Kihlasikin hänet vielä, vaikka oli itse aviossa. Tapaili tätä tyttöä useita kertoja pappilassa ja tyttö oli siellä yötäkin. Tyttö itse kertoi kuinka Kanervo otti hänet monta kertaa noina kertoina. Kaikki alkoi tytön kotoa. Kanervo kävi siellä usein ja pyyteli tyttöä pappilaan työhön. Tytön isän mielestä tyttö oli vielä niin nuori eikä hän meinannut millään ensin suostua. Tyttö lähtikin sinne vastahakoisesti. Vuonna 1944 ollessaan virassa pohjois- karjalan sotilaspiirin kenttäpappina siellä puhuttiin avoimesti hänen naisseikkailuistaan. Sielläkin kanervo sekaantui johonkin tyttöön joka oli joensuusta. Oli raiskannut tämän ja kuis muuten, kuin saattanut raskaaksi hänetkin. tyttöä ei otettu todesta koska hänellä on mielenterveysongelmia. Äitini sanoi Kanervon olleen täysi pedofiili.. Yritti äitiänikin ja hänen kaksossiskoaan. Puhui kaksimielisiä ja pyysi tulemaan kahdenkeskiseen raamatuntutkinta iltaan. äitini oli kotoisin Isojoen Kärjenkoskelta. Näkyi Kanervon kiinnostus selvästi. Ihastui varkakkaan ison talon kilttiin siveelliseen neitoon.


Pappi saattoi raskaaksi vuonna 1956 Merikarvialla 15 vuotiaan Aune nimisen tytön.. tyttö oli syvästi helluntalainen.. Tyttö yöpyi usein pappilassa jossa he saivat kaikessa rauhassa harrastaa "lemmenleikkejään". Kirjoitteli hänelle kirjeitä joissa on avoin seksuaalinen tyyli.. Olen muutaman jopa itse lukenut. puhuu niissä "mirhakukkulasta, ja rypäleestä.. Kuinka tyttö on hänen oma puolisonsa ja heillä on toisiinsa lihalliset oikeudet.. Kihlasormuskin piti ostaa johon kaiverrettiin ensimmäinen yhdyntäpäivä.. Tosi sairasta.. Tästä Kanervo jäi kiinni ja hänet erotettiin virastaan.. Sai "kuritushuonetuomion".Tämä Aune tyttö kertoi hänelle tulleen mieleen Kyllikki Saaren tapaus ja häntä pelotti olla papin lähellä.. Oli kysynytkin Kyllikistä ja heti Kanervo oli vaiennut, kuin muuri.. Asia oli arka.. kielsi lainkaan tunteneensa Kyllikkiä, vaikka hän oli ollut apulaisena Kanervolle ja auttanut kirkkoherranvirastossa.. Uhkaili Kanervo Auneakin.. Sanoi, että jos hän ei tyttöä saa ei saa kukaan muukaan... Yöpyi Kyllikki pappilassakin muutaman kerran..Kyllikki oli työssä Kanervolle kirkkoherranvirastossa uusien kirkonkirjoja. Kanervo oli palkannut hänet.. Kyllikki halusi erota kolme viikkoa ennen katoamistaan Halusi mennä konttoriopistoon opiskelemaan.Hän sekosi 15 vuotiaaseen tyttöön Kihniössä kirkkoherrana ollessaan. Meni tytön kotiin ja alkoi lähennellä siellä ensimmäisen kerran. Pyysi työhön "pappilaan". Oli seksisuhde ja tyttö tuli raskaaksi ja tehtiin abortti. Pappi jäi kiinni niistä kirjeistä jotka löydettiin. Niiden sävy oli avoimen seksuaalinen.Tytön isä löysi ne. Sain samantien potkut ja kuritushuonetuomion alaikäiseen sekaantumisesta.


Kanervo oli todella hyvä puhumaan. Puhui nuorille rippikouluoppilailleen aivan kaikesta mistä olisi pitänyt puhua. Tanssimisesta, miesten kanssa olemisesta, permanentista ja meikkaamisesta. Oli pyytänyt nuoria oppilaitaan "sakastiin" ja tentannut heitä. Äidiltäni oli kysynyt onko tämä ollut miesten kanssa? Äitini sanoi, että huomasi hänen voimakkaan ihastuksensa Kyllikkiin.. Alkuun oli hyvinkin pidetty kunnes alkoivat hänen naisseikkaulunsa tulla Isojoella esille. Oli sekoillut jo Afrikassa saarnatessaan nuoreen tyttöön. Hän oli siihen aikaan 40-45 vuotias mies. Tumma kasvoiltaan jykevähkö. Ei partaa. Tukevahko ruumiinrakenne. Linkkasi toista jalkaansa. Oli jalka jäänyt puimurin väliin. Ontui kävellessään, mutta siitä huolimatta oli vikkelä jaloistaan. Kanervolla oli vaimo ja lapsia. Vaimo erosi hänestä vuonna 1957, kun haureus rikos selvisi. Kaksi tytärtä oli ainakin..

Kyllikki oli ujo ja hiljainen tyttö. mutta tuttujen parissa puheliaskin. Hänellä oli kirjallista lahjakkuutta ja todella kaunis käsiala.

Kyllikki oli kova kirjoittamaan runoja. Hän poltti runonsa eikä halunnut, että jää jäljelle todistusaineistoa. Ainut runo joka jäi jäljelle on seuraavanlainen..
_" On eloni tuskaa ja murhetta, vain.
Ei raskampaa mi eessäin on se olla voi.
Mun murheeni käy yli kalmiston.
Oi saanko ma rauhan sydämmeeni sen polttavat tuskat raukeeko? Sitä tiedä en, mutta toivon, että helpotuksen saada voisin kerran.
Kauanko kestää tää eloni tie?"
--------------------------------------

Lainasin tämän suomi24 palstalta.

Mielenkiintoinen tapaus, itse kuulin siitä muutama vuosi sitten vaikka Kyllikki saaren surma on klassikko suomalaisessa rikoshistoriassa.

Tämä pastori taisi olla myös vangittuna tuolloin Saaren surman yhteydessä mutta todisteita ei kai löytynyt. Ihmetyttää että Kyllikki kirjoitti näinkin synkkiä runoja, olihan hän vasta 17 v ja elämä edessä, ainakin näin olisi voinut luulla. jotkut veikkaavat että synkät runot johtuivat siitä että Kyllikki aavisti tulevaa. itse en siihen usko, olisko hän pahasti masentunut jonkinlaisen traumaattisen tapahtumat johdosta.
En myöskaan ymmärrä miksi hän olisi halunnut tuhota runojaan
ja kirjoitti hän myös päiväkirjaa, mihin tämä joutui? Mikäli hänellä oli intiimi suhde papin kanssa niin voi olla että tunsi häpeää tms eikä mitä ilmeisemmin luottanut ihmisiin.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5189
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Olen tainnut lukea tuon Suomi24:ltä. Enimmäkseen lehdissä ollutta ja spekuloitua tietoa.
Sivuhuomautuksena sanoisin, että epäilen josko näreestä tai sukastakaan voi millään saada kenenkään DNA:ta.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

^ Mitä ilmeisimmin kyllä.

DNA näytteen saaminen näinkin pitkän jakson jälkeen on vähintään epäilyttävä.
Lähinnä ihmettelin tätä uhrin ahdistuneisuutta, masentuneisuutta ja esim pelkoa kulkea yksin. Voi toki olla että silloin sodan jälkeisenä aikana Suomessa tälläiset tuntemukset olivat melko yleisiä nuorten naisten tai tyttöjen keskuudessa. En osaa sanoa, äitini oli vielä tarhassa silloin.

On silti mahdollista että tyttöä oli peloiteltu tai uhkailtu aikaisemminkin, ehkä hänen surmaajansa toimesta.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Se Kyllikin ajama polkupyörämatka ei ollut erikoisen pitkä tuohon aikaan, jolloin paljon sykkelöitiin ja nuorten kunto oli yleensä hyvä. Pitkiä kävelymatkojakin tehtiin ilman mitään. Olivat mailla tottuneet ajamaan kylältä toiselle.

Mutta se pelko ennen kohtalokasta matkaa. Siis vastaanpolkenut nuori mies ei ilmoittanut tavanneensa ketään taipaleella. Kyllikin veli oli sanonut, että sisko ei ollut yleensä pelokas vaan päinvastoin reipas ja jalat maan pinnalla.

Sen Kanervolle lähetetyn kirjeen sisältö kun olisi tiedossa, on vain jotain, että K.oli pyytänyt myös sielunhoidollisia neuvoja kirjeessään. Kanervolta? Tuntuu uskomattomalta. Kyllä Kyllikkikin jo tunsi miehen maineen siihen mennessä.
Nothing is quite what it seems
Alice Oz
Lauri Hanhivaara
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 8:54 pm

Viesti Kirjoittaja Alice Oz »

Löytyyks tästä papinkutaleesta kuvaa mistään?
Älä välitä virheistä, sillä olen antanut ne jo anteeksi itselleni.

Juice Leskinen
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Mun vanhassa kirjassa "K.Saaren arvoitus" on mustavalkokuva tuosta papista, yritän laittaa tänne kunhan ehdin. Ei kyllä näytä miltään naistenhurmaajalta, mutta eihän niistä (naisista) koskaan tiedä. :)
Nothing is quite what it seems
Lukittu