Rikosten poluille ajautuminen...

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Zukuluku
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Loka 27, 2008 12:21 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja Zukuluku »

Erittäin mielenkiintoinen aihe, mutta ketju on valitettavasti täynnä toisiin kirjoittajiin kohdistuvia henkilökohtaisuuksia. En halua leikkiä moderaattoria, mutta eikö nämä voisi hoitaa Lautamiehet-osastossa, kun tällä palstalla sellainen on?

Sitten itse asiaan. Olen jonkun verran lukenut kriminologista kirjallisuutta, ja tämä kysymys, miksi ihmisestä tulee rikollinen, on yksi suurimpia mysteerejä tieteenalalla. Se on myös hyvin ideologinen kysymys, sillä usein vasemmistolaisen mielestä yhteiskunta on syyllinen ja rikollinen sen uhri, kun taas oikeistolainen korostaa yksilön merkitystä. Tästä syystä monien tutkimusten ongelma on se, että tutkimuksella yritetään todistaa oman ideologian oikeellisuus eikä keskitytä totuuden selvittämiseen.

Tässä ketjussakin on esitetty mielipiteitä, että köyhyys ajaa rikolliseen toimintaan. Tämä oli myös kriminologien keskuudessa vallitseva mielipide 1960-luvulle saakka, jolloin Yhdysvaltain presidentti Lyndon B. Johnson aloitti sodan köyhyyttä vastaan (War on Poverty). Köyhyys laskikin kaikilla mittareilla mitattuna, mutta rikollisuus yllättäen kääntyi nousuun. Tästä siis opittiin, että köyhyys ei ainakaan suoraan aja rikollisuuteen.

Palaan tähän aiheeseen, kunhan saan ajatuksia jäsenneltyä selvempään muotoon ja faktoja tarkisteltua, ettei tule kirjoitettua puuta heinää.
rosamarine
Adrian Monk
Viestit: 2645
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 10:03 am

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

Olisi mukavaa kuulla lisää aiheesta, erittäin mielenkiintoisia pohdintoja, mikä ajaa ihmisen rikolliseen ajattelutapaan.
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja Damien »

Ehkäpä benzin, kun pääsee palaamaan, kertoo hieman lisää. 8)
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Alexandra5
Susikoski
Viestit: 44
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 9:27 am

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja Alexandra5 »

Damien kirjoitti:
benzin kirjoitti:mutta poliisit tämän on periaatteessa alullepannut,kohtelemalla minua väärin jatkuvasti!!!
Ja tulihan sieltä tämä joka toisen rikollisen suusta kuultava lause.
Joka toinen onkin syytön ja joka toinen väärinymmärretty. 8)
Antoivatko liikaa vai liian vähän pamppua?
:mrgreen: Huom. Damien: tässä on sinulle esimerkki ihmisestä, kuka ei ota vastuuta teoistaan...Eikä kuten väitit vastoin parempaa tietoasi allekirjoittaneen tehneen. En syytä ketään, enkä väitä olleeni syytön tekemiini rikoksiin. Mietipä eroa. :wink:
benzin
Susikoski
Viestit: 32
Liittynyt: La Elo 16, 2008 12:43 am
Paikkakunta: hellsinki,kontula

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja benzin »

[quote="Damien"]Ehkäpä benzin, kun pääsee palaamaan, kertoo hieman lisää.


yeah,sinä se olet varmaan odotellut jo täällä.minä satuin puolestani nyt koneelle ja muistin,että ai juu tänään loppuu mun rangaistus :D

joo,voin sen kertoa,että pyörittele sinä vaan niitä reseptillä hankittuja pillereitäsi,josta jo mainitsitkin...lyö aivan varmasti leiville 8)


katkeraa tuntuu olevan vuodatus sulla,mistä sitten johtuneen,jääköön se arvoitukseksi..?
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja Damien »

benzin kirjoitti:yeah,sinä se olet varmaan odotellut jo täällä.minä satuin puolestani nyt koneelle ja muistin,että ai juu tänään loppuu mun rangaistus :D
Valitettavasti ei ollut ikävä.Miten ojankaivuu sujui?
benzin kirjoitti:joo,voin sen kertoa,että pyörittele sinä vaan niitä reseptillä hankittuja pillereitäsi,josta jo mainitsitkin...lyö aivan varmasti leiville 8)
Tässä meillä on loistava esimerkki huumeiden(tai viikon bannin) vaikutuksesta aivoihin.
Minä en niitä ottanut puheeksi:
benzin kirjoitti:rikosten tekiminen kannattaa todellakin..täällä on selkeesti näitä luusereita itkemässä,jota kyllä kiinnostais esim diilaaminen,mistä voi hyvinkin tehdä joku 5000e/kk..enemmänkin riippuu suhteista..mutta näillä apinoilla poliisinnuoleskelijoilla ei ole siihen mahdollisuutta koska yksinkertasesti suhteita ei ole niihin joilta ostaa niitä eikä niihin JOTKA ostaa niitä.hahahah...kyllä se varmasti pistää vituttamaan...buhahahhaha...
benzin kirjoitti:katkeraa tuntuu olevan vuodatus sulla,mistä sitten johtuneen,jääköön se arvoitukseksi..?
Niin.Sinähän sen banaanin sait, ja sinähän ne saippuat lattialta keräät. 8)
Wonder why..
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
benzin
Susikoski
Viestit: 32
Liittynyt: La Elo 16, 2008 12:43 am
Paikkakunta: hellsinki,kontula

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja benzin »

minä voin kerätä saippuat omalta lattialtani kyllä,ja näin teenkin..sinun ei puolestasi kannata kerätä niitä vankilan suihkuhuoneen lattialta,ettet tuntisi oloasi takaapäin epämukavaksi :D

niin ja aivan vitun sama kuules teini mulle saanko tänne viikon tai vaikka viiden vuoden kiellon,mulla on tosiaan muutakin tekemistä kun roikkua täällä vitun :shock: rillisimo :D huumeita en myy,en tiedä mistä sen olet päähäsi saanut..sanoin vaan,että satun tietämään,että sillä tekee rahaa..todennäköisesti enemmän kuukaudessa,kun sinä onneton saat vuodessa sieltä sossusta :D
Avatar
Moderaattorit
Moderaattori
Viestit: 1493
Liittynyt: Ke Kesä 27, 2007 3:20 pm

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja Moderaattorit »

Nimimerkki benzin tuomioistuimeen. Nimimerkki Damien selviää varoituksella. Jatkon OT tuo helposti bannia.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja Damien »

No perkule.Juuri kun olin vastaamassa. :( Mutta tuohon avausviestiin.
Otetaan esimerkiksi siis henkilö jolla on päihdeongelma ja mielenterveysongelmia.
Voimma olettaa että nämä mielenterveydelliset ongelmat ovat jatkumoa pitkään
kestäneestä päihteiden käytöstä.
Tässä vaiheessa sitten ihmetellään miksi liitto ei maksa sairaspäiviä mutta kela "ehkä" maksaa.
Enempää kyseiseen tapaukseen ei ole tullut tietoa miksi näin on toimittu.
Sitten asia kääntyykin päälaelleen.
ihän kukaan nyt kuitenkaan pyhällähengellä elä!!!luulisi sossun ja kelan tätienkin tämän tajuavan!!!!tämä valtio on niin vitun mätä..ja sitten vielä ihmetellään kun rikollisuus kasvaa kokoajan
Eli valtio ei suostu kustantamaan yksityishenkilön itselleen aiheuttamia ongelmia.
Missä kohtaa valtio siis on mätä tai ajaa kunnollisia ihmisiä rikoksen teille?
Näin ollen voimme tulla lopputulokseen ettei rikos kannatakaan.
Pitbull kävikin jo ketjuun kertomassa ihan hyvin omaa näkökulmaansa asiaan
mutta toki kiinnostaisi tietää lisää jos joku pystyy valaisemaan.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Kanelitanko
Susikoski
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2008 3:57 pm

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja Kanelitanko »

Zukuluku kirjoitti:Köyhyys laskikin kaikilla mittareilla mitattuna, mutta rikollisuus yllättäen kääntyi nousuun. Tästä siis opittiin, että köyhyys ei ainakaan suoraan aja rikollisuuteen.
Juu, olen myös lueskellut tuota kriminaalipsykologiaa, ja kyllä se on niin, että ei köyhyys sinänsä tee kenestäkään rikollista, mutta lapsuudessa ja nuoruudessa koettu tunneköyhyys kylläkin saa polun helposti viettämään rikolliselle suunnalle. Kasvuolosuhteet ja erityisesti vanhempien välinpitämätön suhtautuminen lapseen ovat avainasemassa tämänsuuntaiselle kehitykselle. Yksinkertaistetusti: Jos kotona lapsi on vain "välttämätön paha", niin lapsi saattaa hakea toisen (ymmärtävämmän) "kodin" muualta eli esim. kadulta. Sieltä puolestaan on jo huomattavasti lyhyempi matka alan piireihin.

No, nyt alan jo kuulostamaan liikaa "sosiaalitantalle" :twisted: :oops: , mutta noin se suurinpiirtein lienee. Toki rikoksen poluille voi ajautua olosuhteiden pakostakin, mutta esim. vakavissa rikoksissa (henki-, väkivalta- ja seksuaalirikoksissa) enemmistöllä tekijöistä on löytynyt yhtenä yhteisenä piirteenä lapsuuden ja/tai nuoruuden aikaisia traumoja/heitteillejättöä huoltajiensa taholta.

Yhteenveto: Köyhyys ei ole este vanhempien rakastavalle ja huomioivalle suhtautumiselle lapseensa. Tunneköyhyys onkin sitten eri juttu.
Kala on sushi toiselle kalalle.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Yllämainitun lisäksi toiset lapset/nuoret ovat jo luonteeltaan valmiimpia kokeilemaan erilaisia juttuja kuin varovaisemmat yksilöt. Joten, vanhempien välinpitämätön suhtautuminen kotona + huomion hakeminen toisaalta + tilaisuus kokeilla kyseenalaisissa porukoissa esim.pikkurötöksiä voivat sysätä alkuun.
Nothing is quite what it seems
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja Waja »

Tässäkin oli seitsemän sivua tarinaa.Ei kai voi vaatia että ensinmäisen ällöttävän säälittelyn jälkeen,jaksais lukee ne kuus muutakin sivua.

MT-sairaudet ymmärrän ja hyväksyn,mutta se että läträtään viinan kans ja valitetaan ettei sossusta saa tarpeeks fyrkkaa..Nokay!

Kyllä jokaisella ihmisellä on velvollisuus ottaa itseään niskasta kiinni ja ravistella kauluksesta itseään pari viikkoa että missä mennään.
Jos et saa ravisteltua itseäsi todellisuuteen,olet...
Kuten sanoin,oikeat MT-sairaudet poikkeavat luusereiden elämäntavoista.

On jokaisen ihmisen omalla vastuulla tallata oma polkunsa loppuun!
Alexandra5
Susikoski
Viestit: 44
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 9:27 am

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja Alexandra5 »

:shock: Ajattelin jo 6-vuotiaana; varastin kaupasta lakritsia ja jäin kiinni--kauppiaan toruessa ainoa ajatukseni oli että saan varastaa, minulla on oikeus ottaa toisen omaa, sama ajattelutapa jatkui -90 luvun loppuun asti.Tänä päivänä ymmärrän, ettei kenelläkään ole oikeutta varastaa.
Mutta mistä johtui pienen tyttösen ajattelutapa? Asuin varuskunnassa koko lapsuuteni ja nuoruuteni, isäni oli upseeri...Sainko kotoa/ympäristöstä eväät moiselle ajattelulle? :roll:
loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Alexandra5 kirjoitti: Mutta mistä johtui pienen tyttösen ajattelutapa? Asuin varuskunnassa koko lapsuuteni ja nuoruuteni, isäni oli upseeri...Sainko kotoa/ympäristöstä eväät moiselle ajattelulle? :roll:
Oliko himassa kova kuri tai näitkö upseeri-isääsi paljon työn touhussa? Jos alitajuisesti aloit kapinoimaan tiukkoja rajoja ja auktoriteetteja vastaan ja valitsit toisen tavan, mikä oli kiehtovampi kuin kahlitsevat auktoriteetit. Sellainen itselle tulisi mieleen.
Paavo Arhinmäki on äijä!
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Re: Rikosten poluille ajautuminen...

Viesti Kirjoittaja katupoika »

PitBull kirjoitti:Jep jep, eipä tätä enää edes viitti kommentoida :)

Hirveä itku siitä miten toiset haluu elää, eipä se teidän elämään luulis vaikuttavan että missä mä oleilen ja mitä mä teen :roll:
Ääh, parempi jättää nää Damienit ja Marsalkat omaan arvoonsa. Kaverit on jotain helluntalaisia tukipilareita, joiden elämän kohokohtia on päästä pätemään ja saivartelemaan netissä.

Ne, jotka haluu ymmärtää noi jäbän läpät, ymmärtää ne kyllä. Toisille taas se on ihan ylivoimaisen vaikeaa, mutta niinhän se on aina joka asiassa.
Vastaa Viestiin