No tuo onkin oikein hieno juttu, postaillaan ihan esimerkkinä kuva jonkun ihmisen omistamasta mopoautosta kuolonkolariketjuun.Hello Piggy kirjoitti: ↑Pe Heinä 15, 2022 9:21 pm Kyllä noihin soisi pakolliseksi jonkinlaisen turvakehikon. Eipä ole tuossa kuvan mautossa kyllä jälkiä toisesta autosta mut olkoot nyt esimerkkinä sitten.
Eura: Rattijuoppo törmäsi mopoautoon - 13-vuotias tyttö kuoli. 11 vuoden tuomio taposta
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
Mopoauton paino on rajattu 350kg, sen takia ne on rimpuloita.Hello Piggy kirjoitti: ↑Pe Heinä 15, 2022 9:21 pm Kyllä noihin soisi pakolliseksi jonkinlaisen turvakehikon. Eipä ole tuossa kuvan mautossa kyllä jälkiä toisesta autosta mut olkoot nyt esimerkkinä sitten.
Ajoin paikan ohi viikolla duuni reissulla, paljon oli kynttilöitä.
Tekijä ei valitettavasti taida kummostakaan tuomiota saada. Oletettavasti syytetään törkeästä kuoleman tuottamuksesta, mahtaako tulla edes istumista.
-
- Alokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: Pe Heinä 15, 2022 8:42 pm
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
100% varmuudella voin sanoa että kyseinen mauto ei ole.
Se mitä jäljelle jäänyt ei kukaan tunnista enää miksikään kulkineeksi, neljästä renkaasta päätelty mautoksi. Tämä varoituksena näistä muovikulkineista
Se mitä jäljelle jäänyt ei kukaan tunnista enää miksikään kulkineeksi, neljästä renkaasta päätelty mautoksi. Tämä varoituksena näistä muovikulkineista
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
Vuonna 1920 Ranskassa laadittu säädös määritti kevytautoiksi alle 350-kiloiset nelipyörät. Kevytautoilija selvisi muita pienemmillä veroilla. Vielä sata vuotta myöhemmin olemme naimisissa tämän asiakirjan kanssa ja siksi mopoautosta ei yksinkertaisesti voi tehdä törmäysturvallista. Aivan älytöntä. Tosin direktiiviä rukattiin sen verran, että vuodesta 2017 eteenpäin mopoauton massa ajokuntoisena on saanut olla 425 kg. Käsittääkseni uusimmissa on muovi-/lasikuitukuoren alla jonkinlaista alumiinista tehtyä putkirunkorakennettakin.Kirves kirjoitti: ↑Pe Heinä 15, 2022 9:41 pmMopoauton paino on rajattu 350kg, sen takia ne on rimpuloita.Hello Piggy kirjoitti: ↑Pe Heinä 15, 2022 9:21 pm Kyllä noihin soisi pakolliseksi jonkinlaisen turvakehikon. Eipä ole tuossa kuvan mautossa kyllä jälkiä toisesta autosta mut olkoot nyt esimerkkinä sitten.
Ajoin paikan ohi viikolla duuni reissulla, paljon oli kynttilöitä.
Tekijä ei valitettavasti taida kummostakaan tuomiota saada. Oletettavasti syytetään törkeästä kuoleman tuottamuksesta, mahtaako tulla edes istumista.
Tämän surullisen tapauksen ensisijainen ongelma ei kuitenkaan ole mopoautojen heikko törmäysturvallisuus vaan se, että rattijuopot ja piripäät saa koheltaa kylillä vuodesta toiseen ilman mitään todellisia seuraamuksia. Poliisia ei näy eikä kuulu ja häkeenkin soitettaessa saa virkavaltaa odottaa tuntikaupalla.
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
Se on myynnissä ihan julkisessa huutokaupassa, ei sitä kenenkään kotipihalla oo kuvattu.L'amourha kirjoitti: ↑Pe Heinä 15, 2022 9:31 pmNo tuo onkin oikein hieno juttu, postaillaan ihan esimerkkinä kuva jonkun ihmisen omistamasta mopoautosta kuolonkolariketjuun.Hello Piggy kirjoitti: ↑Pe Heinä 15, 2022 9:21 pm Kyllä noihin soisi pakolliseksi jonkinlaisen turvakehikon. Eipä ole tuossa kuvan mautossa kyllä jälkiä toisesta autosta mut olkoot nyt esimerkkinä sitten.
Vaikka ei olekaan Euran mauto, kyllä tuo kuva jotain kertoo näiden kyseenalaisesta turvallisuudesta.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
-
- Martin Riggs
- Viestit: 647
- Liittynyt: Su Maalis 06, 2022 10:47 am
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
Kun näitä mauttomia parjataan kuoleman pärekoreiksi niin olisikos parempi että nuoriso ajelis liikenteessä mönkkäreillä kaksi päällä?
Vielä turvattomanpia.
Vielä turvattomanpia.
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
niin, ja harvoin näkee mopojen turvallisuudesta valitusta:DYxkaksvaan kirjoitti: ↑La Heinä 16, 2022 8:01 am Kun näitä mauttomia parjataan kuoleman pärekoreiksi niin olisikos parempi että nuoriso ajelis liikenteessä mönkkäreillä kaksi päällä?
Vielä turvattomanpia.
- Hello Piggy
- Agentti Scully
- Viestit: 667
- Liittynyt: Su Heinä 21, 2019 1:19 pm
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
Koppimönkijä voisi olla turvallisempi kun ne ei ole pelkkää muovia, niissä on jopa metallia rungossa ja jonkin näköiset turvakaaret. Eipä niillä ole kukaan tainnut täällä Suomessa päästä hengestään?Yxkaksvaan kirjoitti: ↑La Heinä 16, 2022 8:01 am Kun näitä mauttomia parjataan kuoleman pärekoreiksi niin olisikos parempi että nuoriso ajelis liikenteessä mönkkäreillä kaksi päällä?
Vielä turvattomanpia.
-
- Alokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: Pe Heinä 15, 2022 8:42 pm
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
Mopoautot taitavat täällä päin pääsääntöisesti ajella ihan fiksusti. nyt enemmänkin varmaan kyse turvallisuudesta juurikin tuosta syystä kun liikenteessä liikkuu tälläisiä hyypiöitä jotka toistuvasti tätä tekevät Suomen oikeus järjestelmän olemattomien rangaistusten vuoksi. Ja todennäköisesti juurikin tuolla aikaisemmin mainitusti hyvinkin pian taas vapaalla kunhan esitutkinta on valmis. Ei tule olemaan lukittuna tuohon syyskuun lopuun mennessä tehtävään syytteen lukuun asti. Ja jos nämä mainitut mopoauto vihat tyypin kohdalla pitää paikkansa niin uskaltaako kukaan liikkua niillä, tämän Jessen tavat tuskin muuttuvat
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
Niin kauan kun Suomessa on voimassa tää naurettava paljousalennus, nää jesset voi rötöstellä mielensä mukaan.
Ihme ja kumma siitä Nokian kolarista tuli kunnon tuomio.
Ihme ja kumma siitä Nokian kolarista tuli kunnon tuomio.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
Niinkuin todettu, kuvien mopoauto ei liity tapaukseen. Onnettomuudessa ollut mopoauto ei millään lailla tunnistettavissa mopoautoksi. Penkit, turvavyöt yms repeytynyt irti. Samoin kaikki ympärillä olevat muovit.
Joskus oli käytäntö, ettei ajoneuvoa kaupata eteenpäin jos siellä on joku kuollut. Mahtaako vielä olla näin?
Joskus oli käytäntö, ettei ajoneuvoa kaupata eteenpäin jos siellä on joku kuollut. Mahtaako vielä olla näin?
-
- Martin Riggs
- Viestit: 647
- Liittynyt: Su Maalis 06, 2022 10:47 am
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
^En usko koska itse olen istunut Sauli Lehtosen isän Mersussa sen jälkeen kun ajoivat hirvikolarin ja Sauli menehtyi :'(.
Tämä tapahtui entisellä AVK:lla eli nykyseillä Copartilla.
Jopa Saulin keikkavihko oli mun vieressä takapenkillä kun istahdin sisään.
Surullista, niin surullista ja jos Sauli olisi ajanut niin olisi vieläkin hengissä koska kyseinen hirvi ei olisi osunut samaan kohtaan Mersua.
Syystä että isä ja poika eivät voi ajaa täysin identtistä vauhtia paikasta A onnettomuuspaikalle ja vaikka olisikin niin Sauli olisi reagoinut tilanteeseen erilailla ja lopputulos olisi ollut toisenlainen.
Tämä on tätä ikuista jossittelua.
Tämä tapahtui entisellä AVK:lla eli nykyseillä Copartilla.
Jopa Saulin keikkavihko oli mun vieressä takapenkillä kun istahdin sisään.
Surullista, niin surullista ja jos Sauli olisi ajanut niin olisi vieläkin hengissä koska kyseinen hirvi ei olisi osunut samaan kohtaan Mersua.
Syystä että isä ja poika eivät voi ajaa täysin identtistä vauhtia paikasta A onnettomuuspaikalle ja vaikka olisikin niin Sauli olisi reagoinut tilanteeseen erilailla ja lopputulos olisi ollut toisenlainen.
Tämä on tätä ikuista jossittelua.
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
Ei ole. On tuolla copartissa välillä aika rajujakin autonraatoja myynnissä.Smm. kirjoitti: ↑La Heinä 16, 2022 2:39 pm Niinkuin todettu, kuvien mopoauto ei liity tapaukseen. Onnettomuudessa ollut mopoauto ei millään lailla tunnistettavissa mopoautoksi. Penkit, turvavyöt yms repeytynyt irti. Samoin kaikki ympärillä olevat muovit.
Joskus oli käytäntö, ettei ajoneuvoa kaupata eteenpäin jos siellä on joku kuollut. Mahtaako vielä olla näin?
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
Parikolme vuotta sitten taisi olla eduskunnassa käsiteltänä lakiuudistus joka olisi antanut nuorille (tai käytännössä siis vanhempien ostettavaksi) mahdollisuuden hankkia oikea pieni henkilöauto. Autoon olisi pitänyt tehdä jonkinlainen rakenteellinen nopeusrajoitus. Näin sillä olisi voinut ajella ikäänkuin mopon rekisteröinnillä ja ehkä pienemmällä vakuutuksellakin.Hello Piggy kirjoitti: ↑La Heinä 16, 2022 10:44 amKoppimönkijä voisi olla turvallisempi kun ne ei ole pelkkää muovia, niissä on jopa metallia rungossa ja jonkin näköiset turvakaaret. Eipä niillä ole kukaan tainnut täällä Suomessa päästä hengestään?Yxkaksvaan kirjoitti: ↑La Heinä 16, 2022 8:01 am Kun näitä mauttomia parjataan kuoleman pärekoreiksi niin olisikos parempi että nuoriso ajelis liikenteessä mönkkäreillä kaksi päällä?
Vielä turvattomanpia.
Uudessa autossa on vakiona kaikki normaalit turvavarusteet, airbag'it, yms. Se olisi huomattavasti turvallisempi laite kuin nykyiset muoviset kopit - siis mopoautot..
Kaiken lisäksi auton (+ nopeuden rajoitin) hankintahintakin on jopa edullisempi kuin mopoauton. Näitä pikkumalleja löytyy jokaisen automerkin valikoimista, vähän yli 10.000 hintaluokassa.
Muistelen että tämä lakiesityksen ja valitusten odottelu lopetti uusien mopoautojen myynnin likimain vuodeksi. Lakihanke kuitenkin romuttui jostain syystä.
- astuttiinkohan esityksellä jonkun "muroille"..maahantuojan tai autokauppiaiden tms.
Saattaisi hyvinkin olla että jokusia nuorten/teinien kolarikuolemia olisi voitu välttää kulkuneuvon turvallisemman rakenteen ansiosta.
- joka tapauksessa nuoret olisivat saaneet autonsa halvemmalla..
- toisekseen samalla "nuorisoautolla" olisi voinut ajaa myös ajokortin saamisen jälkeen. Samalla olisi voinut vapautua siitä nopeusrajoittimesta.
- ehkä sekin olisi ollut asiallista että niissä pikkuautoissa on myös takapenkki. Siinä olisi tilaa useammalle matkustajalle.
- joskus niihin muovikoppeihin ahtautuu useampia nuoria...niistäkin on tullut ainakin loukkaantumisia ja onnettomuuksia jne.
Miksei tällainen mopoksi rekisteröity "pikkuauto" sopisi joissain tapauksissa myös vanhempien ihmisten kulkuvälineeksi. Esim. maaseudun pienellä eläkkeellä kituuttavien vanhusten kauppareissuille jne. Sorateillä kun ehtii toimittamaan asioitaan hieman hitaammillakin ajoneuvolla.
En väitä että auton parempi rakenne ja turvaominaisuudet olisi pelastanut hengen tässä nimenomaisessa topic'in tapauksessa..Mutta tuskinpa turvallisemmasta kulkupelistä olisi ollut haittaakaan.
P.S. Eduskunnassa taitaa juuri parhaillaankin olla nuoria koskeava esitys ajokorttiuudistuksesta. Nuori (alle 18 v.) henkilö voisi saadaa rajoitetun ajo-oikeuden. Voisiko siitä löytyä parannusta helpotusta nuorten autoiluun?
- esim. autoon rakenteellisesti rajoitettu (tai harjoittelu-) ajo-oikeus jo 16-vuotiaille?
-
- Martin Riggs
- Viestit: 647
- Liittynyt: Su Maalis 06, 2022 10:47 am
Re: Henkilöauto ja mopoauto kolaroivat Eurassa - mopoauton matkustaja kuoli
Arvatkaahan vaan paljonko noita nopeudenrajoittimia ohitettaisiin?
Sitten 15 kesäiset ajelisivat 200km/h kuten nykyautoista lähes kaikilla pääsee.
Lisäksi isompi ja hidas auto lisäisi riskiohituksia koska bimmerimiehet eivät jaksaisi roikkua uudenkarhean Tojoton perässä joka kulkisi rajoitinta vasten 45km/h ja veisi ajoväylällä kuitenkin normiauton tilan.
Mönkkärikopit ja nämä mautot on lähes poikkeuksetta parempien perheiden junioiren kulkineita ja muilla ei noihin kemuihin ole asiaa.
Mautot kun maksavat uutena 15k ylöspäin ja koppimönkkärit lähes saman.
Yksinhuoltajien tenavat ajaisivat edelleen niillä 2-tahtisilla paskanhajusilla ja pahaäänisillä kevyenliikenteen kauhukoneilla ja mummojen kaatajilla.
Sitten 15 kesäiset ajelisivat 200km/h kuten nykyautoista lähes kaikilla pääsee.
Lisäksi isompi ja hidas auto lisäisi riskiohituksia koska bimmerimiehet eivät jaksaisi roikkua uudenkarhean Tojoton perässä joka kulkisi rajoitinta vasten 45km/h ja veisi ajoväylällä kuitenkin normiauton tilan.
Mönkkärikopit ja nämä mautot on lähes poikkeuksetta parempien perheiden junioiren kulkineita ja muilla ei noihin kemuihin ole asiaa.
Mautot kun maksavat uutena 15k ylöspäin ja koppimönkkärit lähes saman.
Yksinhuoltajien tenavat ajaisivat edelleen niillä 2-tahtisilla paskanhajusilla ja pahaäänisillä kevyenliikenteen kauhukoneilla ja mummojen kaatajilla.