Onneksi en ole tiennyt Volvo 940 turvattomuudesta. Olenkin tyytyväisenä ajanut sillä kolmisensataatuhatta km . Vieläkin satunnaisesti ajan sillä. Olen ajanut monella muullakin vanhalla autolla ilman mitään ongelmia. Tosin on aina tullutkin ajeltua nopeusrajoitusten mukaan ja muutenkin enemmän varovaisesti ja vielä selvin päin.Villeri kirjoitti: ↑Ma Elo 01, 2022 7:03 amJuuri näin. Vaikka Volvo onkin ihan oikeutetusti turvallisen auton maineessa, ei tuollainen 90-luvun kosla saisi nykyisissä Euro NCAP -testeissä yhtäkään tähteä.multsi kirjoitti: ↑Su Heinä 31, 2022 9:54 pm Huvittavaa kun netin kommenteissa tuollaista volvoa pidetään turvallisena autona. Alunperinhän tuo edustaa 70- ja 80-luvun taitteen suunnittelua, ja myynti alkoi 760-mallilla vuonna -82. Siitä sitten mentiinkin pitkälti kosmeettisin muutoksin 90-luvun loppuun, jolloin alkoi aivan uutta aikakautta edustavan V70-mallin myynti.
Volvoa voi pitää aikalaisekseen turvallisena, mutta lähinnä sen takia, että muissa sen ajan kalkatölkeissä(corollat, Ritmot, escot, ladat, 323:set yms) ei oltu mietitty turvallisuutta pätkääkään päälle pakollisten standardien. Turvallisuus ei ollut myyntivaltti. Volvo oli kiistatta näitä turvallisempi, koska siinä oli enemmän rautaa ja massaa, mutta tämän vuosituhannen autoihin verrattuna tuota Volvoa ei voi pitää mitenkään turvallisena. Suurlujuusterästä en usko noista juuri löytyvän edes viimeisestä S90-malleista.
Vuonna 2005 Fiat Punto oli oli turvallisuudessa kärkipään autoja testeissä. Sen jälkeen mallin kehitystyö turvallisuudessa loppui ja vuoden 2017 testeissä Punto sai ensimmäisenä 0 tähteä.
https://www.autoexpress.co.uk/fiat/punt ... ety-rating
Mutta ymmärrän toki jos tämmöiset vanhat autot pelottavat ihmisiä. Silloin kannattaa hankkia uusi iso auto. Uudet isot Volvot on varmaan aika hyviä. Ja varsinkin silloin uusi iso auto, juuri joku NCAP- testimenestyjä, kannattaa hankkia jos tapana on usein ajaa auton huippunopeudella jossain taajamissa tai pienillä teillä ja vielä auto täynnä porukkaa.