Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1808
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

😊 en ole ollenkaan väsynyt, enkä suuttunut.

Olen itse laskenut huoltoreittiä alpeilla alas, koska keli heittäytyi liian vaativaksi.
Riskit pitää tiedostaa, jos edes itsestään välittää.

En yksinkertaisesti ymmärrä kommentteja, että joku tuossa 16-20m/s tuulessa, max 5m näkyvyydessä lähtisi hamuilemaan menetettyjen varusteiden perään. Siinä vaiheessa on jo HÄTÄ ja ainoa tapa selvitä on soittaa sinne häkeen ja pysyä juuri siinä pisteessä.
Muuten peli on menetetty.

Mä olen kokeillut nuo kauhut merellä ja alpeilla. Ennen lapsia. Enkä ikinä olisi riskeerannut ipanoita.
Eiköhän se ole jokaisen äidin normia toimintaa?

Edit: tuntureilla keli ei ole koskaan uhannut. Koska järki pelaa.
Siirtymäreittiä helpomalle alastulolle olen tullut ylämäkeen tuulen voimalla. Mutta juuri siksi, ettei sinne pahimpaan kannattanut siinä kelissä lähteä -> itsesuojeluvaisto
Celsius
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 109
Liittynyt: Su Tammi 07, 2024 2:06 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Celsius »

Linkit olenkin jo lähteeseen kahteen kertaan laittanut. Tässä vielä kolmas kerta: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8536 ... 1e812975ab

Ihmettelen miten tällainen virhe on kahteen kertaan häke-selosteeseen päätynyt. Voitte kurkata itse selostepohjat netistä, jos ei ole tuttuja. Tuskin sinne ihan vahingossa mitä sattuu kirjataan. Ja kun on kirjattu ja viranomaisen toimesta se tieto vahvistettu, niin miten se tieto sinne päätyi? Mistä virhe johtui? Työntekijän väsymyksestä, liiasta työkuormasta, osaamattomuudesta? Virhe olisi kuitenkin voinut vaikuttaa tehtävän toteutukseen ja siten tällaiset poikkeamat on syitä tutkia asiaa.

Emme voi tietää onko ensimmäinen mahdollinen hälytys tehty soittamalla tai esimerkiksi äidillä todennäköisesti mukana olleen Garminin avulla, jolloin yhteys häkeen tulee eri kautta. Jos siis tällainen hälytys olisi tehty. Silloin varsinaisia puheluita äidiltä olisi ollut toki vain yksi. Olosuhteita voimme vain arvailla, mutta kokeneet täällä ja muissakin lähteissä ovat kertoneet, että kuvatuissa olosuhteissa hanskakin riisuminen voi olla riski. Poikkeuksellisissa olosuhteissa tehdään poikkeuksellisia ratkaisuja ja apua saatetaan hälyttää helpoimmalla keinoilla.

Monenlaisten lasten kanssa toimineena tiedän, että ko.ikäinen lapsi, jonka perusajatukseen saattaa kuulua ettei luovuttaminen ole vaihtoehto, voi reagoida myös hyvin voimakkaasti mahdolliseen yhteydenottoon häkeen. Esimerkiksi lähtemällä hiihtämään hetkeksi kovempaa eteenpäin, mikä olisi iso riski ja vaarantaisi lapsen turvallisuutta entisestään. Tällöin vanhempi saattaisi tehdä hälytyksen mahdollisimman hyvin lasta huomioiden, juurikin vaikkapa Garminin avulla huomaamattomammin. Avun saapuessa sitten kertoisi tilanteen, kun sen tunnereaktion vastaanottokin olisi turvallisempaa. Ennemmin sen pettymyksen vastaanottaa muualla kuin myrskyn keskellä ja samalla ei aiheuta lapselle turhaa huolta ennen kuin apu saapuu. Tietysti kaikki vanhemmat ei ajattele näin pitkälle, mutta tämän äidin kohdalla en pitäisi mahdottomana ja vielä kasvatusalan ammattilainen kyseessä, joten keskivertoa paremmin saattaa osata ennakoida haastavia tilanteita lapsen kanssa (ja toki tuntee oman lapsensa).

Jostain syystä tämä spekulaatio aiheuttaa voimakkaita tunteita. Itse pidän meidän viranomaisverkostoa hyvänä, osaavana ja luotettavana. Valitettavasti sielläkin on puutteita ja erikoiset tilanteet tuovat nämä esiin. Tästä olisi useitakin esimerkkejä kerrottavana.

Pidän skenaariota edelleen hyvin epätodennäköisenä, mutta keskustelufoorumilla mielestäni eri vaihtoehdoista voi keskustella. Lopetan kuitenkin tähän tämän spekuloinnin, niin kenenkään ei tarvitse pahoittaa mieltään erilaisten vaihtoehtojen esiin tuomisesta.
Viimeksi muokannut Celsius, Ke Tammi 10, 2024 2:38 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei mitään hajua
Martin Beck
Viestit: 835
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 12:01 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Ei mitään hajua »

CSI kirjoitti: Ke Tammi 10, 2024 1:49 am
Kerranvain kirjoitti: Ke Tammi 10, 2024 1:28 am Täällä on pohdittu kuka soitti äidille ja jos äidin puh hälytti niin eikö sen perusteella saatu äidin sijaintitiedot, äidin ollessa jo tällöin kurun pohjalla?? Vai onko 4G paikannus sen verta epätarkka?
Tuollaista teknologiaa ei käytännössä ole, että puhelimen paikka selviäisi siihen soittamalla. Uudemmat älypuhelimet kertovat sijaintinsa AML-teknologian avulla vain hätäpuheluissa. Ja vain uudemmat. 112.appi on yhä käyttökelpoinen ja pakollinen vanhemmissa, jos haluaa position välittyvän nopeasti ja tarkasti häkelle.

4G:ssä eli matkapuhelinprotokollassa ei ole paikannusta. Paikannus tapahtuu ihan puhelimen omien paikannusalgoritmien avulla, joka tuollaisissa erämaaoloissa on lähes yksinomaan navigointisatelliittien varassa. Jännä että tätäkin joutuu useampaan kertaan toistamaan nykyihmisille. Eikö teillä todellakaan ole mitään käsitystä teknologioista, joita päivittäin käyttelette?
Itse olen kanssa ihmetellyt ihmisten epätietoisuutta tämän paikannuksen osalta. Asiahan on juuri, niin kuin asiantuntevasti viestissäsi kerrot.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja CSI »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Tammi 10, 2024 2:18 am 😊 en ole ollenkaan väsynyt, enkä suuttunut.

Olen itse laskenut huoltoreittiä alpeilla alas, koska keli heittäytyi liian vaativaksi.
Riskit pitää tiedostaa, jos edes itsestään välittää.

En yksinkertaisesti ymmärrä kommentteja, että joku tuossa 16-20m/s tuulessa, max 5m näkyvyydessä lähtisi hamuilemaan menetettyjen varusteiden perään. Siinä vaiheessa on jo HÄTÄ ja ainoa tapa selvitä on soittaa sinne häkeen ja pysyä juuri siinä pisteessä.
Muuten peli on menetetty.

Mä olen kokeillut nuo kauhut merellä ja alpeilla. Ennen lapsia. Enkä ikinä olisi riskeerannut ipanoita.
Eiköhän se ole jokaisen äidin normia toimintaa?

Edit: tuntureilla keli ei ole koskaan uhannut. Koska järki pelaa.
Siirtymäreittiä helpomalle alastulolle olen tullut ylämäkeen tuulen voimalla. Mutta juuri siksi, ettei sinne pahimpaan kannattanut siinä kelissä lähteä -> itsesuojeluvaisto

No omaan tekemiseen on ihan turha verrata tässä keississä. Sinulla on aiempien kommenttien perustella arktista osaamista kuin myös alppiosaamista (kokemusta alppihiihto-oloista: esim. on jonkinlainen käsitys siitä, mitä irto sukselle tapahtuu esim. 45 asteen rinteessä). Niinkuin on mullakin, luultavasti vuosissa ja rinnetunneissa vielä enemmän kuin sinulla koska synnyin tunturin juurella olevaan kylään ja käytännössä lapsuus meni niitä kiveliöitä koulutessa.

Täytyy muistaa, ettei tämä äiti+lapsi pari ollut kovin kokenut talvivaeltajaporukka. Talvivaelluksia heillä oli takanaan vain yksi aiempi. Hiihtotaidot olivat vaativaan tunturimaastoon riittämättömiä ainakin lapsella. Pitää muistaa että se ahkio perseen takana asettaa aika paljon lisää vaatimuksia hiihtäjälle. Myös järjenkäytön vaatimuksia. En minä ahkio perseen takana mene niin vaatiiviin paikkoihin laskemaan kuin mistä huolettomana posottelen suksilla alas.

Nämä olivat kokemattomia vaeltajia. Päätös keskeyttää yritys päästä Pallakselle olisi pitänyt älytä tehdä viimeistään Rihmakurussa. Siellä olisi ollut "kota", joka on käytännössä ihan kohtuullisesti lämpiävä kaminalla lämmitettävä täyssuoja.

Ilmeisesti rahan puute ajoi heidät tämmöiseen ratkaisuun, että tuulta päin puskettiin ylös avotunturia, vaikkei ollut oikein varusteetkaan kunnossa sitä keikkaa varten. Eivät varmaan itse tajunneet mikä kaikki oli varusteissakin pielessä. Kunnon Dunning-Kruugeria...(sitähän mulle joku tarjosi joku päivä, kyllä se viikon D-G ehdokas menehtyi viime viikolla Pallaksella)

Lisäpäiviä olisi pitänyt pitää kaksi, koska keskiviikko ei paljon tiistaita parempi päivä ollut ainakaan avotunturihiihdolle. Talvireittiä pitkin olisi toki siirtyminen saattanut onnistua. Riippuen siitä, onko siellä jotain jälkeä, jota pitkin hiihtää koska metsäsuksia heillä ei ollut.

Kämpällä olisi toki voinut ilmaiseksi yöpyä parisen yötä lisää, mutta bussimatka tiistaina klo 17 Pallakselta Kolariin olisi mennyt omasta edestään. Oli kumminkin varmaan jo ennalta maksettu. Junalipun olisi voinut puhelinsoitolla siirtää, mutta olisi saattanut kallistua merkittävästi hinnaltaan. Juna oli Kolarista ti 2.1. klo 19 etelään.

Taisivat olla niin pihejä, että kirjaimellisesti säästivät itsensä hengiltä.

Tuokin ihmetyttää, että aikataulusta viimeiseen vaelluspäivään (joka maastollisesti on reitin vaikein ja rankin ilman huonoa säätäkin!) oli tuollainen aikapaine keksitty virittää. Lisäksi, bussiin ja junaan oli tarkoitus painella sisään viikon vaelluksen jälkeen "haisuliinina". Onpa kanssamatkustajille kiva: viikon reissussa olleet, hikoilleet ihmiset änkeää vaelluskamat niskassa joukkoliikennevälineeseen haisemaan koko matkan ajaksi. Koska junamatkakin oli shoestring-class luokasta varattu: köröistumapaikka yötä vasten. Ei mitään makuuhyttejä...

Kyllä minä olisin päättänyt retken hotellille. Saunaan, pesuun ja puhtaiden lakanoiden väliin huilaamaan. Aamulla valmiille aamupalalle ja rauhassa kotimatkaa valmistelemaan. Olisi maksanut noin 120 euroa kahdelle ihmiselle. Hintatietohan oli täällä postaamanani aiemmin.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja CSI »

Celsius kirjoitti: Ke Tammi 10, 2024 2:34 am Ihmettelen miten tällainen virhe on kahteen kertaan häke-selosteeseen päätynyt. Voitte kurkata itse selostepohjat netistä, jos ei ole tuttuja. Tuskin sinne ihan vahingossa mitä sattuu kirjataan.
Ihmettelet? No ihminen tuon selosteen kirjoittaa. Ihminen saattaa tehdä kirjoitusvirheitä (se ehkä olisi ollut oikeampi termi "kirjausvirhe" termin sijaan). Ei minusta ole tuossa mitään kummallista. Joku on kirjoittanut kellonajan väärin. Häke-nauhurihan ei sitä loggaa väärin koska on atomikelloajassa automaattisesti toimiva järjestelmä. Joten ovat virheensä havaittuaan tsekkaanneet nauhoitteen logitiedoista, milloin puhelu oikeasti alkoi. Valitettavasti se häke-nauhuri ei osaa kirjoittaa niin ei tule niitä virheettömiä "selosteita". Sitten joskus vuonna 2100 kun ChatGpt on integroitunut häke-tallentimen kanssa, niin varmaan tuo epäluotettava ihminen on saatu välistä eliminoitua.
Celsius kirjoitti: Ke Tammi 10, 2024 2:34 am Pidän skenaariota edelleen hyvin epätodennäköisenä, mutta keskustelufoorumilla mielestäni eri vaihtoehdoista voi keskustella. Lopetan kuitenkin tähän tämän spekuloinnin, niin kenenkään ei tarvitse pahoittaa mieltään erilaisten vaihtoehtojen esiin tuomisesta.
Kiitos! En usko että kukaan jää varsinaisesti kaipaamaan kirjoitusvirheen vuoksi käynnistettyä skenaariotasi.
Viimeksi muokannut CSI, Ke Tammi 10, 2024 2:53 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Alien Alien
Harjunpää
Viestit: 290
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 5:09 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Alien Alien »

Koko palsta perustuu 99% toisen ja kolmannen käden tietoihin. Tiedot tulevat sirpaleittain ja ovat keskenään ristiriitaisia. Kuka päättää mikä on riittävän luotettavaa faktaa ja mistä saa puhua?

Seuraavat ristiriitaiset tiedot ovat faktaa:

- häkekirjaukset tehtävien kellonaikojen suhteen
- on päästy koordinaatteihin, ei ole päästy
- kommunikaatio ollut hyvää/ ei ole saatu selvää
- on oltu reitillä/ ei ole oltu reitillä
- on menetetty sukset ja sauvat/ ei ole menetetty
- ruumiiden löytypaikat olleet väärinpäin/ eivät ole olleet
- eksyttiin/ ei oltu eksytty

Lähteinä: häke, poliisi ja pelastuksen tiedotustilaisuus, paikallaolijat, media ja äiti itse.

Jos näistä ristiriidoista ei saa keskustella ja spekuloida, niin mistä saa? Ei saa keskustella äidin valmistautumisesta, instaan lataamista tiedoista, koulutuksesta, pojasta, olosuhteista, rahasta, aikataulusta, psykologisista tekijöistä, häken toiminnasta, poliisista jne, niin voitteko ystävällisesti kertoa mistä aiheeseen liittyvästä voi sitten keskustella? Ja kuka sen päättää, että tietty aihe/näkökulma on enemmän oikein ja sallitumpi kuin toinen? Ainoa todellinen sataprosenttinen fakta täydellisellä varmuudella on kerrottu jo otsikossa.

Äiti ja lapsi kuolivat Pyhäkurussa ja jäivät lumivyöryn alle. Siinä se. Uutisia luen lehdestä ja faktoja tieteellistä tutkimuksista. Täältä luen vaihtoehtoisia tapahtumakulkuja, koska se on kiinnostavaa, kuin päänsisäistä palapeliä rakentaisi. Kiehtovaksi sen tekee se, että saman palan voi nähdä monella rakentajasta riippuen. Oudoksi tämän yhteisen pelin tekee se, että aina välillä tulee pelaajia, jotka kieltää toisilta joiden palojen tutkimisen, syystä x.

Aikanaan tämänkin tarinan todennäköisin tapahtumakulku tulee selville, toisille se on tullut selväksi nyt jo tai paljon aiemmin, hyvä niin. Toisille ei. Jos kuuluu ensimmäiseen porukkaan, miksi roikkua täällä jälkimmäisiä dumaten? Aina voi siirtyä eteenpäin tai nauraa kippurassa kotonaan toisten idiotismille tai jättää vain lukematta.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja CSI »

Alien Alien kirjoitti: Ke Tammi 10, 2024 2:52 am Seuraavat ristiriitaiset tiedot ovat faktaa:

- häkekirjaukset tehtävien kellonaikojen suhteen
- on päästy koordinaatteihin, ei ole päästy
- kommunikaatio ollut hyvää/ ei ole saatu selvää
- on oltu reitillä/ ei ole oltu reitillä
- on menetetty sukset ja sauvat/ ei ole menetetty
- ruumiiden löytypaikat olleet väärinpäin/ eivät ole olleet
- eksyttiin/ ei oltu eksytty
Helpotan taakkaasi, viralliset faktat ovat:

- on vain yksi häkepuhelu ja se alkoi 14:09. Hesarissa taisi olla vielä tarkempi aikaleima sille.

- ensimmäinen partio pääsi koordinaatteihin

- kommunikaastiosta en ole nähnyt virallista faktaa - jossain oli että olisi ollut ajoittain huono kuuluvuus/ymmärrettävyys puhelussa - voi olla tuubaakin - puhelun positio sen sijaan oli kuulemma tarkka

- ei ole oltu reitillä häke puhelun aikaan koska tarkka positio tiedossa

- ainakn häkepuhelussa kerrottu varusteita menetetyn, toisaalta poliisi kaivanut sitten hangesta suksien kera (voihan toki olla, että yksi suksi on puuttunut, ehkei sitä tiedetty vielä torstaina tiedotustilaisuudessa)

- ruumiiden löytöpaikkoja ei tiettävästi ole tarkasti kerrottu

- aivan ilmeisesti eksyttiin kun ei kerta nähtykkään mitään - sokea ei yleensä perille löydä
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Alien Alien
Harjunpää
Viestit: 290
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 5:09 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Alien Alien »

Celsius kirjoitti: Ke Tammi 10, 2024 2:34 am Linkit olenkin jo lähteeseen kahteen kertaan laittanut. Tässä vielä kolmas kerta: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8536 ... 1e812975ab

Ihmettelen miten tällainen virhe on kahteen kertaan häke-selosteeseen päätynyt. Voitte kurkata itse selostepohjat netistä, jos ei ole tuttuja. Tuskin sinne ihan vahingossa mitä sattuu kirjataan. Ja kun on kirjattu ja viranomaisen toimesta se tieto vahvistettu, niin miten se tieto sinne päätyi? Mistä virhe johtui? Työntekijän väsymyksestä, liiasta työkuormasta, osaamattomuudesta? Virhe olisi kuitenkin voinut vaikuttaa tehtävän toteutukseen ja siten tällaiset poikkeamat on syitä tutkia asiaa.

Emme voi tietää onko ensimmäinen mahdollinen hälytys tehty soittamalla tai esimerkiksi äidillä todennäköisesti mukana olleen Garminin avulla, jolloin yhteys häkeen tulee eri kautta. Jos siis tällainen hälytys olisi tehty. Silloin varsinaisia puheluita äidiltä olisi ollut toki vain yksi. Olosuhteita voimme vain arvailla, mutta kokeneet täällä ja muissakin lähteissä ovat kertoneet, että kuvatuissa olosuhteissa hanskakin riisuminen voi olla riski. Poikkeuksellisissa olosuhteissa tehdään poikkeuksellisia ratkaisuja ja apua saatetaan hälyttää helpoimmalla keinoilla.

Monenlaisten lasten kanssa toimineena tiedän, että ko.ikäinen lapsi, jonka perusajatukseen saattaa kuulua ettei luovuttaminen ole vaihtoehto, voi reagoida myös hyvin voimakkaasti mahdolliseen yhteydenottoon häkeen. Esimerkiksi lähtemällä hiihtämään hetkeksi kovempaa eteenpäin, mikä olisi iso riski ja vaarantaisi lapsen turvallisuutta entisestään. Tällöin vanhempi saattaisi tehdä hälytyksen mahdollisimman hyvin lasta huomioiden, juurikin vaikkapa Garminin avulla huomaamattomammin. Avun saapuessa sitten kertoisi tilanteen, kun sen tunnereaktion vastaanottokin olisi turvallisempaa. Ennemmin sen pettymyksen vastaanottaa muualla kuin myrskyn keskellä ja samalla ei aiheuta lapselle turhaa huolta ennen kuin apu saapuu. Tietysti kaikki vanhemmat ei ajattele näin pitkälle, mutta tämän äidin kohdalla en pitäisi mahdottomana ja vielä kasvatusalan ammattilainen kyseessä, joten keskivertoa paremmin saattaa osata ennakoida haastavia tilanteita lapsen kanssa (ja toki tuntee oman lapsensa).

Jostain syystä tämä spekulaatio aiheuttaa voimakkaita tunteita. Itse pidän meidän viranomaisverkostoa hyvänä, osaavana ja luotettavana. Valitettavasti sielläkin on puutteita ja erikoiset tilanteet tuovat nämä esiin. Tästä olisi useitakin esimerkkejä kerrottavana.

Pidän skenaariota edelleen hyvin epätodennäköisenä, mutta keskustelufoorumilla mielestäni eri vaihtoehdoista voi keskustella. Lopetan kuitenkin tähän tämän spekuloinnin, niin kenenkään ei tarvitse pahoittaa mieltään erilaisten vaihtoehtojen esiin tuomisesta.
Hyvä kirjoitus Celsius.

Harmi, että päätät sen lopettaa. Olit hyvin perustellut ja taustoittanut, miksi tämä häkekirjaus on mielenkiintoinen aihealue. Mielestäni myös uusin median julkaisema artikkeli asiaan liittyen, niin varsin ajankohtainen ja vähän spekuloitu aihe verrattuna muihin julkaisemiin tietoihin.

Toivottavasti muutat mielesi tai voit laittaa myös privana viestiä. Olen tullut tänne spekuloimaan asioilla, joten en siitä pahoita mieltäni.
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1808
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Laittakaa nyt ihmeessä ihan copy-pastena se kohta, jossa joku kertoo häkepuhelun tulleen tuntia aikaisemmin.
Annetuista linkeistä en sitä löytänyt.

Eikä täältä pidä nyt kenenkään suuttuneena ulostautua. Sehän on ihan vitsiä.

Mä haluan ainoastaan faktan siitä, että ensimmäiven puhelu häkeen on tullut 13 -jotain.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1808
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Hälytys annettiin kello 14.20, mutta selosteen mukaan yksi yksiköistä olisi vastaanottanut sen jo kello 13.03, eli yli tuntia ennen hätäkeskuspuhelua
Tämä on varmasti se kohta, joka nyt puhuttaa.

Olisiko mahdollista, että tuon soiton on tehnyt joku ulkopuolinen? Joku joka on ollut ao retkueesta huolissaan?

Mitä silloin voi tehdä, jos paikannusta ei ole?

Olisiko esim isä voinut soittaa ja kysyä missä olette.
Vastaus ollut niin epämääräinen, että on huolestunut ja lopulta rouva itsekin tajunnut soittaa apua?

Klo 10.00 lähdetty liikkeelle ja jo kello 14. jälkeen akku vähissä??
Liian huono puhelin keleihin vai liian monta keskustelua keleistä kotiin?

Ja kuka perheessä on lopulta päättänyt rahankäytöstä? Kotiintulon aikataulusta?
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Alien Alien
Harjunpää
Viestit: 290
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 5:09 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Alien Alien »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Tammi 10, 2024 12:17 am Mä en yleensä puutu ”mielikuvitukseen”, koska teen sitä itsekin.
Mutta nyt alkaa kyllä mennä jo pahan ”hiihtämisen” puolelle, jos aletaan rakentamaan omia häkepuheluita.

Tiedättekö, että jokainen häkepuhelu tallentuu?
Kello aikoineen sekunnilleen?
Ja ne ovat periaatteessa ’julkista tietoa’.

Älkää nyt lähtekö liitämään kokonaan. Tämä tapaus on traaginen ja surullinen, mutta virheet on kyllä muualla kuin häkessä.

JA
kirjausvirheet johtuvat siitä, että paikalliset yksiköt ovat sijaintitiedot saatuaan tajunneet tilanteen. Eli C on korjattu todnäk A:ksi.

Käykää kerran tuolla tuntureissa talvella, niin ymmärrätte.
Ajat eivät täsmää —> Paldanius sanoo olevan häken kirjausvirhe faktaa vai fiktiota? Sovitaan olevan faktaa.

On tapahtunut kirjausvirhe.
Syy 1: tullut 2 ensiksi erilliseksi luultua yhteydenottoa häkeen. Yhdistetty myöhemmin samaksi tehtäväksi, siitä kirjailusvirheet. Lähde: minfolaisten mielikuvitus.
Syy 2: johtunut tehtävän muuttamisesta C:stä A:ksi. Lähde: minfolaisten mielikuvitus
Syy 3: joku kirjoittanut vahingossa ilman mitään selitystä random kellonaikoja virallisiin häkelomakkeisiin työuupumuksesta johtuen. Lähde: minfolaisten mielikuvitus.

What’s the difference?
Ja miten kerran vuodessa tunturissa käyminen talvella liittyy kirjausvirheisiin? Kokee valaistuksen, että Aah, näin nämä viheliäiset kirjausvirheet tapahtuvat. Ehdottomasti uutta tietoa, nyt ei tarvikkaan kuin odotella valaistumista kun sattuu tuo ennakkoehto nippanappa täyttymään.
ipr
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: La Touko 21, 2022 12:57 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja ipr »

Celsius kirjoitti: Ke Tammi 10, 2024 2:34 am Linkit olenkin jo lähteeseen kahteen kertaan laittanut. Tässä vielä kolmas kerta: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8536 ... 1e812975ab

Ihmettelen miten tällainen virhe on kahteen kertaan häke-selosteeseen päätynyt. Voitte kurkata itse selostepohjat netistä, jos ei ole tuttuja. Tuskin sinne ihan vahingossa mitä sattuu kirjataan. Ja kun on kirjattu ja viranomaisen toimesta se tieto vahvistettu, niin miten se tieto sinne päätyi? Mistä virhe johtui? Työntekijän väsymyksestä, liiasta työkuormasta, osaamattomuudesta?
Eiköhän siihen selosteeseen ole nuo kaksi kellonaikaa otettu järjestelmästä ulos UTC-ajassa, eli olisivat Suomen normaaliaikaa 15.03 ja 16.33.

Toinen mitä on spekuloitu, että ovatko lähteneet hakemaan kurusta tuulen suojaa vai tuulen viemiä sauvoja tai suksia vai miten ovat sinne kurun reunalle ajautuneet niin on sinne voitu ajautua myös osittain ihan vain tuulen vaikutuksesta. Tuuli on ollut lounaasta, eli kanavoitunut puhaltamaan Taivaskeron ja Pyhäkeron välistä kohti Pyhäkurua. Rinteessä nouseva maasto aiheuttaa sen, että virtaus kiihtyy kuin koskessa ikään erityisesti noiden kahden tunturin huipun välissä, eli Taivaskeronsatulan yli on puhaltanut erityisen viheliäinen tuuli. Polulta on mahdollisesti jo aiemmin harhauduttu Pyhäkurun suuntaan, jos on Lehmäkeron ja Taivaskeron väliseltä satulapinnalta pyritty etenemään korkeuskäyriä pitkin sen sijaan, että olisi yritetty kartalle merkittyä polkua seuraten jyrkemmin rinnettä ylös. Tuulen takia on voinut tuntua järjenvastaiselta pyrkiä ylemmäs, jos ajatus on ollut, että ylempänä tuulee kovempaa. Eli osittain tietoisesti olisi voitu pyrkiä pysymään matalammassa maastossa ja rinteen tuulensuojan puolella. Myös väsymyksen takia ei ole ehkä ollut voimia nousta ylemmäs sivuvastaiseen tuuleen.

Tuo 14 m/s on jo sellainen tuuli, ettei sitä Etelä-Suomessa koe juuri koskaan kuin kovalla myrskyllä jossain korkean mäen päällä tai isomman järven rannassa. Siihen kun lisätään 23 astetta pakkasta niin en tiedä, montako kommandopipoa saa vetää päällekkäin, jos haluaa välttää paleltumavammat naamassa. Vastatuuleen ei noissa olosuhteissa mielellään kulje naama edellä, joten kurua kohti on voitu tuulen ja väsymyksen vaikutuksesta helposti ajautua tuulen painamana ilman vartavastaista tarkoitustakin. Maastoa on hankala hahmottaa noissa olosuhteissa, kun pelkkää valkoista näkyy joka suunnassa, vaikka näkyvyys poliisin kuvaaman videon perusteella on todellisuudessa ollutkin vähintään 10-50 metrin luokkaa, ei sentään esitettyä 5-10 metriä, missä arviossa on vähän Lapin lisää.
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1808
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Ei niitä kellonaikoja KIRJATA
Ne on siellä järjestelmässä.



Vielä tuohon, että 12v olisi ”johtanut” retkeä.

Jos niin on ollut, niin sitten on kyllä dynamiikka perheessä ollut jo lähtökohtaisesti niin perseellään, etten edes halua kuulla siitä.

Tyttäreni on ”vain” 20 vuotta vanhempi, enkä usko, että maailma noin ympäri olisi siinä ajassa kellahtanut😱

Mä olen kaiken kaikkiaan hämmentynyt niistä lainauksista, joita olen lukenut perheen sometileistä🤦🏻‍♀️

….😂…mullekin alkaa tulla olo, että haluan ulos tästä…🤔🫢
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Ei mitään hajua
Martin Beck
Viestit: 835
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 12:01 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Ei mitään hajua »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Tammi 10, 2024 3:35 am
Vielä tuohon, että 12v olisi ”johtanut” retkeä.

Jos niin on ollut, niin sitten on kyllä dynamiikka perheessä ollut jo lähtökohtaisesti niin perseellään, etten edes halua kuulla siitä.

Mä olen kaiken kaikkiaan hämmentynyt niistä lainauksista, joita olen lukenut perheen sometileistä🤦🏻‍♀️

….😂…mullekin alkaa tulla olo, että haluan ulos tästä…🤔🫢
Ehkä olisi sinunkin kannattanut käydä ne sometilit läpi silloin, kun ne kaikki olivat vielä avoimina.
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1808
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

CSI kirjoitti: Ke Tammi 10, 2024 2:01 am Ainakin Uuden vuoden aattona Suomessa on havaittu GPS häirintää.
https://yle.fi/a/74-20067383 kirjoitti:Agency confirms GPS jamming in Finland on NYE

According to Traficom's aviation chief Jari Pöntinen the disturbances did not affect flight safety, because planes are outfitted with alternative navigation systems.
Entä sitten?
Heillä ei ollut mitään paikantimia.

Tarkoitatko, että eksyminen olisi johtunut tuosta?
Jos gps ei toimi, otetaan kartta ja kompassi.
Pitää olla minute by minute selvillä sijainnista. Niin yksinkertaisen helppoa.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Vastaa Viestiin