Olen taman jo useamman kerran eri kohdissa sanonut mutta etp materiaalin luettuani olen paatynyt siihen, etta lapsen kaksi ensimmaista kayntikertaa ovat ENNEN HAKE-puhelua. Tama aikajana tasmaa parhaiten lapsen ja Annelin alkuperaisiin 2006 kuulusteluihin ja HAKE nauhaan.
Enismmainen kerta: isa ja aiti pystyssa, ikkuna rikki, lattialla lasia.
Toinen kerta: isa (vatsallaan= veri ei nay) lattialla. Veitsi lattialla. Aiti "ilmeisesti" puhelimessa tai menossa sinne mutta lapsi ei ilmiselvasti tata nae koska
lapsi kertoo menneensa takaisin huoneeseensa.
Anneli itse myos kertoo juosseensa heti iskun saatuaan ensimmaisena ulos ja ottaneensa Hake-puhelun sen jalkeen. Lapsi antaa ymmartaa olleensa vieressa/odottaneensa kun aiti sai taman puhelun.
Kolmas ja viimeinen kerta (kirkaisukerta) on sitten se kun lapsi nakee isan, josta tuli kauheasti verta. Mista veri tuli han ei nae. Huppumies paikallistetaan tahan kertaan mutta ei kerrota miten han siihen ilmestyi tai mista.
Muokkaus: Nicen kommentit ylla
Tämän selittäisi ihan järkeenkäyvästi se, että tyttö on tullut huoneestaan Annelin ollessa näkymättömissä kodinhoitohuoneessa/pesuhuoneessa. Tyttö kävelee takkahuoneen ovelle, näkee isänsä maassa verilammikossa, tuskissaan, äännellen mmmm-mm (=virkoamisen ääniä?), veitsi on lattialla, mutta äitiä ei näy missään. Tällä välin Anneli tulee kodinhoitohuoneesta keittiöön (ehkä kuultuaan, että tyttö on hereillä tai muuten vaan saatuaan pesu- ja piilotustoimet valmiiksi). Koska tyttö on hereillä, Annelin on jotakuinkin pakko soittaa häkeen heti, mikään muu ei olisi kovin vakuuttavaa. Kun siis tyttö seisoo takkahuoneen ovella, mutta yhtäkkiä huomaakin äidin puhuvan puhelimessa, silloinhan hän vetää johtopäätöksen, että äiti oli kai (poisollessaan) menossa soittamaan. Myöskään tyttö ei voi tietää, että puhelu on poliisille, siksi Annelin briiffaus tytölle ”mä soitan poliisil, siel pyydettii et”.
Mielestani lapsi ei sano etta isa oli verilammikossa tuossa 2006 puhuttelussa -- ei ennenkuin vasta kirkaisuvaiheessa. Tama selittaisi miksi tytto sanoo Hakelle, etta iska voi huonosti. Luulen etta Anneli tuli ulkoa ikkunanrikkomis- ja kenkien ja veluurivaatteen piilotusreissulta tassa vaiheessa. Tuskin han olisi kertonut ulos menosta huvikseen -- ehka oletti, etta tytto muistaa hanen tulleen ulkoa. Tytto oli joka tapauksessa tassa vaiheessa hereilla ja oli nahnyt isan, jolloin Hakeen oli soitettava heti.