Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Dame Edna
Susikoski
Viestit: 33
Liittynyt: To Kesä 05, 2014 10:59 pm

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja Dame Edna »

Dame Edna kirjoitti:Ikävä juttu kaiken kaikkiaan. En tiedä miksi en edelleenkään usko itsemurhaan. No, tämä ei ole uskon asia, joten se jääköön tähän.

Mielestäni Jarkko Hyöppösen kirjoitus on jäänyt liian vähälle huomiolle. Hän kirjoittaa 30.lokakuuta Kadonneen etsintäsivuilla näin. https://www.facebook.com/kadonneenetsin ... 57877253:0


"Nähtiinkö Nela sittenkin asuinalueella katoamispäivänään?

Nela Utkinan katoamisesta tulee kuluneeksi pian 2 kuukautta, eikä ensimmäistäkään varteenotettavaa silminnäkijähavaintoa tai hänelle kuuluvaa esinelöytöä ollut tiedetysti tullut etsijöiden tai poliisin tietoon.

Kymmenien tuhansien tuntien henkilötyöpanos viranomaisilta, Vapepalta ja vapaaehtoisilta, eikä ratkaisu tunnu kuin kaukaiselta haaveelta. Toivo katoamisen pikaiseen ratkaisuun on talven lähestyessä alkanut hiipumaan ja kokemuksen perusteella on jo epätodennäköistä olettaa, että tutkinnan kannalta oleellista uutta tietoa enää saataisiin alueella katoamisen aikaan liikkuneilta.

Tyypilliset Nelan käyttämät reitit, tarkat ostokset, vaatetus, puhelimen malli, akun kesto ja katoamispäiviä edeltävät tapahtumat, sekä katoamispäivän aikaikkunat ennen Nuuksioon saapumista ovat kartoitettu hyvin tarkasti.

Matkapuhelimen paikannustiedot antavat olettaa puhelimen sammuneen katoamispäivää suranneena yönä 10.9. pian puolen yön jälkeen alueelle, joka ei suoranaisesti kuulu kansallispuistoon, vaan jää sen eteläiselle puolelle. Oletus on, että vedelle herkkä puhelin sammui ilman kastumista akun tyhjentymiseen. Paikannustietojen perusteella tehtyyn arvioon perustuen puhelin on ottanut viimeisen yhteyden tukiasemaan alueella, joka kattaa Heinäslammmen, Ahvilammen, Sahajärven, Siikajärven ja Nuuksion Pitkäjärven eteläiset osat, sekä kaikkia näitä ympäröivät maa-alueet ja asuinalueet. Mikään ei silti todista siitä, että Nela oli samassa sijainnissa puhelimensa kanssa sen sammuessa.

Eilen Iltalehden toimittaja soitti kysyäkseen tilannepäivitystä ja kerroin luotaimen ja kameroiden harjanneen Nuuksion Pitkäjärveä ilman merkkiäkään tuoreista veteenpäätyneistä esineistä tai Nelasta. Mainitsin samalla ohimennen mahdollisesta silminnäkijähavainnosta, jonka vanhempi naishenkilö oli meidän koirapartiolle Suolaakson alueella heidän siellä etsiessään kertonut.
Pidin tätä kuitenkin poliisin osalta perusteellisesti tarkistettuna, joten oletin näköhavainnon katsotun ja todetun liian ristiriitaiseksi tai epäluotettavaksi. Lopuksi totesin väsyneenä, että tilanne näyttää toivottomalta.

Samana iltana puhelimeni kuitenkin hälytti puoli kymmenen aikaan ja sain tiedon, ettei tutkiva Helsingin väkivaltarikosyksikön ryhmä ollut tietoinen havainnosta, kuin vasta lehdestä luettuaan.
Ensimmäiseksi mielessäni kyseenalaistin lähteen luotettavuuden ja sen miksi hän ei olisi näin merkittävää havaintoa poliisin tietoon saattanut jo viikkoja sitten. Tarkistin myös koiriemme ohjaajilta, ettei havaintoon ole päässyt "värikynää" missään vaiheessa ja että he pitivät havaintoa varteenotettavana edelleen.

Tämän jälkeen suuntasin suorilta käsin Suolaaksoon, Nuuksioon.

Koiraohjaajamme kuvaili alueen, missä silminnäkijä todennäköisesti asui tai mökkeili. Suon laidalla sijaitsi kolme kiinteistöä. Kaksi niistä oli pimeänä, mutta kauempaa tavoitin asukkaan, joka ei ollut kuullut havainnosta, mutta antoi talojen omistajien tiedot, jota kautta sain silminnäkijän miehen kiinni. Vaimolle puhelimen annettuaan rauhalliselta ja luotettavalta kuulostanut nainen vastasi kysymyksiini johdonmukaisesti yrittämättä edes vastata kysymyksiin, joihin hänellä ei ollut näköhavaintoon perustuvaa havaintoa.

Silminnäkijältä ei oltu otettu tietoja ylös koirapartiomme toimesta vastoin normaalia käytäntöämme, sillä hän oli ilmoittanut antaneensa tiedot poliisin vihjepuhelimeen heti yhtäläisyydet Nela Utkinaan havaittuaan. Ja kun tieto on meille kerrotusti suoraan poliisille johdettu, katsomme yksityisenä tahona tehtävämme hoidetun.

Pääkohdat silminnäkijän puhelinhaastattelusta:

Jos palaatte mielessänne siihen hetkeen kun teitte havaintonne, miten kuvailisitte tilannetta, jonka näitte?
Sn: Se oli 9.- tai 10.9. Lähdemme alueelta yleensä klo 12-15 aikaan, joten sillä välillä. 11.9. se ei ainakaan ollut. Hiekkatien vieressä mäen kohdalla pienellä levikkeellä kaiveli reppuaan solakka missin mittainen nainen. Paikallinen hän ei ollut ja kiinteistömme vuoksi katson alueella liikkuvia ulkopuolisia hyvin tarkasti.

Millainen takki hänellä oli?
Sn: Paksu takki, ohuttakki, toppatakki?
Naisella oli punakka pusakka ja takaapäin nähtynä punertavan rusertavat hiukset, jotka ulottuivat lähes puoleen selkään.

Muistatteko oliko hiukset kiinni vai auki tai oliko hänellä päässään jotain?
Sn: en muista tarkemmin, mutta punertavan ruskeat ne hiukset oli.

Millainen kantamus, jota hän kaiveli oli?
Sn: tumma, tumma reppu tai sellainen - tarkemmin en osaa kuvata

Millaiset housut naisella oli; löysät, tiukat, paksut?
Sn: (kysyy läheiseltään: mitä ne nyt on sellaiset tiukat?) ..trikoot, sellaiset tummat trikoot.

Miten kuvailisitte hänen jalkineitaan?
Sn: En kiinnittänyt huomiota

Olethan kertonut havaintosi poliisille?
Sn: Olen, soitin silloin ja kerroin havaintoni ja joku nainen kirjasi ylös ja sanoi että palaavat mikäli tarvis, eikä sitten enää palattu.

Mitään mikä olisi ristiriidassa Nelan ulkoasun kanssa ei tullut ilmi, mutta myöskään mitään todisteita, mikä todistaisi naisen olleen varmasti Nela - ei ole.

Mikäli tämä tutkintaa edesauttaisi ja siitä huolimattakin; Haluan kiittää erityisesti koirapartiomme Jimmyä ja Villeä, Iltalehden tapauksen esille nostanutta toimittajaa ja komisario Kruskopfia, joka ymmärsi havainnon mahdollisen arvon heti tiedon saatuaan. Toivottavasti läpimurto on lähellä ja viikonlopun etsinnöissä tarkastetaan jokaisen jaetun alueen kolkka läpi niin hyvin kuin suinkin voi kyetä. Suolaakson pohjois- ja luoteisosista lähtien kilometri etelään n.500m leveydeltä olisi alue, jonne itse keskittäisin kaikki liikenevät joukot. Uskon, että moni meistä on kulkenut ratkaisun vierestä, mutta jokainen alueella etsinyt myös tiedostaa olosuhteet ja etsintää rajoittavat lait, joiden puitteissa toimimme. Katsokaamme siis tarkemmin vielä jo katsottuja alueita.

Hyvää viikonloppua - muistakaa elää omaakin elämäänne ja levätä, sillä aihepiiri on rankka ja mieltä valtaava!

Jarkko Hyöppönen
Toiminnanjohtaja"

Jarkko Hyöppönen ja kaikki muut ovat varmasti tehneet kaikkensa, mutta onko tässä ollut taas pieni informaatiokatkos? Nainen kertoo, että on Nelan näköisen naisen nähnyt 9.-10. ja ilmoittanut poliisille. Sitten kertonut etsijöille, jotka luulleet, että asia on jo mennyt poliisin tietoon.

Ei tämä tuo Nelaa takaisin, mutta ehkä hänet olisi jo löydetty aikaisemmin, jos tieto olisi saavuttanut etsijät.

Kuitenkin muistakaa, että kaikki ei ole aina siltä miltä se näyttää. Vaikka Nela onkin itse ostanut nuo vehkeet, mikään ei todista että hän olisi itse niitä käyttänyt tähän tarkoitukseen.
Lainaan itseäni tässä nimeomaan sen takia, että informaatio on kaikista tärkein. Tämä aina unohdetaan.

Silminnäkijä soitti vihjepuhelimeen ja tämä kirjattiin ylös. Lisäksi luvattiin ottaa yhteyttä, jos tarvetta on. Sitä ei tehty.

Nainen kertoi koirapartiolle havainnoistaan, mutta kun he kuulivat, että poliisille oli jo tehty ilmoitus, he eivät pitänyt sitä tärkeänä.

Onneksi iltalehden toimittaja ymmärsi, että tässä on tärkeä asia ja vei sitä eteenpäin. Samoin poliisi käsitti, ettei ollut tutkinut tätä havaintoa.

Sekään ei ole vielä varma, että olisiko Nela löytynyt aimemmin, mutta älkää koskaan uskoko sitä, mitä ette ole varmistaneet.

Mielestäni tutkiva journalismi teki tässä erittäin hyvän työn.
jukkasahti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 99
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 11:39 pm

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja jukkasahti »

Hyöppönen teki täysin oikein paljastaessaan hienovaraisesti kyseessä olleen itsemurhan. Nyt ei tule kauhuskenaarioita eikä typeriä huhuja vailla totuusperää. Nela Utkina päätti päivänsä ja syyn siihen tietänee vähintään muutamat ihmiset. Kansi kiinni ja kuulemiin.
Dame Edna
Susikoski
Viestit: 33
Liittynyt: To Kesä 05, 2014 10:59 pm

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja Dame Edna »

jukkasahti kirjoitti:Hyöppönen teki täysin oikein paljastaessaan hienovaraisesti kyseessä olleen itsemurhan. Nyt ei tule kauhuskenaarioita eikä typeriä huhuja vailla totuusperää. Nela Utkina päätti päivänsä ja syyn siihen tietänee vähintään muutamat ihmiset. Kansi kiinni ja kuulemiin.
Mistä ihmeestä kuvittelet että Hyöppönen tietää heti ihmisen tehneen itsemurhan? On tässä maailmassa tehty niin paljon juttuja, jotka on lavastettu itsemurhiksi.

Minä en missään tapauksessa usko, että nuori kaunis nainen hirttäytyisi. Päinvastoin, tekisi sen niin, ettei kasvot pilaantuisi.

Jos näin on Nela tehnyt, niin sitten on todella halunnut kostaa jollekin läheiselle.
mcnette
Scooby-Doo
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Marras 26, 2013 3:23 pm

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja mcnette »

Jessus sentään...tätä tapausta sivusta seuranneena ja jopa nuuksiossa alussa pyörineenä...
Nela on nyt löytynyt, hirttäytyneenä ja thats it!! miksi vatvoa tätä enempää? tuolla noita kadonneita löytyy muitakin mihin voisi voimavarat suunnata, Nelan suhteen emme voi tehdä enää mitään :cry:

Omaiset tekevät sen raskaimman työn saattaessaan rakkaan haudan lepoon ja alottaessaan surutyön..olen utelias ihminen mutta en näin utelias...antakaa nyt rauha Nelalle sekä perheelle, tää vatvominen ei auta ketään tai sitten tänne voisi perustaa jonkun sururyhmän kaikille jotka kokevat tarvetta purkaa tuntoja <3

Kukaan ei näe toisen pään sisään vaikka kuinka hyvin tuntisi :cry:
fiable
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: La Elo 20, 2011 5:49 am

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja fiable »

Tabula Rasa kirjoitti:Tuo se on mielikuvitusta, että niskaranka pitää ruumiin koossa. Niskaranka napsahtaa, ja tässäkin tapauksessa niskan ja kaulan pehmytkudokset pitivät aikansa ruumista koossa. Ei kuitenkaan kahdeksaa viikkoa henkilöä, jolla vielä reppukin selässä painona. Ei siis puolestani mitään sairasta kirjoittelua, hirttokuolema vaan ei ole kaunis. Jos tosiasioiden käsittely tuntuu vaikealta ja jos tämä on mielestäsi netin sairain forum, niin mieti kannattaako ollenkaan käydä näin sairaalla forumilla.
Sairasta on juuri se, että annetaan mielikuvituksen lentää eikä katsota tosiasioita.

Se, miten niskarangan hirttäytymisessä käy, on kokonaan kiinni siitä, millä tavalla hirttäydytään, miten köysi on kiinni, kuinka korkealta pudotaan ja mikä on henkilön paino. Kommentoija, jolle vastasin, esitti tosiasiana, että niskaranka menee poikki, mutta näin on vain harvoin. Hirttämisen tarkoitus on niskarangan murtuminen, sen seurauksena tajuttomuus ja itse kuolema tulee tukehtumisesta. Kyseessä ei siis ollut tosiasia.

Myös ruumiin olotila 8 viikon jälkeen taitaa perustua enemmän arvailuun. Kyseessä ei ollut tosiasia.

Mistä on tieto, että Nelalla olisi ollut reppu selässä? Kyseessä lienee huhu tai arvailu.Kyseessä ei ollut tosiasia.

Arvailua on myös se, että Nela olisi ollut löydettäessä ilmassa. Hän on nimittäin voinut olla myös maassa, mutta pystyasennossa. Kyseessä ei ollut tosiasia.

Kukaan ei tiedä totuutta, joten älkää viitsikö esittää arvailuja tosiasioina. Arvailu on arvailua, faktat ovat faktoja ja sitten on näiden välimuoto eli todennäköisyys, johon tarvitaan kuitenkin joitain faktoja, joita kenelläkään täällä ei ole.

Ruumiin löytäjä kertoi, että jos edessä ei olisi ollut tiheää puustoa, olisi Nela näkynyt asuinalueelle asti. Näin ollen Nela todennäköisimmin on ollut kokonaisena ja pystyasennossa. Tämä on todennäköisintä(!) uutisten perusteella.

Todella vilkas mielikuvitus pitää olla sillä, joka näkee seuraavassa valokuvassa narun. Suurensin kuvaa eikä puun edessä ole muuta, kuin maasta kasvava oksa.

http://static.iltalehti.fi/uutiset/nela ... 503_uu.jpg

On myös täysin järjetöntä jatkaa arvailuja siitä, miksi Nela teki itsemurhan. Syitä voi olla kolme tai kaikki kolme syytä yhdessä emmekä tarkempaa tietoa saa koskaan:

- läheisten kanssa oli ongelmia
- tuttavien kanssa (esim. töissä) oli ongelmia
- itsensä kanssa oli ongelmia (herkkä ihminen, mielenterveysongelmia, tunnekuohu jne.)

Enpä ole tällä foorumilla pahemmin ollut ja tuskin tulen olemaan tulevaisuudessakaan. Itseäni juttu kiinnosti siksi, että en ymmärrä sitä, miksi Nela selvästikin halusi edistää sitä, että häntä ei löydetä ja näin hänen kohtalonsa jäisi epäselväksi, mikä olisi ollut tuskallista läheisille. Jos minä tekisin itsemurhan, niin tietäisin, että minua tullaan etsimään, joten jättäisin viestin siitä, että on minua on turha etsiä, koska olen kuollut tai viestin siitä, mistä minut löytää.
kid

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja kid »

Itsehän en tuosta IL:n videosta saa millään päinkään todistetta siitä, että Nela olisi tehnyt itsemurhan. Kaikissa lähteissä sanotaan, että kallion laelta ja männyn juurelta on löytynyt. Itse uskon, että Nelan puhelin on sammunut kosteuden takia, ja hän eksynyt. Löytöpaikkahan on lähellä tietä, hän on kenties seurannut ääntä, mutta tuupertunut sitten lopulta.

Eli jos ei kenelläkään mitään vedenpitävää todistetta itsemurhasta ole, niin uskon onnettomuuteen.
rumilus
Martin Riggs
Viestit: 623
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2015 9:22 am

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja rumilus »

kid kirjoitti:Itsehän en tuosta IL:n videosta saa millään päinkään todistetta siitä, että Nela olisi tehnyt itsemurhan. Kaikissa lähteissä sanotaan, että kallion laelta ja männyn juurelta on löytynyt.
Hyöppösen kirjoitus:
https://www.facebook.com/kadonneenetsin ... 9094427956
(itse videossa alussa joku (ilmeisestikin poliisi) tutkii runkoa suhteellisen korkealta. Savuosken lause "...samana iltana hän on tullut ja[..] on leikattu poikki)
realhunter
Susikoski
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Heinä 24, 2009 5:48 pm

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja realhunter »

kid kirjoitti:Itsehän en tuosta IL:n videosta saa millään päinkään todistetta siitä, että Nela olisi tehnyt itsemurhan. Kaikissa lähteissä sanotaan, että kallion laelta ja männyn juurelta on löytynyt. Itse uskon, että Nelan puhelin on sammunut kosteuden takia, ja hän eksynyt. Löytöpaikkahan on lähellä tietä, hän on kenties seurannut ääntä, mutta tuupertunut sitten lopulta.

Eli jos ei kenelläkään mitään vedenpitävää todistetta itsemurhasta ole, niin uskon onnettomuuteen.
Skeptinen saa olla mutta ei aikuinen ihminen eksy tuollaiseen paikkaan edes vahingossa.
Tiet joka puolella 250metrin päässä mistä on tarvinnut yli mennä.
Outo sattuma tossa videolla kun on kävyn kerääjä juuri sattumoisin puussa...
Laitetaan sitten toisin päin. Jos ei kellään ole vedenpitävää todistetta onnettomuudesta niin uskon itsemurhaan.
Hellu1
Alibin satunnaislukija
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Loka 19, 2015 2:09 pm

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja Hellu1 »

Nyc: Kyllä nykyajan paineet voivat olla joskus ihmiselle liikaa.
Osaan jollain tavalla samaistua Nelan kohtaloon, vaikken häntä tuntenutkaan.
Se johtuu omasta kokemuksesta.
12v sitten teki hyvä ystävä samanbratkaisun, 10v sitten toinen, sitten kuoli isä ja äiti peräkkäin, erosin, yritin jaksaa töissä, kolmen pojan yksinhuoltajana.
Lopulta sairastuin harvinaiseen sairauteen, jota lääkärit pitivät vain masennuksena, vähättelivät asiaa, kunnes tajuttomana sairaalassa vasta tajuttiin, että olinkin sairas. Sitä ennen jopa lääkärit sanoivat "kyllä sinä jaksat, muutkin jaksaa" tai elämä on välillä raskasta, koita jaksaa.
Silloin kun ihminen uupuu, se voi peittää uupumuksensa jopa läheisiltään. Uusi miehenikään ei tiennyt kuinka loppu olin.
Moni kadehti kun olin työtön, minullahan oli aikaa tehdä vaikka mitä, kukaan ei tiennyt sairauslomasta, kun olin vain työtön, jätin kertomatta. Olin niin uupunut, että kun muksut tuli koulusta,olin hädintuskin saanut itseni sängystä ylös. Postasin iloisia kuvia nettiin, oli ulkoilukuvia vaikka hädintuskin jaksoin 200m päähän lenkkipolulle, kuvissa näytin iloiselta. Oli kuvia kauniista maisemista, eläimistä, kodista....ne oli harhaa.
Pelkästään 250-300m päähän kauppaan oli joskus hyvin vaikea päästä, ei jaksanut kävellä.
Kaverit pitivät ahkerana, pireänä, iloisena...totuus oli ihan toinen, olin henkisesti ihan loppu, hain apua, mutta en edes lääkärille näyttänyt kuinka uupunut olin. Lapset eivät sitä nähneet kun koti oli siisti, ruokaa valmiina ja heidänkin mukaansa olin ahkera, he eivät nähneet kun vaan nukuin kun he olivat koulussa. Olin henkisesti ja ruumiillisesti aivan pohjalla.

Vasta kun sairauteni todettiin, syy olikin sairaus, myönsin loppuunpalamisen, tuttu lääkärinikin sanoi "hän ei nähnyt minussa mitään uupumisen merkkejä" kun silloin myönsin nukkuneeni 1-2h yössä kuuden vuoden ajan, välillä havahduin miehen herätyskelloon nukkumatta lainkaan koko yönä hän pisti minut osastolle lepäämään, kroppani oli ihan loppu.
Kaikki arvot lähes pielessä, ihmetteli jälkikäteen, että kroppa, etenkin sydän oli kaiken jaksanut, olin polttanut itseni loppuun.

Jotenkin tulee Nelasta mieleen myös hyvin tunnollinen ihminen, oli "pakko jaksaa", oli harrastuksia, ulkoilmaselfietä, hymyileviä kasvokuvia...silti näen kuvissa väsyneen naisen, sellaisen mikä olin itsekkin. Pyrin täydellisyyteen, kun lääkäri sanoi "olet masentunut pikkusen, ota itseesi niskasta kiinni" uskoin kaiken muuttuvan parempaan.
Lääkäri käski ulkoilla, liikkua ja sillätavoin tulisin voimaan paremmin, ei se huononsi tilannettani, koska liikunta kulutti elimistön loputkin kortisonit ja lisänä stressi moninkertaisti kortisonin kulutusta, elimistöni lisämunuaiset lopetti toiminnan, joka johti lopuksi addisonin kriisiin, hengenvaaralliseen tilaan.
Ehkä Nela on valittanut väsymystään, lääkäri tulkinnut sen tilapäisenä uupumisena, joka menee itsestään ohi, eikä näin saanut apua. Ehkä hän yritti väsymystään peitellä, ehkä hän yritti ulkoilulla saada itselleen voimia kerättyä ja kun muutkin harrastivat ei hän voinut myöntää olevansa niin uupunut ettei jaksa.
Kun uusi mieheni lähti lenkille, hän pyysi minutkin mukaan, en voinut edes miehelleni myöntää, että en jaksa, olihan lääkärikin suositellut liikuntaa ja ulkoilua (enkä ole ylipainoinen) joten tietysti lähdin "iloisena" mukaan.

Sergei oli varmasti aidosti tietämätön kaikesta, oma mieheni tajusi tilanteeni vasta kun olin osastolla, hän ei ollut nähnyt minussa mitään muuta kun joskus olin maininnut olevani väsynyt, mutta kukapa ei ole väsynyt joskus, ystävät yllättyivät täysin kun heille totuus voinnistani valkeni, jokainen sanoi ettei ollut huomannut yhtään mitään.

Nelan vanhemmat eivät voi toisesta massta nähdä tyttärensä jaksamista, heille tämä tuli hirveänä sokkina aivan varmasti ja heille itsemurha on ikuinen kysymys miksi näin kävi, toivottavasti hekään eivät syytä itseään, he eivät voineet tietää.

Tämä siis spekua Nelasta, henkilöä en tuntenut, mutta jotenkin tälläiset ajatukset tuli loppuratkaisusta. Itsemurha sinällään ei ole raukkamainen teko, sitä ei tehdä siksi, että halutaan aiheuttaa tuskaa rakkaimmilleen, vaan siihen yhdistyy monta asiaa jotka henkilö voi kätkeä niin taitavasti, että kertakaikkiaan he eivät voi apuaan antaa kun eivät huomaa mitään muutosta tekijässä, että edes tarvitsisi apua/tukea. Siksi itsemurha on aina läheisille järkytys.
Usein on kahta tyyppiä, ne jotka hakee huomiota ja uhkailee itsemurhalla (harvoin tekevät itsemurhaa) ja ne jotka piilottavat kaiken, ne ovat ne, jotka teon usein toteuttavat kerrasta kun sen ovat päättäneet tehdä.
Nela oli tämän päättänyt jo aamulla (ehkä jo aiemmin), kutsui ystävät kylään, ei vastannut puolisolle, osti tarvikkeita cittarista....
Puhelinkin seilasi kolmen maston välissä, ehkä Nela käveli Nuuksiossa kauan, haki sopivaa paikkaa ja se selittyisi, että tukiasemat vaihteli. Lopulta teon jälkeen korkealla paikalla se linkittyi viimeiseen kauimmaiseen mastoon. Toivottavasti Nelakin jätti kirjeen jälkeensä, jossa kertoo läheisilleen syyn kaikkeen, arkinen syykin auttaa käsittelemään asiaa, auttaa läheisiä kun he tietävät, etteivät olisi voineet muuttaa mitään. Läheiset saisivat näin tietää, ettei heissä ollut vikaa. Vaikka syytä ei ole on aina ensimmäisenä omaisilla miete "mitä jos olisin tehnyt näin ja näin, olisinko pystynyt estämään tapauksen" se on meillä jokaisella sisällä, tapahtumiin haetaan syyllistä, vaikka se on näissä tapauksissa turhaan, syyllisiä ei ole. Itsemurha on henkilökohtainen ratkaisu, äärimmäinen sellainen. Siitä ei tulisi syyttää ikinä itseään, eikä miettiä olisiko sen voinut estää.
Ihminen nyt vaan haluaa aina teoille syyn, oli kyse melkein mistä vaan.

Voi kun pääsisin Sergeille sanomaan henkilökohtaisesti "Hänellä oli hieno puoliso, hän on hyvä mies, mitään et olisi voinut tehdä toisin, teit kaikkesi tämän suhteen ja paljon enemmänkin" Voimia Sergeille!!!

Pahoitteen mahdollisia kirjoitusvirheitäni, kännykällä niitä tulee, osaa en huomaa tarkastuksesta huolimatta.
j.kottenberg
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: La Syys 19, 2015 9:26 am

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja j.kottenberg »

Surullinen tapaus. Näin sivullisesta tuntuu kovin turhalta kauniin nuoren ihmisen poismeno. Luulisi että olisi ollut muitakin vaihtoehtoja. Teveys ei ainakaan ollut kovin huono jos Kattilasta asti on kävellyt löytöpaikkaan, luultavasti vielä metsiä pitkin.
Vähän jättää ikävän vivahteen muuten kauniille Nuuksion alueelle. Olin joku päivä sitten alueella maastopyöräilemässä vaimon kanssa ja häntä Nelan löytyminen ihan läheltä mistä mekin kuljettiin, hiukan järkytti.

Tässä vaiheessa on tietysti aika turhaa spekuloida syillä. Jokaiseen liittyy oma tarinansa eikä ne useinkaan ole, ainakaan kokonaan, sivullisten tiedossa. Mutta harvemmin tuollaiseen tekoon päädytään vain "yhden rintaman" petettyä. Siis nuoret henkilöt, jollaisia tapauksia on osunut monia lähelle liittyen työkavereihin. Eli en usko työasioiden yksin olleen syynä.
Mutta takaisin ei häntä enää saada. Levätköön rauhassa.
j.kottenberg
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: La Syys 19, 2015 9:26 am

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja j.kottenberg »

Noi kuvitelmat että kyseessä olisi jonkun toisen henkilön aiheuttama kuolema, kannattaa vaikka ihan oman mielenterveyden takia lopettaa.
Ajatus että joku olisi surmannut Nelan ja kuljettanut juuri sopivaan paikkaan ja ripustanut puuhun pyykkinarulla jonka uhri on ottanut mukaan vaikka ei sitä metsässä tarvitsisikaan, on jo sen luokan salaliittoteoriaa että suosittelen lepäämistä ja ulkoilua. Vaikka Nuuksiossa. Ja tarvittaessa lääkärin apua.

Kyllä poliisi tutkii tarkasti tapahtumapaikan juuri sitä ajatellen onko kaikki mennyt niin kuin näyttäisi ja esimerkiksi onko lähistöllä raahaus-tai kamppailujälkiä. Sammaleeseen ne jää helposti. Myös vainajalle tehdään tarvitavat oikeuslääketieteelliset ja oikeuskemialliset tutkimukset. Kyllä niissä selviää, onko kamppailuvammoja tai vaikka ihoa kynsien alla jne. Jos tutkimustulokset ovat jollain tapaa ristiriitaiset, esimerkiksi että olisi ollut kuolleena jo ennen puuhun ripustamista, avataan henkirikostutkinta.
Tämän tapaisissa asioissa luotan poliisiin. Jotkut muut tapaukset, jollaisia on nytkin menossa, ovat toinen juttu.
Betonipuu
Remington Steele
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Syys 25, 2015 6:28 pm

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja Betonipuu »

Kyllähän niitä omia viimeisiä ratkaisuja voi tehdä myös syyllisyydestä.
En viittaa Nelaan, mutta jos on itse tehnyt jotain, josta kantaa syyllisyyttä, voi selittyä myös julma/kamala tapa lähteä, rankaisee itseään. Niille jotka miettivät onko roikkunut puusta vai ollut seisaallaan nojaamassa, eipä tarvitse olla kumpikaan, oma tuttuni löytyi istualteen, oli kiinni vessan patterissa omalla vyöllä. Nelan tapauksessa kiinnostaa vielä, onko kännykkä löytynyt.
JackSparrow
Hetty Wainthropp
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 11:47 am
Paikkakunta: Pori

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja JackSparrow »

Olisiko, arvon m.netin käyttäjät mitenkään mahdollista että jutut loppuu tähän? Tarkoitan omaisia, jotka voivat seurata tätä. Ilkeä päätös, mutta jäljelle jää kysymys: Mikä sai naikkosen tuohon tilaan. :(
Syntyminen on vain kuoleman odotusta
Postman
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 116
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 4:28 pm

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja Postman »

JackSparrow kirjoitti:Olisiko, arvon m.netin käyttäjät mitenkään mahdollista että jutut loppuu tähän? Tarkoitan omaisia, jotka voivat seurata tätä. Ilkeä päätös, mutta jäljelle jää kysymys: Mikä sai naikkosen tuohon tilaan. :(
Eiköhän spekulointi jatku seuraavat 500 sivua. Aiheina oliko itsemurha vaiko ei, jos itsari niin oliko reppu selässä vaiko ei, näkyikö hirttoköysi iltalehden kuvassa vaiko ei. Näistä esimerkeistä kumpuaa lisää spekuloitavaa se on varma.
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2472
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Yleisesti itsemurhista; että viime vuosina nuorten naisten itsemurhat ovat lisääntyneet. Naisten itsemurhatekotavat ovat myös väkivaltaistuneet. Kauhulla luin että varsinkin nuorten keskuudessa yleisin tapa on nykyisin hypätä junan alle.
Syynä on ovat paineet joita naiset, varsinkin nuoremmat naiset kokevat yhteiskunnassa. On valtavia työ- ja ulkonäköpaineita. Ei hyväksytä itseään sellaisena kuin on. Verrataan itseä median luomiin illuusioihin miltä naisen pitäisi näyttää. Verrataan itseä kavereihin, elokuvastaroihin jne jne. Lisäksi työssä otetaan valtavia paineita ja joskus yritetään väkisin selvitä tehtävistä joihin joskus ei ole välttämättä edes osaamista tai edellytyksiä.

Muita yleisiä syitä ovat vakavat päihdeongelmat, mielenterveysongelmat kuten pitkäaikainen masennus, psykoosit ja persoonallisuushäiriöt. Myös fyysinen sairastuminen saattaa olla syy itsemurhaan. Eli esim. syöpä tai muu tauti johon voi kuolla ehkä muutenkin.
Myös elämän kriisipaikat voivat aiheuttaa itsemurhia; työttömyys, syrjäytyminen, taloudelliset ongelmat, lapsen-puolison kuolema, ristiriitaiset erotilanteet jne.

Meillä sivullisilla Nelasta oli näkyvissä vain 'kuori'. Mutta kukaan meistä, ehkei ystävätkään tienneet mitä sen 'kuoren' alla oli ja kyti. Se että tekee työtä ilman palkkaa saattaa aiheuttaa suurta katkeroitumista. Itse olen ollut esim. 9e/pvä työvoimatoimiston kautta tutustumassa hoitoalalle. Tein valtavasti koko ajan ja eri työtehtäviä, mutta en hoitotoimenpiteitä. Olin siellä 5kk ja vaikka olin saanutkin paljon, niin mieltä katkeroitti että täällä minä koulutettu ihminen esim. siivoan keittiötä lattiasta kattoon (eli muiden vuosien pas***ja siivoilen) ja saan siitä 9e!! Ja että miten se liittyy hoitoalaan jne??!!
Tuli mieleen että ehkä Nela oli umpiväsynyt ja katkeroitunut palkattomasta jaksosta työssään??! Ehkä hän oli nääntymiseen asti tehnyt kaikkensa?? Ehkä hänellä oli masennusoireita, loppuunpalamista??
Hänellä oli aviomies, perhe, työ, harrastukset; mutta ilmiselvästi jotakin puuttui. Oliko kulttuurilla osuutta, viihtyikö hän Suomessa? Aiheuttiko suomalaisuus ja kieli hänelle ongelmia? Halusiko lapsia? Ehkei saanut niitä? Oliko hän äkillisesti sairastunut? Jne jne.
Sitä emme tiedä, eikä meidän kuulukaan!

Mutta yleisellä tasolla; Nyky-yhteiskunta on 'kovaa peliä Bostonissa'. Täällä heikot horjuvat, jotkut eivät jaksa ja kestä oravanpyörässä jossa ihmisestä on tehty vain 'tuotantohyödyke' ja rahakone. Eriarvoisuus kasvaa. Toisille ei miljoonat riitä, toiset taistelevat kymmenestä sentistä. Heikkoutta ei saisi näyttää. Iloisena hymyillen pitäisi vain niellä kaikki ja olla kiitollinen; siitäkin että saa elää maassa nimeltä Suomi. Hyvinvointiyhteiskunnassa joka on rapautumassa tai ollut rapistumisen tilassa jo pitkään.

Itse olen usein miettinyt menetettyäni lähes kaiken elämässäni, että kun usein todetaan 'kyllä sinä jaksat, muutkin jaksavat...!' että mitkä on ihmisen rajat? Missä se jaksaminen loppuu? Mitä kaikkea ihmisen pitää kokea että on 'oikeutettu' ei-jaksamaan??
Vastaa Viestiin