Pahoinpidelty nuori vaatii jättikorvauksia Suomessa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Nylonköysi
Agentti Scully
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 3:17 am

Viesti Kirjoittaja Nylonköysi »

MotiivitOn kirjoitti: Puhuin väkivallasta. Sama lyönti nyrkillä voi johtaa kuolemaan tai aiheuttaa vain nirhauman. Näin kärjistäen. Hätävarjeluun on pykälänsä, väkivallan tuottamiin vammoihin ei. Usein hätävarjelu kuitenkin sisältää voimakeinoja (=väkivaltaa).
Olen tippunut hieman kärryiltä siitä, mitä puhut. Väkivallasta ylipäätään, hätävarjelusta vai pahoinpitelystä?
Etkö jo ymmärrä mitä tarkoitan. Jos en saa Niiloa muuten rauhoittumaan, vaan valitsen viimeiseksi tekniikaksi hapettamisen, siis "kuristan" Niiloa niin kauan, että Niilo menettää hyökkäyshalunsa. Toimin tällöin hätävarjeluna ja oikeutetusti. Jos käykin niin, että Niilo saa tästä aivovamman, tekoni ei enää olekaan ollut oikeutettu, vaan olen oikeudellisessa vastuussa Niilolle tuottamastani aivovammastani. Vaikka kyseessä oli onnettomuus. (Hiukan näinhän kävi vuodenpäivät sitten Vääksyssä)
Ymmärrän osittain, mitä tarkoitat, mutta en ymmärrä täysin käyttämiäsi vertauksia.

Enkä ymmärrä, miksi yrität rinnastaa jatkuvasti pahoinpitelyn ja hätävarjelun, kun ne on laissa eritelty ja niitä eri tavoin käsitellään.
Olen erimieltä. Jos Niilon neljän väistetyn snagariheijarin jälkeen minun yhdestä lyönnistäni Niilo päätyy neliraajahalvaantuneena sänkyyn loppuelämäkseen, minä maksan. Vaikka vamma onkin sinänsä ehkä katsottava tuottamukselliseksi ja tehty hätävarjelutilanteessa. Väkivallassa vaan ei ymmärretä onnettomuuksia.
Onko sinulla näyttää jotain linkkiä tai todistetta siitä, että hätävarjelun liiottelusta ja pahoinpitelystä jaetaan samanlaisia tuomioita?
Koko asia ei suinkaan olisi tarvinnut näin paljoa keskustelua ja palstatilan kuluttamista käsittelyyn.
Ei internetistä tila lopu. Joten voitko toimittaa minulle ne linkit, joiden mukaan pahoinpitely ja hätävarjelu rinnastetaan oikeuden päätöksissä keskenään? Ellei tällaisia löydy, asiasta keskustelu on oikeastaan ihan turhaa, koska siinä tapauksessa hätävarjelusta et voi joutua maksamaan samanlaisia kuluja kun pahoinpitelystä.

Sinänsä olen kanssasi aivan samaa mieltä siitä, että jos itseään joutuu puolustamaan siten, että toinen saa vamman, siitä ei pitäisi rangaista. Ymmärtääkseni siitä ei myöskään rangaista samaan tapaan kuin pahoinpitelystä. Toki oikeudenmukaista olisi, ettei rangaistaisi ollenkaan.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Clyde kirjoitti:Vastasinhan? Tarkan tiedon varmaan löydät ko. lehdestä mistä kerroin.
O.K. Täytyykin katsoa löytyykö sieltä vaikkapa neurologin arviota asiasta.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Rusty
Sabrina Duncan
Viestit: 374
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 8:46 pm

...

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Sipatti kirjoitti:Toisen henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset, jotka on tehty "järjissään" ovat minunkin mielestäni aika vaikeasti rinnastettavia -90-luvun alun talousrikokseen. Talousrikollistenkin pitäisi pysyä korvausvelvoitteessa niin kauan, kunnes rikos on vaikka vanhentunut tai jotain...en tiedä...mitä ehdottaisitte?

Motiivitonin kanssa ihan täysin samaa mieltä, jos joku hyökkää kimppuusi ja siinä rytäkässä loukkaantuu (hyökkääjä) vaikka miten vakavasti ni ei siitä pitäisi mitään sanktioita tulla. Se ei mielestäni ole silloin edes mikään pahoinpitely vaan jokuhan on silloin yrittänyt pahoinpidellä sinut. Tämä on ihan todella idioottimainen laki.
Käsitit nyt hieman väärin. Kysymys ei ollut mistään talosrikollisista vaan aivan rehellisistä suomalaisista yrittäjistä esim. vaikkapa metallialanyrittäjä jonka yritys kaatui -90 luvun alun lamassa ja jäljelle jäi miljoonien markkojen velat joita hän edelleen lyhentää kuolemaansa asti. Eli pitäisikö näille laman uhreille antaa mahdollisuus nousta takaisin taloudellisesti keskiluokkaiseen asemaan vai pitäisikö viimeinenkin velkasentti maksaa sitten vaikkapa vanhuuseläkkeestä. Konkurssiin joutuminen ei ole muuten talousrikos.
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Marsalkka kirjoitti:
Clyde kirjoitti:Vastasinhan? Tarkan tiedon varmaan löydät ko. lehdestä mistä kerroin.
O.K. Täytyykin katsoa löytyykö sieltä vaikkapa neurologin arviota asiasta.
Katso ihmeessä, minä ennemmin uskon ihmisen omaan raportointiin omasta kunnostaan kuin neurologin.
Nanika ga tooku matteiru to
Nylonköysi
Agentti Scully
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 3:17 am

Viesti Kirjoittaja Nylonköysi »

^OT, mutta neurologisista vammoista kärsivät potilaat eivät välttämättä ymmärrä omaa tilaansa tai sen vakavuutta. Potilas voi olla omasta mielestään ihan kunnossa, vaikka totuus on aivan toinen.
MotiivitOn
Rico Tubbs
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Syys 02, 2008 8:10 am

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

MotiivitOn kirjoitti:Puhuin väkivallasta. Sama lyönti nyrkillä voi johtaa kuolemaan tai aiheuttaa vain nirhauman. Näin kärjistäen. Hätävarjeluun on pykälänsä, väkivallan tuottamiin vammoihin ei. Usein hätävarjelu kuitenkin sisältää voimakeinoja (=väkivaltaa).
Nylonköysi kirjoitti:Olen tippunut hieman kärryiltä siitä, mitä puhut. Väkivallasta ylipäätään, hätävarjelusta vai pahoinpitelystä?


Nämä kaikki kolmehan liittyvät hyvinkin kiinteästi toisiinsa, eli puhun kaikista niistä.
Yritän vääntää rautalankaa sinulle. Hätävarjelutilanteeseen sisältyy useimmiten väkivaltaa puolin ja toisin. Hyökkääjän väkivalta on oikeudetonta (=pahoinpitelyn eri asteet jne.) puolustavan tahon väkivalta on oikeutettua (=hätävarjelua) jos puolustaja käyttää kohtuutonta väkivaltaa väkivalta muuttuu oikeudettomaksi (=hätävarjelun liiottelu), tästä väkivallasta ei tuomita kuitenkaan täysimääräisesti, silti tässä liiallisessa väkivallassa voidaan syyllistyä myös muihin rikoksiin (=pahoinpitely jne.) näistä tuomioita annettaessa eteen tulee "hätävarjelun liiotteluna tehty" esim. pahoinpitely.

Kuitenkaan puolustajakaan kuten hyökkääjäkään ei voi tietää varmasti käyttämänsä tekniikan lopputulosta, varsinkaan kun kyseessä on potkut/lyönnit/kuristukset. Jos puolustajan tarkoituksena on vain saada pysäytettyä oikeudeton hyökkäys ja ainoita keinoja siihen ovat edellämainitut, jotka voivat helposti johtaa jopa hyökkääjän kuolemaan, ei minun mielestäni niiden käyttämisestä tulisi tuomita minkäänlaisiin korvauksiin. Kuitenkin oikeus usein jälkiviisaana tuomitsee lopputuloksen perusteella, joka on enemmän tai vähemmän arpapeliä. Eli yhdellä lyönnillä tappanut on kusessa, vaikka lyönti itsessään olisikin ollut oikeutettu, eikä lyöjä voinut arvata iskun kohteen siihen kuolevan.
Nylonköysi kirjoitti:Ymmärrän osittain, mitä tarkoitat, mutta en ymmärrä täysin käyttämiäsi vertauksia.
Enkä ymmärrä, miksi yrität rinnastaa jatkuvasti pahoinpitelyn ja hätävarjelun, kun ne on laissa eritelty ja niitä eri tavoin käsitellään.
Siinä vaiheessa, kun hätävarjelu muuttuu liiotteluksi, tuomio annetaan usein sanoilla hätävarjelun liiotteluna tehty pahoinpitely, hätävarjelun liiotteluna tehty törkeä pahoinpitely etc.

En siis rinnasta niitä, yritä nyt sisäistää seuraava: Jos pahoinpitelet hyökkääjäsi, et saa tuomiota hätävarjelun liiottelusta, vaan hätävarjelun liiotteluna tehdystä pahoinpitelystä.
Nylonköysi kirjoitti:Onko sinulla näyttää jotain linkkiä tai todistetta siitä, että hätävarjelun liiottelusta ja pahoinpitelystä jaetaan samanlaisia tuomioita?
Sori, yhtään linkkiä ei tipu, tipu. :wink:
Sanotaanpa vielä kerran, hätävarjelun liiotteluna syyllistytään pahoinpitelyyn, törkeään vammantuottamukseen etc. mihin tahansa. Se hätävarjelun liiottelu tulee vain siihen itse tuomittavan teon eteen, koska silloin se teon tuomittavuus on alhaisempi.

Ja en vertaa pahoinpitelyä toisenlaiseen pahoinpitelyyn, vaan yritän tuoda julki sitä seikkaa, että laillisen pahoinpitelyn (=hätävarjelu) yhteydessä sattunut onnettomuus on tuomittavampaa kuin muut onnettomuudet. Eli sitä että yleinen ja ihmiselle luontainen väkivallan pelko mielestäni vääristää oikeuskäsitystä tai oikeuden toteutumista.
Nylonköysi kirjoitti:Joten voitko toimittaa minulle ne linkit, joiden mukaan pahoinpitely ja hätävarjelu rinnastetaan oikeuden päätöksissä keskenään? Ellei tällaisia löydy, asiasta keskustelu on oikeastaan ihan turhaa, koska siinä tapauksessa hätävarjelusta et voi joutua maksamaan samanlaisia kuluja kun pahoinpitelystä.
Onko ulosantini oikeasti näin huonoa? En rinnasta niitä, lopettaisitko niistä jankkaamisen. Linkkejä ei minun toimestani enää tälle palstalle tule, mihinkään keskusteluun, en jaksa kaivaa uusavuttomille tietoa, sori vaan faktamiehet.

En ole missään vaiheessa väittänyt, että hätävarjelusta saisi samanlaisen tuomion kuin hätävarjelun liiotteluna tehdystä pahoinpitelystä tai pahoinpitelystä. Ensimmäisestä ei tuomita, toisesta tuomitaan vain osittain ja kolmannesta tuomitaan täysin.
Nylonköysi kirjoitti:Sinänsä olen kanssasi aivan samaa mieltä siitä, että jos itseään joutuu puolustamaan siten, että toinen saa vamman, siitä ei pitäisi rangaista. Ymmärtääkseni siitä ei myöskään rangaista samaan tapaan kuin pahoinpitelystä. Toki oikeudenmukaista olisi, ettei rangaistaisi ollenkaan.


Nimenomaan! Tajusithan sinä jo osan. Ja pointtini on siis se, että hätävarjelutilanteen alettua, ei koskaan voi olla varma, minkälaisia vammoja se tulee oikeudettomalle hyökkääjälle aiheuttamaan.
Jos siis sattuu vahinko, myös lyömällä aiheutunutta onnettomuuden luontaista vahinkoa tulisi käsitellä mielestäni samoin kuin vaikkapa autolla aiheutunutta onnettomuuden luontaista vahinkoa.

Väkivalta vaan on niin kauhia asia että siihen ei kyetä.

Vielä kerran esimerkki:
-Minulla on oikeus autoilla (=minulla on oikeus myös lyödä jos minua lyödään).
-Aiheutan oikeutetulla autoilullani risteysonnettomuuden, koska arvioin vastapelurin nopeuden väärin (=aiheutan oikeutetulla lyönnilläni vastustajan pään voimakkaan heilahduksen, koska arvioin vastapelurin iskunkestävyyden väärin).
-Törmäyksen voimasta aiheutuu vakava aivoverenvuoto, joka johtaa vastapelurin elinikäiseen vammaan (=lyöntini voimasta aiheutuu vakava aivoverenvuoto, joka johtaa vastapelurin elinikäiseen vammaan).
-Auto-onnettomuudesta ei edes mennä välttämättä oikeuteen (=oikeus tuomitsee minut hätävarjelun liiotteluna tehdystä pahoinpitelystä ja vamman tuottamuksesta).

Tuo esimerkkini hämmästyttää minua. Ja jos joku lainoppinut korjaisi käsitykseni vääräksi olisin oikein tyytyväinen.
Pari lainoppinutta on jo käsitykseni muokannut.

Ja sitten vielä loppuun se, miten tämä liittyy topicciin.

Jos pahoinpitelyistä maksettavat korvaukset tulisi mielestänne olla jotenkin eri tasolla onnettomuuksista maksettavien korvausten kanssa, niin miten sitten on hätävarjelun liiotteluna tehdyistä pahoinpitelyistä maksettavat korvaukset. Entä jos ko. tilanteessa kyse on onnettomuudesta? Mihin raja vedetään?
Ja vielä muistutan, korvaukset eivät rankaise syyllistä, vaan lähinnä valtion taloutta ja mielestäni niiden tarkoituksena olisi säilyttää vamman kärsineen elintaso korkeintaan sillä tasolla, jolla se oli vamman aiheutumisen hetkellä.

Toivottavasti nyt ei enää jää epäselvyyksiä.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Nylonköysi kirjoitti:^OT, mutta neurologisista vammoista kärsivät potilaat eivät välttämättä ymmärrä omaa tilaansa tai sen vakavuutta. Potilas voi olla omasta mielestään ihan kunnossa, vaikka totuus on aivan toinen.
Arvasin että tämä vedetään tähän. No, käväisehän sinäkin lukemassa ko. artikkeli niin katsotaan sitten.
Nanika ga tooku matteiru to
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Clyde kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
Clyde kirjoitti:Vastasinhan? Tarkan tiedon varmaan löydät ko. lehdestä mistä kerroin.
O.K. Täytyykin katsoa löytyykö sieltä vaikkapa neurologin arviota asiasta.
Katso ihmeessä, minä ennemmin uskon ihmisen omaan raportointiin omasta kunnostaan kuin neurologin.
No mutta se on hyvä, että toipuminen on sujunut nopeasti ja hyvin. Sittenhän varmaan opinnotkin sujuvat aivan entiseen malliin ja korvausvaatimuksetkin vedetään kohta pois. Suorastaan loistava tilanne!
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

MotiivitOn kirjoitti:[
Ja vielä muistutan, korvaukset eivät rankaise syyllistä, vaan lähinnä valtion taloutta
Kyllä vesijettiturman syyllistä varmaan vähän harmittaa, jos käräjäoikeudessa määritellyt korvaukset jäävät voimaan.

Mutta ehkä pahoinpitelijöillä on vähemmän omaisuutta kuin vesijettihurjastelijoilla.

Maksaako muuten valtiokonttori automaattisesti täydet korvaukset, jos syyllinen ei pysty maksamaan?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Marsalkka kirjoitti:No mutta se on hyvä, että toipuminen on sujunut nopeasti ja hyvin. Sittenhän varmaan opinnotkin sujuvat aivan entiseen malliin ja korvausvaatimuksetkin vedetään kohta pois. Suorastaan loistava tilanne!
Luetko ihan tahallasi vain sieltä täältä ja sen mitä haluat jotta mahdollisesti voit käsittää asiat väärin?
Clyde kirjoitti:Uhri kuntoutui nopeasti ja hyvin, itse näkisin tulevaisuuden ennemmin kirkkaana siihen että kuntoutuu ja pääsee hommaan mihin halusi kuin se että heittää hanskat tiskiin ja lopettaa kuntoutuksen kun tulee arkitoimissa toimeen.
En missään vaiheessa sanonut että uhri on kuntoutunut täysin.
Nanika ga tooku matteiru to
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Clyde kirjoitti:]kun tulee arkitoimissa toimeen.
Onhan tämäkin tietysti tosi hyvin. Mihinkä sitä ihminen opintoja tarvitsee. Työ tekijäänsä opettaa!

Tähän yksi hymiö. Sellainen silmää iskevä.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Nylonköysi
Agentti Scully
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 3:17 am

Viesti Kirjoittaja Nylonköysi »

Clyde kirjoitti:
Nylonköysi kirjoitti:^OT, mutta neurologisista vammoista kärsivät potilaat eivät välttämättä ymmärrä omaa tilaansa tai sen vakavuutta. Potilas voi olla omasta mielestään ihan kunnossa, vaikka totuus on aivan toinen.
Arvasin että tämä vedetään tähän. No, käväisehän sinäkin lukemassa ko. artikkeli niin katsotaan sitten.
En viitannut, että juuri tässä kyseisessä tapauksessa olisi näin, siksipä OT eli off topic. Minä en tietenkään voi lehtiuutisen perusteella tietää, mikä on kyseisen potilaan tilanne, enkä siis siihen ota kantaa.
Nylonköysi
Agentti Scully
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 3:17 am

Viesti Kirjoittaja Nylonköysi »

MotiivitOn kirjoitti: Tekstiä.
Olen asiasta suurilla linjoilla samaa mieltä kanssasi. Minun näkökulmastani ihminen, joka päättää loukata toisen fyysistä koskemattomuutta, luopuu omasta koskemattomuudestaan. Näin sen pitäisi olla. Näin ei täysin ole, mikä on epäreilua.
Jos pahoinpitelyistä maksettavat korvaukset tulisi mielestänne olla jotenkin eri tasolla onnettomuuksista maksettavien korvausten kanssa, niin miten sitten on hätävarjelun liiotteluna tehdyistä pahoinpitelyistä maksettavat korvaukset. Entä jos ko. tilanteessa kyse on onnettomuudesta? Mihin raja vedetään?


No juuri siihen, että kun kyse on vahingosta tai hätävarjelusta, korvausten tulee olla hyvin maltilliset. Kun kyse on siitä, että toinen ihan tahallaan ja tietoisesti haluaa aiheuttaa toiselle fyysisen vamman (siitä nyt pahoinpitelyssä on oikeasti aina kysymys, ei kukaan käy kenenkään kimppuun siksi, että siitä tulisi kiva mieli uhrille), siinähän makselee. Tällöin asia ei ole millään muotoa uhrin vika, eikä uhrin elämänlaatu saisi siitä kärsiä.

Tätä kyseistä tapausta en tunne niin hyvin, että voisin tietää, onko vaatimus oikeutettu. En ole nähnyt potilaspapereita, joten se siitä.
Sipatti
Lauri Hanhivaara
Viestit: 137
Liittynyt: Pe Joulu 19, 2008 4:39 pm

Viesti Kirjoittaja Sipatti »

Rustylle: joo en muista miten se menee tuo velkojen takaisinperintä normaalissa konkurssissa. Muistaakseni henkilöyhtiötyypeissä vastattiin koko henkilökohtaisella omaisuudellaan ja muissa yhtiötyypeissä tietyllä panoksella. Tämän varmaan tiesitkin jo? Ei kirjoitella täällä muista, kuin rikoksista. Siksi sekoitin tuohon edelliseen vastaukseeni nämä talousrikokset.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Marsalkka kirjoitti:
Maksaako muuten valtiokonttori automaattisesti täydet korvaukset, jos syyllinen ei pysty maksamaan?
Onko kenelläkään tietoa tästä?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Vastaa Viestiin