- Suomen perustuslakiin lisätään maininta, että Suomi on EU:n jäsen
- Eduskunta voisi siirtää Suomen toimivallan EU:lle, tai mille tahansa kansainväliselle järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle vain yhdellä päätöksellä, jossa kaksi kolmasosaa edustajista hyväksyisi esityksen. Tämä tarkoittaa, että ulkomaiden suorittama vallankaappaus Suomen eduskunnassa on jatkossa mahdollinen, jos edustajista 2/3 äänestää sen puolesta.
- Hallitukselle annetaan nykyistä suuremmat valtuudet päättää poikkeustilamenettelyn käyttöönotosta. Poikkeustilamenettely tarkoittaa, että yksilön perusoikeuksista voidaan poiketa. Nykyisin poikkeustilalait vaativat perustuslain säätämisjärjestyksen. Käytännössä uusi laki tarkoittaa, että missä tahansa vakavassa uhkatilanteessa (esim. tartuntatauti, terrori-iskujen uhka) hallitus yksin voisi määrätä poikkeustilan, jonka aikana saa esim. vangita kansakunnan turvallisuutta uhkaavia henkilöitä ilman oikeudenkäyntiä.
Lainaan eduskunnan keskustelun johdantoa:
"Perustuslakiin ehdotetaan otettavaksi myös uudet säännökset toimivallan siirrosta Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle. Suomen täysivaltaisuuden
kannalta merkittävästä toimivallan siirrosta päätettäisiin vastaisuudessa kahden kolmasosan
enemmistöllä, kuten nykyisinkin, mutta siirtoa ei tehtäisi poikkeuslailla nykyiseen tapaan vaan uudessa perustuslain määrittelemässä menettelyssä."
Eduskunnassa käyty keskustelu löytyy täältä, sivulta 14 alkaen."Perustuslaissa säädettyä mahdollisuutta poiketa perusoikeuksista poikkeusolojen aikana ehdotetaan tarkistettavaksi. Poikkeusolojen määrittelyä perustuslaissa yksinkertaistettaisiin nykyisestä
kuitenkin siten, että määritelmä pysyisi edelleen kansainvälisten ihmisoikeussopimusten yleisen hätätilan käsitten piirissä. Lisäksi poikkeusolosääntelyn lailla säätämisen vaatimusta perustuslaissa jossain määrin väljennettäisiin, jolloin valtioneuvoston asetusten käyttö olisi tietyissä rajoissa nykyistä useammin mahdollista."
Jotta vallankaappaus perustuslakia muuttamalla ei olisi Suomessa mahdollinen, perustuslain muuttaminen vaatii, että kaksi peräkkäistä eduskuntaa hyväksyy lain suurella (kahden kolmasosan) enemmistöllä. Nyt keskustelussa ollut lakiehdotus on siis jo kertaalleen hyväksytty edellisen eduskunnan aikana, mutta vielä nykyisenkin eduskunnan tulisi se hyväksyä. Mikäli ette siis tahdo, että edustajanne eduskunnassa äänestää Suomen perustuslakiin maininnan kuulumisesta Euroopan Unioniin ja kansallisen päätösvallan luovuttamisesta ulkomaille ilman perustuslain säätämisjärjestystä, on syytä olla yhdeydessä omaan edustajaan, ennen kuin ylläoleva lakiehdotus tulee äänestykseen.
Media, mm. valtakunnan suurin päivälehti HS, ei juurikaan uutisoinut lain hyväksymistä edellisen eduskunnan aikana viime helmikuussa. Tänään uutisissa ei ollut lainkaan mainintaa tästä perustavanlaatuisesta lakimuutoksesta; sitä ei millään tavalla käsitelty. Sen sijaan uutisoitiin toisarvoinen kiista sanavalinnoista(!) demareiden ja persujen kesken! En yleensä sorru alatyyliin, mutta tässä tapauksessa lienee oikeutettua todeta, että HS on lempinimensä "Pravda" ansainnut.
Kyseiseen perustuslain muutokseen sisältyy myös vallansiirto presidentiltä hallitukselle. Tämä vähentää käytännössä kansanvaltaa, sillä Suomessa ministereiden ei tarvitse olla kansan vaaleilla valitsemia kansanedustajia. Suomessa puolueet voivat hallitusta muodostaessaan valita ministereiksi kenet tahansa, laillista estettä ei ole. Ja kuten kevään vaaleissa nähtiin, hallituksen suurimmat puolueet voivat olla vaalien häviäjiä. Uusi laki siis selkeästi vähentäisi kansanvaltaa entisestään. Erityisen vakava tilanne seuraa Suomessa, jossa hallitusta ja eduskuntaa ei valvo kukaan, sillä alun perin kolmikantaiseksi (eduskunta+presidentti+hallitus) rakennetussa järjestelmässämme ei ole perustuslakituomioistuinta.