Vittu tätä maata. Veronmaksajilta säästetään ja siirretään herroille.Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli - Palomestari: Nelivetoautoja ei raaskita hankkia, "tulos pitää maksimoida"
Lauantai 18.3.2017 klo 14.02
Pohjois-Karjalassa ambulanssi juuttui keskiviikkona lumeen ja potilas kuoli. Palomestarin mukaan nelivetoiset ambulanssit pärjäisivät paremmin, mutta niitä ei raaskita kalliimpien kustannusten vuoksi hankkia.
Hälytystehtävässä ollut ambulanssi juuttui lumeen keskiviikkona Pohjois-Karjalassa sijaitsevassa Enossa ja potilas kuoli.
Paikallisen palomestarin mukaan nelivetoiset ambulanssit pärjäisivät huonoissa ajo-olosuhteissa etuvetoisia autoja paremmin.
Nelivetoautojen hankinta- ja käyttökustannukset ovat kuitenkin kalliimpia, eikä niitä raaskita palomestarin mukaan hankkia.
Hälytystehtävässä ollut ambulanssi juuttui lumeen keskiviikkona Enon Ahvenisella Pohjois-Karjalassa. Avun tarpeessa ollut potilas menehtyi.
Asiasta ensimmäisenä uutisoineen Karjalaisen mukaan avun viivästymisen mahdollista vaikutusta potilaan menehtymiseen ei osata arvioida.
Paikallinen palomestari sanoo olosuhteiden olevan toisinaan hyvin vaikeita.
- Kun Pohjois-Karjalassa ollaan, meillä tuo lumitilanne on vähän toisenlainen kuin jossain Pohjanmaalla. Mäkiä on paljon ja ajokeli on usein haastava, palomestari Seppo Horttanainen Enon paloasemalta kertoo Iltalehdelle.
Horttanainen sanoo, että aikanaan 1980-luvulla ja sen jälkeenkin kaikki Enon ambulanssit olivat nelivetoisia. Silloin päätöksiä tehtiin kuntatasolla ja oltiin Horttanaisen mukaan "hyvin tyytyväisiä".
Nykyään suuremman laitoksen rattaissa raha näyttelee palomestarin mukaan isoa roolia, eikä nelivetoambulansseja raaskita hankkia.
- Nelivetoautojen sekä hankinta- että käyttökustannukset ovat kalliimpia. Nelivetoambulansseja ei raaskita hankkia, koska tulos pitää maksimoida.
Etenkin syksyisin ja keväisin Enossa ollaan vaikeuksissa, sillä liukkaus ja sohjo teiden pinnalla vaikeuttavat ambulanssien kulkua.
Horttanainen ei kuitenkaan usko, että nelivetoisia ambulansseja on hankintalistalla.
- Ongelma ei ole jatkuva, vaan aika marginaalinen. Aika harvoin lopulta mitään keskiviikon kaltaista sattuu. Ei sen takia lähdetä systeemiä muuttamaan.
Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Valvoja: Moderaattorit
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1309
- Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm
Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Itse asuinpaikkani takia olen ajanut yli 10 vuotta henkilöauton nelivetoversiolla. En ole huomannut että neljä vetävää pyörää olisi etuvetoiseen versioon verrattuna käyttökustannuksia nostanut. Hankintahinta tietty on korkeampi, mutta ei nyt mikään huomattava. Säästöä se on pienikin säästö ja kun tienpitäjän vastuu on olematon, niin potilasturvallisuudesta ei tarvitse murehtia.Nelivetoautojen hankinta- ja käyttökustannukset ovat kuitenkin kalliimpia, eikä niitä raaskita palomestarin mukaan hankkia.
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Kiistaton fakta on että kyllä se neliveto vie hieman enemmän polttoainetta, tosin tuskin sillä mitään merkitystä olisi jos katsotaan jotain sairaalan kokonaiskuluja.Itse asuinpaikkani takia olen ajanut yli 10 vuotta henkilöauton nelivetoversiolla. En ole huomannut että neljä vetävää pyörää olisi etuvetoiseen versioon verrattuna käyttökustannuksia nostanut.
-
- Harjunpää
- Viestit: 327
- Liittynyt: Su Loka 04, 2015 4:24 am
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Jäiköhän tässä tapauksessa virkamiesten keskeisten nelivetovaatimusten lisäksi jotain huomioimatta? Onhan tietenkin kuskeissakin eroa ja tienhoito aurauksineen etusijalla.
Joissakin ambulansseissa Suomen maassa on kuulemma varustelutaso ammattitaito ja asperiini
Itselle jäi tuosta uutisesta ensinmäiseksi mieleen että kuljetettava potilas kuoli.
Nooh, asiat tärkeysjärjestykseen...
Joissakin ambulansseissa Suomen maassa on kuulemma varustelutaso ammattitaito ja asperiini
Itselle jäi tuosta uutisesta ensinmäiseksi mieleen että kuljetettava potilas kuoli.
Nooh, asiat tärkeysjärjestykseen...
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Ambulanssiksi jonnekin Pohjois-Karjala syrjäkylille kannattaakin ehdottomasti valita etuvetoinen transitti...
Tuskin se hinta on ollut suurin syy siihen että ovat nelivetoisista luopuneet, transitissa kun tuo hintaero on verottomana 3250€. Ja tuo alustan hinta taitaa nykyään olla noin kolmannes ambulanssin koko hinnasta. Polttoaineen kulutuksessa eroa tulee vuodessa ehkä parin tonnin verran, eli ei sekään nyt mikään hirveä ero ole.
Tuskin se hinta on ollut suurin syy siihen että ovat nelivetoisista luopuneet, transitissa kun tuo hintaero on verottomana 3250€. Ja tuo alustan hinta taitaa nykyään olla noin kolmannes ambulanssin koko hinnasta. Polttoaineen kulutuksessa eroa tulee vuodessa ehkä parin tonnin verran, eli ei sekään nyt mikään hirveä ero ole.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1309
- Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Jäikö mitä?Olinko eka kirjoitti:Jäiköhän tässä tapauksessa virkamiesten keskeisten nelivetovaatimusten lisäksi jotain huomioimatta? Onhan tietenkin kuskeissakin eroa ja tienhoito aurauksineen etusijalla.
Joissakin ambulansseissa Suomen maassa on kuulemma varustelutaso ammattitaito ja asperiini
Itselle jäi tuosta uutisesta ensinmäiseksi mieleen että kuljetettava potilas kuoli.
Nooh, asiat tärkeysjärjestykseen...
Asetu potilaan asemaan. Hoitohenkilökunta juoksee hiestä märkänä, kun paska auto on mennyt ojaan jäisellä tiellä. Valtio säästää muutamia satoja tuhansia ambulanssien kuluissa. Samaan aikaan sotalapsille työnnetään miljardi vuosittain. Prioriteetit ei tässä maassa todellakaan ole kunnossa.
-
- Susikoski
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ma Loka 03, 2016 8:41 am
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Itse joskus 80-luvun puolivälissä sairaanhoitajakoulussa olin Kankaanpäässä ambulanssiharjoittelussa. Maaliskuun puoliväli parhaimmillaan ja massiivinen rospuuttokeli. Tuli hälytys Honkajoelle jonnekkin mummon mökkiin metsätien päähän. Ambulanssina oli sellainen Mersun farmarimalli. Tottakai me upottiin akseleita myöten siihen savivelliin jota tieksikin kutsuttiin. Eikun reput selkään ja mökille sen kilometrin taivaltamaan. Häken mukaan siellä oli jo hälytyksen alkaessa mummo ihan mustikkana, joten kovin korkein odotuksin ei kohteeseen saavuttu. Yllätyksenä siellä mummo virkeänä jo kahvia keitteli, eli loppu hyvin, kaikki hyvin.
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1309
- Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Eihän tällaisessa säästämisessä ole helvetinkään järkeä miltään kantilta laskettuna? Tämähän on kuin Neuvostoliitto! Nelivetolansseilla, kun kiihtyvyys ja tiellä pysyminen muutenkin olisi parempaa niin apu olisi kohteessa nopeammin. Vai väittääkö joku, että vajaavetoinen sutii ylämäkeen samaa matkaa normaalin nelikon kanssa normaaleilla talvikeleillä?
- Tuomion Pasuuna
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3484
- Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Sitä saa mistä maksaa. Tokihan se kuljetusyrittäjä hoitaa sairaankuljetukset vaikka helikopterilla, jos palvelun tilaaja on valmis maksamaan siitä. Pitäisi tietysti olla niin, että tilaaja (onko se nyt sairaanhoitopiiri vai mikä?) maksaisi enemmän per kuljetus, jos se tapahtuisi nelivetoautolla.Iltalehti kirjoitti:- Nelivetoautojen sekä hankinta- että käyttökustannukset ovat kalliimpia. Nelivetoambulansseja ei raaskita hankkia, koska tulos pitää maksimoida.
Eli paremmasta toimitusvarmuudesta tulisi ekstraa niin kuin yleensäkin on tapana. Jos yrittäjä saa saman maksun halvemmalla ja kalliimmalla laitteella tehdyistä kuljetuksista, niin eihän kukaan ole niin tyhmä, että käyttäisi kalliimpaa laitetta.
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1309
- Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Kyse on turvallisuudesta. Myös kuljettajan. Jos yrittäjä ajaa vajaavetoisella autolla ambulanssikuljetuksia itse on yrittäjä helvetin tyhmä. Ääritilanteissa vajaavetoinen nyt vaan jää 2 pyörän verran vajaaksi nelikkoa. Mitä enemmän ajaa sitä turvallisempi auton kannattaa olla ominaisuuksiltaan. Toki voi olla, että lansseja ajaa vuokrakuljettajat jolloin sekä kuljettajan, että potilaan turvallisuus on täysin yhdentekevää johdolle.Tuomion Pasuuna kirjoitti:Sitä saa mistä maksaa. Tokihan se kuljetusyrittäjä hoitaa sairaankuljetukset vaikka helikopterilla, jos palvelun tilaaja on valmis maksamaan siitä. Pitäisi tietysti olla niin, että tilaaja (onko se nyt sairaanhoitopiiri vai mikä?) maksaisi enemmän per kuljetus, jos se tapahtuisi nelivetoautolla.Iltalehti kirjoitti:- Nelivetoautojen sekä hankinta- että käyttökustannukset ovat kalliimpia. Nelivetoambulansseja ei raaskita hankkia, koska tulos pitää maksimoida.
Eli paremmasta toimitusvarmuudesta tulisi ekstraa niin kuin yleensäkin on tapana. Jos yrittäjä saa saman maksun halvemmalla ja kalliimmalla laitteella tehdyistä kuljetuksista, niin eihän kukaan ole niin tyhmä, että käyttäisi kalliimpaa laitetta.
-
- James Bond (Daniel Graig)
- Viestit: 17157
- Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Odotellaan, että ensimmäinen "siirtolainen" kuolee kun ambulanssi juuttuu lumeen vajaavetoisuuden takia. Vain siten saadaan vauhtia nelikkojen hankintaan.
- Kannustimena Amnesty ja muut ihmisoikeuksista loputtomiin ruikuttavat tahot moittivat Suomea, WTO julistaa kauppasaarron, vähemmistövaltuutetut palkkaavat asianajajien armeijan vaatimaan miljardikorvauksia kärsimyksistä ja elämän menetyksestä - unohtamatta sitä sukua joka jo kieli pitkällä odotteli Suomeen pääsyä "perheen" yhdistämisen varjolla.
- Kannustimena Amnesty ja muut ihmisoikeuksista loputtomiin ruikuttavat tahot moittivat Suomea, WTO julistaa kauppasaarron, vähemmistövaltuutetut palkkaavat asianajajien armeijan vaatimaan miljardikorvauksia kärsimyksistä ja elämän menetyksestä - unohtamatta sitä sukua joka jo kieli pitkällä odotteli Suomeen pääsyä "perheen" yhdistämisen varjolla.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
-
- James Bond (David Niven)
- Viestit: 10901
- Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Eikö Neuvostoliitossa ollut ambulansseja tai nelivetoja? Säästettiinkö siellä käyttämällä etu- tai takavetoisia?Jukka Siintonen kirjoitti:Eihän tällaisessa säästämisessä ole helvetinkään järkeä miltään kantilta laskettuna? Tämähän on kuin Neuvostoliitto! Nelivetolansseilla, kun kiihtyvyys ja tiellä pysyminen muutenkin olisi parempaa niin apu olisi kohteessa nopeammin. Vai väittääkö joku, että vajaavetoinen sutii ylämäkeen samaa matkaa normaalin nelikon kanssa normaaleilla talvikeleillä?
Neuvostoliitossa itseasiassa valmistettiin maailman ensimmäistä nelivetoista siviilihenkilöautoa jo 1938 ( https://en.wikipedia.org/wiki/GAZ-61 ) ja erityisesti ambulanssit maaseudulla olivat järjestään nelivetoisia, ( https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... 7c8324.jpg )ja ovat edelleen Venäjällä (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... %D1%8F.jpg )
Äänestäkää palvelujen ulkoistamisen ja yksityistämisen puolesta, niin ei parane kalusto meillä jatkossakaan. "Kuitenkin äärimmäisen harvinainen tapaus" ja varmaan oli joku vanha mummo tai juoppo, mitäpä niistä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
- Tuomion Pasuuna
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3484
- Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Ei se yksityistäminen mikään ongelma ole vaan tilaajan maksuhaluttomuus. Kuten sanoin, kuljetusyrittäjä hoitaa homman vaikka helikopterilla, jos sellainen palvelu halutaan ostaa ja siitä maksaa. Ja jos ei yksi hoida, niin aina löytyy toinen joka suostuu ottamaan rahat pois kuljeksimasta.Kuolemannaakka kirjoitti:Äänestäkää palvelujen ulkoistamisen ja yksityistämisen puolesta, niin ei parane kalusto meillä jatkossakaan. "Kuitenkin äärimmäisen harvinainen tapaus" ja varmaan oli joku vanha mummo tai juoppo, mitäpä niistä.
Kyllä yksityiseltäkin saa nelivetoambulanssin, mutta siitä kyydistä pitää tietenkin maksaa enemmän kuin etuvedosta, koska kulutkin on isommat. Toinen vaihtoehto on tietysti se, että tarjouskilpaluun laitetaan ehdoksi, että sopimus tehdään vain jos kuljetus tapahtuu nelivedolla.
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1309
- Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Mikään ei estäisi muuttamasta sairaankuljetussopimuksia niin, että kuljetus voidaan hoitaa talvisin vain neljällä, tai useammalla vetävällä pyörällä. Ja uhkasakko varmistamaan, että näin myös menetellään.
Mutta eihän Suomessa, ei se haittaa jos ihmisiä kuolee, kun säästetään. Kunhan nepotismi ja maan tapa saa olla rauhassa.
Mutta eihän Suomessa, ei se haittaa jos ihmisiä kuolee, kun säästetään. Kunhan nepotismi ja maan tapa saa olla rauhassa.
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Miten saat yksityiseltä nelivetoambulanssin jos sellaista ei vain ole? Tässä nimenomaisessa tapauksessa helikopteria harkittiin, mutta ei käynnyt koska sääolosuhteet.Tuomion Pasuuna kirjoitti: Kyllä yksityiseltäkin saa nelivetoambulanssin, mutta siitä kyydistä pitää tietenkin maksaa enemmän kuin etuvedosta, koska kulutkin on isommat. Toinen vaihtoehto on tietysti se, että tarjouskilpaluun laitetaan ehdoksi, että sopimus tehdään vain jos kuljetus tapahtuu nelivedolla.
Ei ole pelkästään syrjäkylien ongelma heikosti liikkuva kalusto.
http://www.ess.fi/Mielipide/art2337455
Lukijalta: Onko hyppyrimäen keinolatu Lahdessa tärkeämpi kuin ambulanssien neliveto?
Luin tuossa jutun ruotsista missä yritys muuntaa Volvo XC90 maastureita ambulansseiksi markkina-alueena norja ja ruotsi, mutta mielellään autoja myytäisiin muihinkin maihin. Ensimmäisten autojen toimitus on alkanut tammikuussa 2017 ja hintalappua tällä vaativien olojen lanssilla on 140.000€. Uuden perus etuvetoisen pakettiauto-ambulanssin veroton hinta on samaa luokkaa, ellei hieman enemmän
Jouduin soittamaan tammikuisena lauantaina hätäkeskukseen. Vastaus tuli tosi nopeasti, ehkä noin 20 sekunnin viiveellä, kun soittoni tuli puhelimen yhden kosketuksen valinnasta. Kiitos kehittyneestä tekniikasta.
Mutta siihen tämä kehittynyt tekniikka sitten loppui. Edellisenä päivänä oli satanut uutta lunta noin 80 millimetriä vanhan jäätyneen tienpinnan päälle. Ensihoitajat kuljettivat minut sairastuneen sairaankuljetusautoon, ja matka kohti Päijät-Hämeen keskussairaalaa alkoi.
Matka keskeytyi kuitenkin noin 80 merin päähän lähtöpisteestä johtuen ambulanssin heikosta tekniikasta; se oli varustettu kaksipyörävetojärjestelmällä eikä nelivedolla, kuten luulisi näin mäkisessä kaupungissa kuin Lahti on.
Talonpoikasjärkikin jo sanoisi, etteivät ihmisten pelastamiseksi hankitut takavetoiset ambulanssit täytä niille asettuja kriteerejä talvella täällä Salpausselän rinteissä.
Heidät on koulutettu pelastamaan kaupunkinsa asukkaita, eikä kuljetuskalusto kuitenkaan anna siihen mahdollisuutta.
Edellä mainitun johdosta ensihoitajat yrittivät saada piipaa-auton kiipeämään rinnettä ylös noin 15 kertaa surraamalla ees taas mäkeä siinä kuitenkaan onnistumati. Sitten jäätiin vartoamaan pelastuslaitoksen järeämmän kaluston saapumista, jotta ambulanssi saataisiin liikkeelle kohti Akuuttia.
Sessio saattoi kestää reilun puoli tuntia, ja päälle matka keskussairaalaan. Ilmeni, ettei tuo edellä kuvaamani ole ainutkertainen tapaus. Reilua viikkoa aiemmin auttajat olivat viimeksi jääneet samalla tavoin jumiin. Silloinkaan ei selvitty ilman pelastuslaitoksen apuun tuloa.
Enempää en kehdannut kysellä, niin häpeälliseksi auttajat tuntuivat kokevan sen, että heidät on koulutettu pelastamaan kaupunkinsa asukkaita, eikä kuljetuskalusto kuitenkaan anna siihen mahdollisuutta.
Mikä on kaupungille tärkeämpää, ostaa hyppyrimäkiin satojentuhansien keinolatuja vai turvata ihmisille turvallinen ja nopea kuljetus sairaanhoitoon? Toivottavasti kertomukseni saa kunnan päättäjät miettimään, mikä on tärkeämpää ihmisille, terveydenhoito ja siihen liittyvät asiat vai tyhjänä seisovat hyppyrimäet.
Pentti Ollikkala
Lahti
http://teknikensvarld.se/volvo-xc90-bli ... ns-209176/