Asuntoon murtautujaa ammuttiin Kouvolassa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Zodiac
Agentti Scully
Viestit: 674
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 7:58 pm

Asuntoon murtautujaa ammuttiin Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Mies murtautui asuntoon sunnuntaiaamuna Kouvolan Käpylässä, jolloin asunnon omistaja ampui häntä käsiaseella.

Murtautuja pakeni paikalta ja hakeutui sairaalahoitoon Kuusankoskelle, josta hänet kuljetettiin myöhemmin Helsinkiin leikkaukseen. Miehen tila on vakaa, eikä hänellä ole hengenvaaraa.

Poliisi epäilee, että murron kohdetta ei valittu sattumanvaraisesti, mutta murtautuja ja asunnon omistaja eivät kuitenkaan tunteneet toisiaan entuudestaan.

Poliisi on pidättänyt yhden tapaukseen liittyvän henkilön.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1539069

Saas nähdä paljonko rapsahtaa kodin omistajalle.
SVC
Remington Steele
Viestit: 249
Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 2:01 am

Viesti Kirjoittaja SVC »

Jahas, jahas. Tervetuloa Amerikkaan? Toisaalta sympatiat ovat omistajan puolella, toisaalta mietityttää tällaisen maailman tulevaisuudennäkymät.
combat18
Martin Beck
Viestit: 775
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 1:07 am
Paikkakunta: Taistelu ei loppunut 1945 ??? se on vasta alkanut!

Viesti Kirjoittaja combat18 »

Oiken josko uskoisi 9mm lyijy-kapselista jotain! :lol:
WARNING: THIS MEMBER CONTAINS NATIONALISM
If Multi-culturalism is the answer, It must have been one hell of a stupid question
http://patriootti.com/
Kuva
tempura
Nikke Knakkertton
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 4:36 pm

Viesti Kirjoittaja tempura »

Sympatiat ovat täysin asunnon omistajan puolella. Toivottavasti ei joudu maksamaan murtautujapaskalle korvauksia.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

tempura kirjoitti:Sympatiat ovat täysin asunnon omistajan puolella. Toivottavasti ei joudu maksamaan murtautujapaskalle korvauksia.
Aivan varmasti joutuu. Syytteen saa ainakin.
Avatar
Zodiac
Agentti Scully
Viestit: 674
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 7:58 pm

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Eikö siitäkin saa syytteen jos pistää vastaan katuryöstäjälle?
minkki_13
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 4:39 pm
Paikkakunta: maksamaa

Viesti Kirjoittaja minkki_13 »

ei hitto jos omaa kotiaan puolustaessa rikostaustaton(?) ihminen saa syytteen.kyl mä sen ymmärrän et jos nistit ym keikkailee toistensa kämppiä ja siin jotakuta sattuu päähän tai mihi vaa ja joku tuomitaa,murtautuja tai se kenen kämpille on tultu.sama vaikka tappasivat toisensa.mut et jos vaikka joku rehti perheenpää listii tai muute vaa ampuu tai pieksee opetukseks himaansa kutsumatta tulleen hämärähemmon niin siit ei pitäs kyl ainaka isoo summaa tai vapausragastusta antaa tuomioksi.
hittooko änkeevät toisten nurkiin :lol:.

laki ei ole aina oikeus.kuulemma.
Nip/Tuckista tuttu Kimber, eli Kelly Carlson. Käsittämättömän hyvä minkki.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Zodiac kirjoitti:Eikö siitäkin saa syytteen jos pistää vastaan katuryöstäjälle?
Onko tää provo?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
HrZ
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 3:50 pm

eipä taida olla...

Viesti Kirjoittaja HrZ »

Zodiac kirjoitti:
Eikö siitäkin saa syytteen jos pistää vastaan katuryöstäjälle?

Onko tää provo?
Näinhän se nykyään menee, jos itse lyöt ensin(puollustukseksi) ja hammas lohkeaa, niin olet lääkärin kulujen osalta korvaus velvollinen ja kenties, jos oikeuteen jotuu, niin häviöllä, koska ensin pitää hyökkääjän käydä päälle, (todistajia) vasta tässä vaiheessa, jos vielä pystyy, voi puollustautua ;)

Elikkä jos saat puukosta , niin sitten, jos olo kestää niin voi pistää hampaat sisään ;) Minä kyllä annan harjanvarresta ja isänkädestä , jos joku hiipii sisälle yöllä omin luvin...
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: eipä taida olla...

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Näinhän se nykyään menee, jos itse lyöt ensin(puollustukseksi) ja hammas lohkeaa, niin olet lääkärin kulujen osalta korvaus velvollinen ja kenties, jos oikeuteen jotuu, niin häviöllä, koska ensin pitää hyökkääjän käydä päälle,
+
Elikkä jos saat puukosta , niin sitten, jos olo kestää niin voi pistää hampaat sisään ;)
Pippidiii... :shock: Taidetaan olla hiukan eksyksissä...
RL. 4 §
«Hätävarjelu»
Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

Tulee olemaan mielenkiintoista kuulla lisää tästä tapauksesta. Uutisointi haiskahtaa siltä, että ampuja osasi odottaa häneen kohdistuvaa hyökkäystä jollain tavalla, eli että kyseessä ei olisi normaali murtokeikka vaan esim. "vierailu" kosto mielessä.

Henk.koht. olen sitä mieltä, että meilläkin pitäisi huumerikollisuuden lisääntymisen takia mennä enemmän amerikkalaiseen suuntaan hätävarjelulain tulkinnassa. Kaikki asialliset tulijat varmasti tekevät itsensä tiettäväksi sanallisesti, kun taas keskellä yötä laseista läpi tulevan henkilön voi hyvällä syyllä olettaa olevan valmis vahingoittamaan asunnossa olevia myös fyysisesti (vrt. Ulvila, jossa ladattu ase uhrilla olisi pelastanut hänet suurella todennäköisyydellä). Ryhtyessään oikeudettomaan hyökkäykseen eli tässä tapauksessa ryöstöön, hyökkääjä mielestäni luopuu oikeudestaan fyysiseen koskemattomuuteen; hänen pitää tajuta, että voi itse vahingoittua teossa. Tällaista tulkintaa odottaisin oikeuslaitokselta; nykyinen tulkinta ei ole kansan oikeustajun mukainen, ts. johtaa kohtuuttomiin tulkintoihin itseään/kotiaan puolustavan kannalta. Nykyisin tuomioistuimet kohtelevat rikollisia kuin lapsia, jotka eivät mukamas ymmärrä tekojensa seurauksia, ja tämä johtaa rikollisen kannalta rajattomiin mahdollisuuksiin keksiä erilaisia tekosyitä, miksi rangaistusta tulisi lieventää.

Lopuksi sanon yhden asian: olen miettinyt pääni puhki, miksi Suomessa on ehkä maailman lepsuin rangaistuskäytäntö ehkä Grönlantia lukuunottamatta, enkä keksi mitään muuta syytä kuin Grönlannin syyn: Suomi on pieni maa, ja rikolliset ja tuomarit tuntevat toisensa tuomioistuimen ulkopuolella. Eli suomeksi sanottuna syytän Suomen oikeuslaitosta korruptiosta. Tämän korruption takia esim. taannoinen tilanne, jossa huumepoliisin tutkinta halvaannutettiin perättömillä syytöksillä, on mahdollinen.
Every ship must sail a world.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: eipä taida olla...

Viesti Kirjoittaja joey »

Mike Manner kirjoitti: Pippidiii... :shock: Taidetaan olla hiukan eksyksissä...
RL. 4 §
«Hätävarjelu»
Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.
Tuo "tarpeellinen puolustusteko" tarkoittaa käytännössä sitä, että hyökkääjää saa estää, mutta ei vahingoittaa. Eli jos minua tullaan raiskaamaan ja potkin hyökkääjää jalkoväliin, minua vastaan voi hyvin helposti nostaa pahoinpitelysyyteen. Näitäkin on nähty.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: eipä taida olla...

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

joey kirjoitti:
RL. 4 §
«Hätävarjelu»
Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.
Tuo "tarpeellinen puolustusteko" tarkoittaa käytännössä sitä, että hyökkääjää saa estää, mutta ei vahingoittaa.
Eipä vaan tarkoita. Se tarkoittaa, että sinulla on oikeus ryhtyä tarpeelliseen puolustustekoon estääksesi aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen ja sinulla on lupa käyttää kokonaisuutena arvostellen puolustettavia voimakeinoja kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus.

Itselläni sattui eilis iltana "hauska" Kuva tapaus kaupungilla mennessäni kahville kaverini kanssa: Humalainen mieshenkilö mesosi kaupungin pääkadulla ohikulkijoille jolloin muutin jo suosiolla kävelyreittiäni kiertäen ko. henkilön huomatessani tilanteen, mutta hänellä oli ilmeisen huono päivä meneillään ja hän lähestyi kysyen huutamalla, että haluanko kuonooni johon vastasin että en, mutta hän päätti napata takkini hihasta kiinni jolloin jouduin irroittamaan hänen kätensä takistani hallintaotteella ja viemään hänet maihin siihen keskelle katua... Irroitin otteeni ja jatkoin matkaani taakseni vilkuilematta hyökkääjän jäädessä "keräilemaan romujaan" jalkakäytävältä ja koko setti kesti muutaman sekunnin. Ihmiset tuijotti ja hävetti niin helvetisti :roll:

Opetus :arrow: Otettaessa huomioon hyökkäyksen laatu, voimakkuus, puolustautujan sekä hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet, niin toimin hätävarjelun nimissä, eli voimankäyttöni oli suhtetettuna noihin edellä mainittuihin seikkoihin.
Skenaario: Jos hyökkääjä olisi aseistautunut esim. teräaseella tuohon tilanteeseen jouduttaessa, niin olisin ollut oikeutettu käyttämään niin kovia voimakeinoja mitä voidaan katsoa oikeutetuiksi otettaessa huomioon hyökkäyksen laatu, voimakkuus, puolustautujan sekä hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet, eli vaikka hyökkääjältä olisi katkennut käsi ja syntynyt vaikka asfaltti ihottumaa tuollaisessa (em. huomattavasti vakavemmassa) tilanteessa sitä teräasetta häneltä riistäessäni ja itseäni suojellessa, niin oltaisiin edelleen liikuttu hätävarjelun piirissä.
Tilanne olisi muuttunut radikaalisti jos uhka on saatu poistettua, mutta silti jatketaan voimakeinojen käyttämistä, eli suomeksi sanottua siirrytään ihan huomaamatta pahoinpitelyn puolelle.

Hätävarjelu: Puolustusteko alkanutta, tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi sen jälkeen kun tilanteesta ei ole päästy eroon pakenemalla/poistumalla.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Luumäen Susi
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: La Touko 24, 2008 7:50 pm

Viesti Kirjoittaja Luumäen Susi »

tempura kirjoitti:Sympatiat ovat täysin asunnon omistajan puolella. Toivottavasti ei joudu maksamaan murtautujapaskalle korvauksia.
Valitettavasti joutuu, ja syyte tulee varmasti.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Luumäen Susi kirjoitti:Valitettavasti joutuu, ja syyte tulee varmasti.
Ois ihan mielenkiintoista tietää enemmän murtautujan vammoista, niin päästäisiin spekuloimaan tulevaa syytettä.
Toivottavasti ase ei ollut laiton (vaikka ei enää hirvittävästi tuossa paina).

Oma spekulaationi on, että tuossa ei ole kyse mistään jengi tms. jutusta mitä tuossa edellä jossain mietittiin, vaan selkee ryöstökeikka...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Vastaa Viestiin