Huopalahdentien yliajo 13.8.2002

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Jansku
Nikke Knakkertton
Viestit: 174
Liittynyt: La Maalis 29, 2008 1:24 pm
Paikkakunta: Helsinki

Huopalahdentien yliajo 13.8.2002

Viesti Kirjoittaja Jansku »

Tästä suomalaisia järkyttäneestä ja kiivasta keskustelua herättäneestä tapauksesta tuli eilen kuluneeksi kuusi vuotta. Tiistaina 13. elokuuta 2002 helsinkiläinen 32-vuotias toimitusjohtaja ajoi autollaan ylinopeutta päin punaista valoa ja törmäsi suojatietä ylittäneeseen yhdeksän vuoden ikäiseen tyttöön, joka lensi törmäyksen voimasta kahdenkymmenen metrin päähän ja menehtyi paikalle saapuneen ambulanssilääkärin elvytysyrityksistä huolimatta. Toimitusjohtaja väitti ajaneensa päin keltaista valoa, eikä missään vaiheessa muuttanut näkemystään, vaikka tapauksella oli yli kymmenen silminnäkijää, jotka kaikki olivat sitä mieltä, että hän oli ajanut päin punaista.

Yliajo tapahtui Helsingin Munkkivuoressa Huopalahdentien ja Ulvilantien risteyksessä ja kuohutti ihmisten mieliä. Tähän vaikutti paitsi tapauksen järkyttävyys myös sellainen seikka, että kyseessä oli jo toinen lapsen kuolemaan johtanut yliajo saman tien varrella muutaman vuoden sisällä: lähes neljä vuotta aiemmin lokakuussa 1998 kuoli 8-vuotias tyttö, kun punaista päin ajanut bussi ajoi hänen päälleen. Tässä tapauksessa kuljettaja myönsi heti ajaneensa päin punaista.

Tapauksesta käytiin kiivasta keskustelua sekä sanomalehdissä että internetissä, lähiseudun asukkaat järjestivät mielenosoituksen Huopalahdentien varrelle ja käynnistivät valtakunnallisen "Pysähdy ajoissa - Stanna i tid" -kampanjan. Muunkinlaisia reaktioita syntyi; Helsingin Sanomien kuukausiliite kertoi eräästä sellaisesta marraskuussa 2002:

"Huopalahdentien tragedia ei noussut muiden onnettomuuksien ohi vain siksi, että se oli niin järkyttävä vaan myös siksi, että monet autoilijat samastuivat yliajajaan. Niin kuin esimerkiksi Marko Kulmala, teleyhtiö Radiolinjan johtaja. Hän lähetti viikko onnettomuuden jälkeen sähköpostin, jossa hän kirjoitti:
"Viime viikolla kiireinen 32-vuotias toimitusjohtaja ajoi autollaan Helsingin Munkkiniemessä punaisia päin ja pienen tytön yli. Tyttö kuoli. Olen toisinaan itse syyllistynyt siihen, että keltaisen valon nähdessäni olen painanut kaasua enkä jarrua, kiire tekosyynä. Olen tehnyt päätöksen painaa tästedes AINA jarrua keltaisilla ja pysähtyä ennen suojatietä. Jos haluat jakaa tämän päätöksen, ole hyvä."
Kulmalan tunnustuksellinen, johtajakollegoillensa lähettämä sähköposti muuttui nopeasti suosituksi adressiksi. Se levisi Kulmalan saaman arvion mukaan 100 000 - 200 000 suomalaiselle. Monet tunnustivat ajavansa toistuvasti päin punaista ja keltaista.
"

Kaksi päivää onnettomuuden jälkeen Huopalahdentien nopeusrajoitus putosi viidestäkymmenestä neljäänkymmeneen kilometriin tunnissa ja alettiin pohtia alikulkutunnelin rakentamista Munkkivuoren ostoskeskuksen kohdalle. Tapaus pysyi ihmisten mielessä ja onnettomuuspaikalle tuotiin useiden päivien ajan kukkia, kynttilöitä, viestejä ja muistoesineitä. Pian lehdissä kerrottiin, että yliajajan yhtiö oli myynyt kovan luokan kaahausvideota nimeltään Getaway in Stockholm ja että kyseinen video oli miehen auton hansikaslokerossa yliajon sattuessa. Myöhemmässä haastattelussa mies kertoi, että ne videokasetit oli tarkoitettu myyntiin ja ettei hän itse sitä videota omista. Kyseinen haastattelu julkaistiin Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä marraskuussa 2002 ja siinä käytiin lyhyesti läpi koko hänen siihenastinen elämänsä ja kerrottiin hänen johtavan osakeyhtiötä, joka tuo maahan sotapelivarusteita sekä olevan osakkaana autoalan erikoistarvikkeita myyvässä yrityksessä. Kyseinen yritys oli tuonut maahan myös edellä mainitut kovan luokan kaahausvideot. Haastattelussa hän kiisti yhä ajaneensa päin punaista ja oli sitä mieltä, ettei ollut tehnyt mitään väärin, koska keltainen valo ei hänen mielestään velvoittanut ehdottomasti pysähtymään.

Tapauksen oikeuskäsittely alkoi torstaina 20. maaliskuuta 2003. Syyttäjä vaati rangaistusta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta. Syytteen mukaan mies ajoi punaisia päin ja ylinopeutta oli arviolta 60-70 kilometriä tunnissa, mikä johti törmäykseen ja tytön välittömään kuolemaan pää- ja lantiovammojen vuoksi. Syytetyn asianajaja kiisti ylinopeuden, punaisia päin ajon ja molemmat rikosnimikkeet. Kyse oli puolustuksen mielestä ennemminkin liikennerikkomuksesta tai liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Miehellä ei ollut aiempia liikennesakkoja. Syytetty itse sanoi ajaneensa päin keltaista, vaikka paikalla olleet kuusi silminnäkijää sanoivat kaikki valojen olleen punaisella.

Perjantaina 4. huhtikuuta 2003 Helsingin käräjäoikeus tuomitsi 32-vuotiaan toimitusjohtajan puoleksitoista vuodeksi vankeuteen. Oikeus katsoi miehen syyllistyneen törkeään kuolemantuottamukseen ja törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Ylinopeus sen sijaan jäi toteen näyttämättä. Lisäksi käräjäoikeus määräsi miehen voimassa olleen ajokiellon jatkumaan elokuuhun 2004 saakka. Oikeus piti punaista päin ajoa varmana todistajien kertomukset kuultuaan. Tuomio oli ehdoton, mutta käräjäoikeus ei määrännyt miestä heti vangittavaksi. Tuomiosta valittivat hovioikeuteen sekä yliajossa kuolleen 9-vuotiaan tytön vanhemmat että syytteessä ollut toimitusjohtaja. Helsingin hovioikeus antoi tuomionsa vuotta myöhemmin, torstaina 20. toukokuuta 2004. Helsingin Sanomat kertoi tuomiosta seuraavana päivänä otsikolla "Huopalahdentien yliajajan tuomio ei muuttunut hovioikeudessa":

"Koulutytön yli Helsingin Munkkivuoressa ajaneen miehen rangaistus ei muuttunut hovioikeudessa. Helsingin hovioikeus piti tuomion puolentoista vuoden ehdottomana vankeutena. Helsingin käräjäoikeus päätyi samaan rangaistukseen yli vuosi sitten.
Kuolonkolari sattui elokuussa 2002 Huopalahdentiellä, kun kolmikymppinen mies ajoi autolla päin punaisia. Suojatiellä alle jäänyt yhdeksänvuotias tyttö sai surmansa.
Tytön vanhemmat vaativat hovioikeudessa tuomion korottamista kahteen vuoteen. Autoa ajanut mies halusi rangaistuksen lieventämistä. Mies kiisti ajaneensa selkeästi punaisia päin, mutta hovioikeus katsoi tulleen näytetyksi, että liikennevalot olivat olleet punaisina ainakin viisi sekuntia, kun mies ajoi suojatielle.
Paikalla oli 50 kilometrin nopeusrajoitus. Mies myönsi hovioikeuden istunnossa, että hänen nopeutensa oli niin suuri, ettei hän olisi kyennyt pysäyttämään autoaan ennen risteystä
."

Mies joutui siis ilmeisesti vankilaan vasta tuon hovioikeuden antaman tuomion jälkeen ja istui ensikertalaisena puolet tuomiostaan eli yhdeksän kuukautta. Nyt hän on ollut vapaana jo muutaman vuoden. Mitenköhän myöhempi elämä on sujunut? Pyörittääköhän yhä samaa firmaa kuin yliajon sattuessa? Liikenteeseen hän on jo varmasti palannut omalla autollaan. Kuinkahan moni niistä tuhansista autoilijoista, jotka vuoden 2002 adressissa lupasivat painaa aina jarrua keltaisella ja pysähtyä ennen suojatietä, on pitänyt kiinni lupauksestaan aina näihin päiviin saakka?

Tämä tapaus on jäänyt vahvasti mieleeni, varsinkin kun onnettomuuspaikka oli niin tuttu. Vastaavanlaisia onnettomuuksia ei Huopalahdentiellä ole enää tapahtunut, mutta tuon yliajon jälkeiset uutiset kertoivat heti, että uutta neljänkymmenen kilometrin nopeusrajoitusta ei juurikaan noudatettu. Sama nopeusrajoitus on yhä voimassa, mutta sitä ei kuulemma edelleenkään noudateta. Viime keväänä Huopalahdentielle valmistui alikulkutunneli Munkkivuoren ostoskeskuksen kohdalle; päätös sen rakentamisesta tehtiin elokuussa 2002 tapahtuneen yliajon jälkeen.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Hyvä ja kattava alustus asiaan. Aina ajankohtainen aihe.

Ajoin tuon onnetomuuspaikan ohitse parisen viikkoa sitten ja tapaus muistui heti mieleen. Tuossa kuukausiliitteen jutussa mies paheksui jyrkästi kun autonsa malliksi oli jossain mediassa kerrottu A3, "se kyllä oli S3". Siis tehokkaampi versio Audin A3-mallista. Siinä tuli kerralla ilmi asioiden tärkeysjärjestys hemmon mielestä...

Heti onnettomuuden jälkeen joku raaputti tuon mustan Audin konepeltiin sanan SIKA.

Jostain luin - ehkä samaisesta kuukausiliitteestä - että eräs lapsensa jossain toisessa onnettomuudessa menettänyt äiti halusi ottaa yhteyttä Huopalahden onnettomuuden uhrin äitiin. Poliisi oli avuksi asiassa ja äidit tapasivat.

Niin, mitä miettii onnettomuuden aiheuttanut mies nykyään...?

Meni vajaa pari vuotta Huopalahden onnettomuudesta, niin vastaavanlainen tapaus osui aika lähelle :cry:
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Eppu74
Hetty Wainthropp
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 2:41 am
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

Onnettomuuden tapahtumisaikoihin alueella oli vihreän aallon nopeus 70km/h, väitän että jos vihreä aalto olisi ollut hitaampi niin vastaavia onnettomuuksia ei olisi tapahtunut.

Jansku
Nikke Knakkertton
Viestit: 174
Liittynyt: La Maalis 29, 2008 1:24 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jansku »

Mitä tuohon auton malliin tulee, niin toimitusjohtaja sanoi näin Hesarin kuukausiliitteen haastattelussa:

"Erikoismalli S3 on paljon kalliimpi. Se maksaa 300 000 markkaa uutena. Kaikissa paikoissa on sanottu väärin, että auto olisi urheilullinen Audi A3 1.8 Turbo Quattro. Eihän se maksa kuin 200 000 markkaa, ei se mikään ihmeauto ole. Melkein kaikki Bemarit on kalliimpia, Mersut on kaikki kalliimpia. Sitä ihmettelen, että miten ne voi sanoa, että olen niin sanotusti ökyrikas, mutta kuitenkin ajaisin niin sanotusti normaaliautolla."

Tämä kai sitten oli hänen mielestään tärkeämpi seikka kuin menetetty ihmishenki.

Kuukausiliitteen artikkelin mukaan joku raaputti turmapaikan lähelle jätetyn Audin konepeltiin sanan HOMO. Toimitusjohtaja kävi noutamassa autonsa seuraavana päivänä Pasilan poliisiasemalta päästyään.

Huopalahdentien turmissa kuolleiden pikkutyttöjen äidit saivat yhteyden toisiinsa poliisin kautta ja heidän haastattelunsa julkaistiin Ilta-Sanomien Plussa-liitteessä lauantaina 5. huhtikuuta 2003, eli heti seuraavana päivänä kun Helsingin käräjäoikeus oli antanut asiasta tuomionsa. Haastattelun aikaan tuomio ei vielä ollut tiedossa.

Jansku
Nikke Knakkertton
Viestit: 174
Liittynyt: La Maalis 29, 2008 1:24 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jansku »

Eppu74 kirjoitti:Onnettomuuden tapahtumisaikoihin alueella oli vihreän aallon nopeus 70km/h, väitän että jos vihreä aalto olisi ollut hitaampi niin vastaavia onnettomuuksia ei olisi tapahtunut.
Kyllä Huopalahdentiellä oli tuolloin 50 kilometrin nopeusrajoitus, joka kaksi päivää myöhemmin pudotettiin neljäänkymmeneen kilometriin tunnissa.

Jansku
Nikke Knakkertton
Viestit: 174
Liittynyt: La Maalis 29, 2008 1:24 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jansku »

^ Tarkoitat siis, että onnettomuuden tapahtumisaikoihin alueen vihreän aallon nopeus ylitti alueen nopeusrajoituksen 20 km/h? Hitaampi vihreä aalto olisi saattanut vaikuttaa siihen, että onnettomuus olisi vältetty.
Viimeksi muokannut Jansku, To Elo 14, 2008 2:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Eppu74 kirjoitti:Onnettomuuden tapahtumisaikoihin alueella oli vihreän aallon nopeus 70km/h, väitän että jos vihreä aalto olisi ollut hitaampi niin vastaavia onnettomuuksia ei olisi tapahtunut.
Väitän, että jos kuljettajat olisivat noudattaneet liikennesääntöjä, niin noita onnettomuuksia ei olisi tapahtunut.

http://www.hel2.fi/liikenteenohjaus/lii ... aaalto.asp
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.

Avatar
Marokon Kauhu
Perry Mason
Viestit: 3691
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Rio Grande

päälle ajo

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Marsalkka kirjoitti:
Eppu74 kirjoitti:Onnettomuuden tapahtumisaikoihin alueella oli vihreän aallon nopeus 70km/h, väitän että jos vihreä aalto olisi ollut hitaampi niin vastaavia onnettomuuksia ei olisi tapahtunut.
Väitän, että jos kuljettajat olisivat noudattaneet liikennesääntöjä, niin noita onnettomuuksia ei olisi tapahtunut.

http://www.hel2.fi/liikenteenohjaus/lii ... aaalto.asp
Marsalkka on oikeassa.
Kaikki Stadissa ajavat tietävät että jos ajaa täysiä vihreiden väliä ja mieluiten yksiä punaisia päin on "aalto" sen jälkeen vihreä.
Asia koskettaa itseäni erityisen kipeästi koska en itsekään aikaisemmin liikennesääntöjä juuri noudattanut.
Vanhemmiten olen oppinut ottamaan rauhallisesti.
Tyttäreni on taannoin joutunut auton kolhaisemaksi suojatiellä klassisessa "yhdellä kaistalla annetaan tietä ja rinnakkaisesta ajetaan päälle" tilanteessa.
En voi käsittää suomalaista oikeuskäytäntöä jossa nakkivarkaat saa perinteisesti enemmän linnaa kuin tappajat....

Kauhu
- Kilo kokaiinia, kolme yhden hinnalla
- Kilo kokaiinia, en oo joutumassa linnaan
- Sösssön sössön
- Äbälä wäbälä
Milan Jaff - jolle annettiin näin ensi alkuun 10 vuotta linnaa

Eppu74
Hetty Wainthropp
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 2:41 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: päälle ajo

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

marokon_kauhu kirjoitti:Kaikki Stadissa ajavat tietävät että jos ajaa täysiä vihreiden väliä ja mieluiten yksiä punaisia päin on "aalto" sen jälkeen vihreä.
Minä en tiedä kun en ole kokeillut, mutta olenkin ajanut pääkaupunkiseudulla viimeisten 12 vuoden aikana vain noin miljoona kilometriä

Jansku
Nikke Knakkertton
Viestit: 174
Liittynyt: La Maalis 29, 2008 1:24 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jansku »

Eppu74 kirjoitti:Onnettomuuden tapahtumisaikoihin alueella oli vihreän aallon nopeus 70km/h, väitän että jos vihreä aalto olisi ollut hitaampi niin vastaavia onnettomuuksia ei olisi tapahtunut.
Toisaalta, mitä väliä vaikka vihreän aallon nopeus olisi ollut 500 km/h? Jos alueella oli tuolloin nopeusrajoituksena 50 km/h, niin eikö sitä pidä silloin noudattaa?

HTL
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 1:02 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HTL »

Tervehdys vain foorumilaisille, uusi naama ilmoittautuu sekaanne.

Kyseisellä tienpätkällä nopeusrajoitus oli tulloin 50km/h ja aalto sen mukaan asetettu, kuteen tänäänkin. Ikäni tässä vieressä asuneena ja katua ajaneena, vihreän aallon rytmitykseen ei ole tullut muutosta vaikka rajoitukset ovat muutettu alaspäin. Eivätkä ne ole olleet 70km/h tuolloinkaan.

Itse onnettomuuteen tuskin oli tällä merkitystä, sillä autoilija ajoi tietoisesti punaista päin sekuntitolkulla. Oikea kaista oli tukossa, koska Munkkivuoren ostarille ja Turuntielle kääntyvät ruuhkauttavat sen aika tehokkaasti, vielä nykyäänkin, vaikka Turuntielle kääntyville on tapahtuneen jälkeen saatu yksi lisäkaistakin.

Audikuski kyllästyi oikean kaistan seisomiseen ja ampaisi tyhjälle vasemmalle kaistalle ja jatkoi pysähtymättä risteykseen, vaikka valot olivat jo punaisella. Vastakkaisesta suunnasta ostarille kääntyville oli jo syttynyt vihreä ja he joutuivat väistämään tätä Audia.

Kuvaavaa lehtihaastattelun ohella oli myös kuljettajan ensimmäiset reaktiot onnettomuuspaikalla. Hän keskittyi auton vaurioiden tarkastamiseen.
Vaikka tapahtumasta on jo vuosia, pistää tapahtuma vieläkin vihaksi, eikä vähiten sen aiheuttaneen asenteen takia. Niissähän ei tuntunut tapahtuneen minkäänlaista korjaantumista yliajon jälkeenkään.

Jossain uutisissa vilautettiin joskus 32-vuotiaan tekijän kasvoja oikeussalissa ja hän oli kuulemma mukana ultimatevw:n nettisivujen takana. Ainakin tulloin.
Lisäksi mies toimi jossain firmassa, joka maahantoi ns. kaahausvideoita. Tätä materiaalia oli myös mukana autossa.

Onnettomuuspäivän aamuna olin juuri miettinyt että kohta vielä jotain sattuu, kun odotin kyseisessä paikassa valojen vaihtumista, jalankulkijana. Vihreän ukon palaessa olisi kengänkärkiin saanut vielä monasti auton renkaan kuviokoristeet.

Tytön yliajon jälkeen joku teleoperaattorifirman pomokin jeesusteli jollain kiertokirjeella julkisuudessa, että kuinka hänkin lopettaa vanhoilla keltaisilla ajon tämän tapahtuman johdosta.
Onnettomuuden jälkeenhän ajettiinkin joitain päiviä korostuneen nätisti Huopalahdentiellä, kiitos ison median huomion. Mutta meidän luupäidenhän päässä tämä on vain pientä teatteria ja sitten taas vanha meininki jatkuu. Lyhyt on ihmisen muisti, paitsi uhrien omaisten.

Toukokuussa jalankulkijoiden turvallisuus tuossa parani oleellisesti, sillä Huopalahdentien alitse valmistui alikulkutunneli, jota on tosiaan odotettu pitkään. Kadulla on yhä neljänkympin rajoitus ja mielestäni sitä noudatetaan yleisesti ihan hyvin.

Janita olisi nyt 15-vuotias. Audilla ajanut on nyt 38-vuotias, vapaa mies.

Eppu74
Hetty Wainthropp
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 2:41 am
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

HTL kirjoitti:Onnettomuuden jälkeenhän ajettiinkin joitain päiviä korostuneen nätisti Huopalahdentiellä, kiitos ison median huomion. Mutta meidän luupäidenhän päässä tämä on vain pientä teatteria ja sitten taas vanha meininki jatkuu.
HTL kirjoitti:Kadulla on yhä neljänkympin rajoitus ja mielestäni sitä noudatetaan yleisesti ihan hyvin.
Kylläpä sun mielipide vaihtuu äkkiä.

Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Eppu74 kirjoitti:
HTL kirjoitti:Onnettomuuden jälkeenhän ajettiinkin joitain päiviä korostuneen nätisti Huopalahdentiellä, kiitos ison median huomion. Mutta meidän luupäidenhän päässä tämä on vain pientä teatteria ja sitten taas vanha meininki jatkuu.
HTL kirjoitti:Kadulla on yhä neljänkympin rajoitus ja mielestäni sitä noudatetaan yleisesti ihan hyvin.
Kylläpä sun mielipide vaihtuu äkkiä.
Yleisesti noudatetaan, mutta mukaan mahtuu valitettavasti sairasmielisiä kusipäitä, jotka eivät suvaitse noudattamaan nopeusrajoituksia ja/tai pysähtymään punaisen valon palaessa.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.

HTL
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 1:02 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HTL »

Näin juuri.
Jos tekstiä halutaan lukea kuin piru raamattua (tai halutaan vain jostain syystä kuittailla), niin väännetään rautalangasta vielä, että tarkoitin juuri punaisten valojen kunnioituksen puutetta.

Huopalahdentiellä ei mielestäni kaahaaminen ole ollut ikinä mikään ongelma. Neljäkymppiä puolustaa toki paikkaansa, sillä kadulla on yhä paljon suojateitä.

Eppu74
Hetty Wainthropp
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 2:41 am
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

Mun mielestä Huopalahdentiellä kaahaaminen oli 70km/h vihreän aallon aikana ongelma, nykyään ei. Jos Huopalahdentiellä nykyään ajaa 48km/h niin on todella harvinaista että joku menee ohi.

Tässä yksi jännä vihreän aallon kaavio alueelle missä nopeusrajoitus on 30km/h.
Kuva

Vastaa Viestiin