Dokumentti sarjamurhaaja Charles Sobhrajista 31.7 23.20!

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
ummikko
Susikoski
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 5:50 pm

Dokumentti sarjamurhaaja Charles Sobhrajista 31.7 23.20!

Viesti Kirjoittaja ummikko »

Huomatkaapa tämmöinen dokumentti. Lisää miehestä löytyy mm. wikipediasta. Tuossa kuitenkin myöhäisillan ohjelmasta tietoa.

(Lähde: Ylen ohjelmaopas):

TV2 tiistaina 31.7.2007

Dokumenttiprojekti: Sobhraj
Jan Wellmannin ohjaama elokuva hippien sarjamurhaajasta

Charles Sobhraj syntyi Vietnamissa 1944. Hänen isänsä oli intialainen ja äiti vietnamilainen. Äidin toinen aviomies otti pojan nimiinsä, kun he asettuivat Ranskaan. Sobhrj puhuu viittä kieltä ja häntä kuvataan mm. Don Juaniksi, neroksi ja herrasmieheksi.

Sobhraj murhasi repputuristeja 70-luvulla Afghanistanissa, Turkissa, Iranissa ja Hongkongissa. Hänen epäillään hukuttaneen, silponeen, polttaneen, ampuneen, puukottaneen tai myrkyttäneen kymmeniä nuorta. Mikään ei yhdistänyt murhia toisiinsa, joten Sobhraj sai kulkea vapaana uusien passien ja henkilöllisyyksien turvin.

Sobhrajin jäljille päästiin, kun Hollannin Bangkokin lähettiläs alkoi selvittää kahden kadonneen ja kuolleena löydettyjen hollantilaisnuorten kohtaloa. Sobhraj vangittiin Intiassa 1976, kun hän oli yrittänyt huumata yli 60 ranskalaisturistia kerralla. Sen jälkeen hän on paennut jokaisesta vankilasta mm. lahjusten avulla.

Jan Wellmann pääsi haastattelemaan Sobhrajia Nepaliin, jossa mies on vangittuna ja kuulee ohjelman kuvausten aikana kohtalonsa. Tyynesti Sobhraj kertoo elämänfilosofiastaan ja buddhalaisuudestaan. "Ei ole niin vaikeata tilannetta, että se hallitsisi minua, vaan minä hallitsen tilannetta", Sobhraj kiteyttää uskonsa.

Ohjelmassa on haastateltu poliiseja, toimittajia, entisiä sellikavereita sekä Hollannin suurlähettilästä ja Sobhraj rakastunutta naista. Haastateltavien joukossa on myös mies, joka kieltäytyi Sobhrajin ehdottamasta tapaamisesta. Se luultavasti pelasti miehen hengen.

Miksi ihmiset lumoutuivat pienikokoisesta miehestä? Mikä sai heidät luottamaan jalokivikauppiaaksi naamioituvaan mieheen? Mikä saa ihmisen tappamaan ja huolehtimaan siitä, ettei julkisuus hylkää häntä?

Elokuvan on tuottanut Gw Pictures Ltd ja Hakalax Production, UK, 2005
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Kiitos TV-vinkistä. Pitää ehdottomasti katsoa.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Kovalevylle menee. Kiitos vinkistä.
Varmaan on kyse manipulointiin kykenevästä psykopaatista, jolla on ollut hyvä onni matkassaan. Viattomimmillaan tällaiset herrat ovat uraohjuksia jotka kuvaannollisesti puukottavat selkään kilpailijoitansa ja etenevät johtavaan asemaan. Josef Stalin lienee tunnetuin heistä mutta jokaisessa PK-yritystä suuremmassa firmassa näitä lieroja on. Millä nämä sitten tunnistaa? Jos "tutkija" on varustettu keittiöpsykologin taidoilla helpoin tapa asia todeta on esim. kahvipöytäkeskusteluissa kun kauhistellaan jotain onnettomuutta tai henkirikosta. Psykopaatti ei osoita minkäänlaista mielenliikutusta. Myös kun työtoveri on menettänyt läheisensä psyko esittää kyllä osanottonsa mutta ilman tunteenhäivähdystä, pelkästä kohteliaisuudesta mikä toki on hyvä sekin. Heitä on meistä 1-2% elikkä aivan harvinaisuuksia eivät ole. Psykopaatti-sana vain yleensä yhdistetään sarjamurhaajiin joita heistä (onneksi) vain aniharva on. Epäilen että tuo lääkemurhaaja Taskinen kuuluu sekä 4% homovähemmistöön että 1-2% psykopaattiosastoon.
Onko EuroJR:llä tai muilla tilastotietoa kuinka moni sarjamurhaajista on psykopaatti? Itselläni pyörii luku 90% mielessä mutta korjatkaa jos olen väärässä. Sotatilanteessa psykopaattiudesta on jopa etua. Taistelukyky säilyy vaikka läheiset palvelustoverit kaatuvat rinnalta. Legendaarista Lauri Törniäkin on väitetty psykopaatiksi. On siinä Viipurin pojalla ainutlaatuiset saavutukset: Suomessa Mannerheim-ristin ritari 1944. Saksan Waffen SS:ssä Rautaristi 1945. Yhdysvaltain Delta-Forcessa Bronze Medal Of Honour 1965. R.IP. Lauri Allan Törni 28.5.1919 - 18.10.1965

Meni OffTopiciksi, korostan että Törniä koskevat tiedot ovat muistinvaraisia, eivät faktoja. Synnyin- ja kuolinajat ovat faktaa, ne olen joskus hulluna nuorena opiskellut ulkoa....älkää kysykö miksi. :roll:
EDIT: Vain Mannerheim-risti (2.luokka) on todellinen, muita kunniamerkkejä ei Wikipedian mukaan ole saanut...piru oon kyllä varma tosta Rautarististä...wikipediakaan ei oo vielä ilmeisesti valmis....
Viimeksi muokannut Jack the Ripper, Ma Heinä 30, 2007 4:38 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

muistaakseni olen miekkosesta lukenut jostain englanninkieliseltä saitilta ja oli niin karmaisevaa luettavaa, kun todella vaikutti niin sosiopaatilta kuin vaan voi olla ja miten joku reportteri oli tekemisissä ukkelin kanssa. reportterin reportaasit heidän haastatteluistaan oli hyytäviä, niistä välittyi ensiksi aidosti pahoillaan oleva mies, ja hetkessä ilmestyi manipuloiva ja tunteeton ihminen, jonka ainoa tavoite oli joskus vapautua ja jatkaa toimintaansa...hyi...
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Michaelm
Harjunpää
Viestit: 311
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 9:45 pm

Viesti Kirjoittaja Michaelm »

Pelottava setä. Täytyypä katsoa ehdottomasti. Kiitokset vinkistä.
Tattoo
Hetty Wainthropp
Viestit: 478
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 2:28 am

Viesti Kirjoittaja Tattoo »

Sitten vielä valitetaan että suomalaisissa vankiloissa on niin luksusta...sällillä on vankilassa oma selli, puhelinyhteydet ja oma henkilökohtainen kokki...tuumaa vaan että pirun primitiiviset olot täällä :lol:

Miehen ainoa puolustus on " En ole koskaan tappanut ainuttakaan hyvää ihmistä" :lol:

Melkoinen mies ja melkoinen elämä...vakuuttava kaveri, jostain syystä melkoisen vangitseva persoona :roll:
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17163
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Jack the Ripper kirjoitti:Legendaarista Lauri Törniäkin on väitetty psykopaatiksi. On siinä Viipurin pojalla ainutlaatuiset saavutukset: Suomessa Mannerheim-ristin ritari 1944. Saksan Waffen SS:ssä Rautaristi 1945. Yhdysvaltain Delta-Forcessa Bronze Medal Of Honour 1965. R.IP. Lauri Allan Törni 28.5.1919 - 18.10.1965

Meni OffTopiciksi, korostan että Törniä koskevat tiedot ovat muistinvaraisia, eivät faktoja. Synnyin- ja kuolinajat ovat faktaa, ne olen joskus hulluna nuorena opiskellut ulkoa....älkää kysykö miksi. :roll:
EDIT: Vain Mannerheim-risti (2.luokka) on todellinen, muita kunniamerkkejä ei Wikipedian mukaan ole saanut...piru oon kyllä varma tosta Rautarististä...wikipediakaan ei oo vielä ilmeisesti valmis....
Taas menee OT, mutta sallinette tämän hienon biisin Laúri Törnin muistolle:

http://www.youtube.com/watch?v=LwtV1q3BubQ&NR=1
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Unohtui sitten tämäkin dokumentti...klo 0.30 muistin.
Vastaa Viestiin