Mitä on Finnish Weird? Lestadiolaisalueelle sijoittuvassa rikossarjassa Johannes Holopainen näyttelee homoseksuaalia poliisia
Kaikki synnit -rikosdraamaa kuvattiin Oulun seudulla viime kesänä.
Elisa Viihteen alkuperäissarjaa
Kaikki synnit kuvattiin viime kesänä pohjoisessa, kun kesä oli kuumimmillaan.
Ohjaaja
Mika Ronkaisen mukaan kyseessä ei ole nordic noir -tyyppinen sarja, vaan pikemminkin ihan itse kehitelty Finnish Weird -lajityyppi.
– Pohjoismainen nordic noir on kärsinyt inflaation brändinä. Tavoittelimme jotakin ainutlaatuista. Emme ottaneet mallia mistään muusta rikosdraamasta. Uskottavat hahmot olivat etusijalla, Ronkainen vakuuttaa.
Sarjassa helsinkiläinen rikostutkija Lauri Räihä (
Johannes Holopainen) saa komennuksen lähteä selvittämään murhien sarjaa, joka on tapahtunut hänen entisillä kotiseuduillaan pohjoissuomalaisessa Varjakan kunnassa. Hän saa parikseen etsivä Sanna Tervon (
Maria Sid).
- Kaikki synnit 2.jpeg (11.27 KiB) Katsottu 13909 kertaa
Lauri on jättänyt konservatiivisen kotiseutunsa seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi, eikä ole tavannut vanhempiaan 12 vuoteen.
Johannes Holopainen on paneutunut roolinsa vuoksi Pohjois-Pohjanmaalla vaikuttavan lestadiolaisuuden tapakulttuuriin. Vanhoillislestadiolainen ajatusmaailma on yllättänyt nuoren näyttelijän.
– Yhteisö on monipuolinen, se suojelee jäseniään ja on heille turvallinen, mutta vaatisi kehittämistä. Käsikirjoitus on loistava, ja luulen, että sen tunteisiin menevä sisältö kiinnostaa ulkomaillakin, Holopainen arvelee.
Työtehtävä antaa kuitenkin Räihälle mahdollisuuden paeta pariterapiaa, jossa hän käy miehensä kanssa.
Pääosien näyttelijät kehuvat kilpaa sarjan käsikirjoitusta, ohjausta, tuotantoa ja pohjoisen kuvausolosuhteita. Maria Sidin mukaan Sanna Tervon rooli on kirjoitettu näkyväksi ja eläväksi.
– Hän on hyvä työssään ja tavallaan pakenee siihen, kunnes eteen tulee tilanne, jossa asiat on pakko kohdata. Sarjan työparilla on hyvä dynamiikka, koko elämä on läsnä, Sid kuvailee sarjan pääparia.
Sarjan muissa rooleissa nähdään muun muassa
Kreeta Salminen ja
Matti Ristinen.
Omien sarjojen tuotanto aloitettiin Elisa Viihteellä vuonna 2014. Kaiken kaikkiaan niitä on tehty jo 11 kappaletta. Vuonna 2018 sarjoja tehtiin viisi. Kotimaiset sarjat ovat sisältöliiketoiminnan johtajan
Ani Korpelan mukaan palvelun katsotuimpia ohjelmia.
– Kotimainen sisältö kiinnostaa. Sarjoissa pitää olla kiinnostavia henkilöhahmoja ja mielenkiintoinen ympäristö, Kaikki synnit kiinnosti meitä juuri ainutlaatuisen sisältönsä ansiosta, hän sanoo.
Korpelan mukaan sarjat rakennetaan kotimaisille katsojille, mutta kansainvälinen jakelukin on aina olemassa. Englantilainen Sky Vision on ostanut Kaikki synnit -sarjan kansainväliset levitysoikeudet.
- Kaikki synnit 1.jpeg (6.29 KiB) Katsottu 13909 kertaa
Tuottaja
Ilkka Matilaa sarjat alkoivat kiinnostaa, kun tuotantomallit kehittyivät lähelle pitkien elokuvien tekoa.
– Meidän alalla ei ole koskaan mennyt niin hyvin kuin nyt. Suomalaiset haluavat katsoa kotimaista sisältöä. Alkuperäissarjojen tekemisessä päästään hyvin lähelle pitkän elokuvan laatua, hän kuvailee tilanteen muuttumista.
Kaikki synnit -sarjan käsikirjoittajat Mika Ronkainen ja
Merja Aakko palkittiin Göteborgin elokuvajuhlilla parhaasta tv-draaman käsikirjoituksesta tammikuussa 2019.
- Kaikki synnit 3.jpeg (7.86 KiB) Katsottu 13909 kertaa
Rikosdraaman pukusuunnittelija
Karoliina Koiso-Kanttila tarkistaa Oulun lentokentällä avustajien asuja.
– Kaikilla näyttää olevan oikeanlaiset vaatteet päällä ja tavarat mukana. Hienoa, voitte odotella ihan rauhassa, Koiso-Kanttila opastaa.
Pohjois-Pohjanmaalla tapahtuvan draaman puvustuksessa on käytetty runsaasti värejä. Niitä sisältyy kuoseihin, joita vanhoillislestadiolaiset käyttävät.
– Metsola, Marimekko ja Vimma ovat merkkejä, joita he suosivat vaatteissaan. Ja ohjaajakin tykkää väreistä, joten niitä on käytetty, Koiso-Kanttila toteaa.
Oman vaikeutensa pukusuunnittelijalle ja puvustaja
Seija Mälliselle on tuottanut tapahtumien keskittyminen yhden viikon pituiselle ajanjaksolle.
– Pitää olla todella tarkkana, että oikeat vaatteet ovat päällä oikeassa kohtauksessa.
Kuvausvuoroaan odottavat
Tarja Huru ja
Keijo Sipola ovat tottuneita avustajia.
– Olen ollut aiemminkin avustajana. Harrastan vanhoja autoja ja edelliskerralla mukana oli vanha linja-auto. Nyt olen liikemies matkalla jonnekin, Sipola selvittää omaa tehtäväänsä kuvauksissa.
Kolmas apulaisohjaaja
Mikko Niskala kiertelee avustajien joukossa antamassa ohjeita. Kun päivä venähtää, avustajille on järjestettävä ruokaa, juomaa ja tällä kertaa myös pysäköintilippuja.
– Käytännön asiat kuuluvat työnkuvaan. Otan avustajat vastaan, pidän huolta paikan päällä ja olen mukana myös avustajien hankkimisessa yhdessä toisen 3. apulaisohjaajan
Sini Kervisen kanssa. Palkkioksi tämän päivän avustajat saavat elokuvalippuja, Niskala kertoo.
ILTA-SANOMAT
5.4.2019 klo 7:10
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006058625.html