Sidewinder kirjoitti:Uudemmissa autoissa on tosiaan ns. "musta laatikko", johon tallentuu bägien lauetessa tai esim. moottorin äkillisesti pysähtyessä erilaisia anturitietoja, kuten nopeus. EDR:stä puhutaan.
Näin, EDR:stä on muodostunut oma teollisuudenhaara. EDR tallentaa onnettomuuden mallintamisen kannalta oleellisia tietoja ennen ja jälkeen onnettomuuden. On päätetty, että 5 sekuntia ennen onnettomuutta on riittävä ja nämä tiedot oletuksena saadaan. EDR ei kuitenkaan ole pakollinen ja kv-standardisointikin taitaa olla vielä vaiheessa eli tallennettujen tietojen laatu ja määrä vaihtelevat automerkistä riippuen. Tässä oli marssijärjestys sellainen, että yhdysvaltalaiset autovalmistajat menivät etujonossa ja siellä EDR löytyi useista autoista jo vuoden 1994 jälkeen. Japanilaiset seurasivat nöyränä perässä ja tällä vuosituhannella melkeinpä kaikissa japanilaisessa moinen on. Ihme kyllä, MB tuli tässä asiassa jälkijunassa ja systeemi on otettu virallisesti käyttöön (mielestäni ohjekirjassa on selkeästi kerrottava EDR:n olemassaolosta), joskin tietoja on tietenkin mitattu ennen virallista käyttöönottoa.
- Auton järjestelmiä, joita EDR tallentaa tyypillisesti alkaen hetkestä T_onnettomuus -5 sekuntia.jpg (42.64 KiB) Katsottu 3106 kertaa
Kuten
Sidewinder yllä kertoi, tallentuu nopeustieto yleisimmin airbagin liipaisemana ja myös sytkäsyklejä mitataan. Tutkijoita kiinnostaa nopeuden lisäksi maksiminopeudenmuutos eli max.kiihtyvyys ja sen hetki. Jarru- sekä "kaasupolkimen" asento viimeiseltä viideltä sekuntilta tallentuu ja onpa ohjauspyörän kulmatietokin saatavilla joissakin autoissa. Nopeustieto tulee auton omasta järjestelmästä tyypillisesti (ei gps) 10 millisekunnin välein 5 sek ajalta ennen törmäystä ja törmäyksen jälkeen. Turvavöiden tila tallentuu myös.
Terävämpää nopeudenmuutosta voidaan tallentaa kiihtyvyysanturilla, sillä pelkkä nopeusmittaritieto ei reagoi riittävän nopeasti, mikäli halutaan tarkempia tietoja. Tällöin voidaan käyttää 3-akselista kiihtyvyysanturia, mutta nämä ei tietääkseni sarjatuotannossa riviautossa. En tiedä minkälainen elektroniikka turma-autossa tarkalleen oli, mutta todennäköisesti Bosch (ex-Vetronix), vanhan järjestelmän antamista tiedoista pari esimerkkikuvaa:
- Vetronix_precrash.jpg (44.29 KiB) Katsottu 3106 kertaa
- Vetronix_postcrash_nopeustieto_onnettomuushetken_jälkeen.jpg (29.36 KiB) Katsottu 3106 kertaa
Kuvat ja lisätietoa:
- http://ccar-greenlink.org/nhtsa-calls-f ... -all-cars/
- https://www.forensicmag.com/article/201 ... stigations
- http://www.crashdatagroup.com/
Aiheesta on tehty myös lopputyö "Ajoneuvon ohjainlaitetietojen käyttö onnettomuustutkinnassa"[2010]
Skitsoimmat tiputtavat muuten EDR:n pois päältä, koska CIA valvoo - onpa joku saanut jopa bagit laukeamaan tätä yrittäessään. Mutta toivotaanhan sitä omaa sterilisointiakin, joten meitä on moneen junaan.