Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Rorschach
Hetty Wainthropp
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Syys 08, 2008 9:29 am

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja Rorschach »

Perustin vapaaseen keskusteluun aivan oman viestiketjun, jossa voi jauhaa loputtomasti siitä, mikä se oikeastaan ihmisen tappaa. Näin ei tarvitse spämmätä tähän ketjuun loputonta väittelyä nopeuksista, äkkipysäyksistä ja ajovirheistä.

Tuossa MTV:n uutisessahan poliisi muuten kertoo, mistä on repäisty tuo 165 km/h:
– Tuo 165 kilometriä tunnissa on se vauhti, kun turvatyynyt ovat lauenneet. Eli auto on silloin voinut osua peltoliittymärumpuun tai sitten turvatyynyt ovat voineet laueta jo aikaisemmin, Kangas kertoo.
Eli johonkin on tallentunut tieto siitä, mikä oli nopeus turvatyynyjen lauetessa. Ilmeisesti auton järjestelmissä on joku tallennussysteemi, jos poliisi kerran sanoo noin tarkasti että nopeus on ollut tuo juuri tuolla laukeamishetkellä.
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX
L. Ron Bumqvist

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja L. Ron Bumqvist »

Rorschach kirjoitti:Tuossa MTV:n uutisessahan poliisi muuten kertoo, mistä on repäisty tuo 165 km/h:
– Tuo 165 kilometriä tunnissa on se vauhti, kun turvatyynyt ovat lauenneet. Eli auto on silloin voinut osua peltoliittymärumpuun tai sitten turvatyynyt ovat voineet laueta jo aikaisemmin, Kangas kertoo.
Eli johonkin on tallentunut tieto siitä, mikä oli nopeus turvatyynyjen lauetessa. Ilmeisesti auton järjestelmissä on joku tallennussysteemi, jos poliisi kerran sanoo noin tarkasti että nopeus on ollut tuo juuri tuolla laukeamishetkellä.
Jos asia on näin, niin tuo 165km/h on tuskin ollut auton huippunopeus.
trapper
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 116
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 1:53 am

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja trapper »

Tuohon voi lisätä helposti 20km/h lisää kun tiedän kuinka kaukaa auto löytyi tuosta ojarummusta törmäyksen jälkeen
POLIZEI
Scooby-Doo
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 5:04 pm

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja POLIZEI »

Mie poka kävelin ja tein äkkipysähyksen. En kuollu. Syy ei varmaankaan yksissää ole se äkkipysähdys.
Calamity Jane
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 2:14 am
Paikkakunta: Villi länsi

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja Calamity Jane »

Minä olen joutunut tekemään äkkipysäytyksen 80 km /h vauhdista kun hirvi tuli tielle, ei käynyt kuinkaan ei edes autolle. Tiellä pysyin. Hirvikin mennä jollotteli eteenpäin auton keulaa hipoen.
poliisiTV
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 2:01 pm

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja poliisiTV »

Aikoinaan tuli kokeiltua moottoripyörällä kuinka venttiili nousee. Nopeus vaihteli 200-250km/h välillä ja tie oli tuttu. Noissa nopeuksissa mutkat jotka 100km/h tuntui loivalle, tuntuikin yllättävän jyrkille. Myös kiintopisteet tienreunassa hävisivät ja tie alkaa näyttämään kun tunnelissa ajaisi.
Aikoinaan ajoin autolla noin 150km/h matkavauhtia pitäen ja tie oli kuiva ja tuttu. Eräässä vasemmalle kaartuvassa mutkassa leikkasin vähän liikaa vasemmalle ja vasemmanpuolen renkaat menivät vasta maalatun, mutta kuivan keltaisenviivan päälle. Auton perä lähti luisuun mutta sain oikaistua auton nopealla korjausliikkeellä. Nämä tiemaalaukset ovat melko liukkaita kuivallakin säällä. Onko paikallisilla tietoa, että oliko tässäkin tapauksessa turma kaarteeseessa maalattu keltainen tienkeskiviiva?
Avatar
SYLWAR
Adrian Monk
Viestit: 2850
Liittynyt: La Elo 20, 2011 1:24 am
Paikkakunta: Västernorrland SWE

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja SYLWAR »

Tuo vauhdin aiheuttama putkinäkö on hiukan yksilöllistä ja tietty hiukan riippuu siitäkin kuinka paljon ajaa suurempia nopeuksia ja kuinka pitkään sitä sillä kertaa on rivakammin ajanut.
Ainakin itsellä siinä "putkinäössä" on myös huomattavaa eroa ajaako pyörällä vai autolla, sillä pyörällä ajaesssa näkee muutenkin paljon enemmän ja vauhti "tuntuu nupissa" enemmän kuin autolla ajaessa. Siinä on sitten sen pidemmän kaahailun miinuspuolena se, että kun ei enää mene tuollaiseksi putkinäöksi, iskee vauhtisokeus, eli joku abt alle 80km tuntuu sitten ihan mateluvauhdille ja se ei ole aina hyvä asia, sillä harvemmin kokeneemmat kuskit on noita mittarin tuijottelijoita.
Se keskiviivan maalaus on todella liukas kosteana, jos on uusi, kulunut maali taas ei, mutta kun ajatellaan että esmes joku 205/55 R16 autonrengas tiehen painuessaan käyttää suurinpiirtein kämmenen kokoista pinta-alaa ja kapeammat korkempi profiiliset vielä vähemmän, eihän se kitkapinta mikään suuri lopulta, kun jotain lipevää osuu renkaan alle.
Parsan imeskely on portti kohti kovempien huumeiden käyttöä.
Parsakaalia kannabiksena myyneelle kaksikolle ja sitä ostaneelle miehelle tuomiot huumausainerikoksesta Jyväskylässä
Marokonsoturi
Javier Pena
Viestit: 1865
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja Marokonsoturi »

peteme kirjoitti:Kaasu pohjassa ja renkaat ilmassa niin voi olla mikä vaan km/h näyttämä kun osuu ojarumpuun ja virrat katkeaa. Tosin ihmettelen vieläkin mikä sen mittarin pysäyttää muka tiettyyn nopeuteen kolarissa. Irraallan ilman sähköä olevaa mittarin neulaa ei kyl saa jumiin.
Mikään ei sitä mittarin neulaa pysäytäkkään, mutta autoissa on ajotietokone, johon jäänee viimeinen nopeus, tai nopeus hetkellä, kun airbagit laukeavat. Se ajotietokone on taas hyvin koteloituna auton sisälle, joten jos auto ei pala sitä voidaan ronkkia kaapelilla myöhemmin ja selvittää. Poliisilla lienee erikoistutkijat tätä varten, jotka tietävät mikä on ajotietokone ja kuinka siihen saadaan yhteys obd:lla ja ohjelmistolla.
Avatar
SYLWAR
Adrian Monk
Viestit: 2850
Liittynyt: La Elo 20, 2011 1:24 am
Paikkakunta: Västernorrland SWE

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja SYLWAR »

Se itse mainittu yksikkö on autoissa kyllä niin hyvässä paikassa ja koteloitu paksusti valettuun alumiiniin, että ei ihan äkkiä hajoa vaikka autosta tulisi täysi rusina.
Siihen jää, kuten ylempänä taisinkin mainita, vanhemmissa mersussa mun käsityksen mukaan ennen sekä jälkeen äkkipysähdyksen noin kait vähintään se abt 5 sekunnin tieto siitä, kun kiihtyvyysanturit jne ilmoittaa SRS eli turvatyynyjärejstelmässä sijaitsevalle EDR:lle, eli sille "mustalle laatikolle" alle sekunnin kymmenesosassa, että nyt tuli äkkipysähdys/rysähti. Saamistaan arvoista järjestelmä sitten päättelee laukaiseeko se turvatyynyt vai ei.
Ja silloin kun se EDR aktivoituu tuohon tilaan, se tallentaa sen tiedon niin, ettei se kirjoitu ylitse.
Sieltä pitäisi minimissään löytyä tieto tuolta aikajaksolta auton nopeudesta,moottorin kierrosluvusta, turvavöiden käytöstä, sekä turvatyynyn toiminnasta.
Joissainhan näissä vanhemmissa versioissa auton merkistä riippuen on kait tietoa myös kaasupolkimen asentotunnistemelta, sekä joistan moottorin arvoista kuten lämpötila ja jotakin.
Monissa uudemmissa autoissa tuo mustaloota "vasikoi" äkkistopin jäljiltä likipitäen kait kaiken tiedon minkä voi vain talteen kerätä.
Parsan imeskely on portti kohti kovempien huumeiden käyttöä.
Parsakaalia kannabiksena myyneelle kaksikolle ja sitä ostaneelle miehelle tuomiot huumausainerikoksesta Jyväskylässä
Sidewinder
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Loka 16, 2018 5:45 pm

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja Sidewinder »

Uudemmissa autoissa on tosiaan ns. "musta laatikko", johon tallentuu bägien lauetessa tai esim. moottorin äkillisesti pysähtyessä erilaisia anturitietoja, kuten nopeus. EDR:stä puhutaan.

Noista mittareista; Ensinnäkään niissä ei ole sisäänrakennettua ominaisuutta joka neulan jättäisi tiettyyn asentoon.

1: Vanhemman mallinen, vaijerivälitteinen ja jousiavusteisesti palautuva mittari jää hyvin harvoin jumiin. Vaatii aika äärimmäisen törmäyksen, jossa myös mittaritaulu vaurioituu pahasti, hyvin nopeasti. Siltikään lukema ei ole todellinen. Mittarin taustasta voi kylläkin erottaa viisarin jättämän jäljen, etenkin kun kyseessä on keulatörmäys.

2: Modernimmat mittarit toimii askelmoottorilla ja neulan palauttaa mittariston elektroniikka kun nopeustietoa ei tule. Neula voi jäädä osoittamaan nopeuslukemaa, mikäli törmäys on voimakas ja katkaisee välittömästi virransyötön mittarilta. Silti nopeus voi heittää paljonkin. Esimerkiksi äärimmäinen sivutörmäys voi näyttää mittaristosta katsoen, että törmätyllä autolla oli risteysalueella nopeutta 200km/h. Eli askelmoottori ei jumitu paikoilleen. Keulatörmäyksessä neula voi jättää mittaristoon jäljen, joka voi antaa vihjeen törmäyshetken nopeudesta.

Kannattaa muistaa myös se että 160km/h nopeudella auto liikkuu äkkilaskemalta vajaat 50m sekunnissa. Siinä ei juurikaan ehdi renkaiden nopeus muuttua ellei ilmalento ole ennen törmäystä hyvin pitkä. Tuo mersu käsittääkseni lipui jäljistä päätellen pitkin ojanpiennarta, ja lähti ilmalentoon vasta törmätessään ojarumpuun.
Avatar
SYLWAR
Adrian Monk
Viestit: 2850
Liittynyt: La Elo 20, 2011 1:24 am
Paikkakunta: Västernorrland SWE

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja SYLWAR »

Sidewinder kirjoitti:
Kannattaa muistaa myös se että 160km/h nopeudella auto liikkuu äkkilaskemalta vajaat 50m sekunnissa. Siinä ei juurikaan ehdi renkaiden nopeus muuttua ellei ilmalento ole ennen törmäystä hyvin pitkä. Tuo mersu käsittääkseni lipui jäljistä päätellen pitkin ojanpiennarta, ja lähti ilmalentoon vasta törmätessään ojarumpuun.
Juu, tiedä vaan sitä, että onko tuossa samanlainen tuo luistonesto/ajonvakus systeemi, eli ASR ja ESP kun tuossa minun johtotähteessä, siinä kun muuttuu kuski aika lailla ratinkääntöoptiota lukuunottamatta matkustajaksi, kun kosla huomaa, että nyt lipsahtelee. On voinut jo siinä kohtaa, kun on ojanreunaa kyntänyt niin ruveta hakkailemaan niitä jarruja vaikka kuski ei olisikaan poljinta survonut ja sillä ehkä laskenut sitä nopeutta osittain.
Parsan imeskely on portti kohti kovempien huumeiden käyttöä.
Parsakaalia kannabiksena myyneelle kaksikolle ja sitä ostaneelle miehelle tuomiot huumausainerikoksesta Jyväskylässä
Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Sidewinder kirjoitti:Uudemmissa autoissa on tosiaan ns. "musta laatikko", johon tallentuu bägien lauetessa tai esim. moottorin äkillisesti pysähtyessä erilaisia anturitietoja, kuten nopeus. EDR:stä puhutaan.
Näin, EDR:stä on muodostunut oma teollisuudenhaara. EDR tallentaa onnettomuuden mallintamisen kannalta oleellisia tietoja ennen ja jälkeen onnettomuuden. On päätetty, että 5 sekuntia ennen onnettomuutta on riittävä ja nämä tiedot oletuksena saadaan. EDR ei kuitenkaan ole pakollinen ja kv-standardisointikin taitaa olla vielä vaiheessa eli tallennettujen tietojen laatu ja määrä vaihtelevat automerkistä riippuen. Tässä oli marssijärjestys sellainen, että yhdysvaltalaiset autovalmistajat menivät etujonossa ja siellä EDR löytyi useista autoista jo vuoden 1994 jälkeen. Japanilaiset seurasivat nöyränä perässä ja tällä vuosituhannella melkeinpä kaikissa japanilaisessa moinen on. Ihme kyllä, MB tuli tässä asiassa jälkijunassa ja systeemi on otettu virallisesti käyttöön (mielestäni ohjekirjassa on selkeästi kerrottava EDR:n olemassaolosta), joskin tietoja on tietenkin mitattu ennen virallista käyttöönottoa.
Auton järjestelmiä, joita EDR tallentaa tyypillisesti alkaen hetkestä T_onnettomuus -5 sekuntia.jpg
Auton järjestelmiä, joita EDR tallentaa tyypillisesti alkaen hetkestä T_onnettomuus -5 sekuntia.jpg (42.64 KiB) Katsottu 3106 kertaa
Kuten Sidewinder yllä kertoi, tallentuu nopeustieto yleisimmin airbagin liipaisemana ja myös sytkäsyklejä mitataan. Tutkijoita kiinnostaa nopeuden lisäksi maksiminopeudenmuutos eli max.kiihtyvyys ja sen hetki. Jarru- sekä "kaasupolkimen" asento viimeiseltä viideltä sekuntilta tallentuu ja onpa ohjauspyörän kulmatietokin saatavilla joissakin autoissa. Nopeustieto tulee auton omasta järjestelmästä tyypillisesti (ei gps) 10 millisekunnin välein 5 sek ajalta ennen törmäystä ja törmäyksen jälkeen. Turvavöiden tila tallentuu myös.

Terävämpää nopeudenmuutosta voidaan tallentaa kiihtyvyysanturilla, sillä pelkkä nopeusmittaritieto ei reagoi riittävän nopeasti, mikäli halutaan tarkempia tietoja. Tällöin voidaan käyttää 3-akselista kiihtyvyysanturia, mutta nämä ei tietääkseni sarjatuotannossa riviautossa. En tiedä minkälainen elektroniikka turma-autossa tarkalleen oli, mutta todennäköisesti Bosch (ex-Vetronix), vanhan järjestelmän antamista tiedoista pari esimerkkikuvaa:
Vetronix_precrash.jpg
Vetronix_precrash.jpg (44.29 KiB) Katsottu 3106 kertaa
Vetronix_postcrash_nopeustieto_onnettomuushetken_jälkeen.jpg
Vetronix_postcrash_nopeustieto_onnettomuushetken_jälkeen.jpg (29.36 KiB) Katsottu 3106 kertaa
Kuvat ja lisätietoa:
- http://ccar-greenlink.org/nhtsa-calls-f ... -all-cars/
- https://www.forensicmag.com/article/201 ... stigations
- http://www.crashdatagroup.com/
Aiheesta on tehty myös lopputyö "Ajoneuvon ohjainlaitetietojen käyttö onnettomuustutkinnassa"[2010]


Skitsoimmat tiputtavat muuten EDR:n pois päältä, koska CIA valvoo - onpa joku saanut jopa bagit laukeamaan tätä yrittäessään. Mutta toivotaanhan sitä omaa sterilisointiakin, joten meitä on moneen junaan.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
Rajatapaus
Alibin satunnaislukija
Viestit: 54
Liittynyt: La Syys 29, 2018 12:16 am

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja Rajatapaus »

https://www.youtube.com/watch?v=Sa9XUSl ... ture=share

Räppi turmassa kuolleille pojille.
Avatar
AutumnForever
Martin Beck
Viestit: 757
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja AutumnForever »

Missähän ne poikien puhelimet ovat. Aika jännä kun ei ole löytyneet. Liekö sitten lentäneet johonkin.. Mutta aika kumma kun kenenkään puhelinta ei ole löytynyt :roll: Ovatko sitten menneet ihan kappaleiksi? Luulisi että osia sitten olisi löytynyt. Vai ovatko pojat jättäneet luurit vaikka sinne mökille josta lähtivät? Siinä tapauksessa luulisi että kaverit olisivat siitä sanoneet.
On päiviä, joina ei huomaa, että
vuoret ovat yhä pystyssä.
On tunteja joina kaikki on pelkkää mustien
rantojen roskaa.
Hetkiä joina ei tunne ketään.
Gladys
David Starsky
Viestit: 4508
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Kalajoella 13.10.18

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Rajatapaus kirjoitti:Räppi turmassa kuolleille pojille.
Voi ei. Päivän itkut. :shock: :cry:
All is pretty.
- Andy Warhol
Vastaa Viestiin