Kartat ei kerro meriveden korkeutta ja turmapäivänä oli normaalia alempana.Merenkulkija kirjoitti: ↑Ke Heinä 22, 2020 5:57 am Merikarttojen tarkkuus perustuu väyläalueiden mittauksiin ja sitä kautta niiden luotettavuuteen. Väyläalueiden ulkopuoliset alueet eivät ole merikartoissa tarkkoja. Ainakin aiemman Merenkulkulaitoksen kartoissa tämä tuli karttojen saatesanoissa selväksi. Todennäköisesti Traficominkin kartoista tämä informaatio löytyy nykyäänkin.
Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
-
- Alibin satunnaislukija
- Viestit: 50
- Liittynyt: Pe Elo 18, 2017 6:05 pm
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
Fakta on harvinainen asia, jota on vaikea löytää
-
- Vähänniinkuharrastaja
- Viestit: 92
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 10:15 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
Kartta kertoo merivedenkorkeuden keskivedellä +/-0.Virallinen omainen kirjoitti: ↑La Elo 01, 2020 3:14 pm Kartat ei kerro meriveden korkeutta ja turmapäivänä oli normaalia alempana.
Normaaleihin käytäntöihin vesillä liikuttaessa kuuluu selvittää veden senhetkinen korkeus. Myös se että onko vesi nousu- vai laskusuunnassa.
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
Puhutaanko nyt yleisesti merenkulusta?Merenkulkija kirjoitti: ↑Su Elo 02, 2020 9:41 amKartta kertoo merivedenkorkeuden keskivedellä +/-0.Virallinen omainen kirjoitti: ↑La Elo 01, 2020 3:14 pm Kartat ei kerro meriveden korkeutta ja turmapäivänä oli normaalia alempana.
Normaaleihin käytäntöihin vesillä liikuttaessa kuuluu selvittää veden senhetkinen korkeus. Myös se että onko vesi nousu- vai laskusuunnassa.
Jos taasen saivarrellaan kyseistä tapahtumaa, niin minä mieluusti tulen kyytiin liki huippunopeutta etenevään partioveneseen joka on (oletetusti) takaa-ajossa ja seuraan navigaattorin työskentelyä paperikartan ja veden korkeuksien kanssa kun aiotusta suunnasta taikka reitistä EI ole pienintäkään hajua takaa-ajettavan määrätessä sattuman varaisesti suunnan. Saatan onnistuneesta suorituksesta taputtaa ihan selkäänkin lopuksi.
Ihan eri asia on etukäteen suunnitella reitti taikka stopata se muutamaa solmua kulkeva meriläinen jotta saa reitin selväksi...
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
RIP Kari Virtanen, mukava mies . Jälkikäteen ajatellen olisiko nimi ollut valitettavasti enne hänelle.
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
Kovin vähän virallista tietoa on kerrottu tästä tapauksesta, ei edes sitä, oliko vene takaa-ajotilanteessa onnettomuuden sattuessa. Tukesin raportti on sitten aikanaan julkista tietoa, mutta sitä saadaan odotella varmaan vuoden verran.
Ammattilaisia oli liikkeellä, joten varmasti vuoron alussa katsotaan säätiedot ja meriveden korkeus ym. aivan normaalit merillä liikkujien tiedot. En myöskään usko, että merivartioston plotterissa olisi paperisia merikortteja vastaavat aika puutteelliset kartat. Ei ole mitään Kippari-lehden salaista tietoa, että ajantasaiset kaupalliset plotterikartat ovat huomattavasti yksityiskohtaisempia ja tarkempia kuin merikortit, jotka ovat virallisesti vastaavat vain virallisten väylien turvallisuudesta.
Merivartiosto joutuu liikkumaan paljon virallisten väylien ulkopuolella ja siksi heillä pitäisi ajantasaiset plotterikartat. Lisäksi puolustusvoimilla on satoja salaisia väyliä ja ankkkuripaikkoja saaristossa, joista ainakin osan tiedosta luulisi olevan merivartioston käytössä. Ainakin eräällä naapurimaalla ne ovat tarkasti tiedossa. Tukes tulee varmasti raportissaan kiinnittämään huomiota siihen, millaista kartta-aineistoa merivartioilla oli käytössä, jos se olisi ollut osasyynä onnettomuuteen.
Toinen juttu sitten on, miten tuollaisessa takaa-ajotilanteessa toimitaan eli kuka navigoi ja kuka ohjaa venettä. Veneessä oli henkilökuntaa aivan riittävästi ja olisi voinut olla vielä tähystäjä erikseen. Nykyaikaisilla laitteilla ei pitäisi olla ongelmaa, vaikka ajetaan maksiminopeudella. Mutta inhimillisiä erehdyksiä sattuu näköjään ammattilaisillekin. Karttatiedustelun perusteella tuo onnettomuuspaikka kirkkaassa päivänvalossa ei pitäisi olla mikään vaikea paikka ajaa. Vaikka kyseessä olisi ollut takaa-ajotilanne, niin eihän tuossa ollut mitään kapeaa paikkaa, muuta liikennettä tms., joka olisi pakottanut ajamaan tiettyä linjaa pitkin. Kokeneen merenkävijän olisi pitänyt nähdä plotterista yhdellä vilkaisulla, miten kannattaisi ajaa. Lääniä oli pilvin pimein. Jotain mystistä tuossa on tapahtunut ja sitä vähän indikoi tuo tiedotushiljaisuuskin.
Ammattilaisia oli liikkeellä, joten varmasti vuoron alussa katsotaan säätiedot ja meriveden korkeus ym. aivan normaalit merillä liikkujien tiedot. En myöskään usko, että merivartioston plotterissa olisi paperisia merikortteja vastaavat aika puutteelliset kartat. Ei ole mitään Kippari-lehden salaista tietoa, että ajantasaiset kaupalliset plotterikartat ovat huomattavasti yksityiskohtaisempia ja tarkempia kuin merikortit, jotka ovat virallisesti vastaavat vain virallisten väylien turvallisuudesta.
Merivartiosto joutuu liikkumaan paljon virallisten väylien ulkopuolella ja siksi heillä pitäisi ajantasaiset plotterikartat. Lisäksi puolustusvoimilla on satoja salaisia väyliä ja ankkkuripaikkoja saaristossa, joista ainakin osan tiedosta luulisi olevan merivartioston käytössä. Ainakin eräällä naapurimaalla ne ovat tarkasti tiedossa. Tukes tulee varmasti raportissaan kiinnittämään huomiota siihen, millaista kartta-aineistoa merivartioilla oli käytössä, jos se olisi ollut osasyynä onnettomuuteen.
Toinen juttu sitten on, miten tuollaisessa takaa-ajotilanteessa toimitaan eli kuka navigoi ja kuka ohjaa venettä. Veneessä oli henkilökuntaa aivan riittävästi ja olisi voinut olla vielä tähystäjä erikseen. Nykyaikaisilla laitteilla ei pitäisi olla ongelmaa, vaikka ajetaan maksiminopeudella. Mutta inhimillisiä erehdyksiä sattuu näköjään ammattilaisillekin. Karttatiedustelun perusteella tuo onnettomuuspaikka kirkkaassa päivänvalossa ei pitäisi olla mikään vaikea paikka ajaa. Vaikka kyseessä olisi ollut takaa-ajotilanne, niin eihän tuossa ollut mitään kapeaa paikkaa, muuta liikennettä tms., joka olisi pakottanut ajamaan tiettyä linjaa pitkin. Kokeneen merenkävijän olisi pitänyt nähdä plotterista yhdellä vilkaisulla, miten kannattaisi ajaa. Lääniä oli pilvin pimein. Jotain mystistä tuossa on tapahtunut ja sitä vähän indikoi tuo tiedotushiljaisuuskin.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
Ei luulisi olevan vaikeaa lisätä plottereihin reaaliaikainen meriveden korkeus ?
Plotteri laskisi automaattisesti sitten miinusta tai plussaa karttanäkymiin.
Plotteri laskisi automaattisesti sitten miinusta tai plussaa karttanäkymiin.
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
Sitä kutsutaan kaiuksi ja löytyy lähes joka veneestä.
Sikis:
Faktahan on kuten NATO:kin tunnustaa ettei jonkin Ukrainan haltuunottoon mene puoltatuntia kauempaa. Näin ei kuitenkaan ole näillä näkymin tapahtumassa vaikkakin länsipropagandakoneisto nyt yrittää muuta surkuhupaisasti esittää.
Faktahan on kuten NATO:kin tunnustaa ettei jonkin Ukrainan haltuunottoon mene puoltatuntia kauempaa. Näin ei kuitenkaan ole näillä näkymin tapahtumassa vaikkakin länsipropagandakoneisto nyt yrittää muuta surkuhupaisasti esittää.
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
Ei siinä paljon kaiut auta kun vene kiitää yli 20 solmua etiäpäin.
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
Jos se vedenkorkeus on ollut 5km sitten paikallaan ollessa kaiun mittaamana vaikka -40cm normaalista niin aika todennäköistä että se olisi sitä 5km päässäkin.
Knobster:
Äläs nyt sössötä. Tässäkihän äiti on kai siis näitä seonneita "persuuntuneeita" hörhöpuolueissa pyöriviä kristallihippejä. Ja tämä ilmiöhän on Persujen siittämää sekasikiötä. En tosin tiedä paljonko tämä vaikutti itse kuolemaan.
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
Joo mutta ei väylien ulkopuolisia alueita ole muutenkaan kartoitettu mitenkään erityisen tarkasti, eikä niistä kukaan vastaa jos kolahtaa. Kyse ei ole tekniikan puutteesta vaan siitä ettei infoa ole. Kukaan ei myöskään lähde ajaa vauhdilla kiven päältä, jos on siinä ja siinä, riittääkö syväys.
Edit: Ja toki plottereissa on syvyystiedot.
Sikis:
Faktahan on kuten NATO:kin tunnustaa ettei jonkin Ukrainan haltuunottoon mene puoltatuntia kauempaa. Näin ei kuitenkaan ole näillä näkymin tapahtumassa vaikkakin länsipropagandakoneisto nyt yrittää muuta surkuhupaisasti esittää.
Faktahan on kuten NATO:kin tunnustaa ettei jonkin Ukrainan haltuunottoon mene puoltatuntia kauempaa. Näin ei kuitenkaan ole näillä näkymin tapahtumassa vaikkakin länsipropagandakoneisto nyt yrittää muuta surkuhupaisasti esittää.
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
Aika pitkälti näin. Suomenlahdella on paljonkin paikkoja joissa syvyystiedot kartoissa perustuu Tsaarin aikana jäältä tehtyihin luotauksiin. Väyläalueet on tutkittu tarkemmin, mutta sielläkin on tullut yllätyksiä. Ei tosin ihan viime vuosina. Väylien ulkopuolella karttojen, sama juttu paperisten kuin sähköistenkin, tiedot ovat aika suuntaa antavia. Ja kivikotkin on joku sinne merkannut eikä ne raksit ole aina kiven kohdalla, tai on kiviä joiden kohdalla ei ole raksia.Samira kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 11:42 pmJoo mutta ei väylien ulkopuolisia alueita ole muutenkaan kartoitettu mitenkään erityisen tarkasti, eikä niistä kukaan vastaa jos kolahtaa. Kyse ei ole tekniikan puutteesta vaan siitä ettei infoa ole. Kukaan ei myöskään lähde ajaa vauhdilla kiven päältä, jos on siinä ja siinä, riittääkö syväys.
Edit: Ja toki plottereissa on syvyystiedot.
N.15 vuotta tuli oltua ammatikseen "veneilemässä" ja ei koskaan vedelty minkään kivikoiden päältä vaikka veden korkeus olisi ollut melkein mitä vain. Siinä jos kolisee niin paha on selittää mitään. Joku el Nino syksy +150-200cm on toinen juttu mutta ne on harvinaisia. Jos johonkin kivikkoon tai matalan päälle piti mennä jotain tekemään niin hiljaa sinne mentiin ja jos oli päiväaika ja aurinkoista niin ei mikään voita sitä että katsoo itse kannelta ja antaa ohjeita sille joka ajaa. Kyllä viistokaikukin hyvä on. Mutta se ei ole ihan keulassa joten silloin kun se kertoo että on matalaa niin silloin ollaan jo melkein matalan päällä. Joten hyvin hiljaa pitää mennä.
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
Karttaan merkittyjen kivien yli ei varmaan kukaan isommalla veneellä tarkoituksella aja, oli vedenkorkeus mikä tahansa. Jos vedenkorkeus on alhaalla, niin kivet on helpompi paikallistaa ja varoa. Veden ollessa korkeammalla marginaalia jää enemmän, jos sattuu kivien yli ajamaan. Tuo partiovene oli jettikäyttöinen, joten syväys oli varmaan veneen kokoon.nöhden pieni, ehkä luokkaa 70 cm. Kovassa vaudussa ja liussa syväys oli varmaan alle sen, jotan hyvin lähellä pintaa olevaan kiveen on osuttu.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
Jos ollaan takaa-ajossa niin varsin lähellä edellä menijää on päästävä ajamaan jos ollaan jossain tuntemattomassa paikassa ja jossa kartan mukaankin on matalaa. Vähänkin kauempana tullessa ei enää ihan samasta kohdasta osaa ajaa. Mutta onko oltu takaa-ajossa? Sellaisesta ei ole missään kerrottu. Ja varsin painavat syyt on takaa-ajoon oltava että jossain kivikoissa kohelletaan. Siinä kallis kalusto vaarantuu sen verran vakavasti että aika hyvä syy on oltava.
Vai onko vaan erehdyksessä ajettu eteläviitan vikapuolelta? Mikä tähän on ollut syynä? Normitilanteessa tällainen vaatii enemmän kuin yhden asian pieleen menon.
Vai onko vaan erehdyksessä ajettu eteläviitan vikapuolelta? Mikä tähän on ollut syynä? Normitilanteessa tällainen vaatii enemmän kuin yhden asian pieleen menon.
-
- Vähänniinkuharrastaja
- Viestit: 92
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 10:15 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
Erehdyksen veikkaan olevan syynä tähän onnettomuuteen. Jostain syystä alus meni viitan väärältä puolelta, oli takaa-ajossa tai ei.
Meriveden senhetkisellä korkeudella ei ole mitään tekemistä onnettomuuden kanssa. Normaaleissa olosuhteissa kukaan ei ajaisi ko paikan yli, vaikka vesi olisi plussan puolella reilustikin.
Ja syväyden mukaan turvallisia senttejä voidaan laskea väyläalueilla. Silloin meriveden korkeuden huomiointi on perusteltua. Esim 9 metrin väylällä, meriveden ollessa +20 cm,voidaan ajaa aluksella jonka syväys on 9,20 m.
Meriveden senhetkisellä korkeudella ei ole mitään tekemistä onnettomuuden kanssa. Normaaleissa olosuhteissa kukaan ei ajaisi ko paikan yli, vaikka vesi olisi plussan puolella reilustikin.
Ja syväyden mukaan turvallisia senttejä voidaan laskea väyläalueilla. Silloin meriveden korkeuden huomiointi on perusteltua. Esim 9 metrin väylällä, meriveden ollessa +20 cm,voidaan ajaa aluksella jonka syväys on 9,20 m.
-
- Axel Foley
- Viestit: 2445
- Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm
Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut
https://yle.fi/uutiset/3-11492389
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d0cf ... d1c70aa2d6Merivartioston partiovene upposi juhannuspäivänä, yksi merivartija kuoli – poliisi epäilee rikosta Loviisan edustalla tapahtuneessa onnettomuudessa
Merivartioston partioveneessä oli kolmen hengen miehistö, joista yksi kuoli onnettomuudessa.
18.8.2020 klo 16.27päivitetty 18.8.2020 klo 17.29
Loviisan edustalla juhannuspäivänä karille ajanut ja uponnut merivartiovene PV 183 nostettiin merestä Keipsalon itäisellä selällä 24. kesäkuuta. Onnettomuustutkintakeskus
Itä-Uudenmaan poliisi aloittaa rikostutkinnan Suomenlahden merivartioston Vartiolaiva Turvan partioveneen karille ajoon ja uppoamiseen liittyen. Poliisin tekemän esiselvityksen perusteella tapauksessa epäillään palvelusrikosta.
– Tutkittava rikosnimike tai nimikkeet voivat vielä tarkentua esitutkinnan aikana, kertoo tapauksen tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Mikko Minkkinen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta poliisin tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).
Partiovene upposi pohjakosketuksen jälkeen Loviisan edustalla olevalla merialueella lauantaina 20. kesäkuuta. Uppoamisessa kuoli yksi partioveneen miehistön jäsenistä. Hän jäi sisälle vedellä täyttyneeseen veneeseen. Kaksi muuta veneessä ollutta onnistuivat pelastautumaan.
Palvelusrikoksesta epäillään partioveneen kuljettamisesta vastannutta päällikköä. Toista veneestä pelastautunutta miehistön jäsentä ei epäillä rikoksesta.
– Veneen päällikkö vastaa veneen turvallisesta kuljettamisesta. Häntä epäillään rikoksesta, koska hän on ohjannut veneen reitille, jossa ei ole ollut tarpeeksi vettä ja on ollut karikkoa. Nyt selvitämme rikostutkinnassa, miksi näin on käynyt, Minkkinen toteaa.
Veneen päällikkö oli selvin päin
Palvelusrikoksesta (siirryt toiseen palveluun) voidaan tuomita sotilas, joka rikkoo tai jättää täyttämättä palvelukseen kuuluvan velvollisuuden tai määräyksen.
Palvelusrikoksesta voidaan tuomita myös, jos sotilaan kyky suorittaa tehtäviään on päihtymyksen vuoksi alentunut. Palvelurikoksesta voi seurata kurinpitorangaistus tai enintään yksi vuosi vankeutta.
– Poliisi ei epäile partioveneen kuljettajan olleen päihtynyt, kertoo Minkkinen.
Poliisi on kuullut onnettomuuden jälkeen käynnistetyssä esiselvityksessä henkilöitä ja tutkinut tapahtumia. Esiselvitys tehtiin yhteistyössä asiaan nimetyn syyttäjän kanssa.
– Esiselvityksen perusteella kävi ilmi, että tapauksesta on syytä käynnistää rikostutkinta, sanoo Minkkinen.
Myös Onnettomuustutkintakeskus selvittää onnettomuuteen johtaneita tapahtumia.
Uponnut partiovene Loviisan edustalla merellä sunnuntaina 21. kesäkuuta 2020.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
Yksi kuoli merivartioston partioveneen upottua: Poliisi tutkii nyt rikosta
Eilen klo 16:00
Juhannuksena sattuneessa turmassa epäillään palvelusrikosta.
Uponnut partiovene saatiin nostettua merestä vajaan viikon kuluttua kohtalokkaasta karilleajosta.Uponnut partiovene saatiin nostettua merestä vajaan viikon kuluttua kohtalokkaasta karilleajosta.
Uponnut partiovene saatiin nostettua merestä vajaan viikon kuluttua kohtalokkaasta karilleajosta. OTKES
Merivartioston vartiolaiva Turvan partiovene upposi juhannuspäivän iltana 20. kesäkuuta Loviisan edustalla, tarkemmin Keipsalon ja Lindholmenin saarten välisellä alueella. Yksi ihminen kuoli. Tässä vaiheessa tutkittavana rikosnimikkeenä on palvelusrikos.
Itä-Uudenmaan poliisi kertoo nyt käynnistävänsä rikostutkinnan partioveneen karille ajoon ja uppoamiseen liittyen. Uppoamisessa kuollut oli yksi partioveneen miehistön jäsenistä. Kaksi muuta veneessä ollutta onnistuivat pelastautumaan.
Loviisan Sanomat kertoi tuoreeltaan, että partiovene oikaisi merimerkin eli eteläviitan väärältä puolelta ja törmäsi kovalla nopeudella noin 15 sentin syvyydellä olevaan kiveen. Törmäyksen voimasta noin 11 metriä pitkään veneeseen tuli suuri repeämä, mistä syystä vene upposi nopeasti.
Poliisi käynnisti tapahtuman johdosta asiassa esiselvityksen. Esiselvityksessä on kuultu henkilöitä ja hankittu selvityksiä tapahtumiin liittyen.
– Esiselvitys tehtiin yhteistyössä asiaan nimetyn syyttäjän kanssa. Esiselvityksen perusteella kävi ilmi, että tapauksesta on syytä käynnistää rikostutkinta, kertoo tapauksen tutkinnanjohtaja rikoskomisario Mikko Minkkinen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta tiedotteessa.
Tutkittava rikosnimike tai nimikkeet voivat vielä tarkentua esitutkinnan aikana.