Sini Ruohonen, Kyrö, katosi 11.9.2020 - löytyi kuolleena, aviomiehelle tuomio taposta

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Unensieppaaja
Remington Steele

Re: Sini Ruohonen, Kyrö, katosi 11.9.2020 - löytyi kuolleena, tutkitaan tappona

Viesti Kirjoittaja Unensieppaaja »

Karia Mallio kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 1:05 am
Asseri2000 kirjoitti: Su Syys 27, 2020 9:47 am
Unensieppaaja kirjoitti: Su Syys 27, 2020 5:03 am Mikäli tekijällä olisi psykoosi, niin ei hän tutkintavankeudessa istuisi, vaan ihan muualla. Psykoosi ei ole mikään hetkellinen tila ja vaatii hoitoa. Mutta, raivopäissä tehty tappo ei ole psykoosi. Poliisin tiedotteessa kerrotaan, että tekijä on yhteistyökykyinen. Psykoosissa olevaa ei pystytä puhuttamaan.
Eniten ärsyttää ihmiset jotka puhuvat kuin runeberg ja luulevat vielä tietävänsä mistä puhuvat, näin suoraan sanottuna. psykoosi voi myös olla hyvin lyhytkestoinen ja ohimenevä.
Olin tulossa sanomaan samaa, että kyllä psykoosi voi olla myös lyhyt kestoltaan ja mennä ohi ilman hoitoa. Se voi olla myös pitempi ja mennä ohi ilman hoitoa. Psykoosin syyt voivat myös olla moninaiset.
Voitte jatkaa psykoosin puintia ja sen eri variaatioita vaikka jollakin vertaistukipalstalla. Sinin puoliso ei ollut psykoosissa teon tehdessään, eikä sen jälkeen. Tästä aiheesta on kanssani turha vääntää. Olen mielipiteeni perustellut ja se saa riittää.
Unensieppaaja
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Unensieppaaja »

Pippuripää kirjoitti: Su Syys 27, 2020 10:26 pm
Biiti kirjoitti: Su Syys 27, 2020 11:03 am Jälleen bongaus nettipalstalta: Henkilön ystävä hakenut Sinin ja lapset muutamia kertoja luokseen turvaan A:n uhkaavan käytöksen takia. Nyt kirjoitus oli hävinnyt.
Todenperäisyyttä voimme vain pohtia.
Kiinnostavaa kuulla taas välillä näin päin. Eikö A ollutkaan hiljainen, kiltti ja alistuva kotona, vaikka ystävien kommenttien mukaan olikin? (Mtv3 uutiset)
Uskon, että näin on tapahtunut. Sini on kokenut perheväkivaltaa tai ainakin sen uhkaa jo ennen hengenriistoon johtanutta väkivaltaa.

Mikä voisikaan olla enemmän perheväkivaltaa kuin puolisonsa ja syntymättömän lapsen hengenriisto? Tätä on monen liian vaikea hyväksyä. Siihen voi olla syynä tiedonpuute, haluttomuus ymmärtää uhria tai selkeä kieltäminen. Monen kannattaisi perehtyä asiaan, jo asian tunnistaminen ja nimeäminen (oikeiden termien käyttö) voisi nostaa tietoisuutta uhrin ahdingosta. Häpeä on vahva vaikutin olla hiljaa ja kärsiä. Häpeä ja pelko lamaannuttavat.
jmk1991
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja jmk1991 »

Niin surullinen tämä koko keissi. Nostaa niin vihat päälle :cry:
Ja kun lukee kuinka hieno mies tämä A oli.... Mikä helv*tin hieno mies???? Kukaan hieno mies ei riistä raskaana olevan vaimonsa henkeä. Elämässä voi sattua ja tapahtua, voi tulla isojakin ongelmia eteen mutta jos pystyy oman vaimon surmaamaan niin on pahasti vikaa jossain.. Oon ihan varma että tämä A pahoinpiteli vaimoaan ja myös näitä lapsia, järkytyin kun näin Sinin instagramissa tämän viimeisimmän kuvan jossa toinen lapsi ihan mustelmilla ja toisellakin lapsella ainakin otsan alueella mustelma. Epäilykseni on että Sini uhkasi viedä asian eteenpäin kun hänelle valkeni että A pahoinpitelee lapsia ja se Oli sitten A:lle viimeinen pisara. Luin eilen jostain että huhujen mukaan on kyseessä ollut itsepuolustus, kyllähän tämä sekopää voi selittää mitä itse haluaa kun toinen ei voi enää tulla kertomaan omaa versiotaan asiasta. En usko kyllä hetkeäkään että kyseessä olisi ollut itsepuolustus, mikäli olisi niin kyllä A luultavasti olisi hälyyttänyt paikalle heti apua, ja kertonut mitä tapahtui. Se sijaan hän ilmoitti vaimonsa kadonneeksi.... Joo, ymmärrän että shokkiin voi mennä jos vahinko käy mutta silti.....
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

Unensieppaaja kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 2:01 am
Pippuripää kirjoitti: Su Syys 27, 2020 10:26 pm
Biiti kirjoitti: Su Syys 27, 2020 11:03 am Jälleen bongaus nettipalstalta: Henkilön ystävä hakenut Sinin ja lapset muutamia kertoja luokseen turvaan A:n uhkaavan käytöksen takia. Nyt kirjoitus oli hävinnyt.
Todenperäisyyttä voimme vain pohtia.
Kiinnostavaa kuulla taas välillä näin päin. Eikö A ollutkaan hiljainen, kiltti ja alistuva kotona, vaikka ystävien kommenttien mukaan olikin? (Mtv3 uutiset)
Uskon, että näin on tapahtunut. Sini on kokenut perheväkivaltaa tai ainakin sen uhkaa jo ennen hengenriistoon johtanutta väkivaltaa.

Mikä voisikaan olla enemmän perheväkivaltaa kuin puolisonsa ja syntymättömän lapsen hengenriisto? Tätä on monen liian vaikea hyväksyä. Siihen voi olla syynä tiedonpuute, haluttomuus ymmärtää uhria tai selkeä kieltäminen. Monen kannattaisi perehtyä asiaan, jo asian tunnistaminen ja nimeäminen (oikeiden termien käyttö) voisi nostaa tietoisuutta uhrin ahdingosta. Häpeä on vahva vaikutin olla hiljaa ja kärsiä. Häpeä ja pelko lamaannuttavat.
Jaa siis tätä syntymättömän lapsen ja puolison hengenriistoja oli siis koettu jo aiemminkin...? siltähän nuo perheen kuvat kieltämättä näyttää, toinen istuu loppuun palaneen ja väsyneen, kieltämättä myös häpeilevän ja pelokkaan näköisenä, ja toinen naama korvissa intoilee.

Totuus kuitenkin on että perheen tunteneet tietävät heidän tilanteensa huomattavasti paremmin kuin me kyökkipsykologit täällä palstalla jotka koitamme omien ennakkoluulojemme ja asenteiden ja uskomme siivittäminä arvella teon taustoja.
damfin

jmk1991 kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 7:35 am Niin surullinen tämä koko keissi. Nostaa niin vihat päälle :cry:
Ja kun lukee kuinka hieno mies tämä A oli.... Mikä helv*tin hieno mies???? Kukaan hieno mies ei riistä raskaana olevan vaimonsa henkeä. Elämässä voi sattua ja tapahtua, voi tulla isojakin ongelmia eteen mutta jos pystyy oman vaimon surmaamaan niin on pahasti vikaa jossain.. Oon ihan varma että tämä A pahoinpiteli vaimoaan ja myös näitä lapsia, järkytyin kun näin Sinin instagramissa tämän viimeisimmän kuvan jossa toinen lapsi ihan mustelmilla ja toisellakin lapsella ainakin otsan alueella mustelma. Epäilykseni on että Sini uhkasi viedä asian eteenpäin kun hänelle valkeni että A pahoinpitelee lapsia ja se Oli sitten A:lle viimeinen pisara. Luin eilen jostain että huhujen mukaan on kyseessä ollut itsepuolustus, kyllähän tämä sekopää voi selittää mitä itse haluaa kun toinen ei voi enää tulla kertomaan omaa versiotaan asiasta. En usko kyllä hetkeäkään että kyseessä olisi ollut itsepuolustus, mikäli olisi niin kyllä A luultavasti olisi hälyyttänyt paikalle heti apua, ja kertonut mitä tapahtui. Se sijaan hän ilmoitti vaimonsa kadonneeksi.... Joo, ymmärrän että shokkiin voi mennä jos vahinko käy mutta silti.....
Sinullako nyt on jotain sisäpiirin tietoa siitä mistä lasten mustelmat ovat tulleet, oletko ihan varma ettei Sini ole aiheuttanut niitä mustelmia ja mies kuvissa siksi niin surullisen ja väsyneen näköinen pohtiessaan miten löytäisi itselleen ja lapsille ulospääsyn tuosta tilanteesta?

Minun epäilykseni on että meillä ei ole mitään todellista tietoa siitä mitä on tapahtunut ja mikä tuohon tekoon on johtanut, itse epäilisin miehen loppuunpalamista ja masennusta joka on sitten purkautunut täysin harkitsemattomana ja tuomittavana tekona, eipä tuo ensimmäinen kerta olisi että tuollaista tapahtuu.
MukuLa11
Alokas

Viesti Kirjoittaja MukuLa11 »

damfin kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 8:15 am
jmk1991 kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 7:35 am Niin surullinen tämä koko keissi. Nostaa niin vihat päälle :cry:
Sinullako nyt on jotain sisäpiirin tietoa siitä mistä lasten mustelmat ovat tulleet, oletko ihan varma ettei Sini ole aiheuttanut niitä mustelmia ja mies kuvissa siksi niin surullisen ja väsyneen näköinen pohtiessaan miten löytäisi itselleen ja lapsille ulospääsyn tuosta tilanteesta?

Minun epäilykseni on että meillä ei ole mitään todellista tietoa siitä mitä on tapahtunut ja mikä tuohon tekoon on johtanut, itse epäilisin miehen loppuunpalamista ja masennusta joka on sitten purkautunut täysin harkitsemattomana ja tuomittavana tekona, eipä tuo ensimmäinen kerta olisi että tuollaista tapahtuu.
Jos luet vähän tarkemmin niin voit huomata että pojalla on sydän ongelmia mm.puhutaan leikkaukseen joutumisesta vielä. Edelleen mainittakoon uudelleen että tästä johtuen mustelmia syntyy herkemmin kuin normaalisti. En usko kummankaan vanhemman pahoinpidelleen lapsiaan tuohon kuntoon niin kuin väität, joten lopeta. Lapsi näyttää onnelliselta kuvassa ainakin mielessäni.
thinker2
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja thinker2 »

Unensieppaaja kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 1:44 am Voitte jatkaa psykoosin puintia ja sen eri variaatioita vaikka jollakin vertaistukipalstalla. Sinin puoliso ei ollut psykoosissa teon tehdessään, eikä sen jälkeen. Tästä aiheesta on kanssani turha vääntää. Olen mielipiteeni perustellut ja se saa riittää.
Jos ei ole ollut tapahtumahetkellä paikalla, niin voiko silloin sanoa ettei ollut psykoottisia oireita esimerkiksi psykoottistasoinen masennus? Ei voi.
VastarannanKiiski
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

ässähai kirjoitti: Su Syys 27, 2020 8:47 pm
2) Lapsen yksityisyyden suoja suhteessa vanhemman sananvapauteen, https://lauda.ulapland.fi/bitstream/han ... sAllowed=y

HUOM! Lasten yksityisyyttä tahallaan rikkovat tekevät rikoksen :!: . Kannattaa tosiaan lukaista noita tietoja, niin kukaan ei vahingossa ja tietämättömyyttään aiheuta lapsille pahaa yksityisyyden suojaa rikkomalla.
Moni vanhempi ei tunnu tunnistavan, että lapsi on hänestä erillinen olento omine oikeuksineen. Lapsen asioita repostellaan omilla some-kanavilla varsin estottomasti. Minusta tästä pitäisi alkaa lätkimään sakkoja tai muita tuomioita. Tämänkin tapauksen uhri on aivan liian laveasti selvittänyt esikoislapsensa sairauksia ym. Kun lapsi kasvaa, hänellä ei ole enää mahdollisuutta itse päättää kenelle ja missä vaiheessa niistä kertoo. Onko se oikein? Hänenkin adhd ja sydänongelmat on monien tiedossa ja löydettävissä, kun hän menee kouluun, hakee työpaikkaa, tapaa uusia ihmisiä.
Tätä olisi todella syytä miettiä kaikkien, jotka lastensa asioista nettiin suoltaa.
Osa vanhemmista on vastuuntuntoisia, eivätkä lataa lapsistaan edes tunnistettavia valokuvia ja antavan lapselle siten mahdollisuuden itse edes jolain tapaa hallita digitaalista jalanjälkeään.

Jos ei edes linkkiä tai kuvakaappausta ole antaa, noista Sinin pakomatkaja koskevista postausksista, niiden painoarvo aika heikko. Jonkun tänne kirjoittajan valeita tai jonnekin muualle trollattuja kenties oman käsityksen tueksi ja "todisteeksi" luotuja. Toki esietty Antin väkivaltaisuus on mahdollista, mistä sen tietää. Mahdollista on Sininkin väkivaltaisuus tai molempien.
Lähisuhdeväkivallasta olisi hyvä tehdä aina ilmoitus ja käydä lääkärissä, jos fyysisistä vammoista on kyse. Olisi stten erotilanteessa tai muutenkin (kuten tässä) edes poliisien saatavilla jotain todistusaineistoa perhetilanteesta.
Jos tekijä lähtee mielentilatutkimukseen, sen tulos auttaa paljonkin tilanteen arvioinnissa. Jos hänellä olisi joku persoonallisuushäiriö, se on vaikuttanut varmasti perhe-elämään ja ollut osasyynä tekoon. Uhrin mahdolliset häiriöt jäävät selvittämättä, jollei niitä ole jo huomattu samassa yhteydessä kuin mainittu adhd.
damfin

MukuLa11 kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 8:47 am
damfin kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 8:15 am

Jos luet vähän tarkemmin niin voit huomata että pojalla on sydän ongelmia mm.puhutaan leikkaukseen joutumisesta vielä. Edelleen mainittakoon uudelleen että tästä johtuen mustelmia syntyy herkemmin kuin normaalisti. En usko kummankaan vanhemman pahoinpidelleen lapsiaan tuohon kuntoon niin kuin väität, joten lopeta. Lapsi näyttää onnelliselta kuvassa ainakin mielessäni.
Sinulla nyt väärinymmärtämisen kiimassasi se luetun ymmärrys ja ennakkoluuloton asenne katoaa.
Minä en väittänyt kummankaan pahoinpidelleen lapsiaan vaan aiempi kirjoittaja väitti isän aiheuttaneen nuo mustelmat, minä ainoastaan kyseenalaistin hänen väitteensä ja kysyin kuinka hän voi olla varma ettei mustelmia ole aiheuttanut äiti.

Et kuitenkaan pyytänyt aiempaa kirjoittajaa lopettamaan tuollaisten väitteiden esittämisen?
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

VastarannanKiiski kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 9:41 am

Moni vanhempi ei tunnu tunnistavan, että lapsi on hänestä erillinen olento omine oikeuksineen. Lapsen asioita repostellaan omilla some-kanavilla varsin estottomasti. Minusta tästä pitäisi alkaa lätkimään sakkoja tai muita tuomioita. Tämänkin tapauksen uhri on aivan liian laveasti selvittänyt esikoislapsensa sairauksia ym. Kun lapsi kasvaa, hänellä ei ole enää mahdollisuutta itse päättää kenelle ja missä vaiheessa niistä kertoo. Onko se oikein? Hänenkin adhd ja sydänongelmat on monien tiedossa ja löydettävissä, kun hän menee kouluun, hakee työpaikkaa, tapaa uusia ihmisiä.
Tätä olisi todella syytä miettiä kaikkien, jotka lastensa asioista nettiin suoltaa.
Osa vanhemmista on vastuuntuntoisia, eivätkä lataa lapsistaan edes tunnistettavia valokuvia ja antavan lapselle siten mahdollisuuden itse edes jolain tapaa hallita digitaalista jalanjälkeään.
Totta. On valtavasti ihmisiä jotka suoltavat somepäivityksiä lapsistaan ja jakavat esimerkiksi hassuja kuvia joista lapsi on täysin tunnistettavissa.

Itse kiesin tunnistettavien kuvien ottamisen päiväkodissa sekä niiden jakamisen suljettuun FB-ryhmään. Huomasin listasta, jolla luvat kerättiin, että kaikki muut vanhemmat antoivat luvat. Minusta se oli hämmästyttävää. Perustelu, että FB-ryhmä on suljettu ja oletetaan, ettei ryhmän jäsenet jaa kuvia eteenpäin, ontuu, sillä aina voi olla joku joka kuitenkin jakaa suljettujen ryhmien sisäistä tietoa eteenpäin.
Asseri2000
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Asseri2000 »

Hermione kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 10:16 am

Totta. On valtavasti ihmisiä jotka suoltavat somepäivityksiä lapsistaan ja jakavat esimerkiksi hassuja kuvia joista lapsi on täysin tunnistettavissa.

Itse kiesin tunnistettavien kuvien ottamisen päiväkodissa sekä niiden jakamisen suljettuun FB-ryhmään. Huomasin listasta, jolla luvat kerättiin, että kaikki muut vanhemmat antoivat luvat. Minusta se oli hämmästyttävää. Perustelu, että FB-ryhmä on suljettu ja oletetaan, ettei ryhmän jäsenet jaa kuvia eteenpäin, ontuu, sillä aina voi olla joku joka kuitenkin jakaa suljettujen ryhmien sisäistä tietoa eteenpäin.
Pääaiheesta taas hieman poiketen, olen
Samaa mieltä. Minulla on alle 2 vuotias lapsi. Koskaan en ole hänestä laittanut kuvia someen, myöskään muutamissa vauvaharrastuksissa en ole lupaa antanut edes kuvien ottoon. Moni tuttumme äimistelee päätöstäni, sanoen kukkahattutädiksi ja ankaraksi, ym. Minun mielestäni suojelen vain lastani.

"sillä aina voi olla joku joka kuitenkin jakaa suljettujen ryhmien sisäistä tietoa eteenpäin." Aina on se joku.
jmk1991
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja jmk1991 »

Nyt täällä on jo useampi joka ei nähtävästi osaa lukea? En väittänyt että isä on mustelmat aiheuttanut, vaan sanoin että itse epäilen näin. En silti väittänyt että näin asia on koska ENHÄN MINÄ VOI TIETÄÄ!!
Silti edelleenkin meillä jokaisella saa olla omat epäilyksemme ja mielipiteet asiasta. Ja vastaus sinulle joka esitit kysymyksen miksi ei yhtä hyvin voi olla äitin aiheuttamia, tässä vastaus : Tässä keississä isä tappoi äidin, ei äiti isää, joten jos nyt jompaa kumpaa täytyisi epäillä väkivaltaiseksi niin epäilisin isää.
VastarannanKiiski
Adrian Monk

Asseri2000 kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 12:10 pm
Hermione kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 10:16 am

Pääaiheesta taas hieman poiketen, olen
Samaa mieltä. Minulla on alle 2 vuotias lapsi. Koskaan en ole hänestä laittanut kuvia someen, myöskään muutamissa vauvaharrastuksissa en ole lupaa antanut edes kuvien ottoon. Moni tuttumme äimistelee päätöstäni, sanoen kukkahattutädiksi ja ankaraksi, ym. Minun mielestäni suojelen vain lastani.

"sillä aina voi olla joku joka kuitenkin jakaa suljettujen ryhmien sisäistä tietoa eteenpäin." Aina on se joku.
Viisaita päätöksiä olette lastenne suhteen tehneet molemmat.

Hienoa muuten, että vaikka mekin joissakin seikoissa olemme eri kannoilla, löytyy tämä, mistä voimme olla samaa mieltä. Aika usein muuallakin niin käy ja oikeastaan keskustelu onkin silloin antoisinta.
VastarannanKiiski
Adrian Monk

jmk1991 kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 12:31 pm Nyt täällä on jo useampi joka ei nähtävästi osaa lukea? En väittänyt että isä on mustelmat aiheuttanut, vaan sanoin että itse epäilen näin. En silti väittänyt että näin asia on koska ENHÄN MINÄ VOI TIETÄÄ!!
Silti edelleenkin meillä jokaisella saa olla omat epäilyksemme ja mielipiteet asiasta. Ja vastaus sinulle joka esitit kysymyksen miksi ei yhtä hyvin voi olla äitin aiheuttamia, tässä vastaus : Tässä keississä isä tappoi äidin, ei äiti isää, joten jos nyt jompaa kumpaa täytyisi epäillä väkivaltaiseksi niin epäilisin isää.
Lukutaidottomuus ja ongelmat luetun ymmärtämisessä taitavat olla aikamme vitsaus. Osalla ei teksiin spekulaatio-luonne tunnu aukeavan kovinkaan helposti, vaikka käyttäisi arveluihinsa kysymyksiä ja ehdollisia sanamuotoja.
Tuo mainitsemasi seikka on fakta: isä on ainoa, jonka väkivaltaisuudesta on selviä todisteita.

Minut saa epäilemään äidin voineen olla myös väkivaltainen tuo hänen kerrottu räväkkyytensä ja ehkä adhd:n joskus aiheuttama impulsiivisuus; eli tekee ennenkuin ehtii miettiä. Silloin voisi tulla läpsineeksi miestä ja lapsia tai ottaneeksi kiinni liian kovakouraisesti. Nämä mainitut luonne-erot olisivat voineet johtaa siihen, että mies olisi niellyt kaiken ja lopulta tapahtunut se "napsahdus" ja kaikki padotut tunteet ryöpsähtäneet pintaan johtaen tappoon. Osa ihmisistä nielee ja sietää aika paljon vihaansa tai pahaa mieltään näyttämättä, mutta sitten kun suuttuvat, jälki on todella rumaa; välirikkoja tai pahimmillaan henkirikos.

Tässä on tosiaan kaikki taustasyyt vielä auki ja täällä esitetyt kunkin teoriat niitä jokaisen omaan elämänkokemukseen ja näkemyksiin perustuvia spekulaatioita, joiden takia ei digitaaliseen käsirysyyn täällä palstalla ole tarpeen ryhtyä, koska mitään ei voi vielä todistaa oikeaksi, eikä vääräksi. Kunhan tietoja alkaa tihkua lisää, muutan ilman muuta omia arvioitani, jos siihen on tarvetta. Jos tekijä lähtee mielentilatutkimukseen ja hänellä olisi vaikkapa narsistisia piirteitä, kallistun silloin siihen, että tekijä on tämän tapauksen ainoa pahis ja mahdolliset parisuhdeongelmat enempi hänen henkilökohtaisesta problematiikastaan johtuvia.
damfin

jmk1991 kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 12:31 pm Nyt täällä on jo useampi joka ei nähtävästi osaa lukea? En väittänyt että isä on mustelmat aiheuttanut, vaan sanoin että itse epäilen näin. En silti väittänyt että näin asia on koska ENHÄN MINÄ VOI TIETÄÄ!!
Ehkä minä en sitten osaa lukea koska minun mielestäni tässä:
Oon ihan varma että tämä A pahoinpiteli vaimoaan ja myös näitä lapsia, järkytyin kun näin Sinin instagramissa tämän viimeisimmän kuvan jossa toinen lapsi ihan mustelmilla ja toisellakin lapsella ainakin otsan alueella mustelma.
sinä vaikutat sanovasi että olet ihan varma että A pahoinpiteli vaimoaan ja myös näitä lapsia.

Minulla kai on jotenkin vääristynyt käsitys suomen kielestä kun minä ymmärrän sanonnan "olen ihan varma" jotenkin väitteenä että näin asia lauseen esittäjän mielestä ihan varmasti on.
Vastaa Viestiin