Avataanpa nyt tälläinen ketju vaikka sitten. Palvelee tietty ensimmäisenä minua itseäni, mutta luultavasti näitä kysymyksiä herää vielä jollekin toisellekin satunnaiselle foorumilaiselle, jotka sattuu joskus myös ulkona käymään (se on se ihmeellinen ja pelottavakin paikka joka on ulko-oven toisella puolella).
Olin lenkillä kaupungin laitamilla olevalla metsäpolulla tuossa hetki sitten. Polku ei talvisin ole käytössä ja näin lumien sulettua siellä satunnaisesti kävelee ihmisiä (nykyisin tosin paljon harvemmin kuin vielä 10 vuotta sitten polun muututtua erittäin vaikeakulkuiseksi). Viikonloppuisin omina aikoinani siellä pyöri myös teinejä, mutta nykyisellään kai nuokin on löytänyt parempia juopottelupaikkoja.
Kuitenkin. Siinä olin ohittamassa erästä puuta, kun huomasin sen juurella jotain hyvin tutun näköistä: irti revityn passin sivun. Nappasin sen ylös ja kiersin auki (oli rullattu, tosin ilmeisesti kosteus oli syynä pikemminkin kuin että olisi käytetty johonkin laittomaan

), enkä löytänyt siitä yhtään mitään merkintää normipassien merkintöjen lisäksi. Olin juuri jatkamassa matkaani kun huomasin toisenkin sivun vajaan metrin päässä. Nostin senkin ylös ja samassa huomasin lenkkipolkua alempana rannan ja risukon välissä jotain mikä näytti henkilökortin palaselta; kiipesin alas ja huomasin se olevan passin henkilökorttiosuudesta. Ympäriltä löytyi kaikki muutkin tuon osion palaset yhtä lukuunottamatta. Kun kiipesin takaisin polulle, löysin passin loputkin palaset; revittynä ja silputtuna maasta. Löytämistäni palasista kuitenkin kävi ilmi, että passi oli yhä voimassa oleva (pari vuotta vielä jäljellä) ja kuului nuorelle paikalliselle jätkälle, joka kuitenkin oli jo täysi-ikäinen. Löytöpaikan lähellä on myös pari ns. polttopaikkaa, missä näkyi olevan tuhkaa ja puoliksi palaneita puita ja roskia. Paikat eivät ole missään nimessä luvallisia polttopaikkoja, vaan ovat ilmestyneet sinne aika vastikään. Muutamien metrien päässä niistä näkyi maassa makaavan puun juurella metallinen vihreä bensakanisteri, jonka tilannetta en jäänyt tutkimaan.
Passista keräsin kuitenkin kaikki palat mitkä onnistuin löytämään. Pitäisikö tuo toimittaa nyt jollekin viranomaistaholle vai heitänkö vain roskiin?