Ulkomaailta muutto suomeen

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Tirskis
Neuvoja-Jack

Ulkomaailta muutto suomeen

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Minä jo kirjoitin tarinani topiciin "Rikosmuseo", mutta sain ehdotuksen, että voin avta tämä topic. Onko meitä enemmään, jotka ovat tulleet mualta Suomeen?
Itse tulin Prahasta pohjois Suomeen ja vain ihmettelin monet asiat. Esim. ajattelin että Oulussa saan aivan samanlaista työpaikkaa kun mulla oli ollut Prahassa, ja nopeasti pääseen yliopistoon.
Mutta meni monta vuotta kun olin ollut työttömänä, opiskelin suomen kieltä, ennen kun olin annonnut pääsyn yliopistoon, mun pitänyt suoritaa suomen kielen kokeet Oulussa, koska yliopistossa vaaditaan kun äidinkieleni ei ole suomea eikä ruotsia. Vasta kun olin ollut maassa 5 vuotta olin tehnyt pääsykokeet lääkikseen, jotka onnistuivat heti..eli, nyt olen opiskelija.

Ihmettelin myös kun tulin Prahasta, kuinka täällä salaillaan asioita, ja kun halusin päästä töihin saman laitokseen, missä olin Prahassa töissä, niin Suomessa en pääsenyt edes katsomaan (se oli ensimmäinen asia, joka kiinnosti kun tulin Suomeen). Kaikki oli niin vaikea. Tuli paha mieli.
Kun tulin ensiksi Kuusamoon, menin heti työkäriin, mutta töitä ei ollu olenkaan, eikä saanut mitään päivärahoja, kun en ollu Suomesa töissä, ja töitä ei ollu, ja on mulla puoliso. Puolison takia Suomeen tulin. Nyt asun maassa 9 vuotta, kaikki menee paremman suuntaan, mutta silti ihmettelen kuinka juroja ovat ihmisia Oulun ja Kuusamon seudulla. Aivan erilaiset kun Tshekit.
Mistä mieltä olette? Onko samat kokemukset, tai vastavanlaiset???

EDIT: Muokattu otsikkoa - RAID
ShipWreck
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

Tule tänne Etelä-Suomeen. Me emme ole niin juroja. Voin tarjota vaikka oluet Hadankassa. Tshekkiläiset ovat aina tervetulleita Suomeen. Olen pahoillani, jos olet saanut Suomessa huonoa kohtelua osaksesi.

PS. Pahoittelen, jos viestini oli aiheeton.
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

ShipWreck kirjoitti:Tule tänne Etelä-Suomeen. Me emme ole niin juroja. Voin tarjota vaikka oluet Hadankassa. Tshekkiläiset ovat aina tervetulleita Suomeen. Olen pahoillani, jos olet saanut Suomessa huonoa kohtelua osaksesi.
Eikö Tirskis ole Islannista? No, olet oikealla tiellä kun opettelit kielen. Omalla alalla (siivous) aina sanotaan että mihin siinä tarvitsee suomen kielen taitoa. Jos ei yhtään osaa suomea voihan sitä opettaa englanniksi mutta moni asiakas taas ei hallitse englantia. Olemme umpikujassa. Eli luulen, että kun kielen opettelee, työllistyy siinä kun suomalainenkin.
ShipWreck
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

Arlene kirjoitti:Eikö Tirskis ole Islannista?
Jaa, no islantilaisetkin toivotan tervetulleiksi. :wink:

Mielestäni näytät Tirskis osaavan ihan hyvin suomen kieltä. Toivotan menestystä opinnoissa. :)
Tirskis
Neuvoja-Jack

Mun isä oli islantialainen, äiti tshekkiläinen. Syntynyt ja opiskelut olin Islannissa, mutta sitten töissä Prahassa.
Siellä tuttustuin suomalaiseen, ja muutin Suomeen. Ajattelin että, mitä ettei, englantia, norjaa, islantia, osanut, varmasati pärjään. Mutta suomi on vaikea kileli, silti oppettelin, mutta itse. En koskaan käynyt kursissa, vain päivittäin puhun, kirjoitan, ja luen suomeksi. Nyt vielä opiskelen ja kaikki muut ovat suomalaiset, vuoden päästä haluamme muutaa Savoon, opiskelupaikkaa voin vaihtaa Kuopioon. Savolaiset ovat vähän iloisempaa väkeä, kun Oulun seudulla. Tiedän että esim. saaamelaiset ovat iloisia, olin aika paljon matkustanut pohjois Lapissa, Inarissa, Utsjoella- matkustin Norjan jäämeren rannalla (Vadsö, Vardä, Kirkenes- aivan asama maasto kun Islannissa- tykkään paljon).
Pohjois Kalotteilla on iloistä väkeä (saamelaiset), mutta ei Oulussa...liian hiljaisia, eivät edes terveti kaupassa, mä aina tervehtin. Nyt on jo parempi, kun pääsin kouluun, mutta silti joskus mietin, onnistuuko se, mitä haluan tehdä Suomessa????? Onko Suomessa pulaa oikeuslääkäreistä??
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Tirskis kirjoitti:Mun isä oli islantialainen, äiti tshekkiläinen. Syntynyt ja opiskelut olin Islannissa, mutta sitten töissä Prahassa.
Siellä tuttustuin suomalaiseen, ja muutin Suomeen. Ajattelin että, mitä ettei, englantia, norjaa, islantia, osanut, varmasati pärjään. Mutta suomi on vaikea kileli, silti oppettelin, mutta itse. En koskaan käynyt kursissa, vain päivittäin puhun, kirjoitan, ja luen suomeksi. Nyt vielä opiskelen ja kaikki muut ovat suomalaiset, vuoden päästä haluamme muutaa Savoon, opiskelupaikkaa voin vaihtaa Kuopioon. Savolaiset ovat vähän iloisempaa väkeä, kun Oulun seudulla. Tiedän että esim. saaamelaiset ovat iloisia, olin aika paljon matkustanut pohjois Lapissa, Inarissa, Utsjoella- matkustin Norjan jäämeren rannalla (Vadsö, Vardä, Kirkenes- aivan asama maasto kun Islannissa- tykkään paljon).
Pohjois Kalotteilla on iloistä väkeä (saamelaiset), mutta ei Oulussa...liian hiljaisia, eivät edes terveti kaupassa, mä aina tervehtin. Nyt on jo parempi, kun pääsin kouluun, mutta silti joskus mietin, onnistuuko se, mitä haluan tehdä Suomessa????? Onko Suomessa pulaa oikeuslääkäreistä??
En tiedä onko tällä hetkellä, mutta Suomessa jää paljon ihmisiä eläkkeelle tulevaisuudessa. Eikös lehdissä ole kirjoiteltukin että lääkäreistä tulee pulaa tulevaisuudessa Suomessa? Muistelen.
Tirskis
Neuvoja-Jack

Se on totta. Eli ei tarte pelätä. Ja on aina vaihtoehto mennä vaikkappa Norjaan, Islantiin. Mä tiedän, että Islannissa oli olut yksi suomalainen oikeuslääkäri Kari Karkola, joka kun sai Suomessa eläkettä, meni töihin vuodeksi Reykjaviikiin, nyt on jo eläkeellä taas Suomessa, Savossa asuu.
Muistan ettän kun kävin 5 vuotta sitten Oulussa kielikokeessa, siellä oli aika paljon koulutettut maahanmuuttajat, jotka tekivät kanssani ne kokeet. Ja monet, jotka hakivat yliopistohin, tai tarvitsevat kansalaisuutta. Koska kun maahanmuuttaja hakee kansalaisuutta tarvitsee kieli-todistusta, samoin kun hakee yliopistoon, missä on opetus suomen kielellä.
Mulla on jo yksi korkea tutkinto valmis(kemia), Prahassa sain töitä heti, mutta täällä ainakin pääsin opiskelemään lisää. Minusta se on vain plussa, kun mulla on jo työkokemusta oik.lääk.laitoksessa kun kemisti Prahasta, sitten kun tulen eriköistumaan ja töihin...
Katjushka
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Tirskikselle onnea matkaan! Uskon, että pääset koulutusta vastaavaan työhön Suomessa ennen pitkää - varsinkin kun olet nyt kouluttautumassa lisää. Jos osa opinnoista on Suomesta, on varmasti helpompaa löytää töitä.

Itse voin sen verran kommentoida, että ei se tosiaan ole niin helppoa ulkomaalaisena se työnhaku missään. Itsekin luulin muuttaessani opintojen jälkeen Britteihin 2000, että eiköhän sieltä nyt joku alani asssitenttitason työ mulle löydy. Mutta eipä vaan löytynyt, vaikka puhun & kirjoitan mielestäni englantia erinomaisesti ja mulla oli ylempi korkeakoulututkinto. Tällä alalla on vaikea päästä alkuun Suomessakin, ja kyllä se siellä tuntui lähes mahdottomalta. Esim. yhtä työpaikkaa, johon mua haastateltiin, oli hakenut 400 henkilöä. Häntä koipien välissä tulin sitten sieltä kotimaahan, jossa nyt teen koulutustani vastaavaa työtä.

(edit: alkua lisätty etteiu tulisi epäselvyyksiä)
Tirskis
Neuvoja-Jack

Kiitoksia paljon. Se on aina tv:ssä, että Suomessa on työvoimapulaa, mutta oikeasti töitä ei ole missään. Tuntuu että täällä on enem. "halpaa ja ilmaista työvoimapulaa", ja juuri niihin ns. "paskaduuneihin" on haluttu maahanmuuttajat. Ei jokainen työtön saa päivärahaa, eikä työmarkkinatukea, kun puolison tulot ovat yli 1877e- niin työtön ei saa mitään. Se on eritäin huonoa, että aikuinen ihminen on sitten täysin riippuvainen toisesta, eli puolisosta.
Joskus työkäri neuvoi mennä ns "työharjoitteluun työmarkkinatuella" se tarkoitaa täys työ, pelkää KELA.n avustuksella, ja ylläpito, eli noin 480e kuussa 140 tunnista, se on vähän yli 3 e per tunti- se on valtion tukema orjuutta. Mielestäni jokaisen työttömän pitää saada päivärahaa, kun ei ole koulutusta vastaava työ. Kyllä, ne ekat 4 vuodet olin hyvin pettynyt.
Nyt on jo asiat paremmassa kunnossa, mutta se alku oli hyvin vaikea..
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Se on ainakin varma, että Suomessa ei Tsekkiin verrattuna osata tehdä olutta.
gravedigger
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja gravedigger »

Bombay kirjoitti:Se on ainakin varma, että Suomessa ei Tsekkiin verrattuna osata tehdä olutta.
Onko tästä esittää KYLMÄÄ faktaa? :lol:
Mä oon Matti, sä oot vaan Mervi
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Onko tästä esittää KYLMÄÄ faktaa? Laughing
Kyllä on: maista itse! Kylmänä tietyste. :wink:
Nothing is quite what it seems
Tirskis
Neuvoja-Jack

Itse tykkään tshekkiläisesta oluesta Pilsner Urquel, mutta on Suomessa aika kallis, 2.40 per tölkki.
Joskus ostan siitä, mutta useasti ostelen Lidlissa saksalaista olutta, kun saa eurolla ison tölkin maukasta kaljaa.
Suomalaisista oluesta tykkään Olvi:sta ja Karhu:sta. Ruotsalainen olut on kun kissan pissa.
Maxwell Smart
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Maxwell Smart »

Jypissä oli aikoinaan ihan älyttömän hyvät tsekkivahvistukset, Jiri Dolezal ja Leo Gudas. Mulla oli Dolezalin mailakin.
Walrus
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Walrus »

Tervetuloo Savonmualle,Tirskis! :wink:
:shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin