Ulkomaailta muutto suomeen

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Tirskis
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Tämä on todella pelottava asia, itse asun pohjoisessa ja vielä opiskelen. Tiedän että Suomessa on suuri työttömyys, mutta pitää vain toivoa että tilanne paranee, ja tulee se pulaa oikeasti.
Patricia C. Itämaa
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

Tirskis kirjoitti:Tämä on todella pelottava asia, itse asun pohjoisessa ja vielä opiskelen. Tiedän että Suomessa on suuri työttömyys, mutta pitää vain toivoa että tilanne paranee, ja tulee se pulaa oikeasti.
Tosi hiennoo,sitten kun muutat savonmualle niin kokkeilehhan kaikenmualiman kukkoja maestella,on muuten hyvvee :wink:
Totuus on tarua ihmeellisempää
Bambinos
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Bambinos »

ABC kirjoitti:
Työvoimapula on suuri kusetus, jonka tarkoituksena on pitää työn hinta orjan tasolla. Suomessa on jo paljon töitä, joiden palkalla ei elä.

Koko Suomessa on noin 10000 akateemista työtöntä. Ja tähän tulevat vielä päälle ammattikorkeakouluista valmistuneet, jotka kilpailevat osin samoista työpaikoista.

Pk-seudulla noin 400 työtöntä tohtorintutkinnon suorittanutta.

Joten se siitä työvoimapulasta.
Joo, akateemisista tuskin on pulaa, kun ihmisiä ylikoulutetaan nykyään törkeästi. Perusduuneihin sitten halutaan ulkomaalaisia, jotta voidaan maksaa minimipalkkaa vuosikaudet.. :?
rapier
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja rapier »

Mitään työvoimapulaa tule. Tehtaat viedään Kiinaan. Kunhan ei itteltä kohta lähde työpaikka alta. :evil:

edit. vittusaatana
Viimeksi muokannut rapier, Ke Touko 21, 2008 10:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tirskis
Neuvoja-Jack

Bambinos kirjoitti:
ABC kirjoitti:
Työvoimapula on suuri kusetus, jonka tarkoituksena on pitää työn hinta orjan tasolla. Suomessa on jo paljon töitä, joiden palkalla ei elä.

Koko Suomessa on noin 10000 akateemista työtöntä. Ja tähän tulevat vielä päälle ammattikorkeakouluista valmistuneet, jotka kilpailevat osin samoista työpaikoista.

Pk-seudulla noin 400 työtöntä tohtorintutkinnon suorittanutta.

Joten se siitä työvoimapulasta.
Joo, akateemisista tuskin on pulaa, kun ihmisiä ylikoulutetaan nykyään törkeästi. Perusduuneihin sitten halutaan ulkomaalaisia, jotta voidaan maksaa minimipalkkaa vuosikaudet.. :?
Ja se on tosi törkeä, ja mä aina kannustan maahanmuuttajat opiskella, että voi saada hyvää työtä.
Tirskis
Neuvoja-Jack

Ja mulla on vielä plussa että mulla on korkeatutkinto ja nyt opiskelen lisää, olen tullut Euroopasta, ja olen suht.koht.nuori. Monet muut jotka ovat muutanee Suomeen, eivät osa kieltä, ei ole kouluja paljon- ja sitten he eivät saa töitä olenkaan. Mutta on tosiasia ja surullista, että monet, jotka tulevat Suomeen eivät saa töitä olenkaan, vaika ovat koulutettut, tai saavat töitä, joka ei ole koulutusta vastaava (ns.paskaduunit).
Kun eilen yksi tshekilainen oli kirjoitanut mulle, ja kyseli, kuinka helpoa on saada töitä Suomessa, vastasin "pysy Prahassa, kun et halua päätyä vaika siivoojaksi). Hänellä on lääkäri-tutkinto, ja minä vähän pelottelin, vaikka se ei ollu pelottelua, mutta tottuus. Se on hyvin surullista monille maahanmuuttajille, jotka toivoavat että Suomessa onnistuvat hyvin ja menestyvat.
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Sivusta taas kuulin hiljattain, että mies oli menossa Helsinkiin johonkin leikkaukseen ja kyllä siellä esitutkimuksessa oli korostuksella suomea puhuttu.
Tirskis
Neuvoja-Jack

Se on Helsingissä, mutta pohjois Suomessa tilanne on aivan erilainen. Oulun seudulla ei ole töitä olenkaan, ja kun haluan saada jotain opiskelun ohella, pitää muutaa pois täältä. Muutan ehkä vuoden päästä. Ärsyttää vain että puhutaan koko ajan työvoimapulasta, ja että tarvitaan maahanmuuttajat, mutta todellisuudessa on Suomessa suuri työttömyys. Ei ole töitä suomalaisille, ja maahanmuuttajista puhumatakaan. Esim. Lapissa in 80%maahanmuuttajista työttöminä. Ja kun kävin Oulussa kielikokeessa, siellä oli noin 12 maahanmuuttajat, kaikki koulutettut, ja vain noin 50% heistä töissä- ja vielä paikoissa jotka eivät vastaa koulutukseen. Eli, opettajasta tuli koulukäynttiavustaja, sitten oli yksi lääkäri jostain arabi-maasta, joka ei saanut töitä, vain pitää opiskella lisää ja erikoistua Suomessa, ja kokeessa kävi koska ammattiharjoiteluun tarvitsee myös kielitutkinto. Niin kun minäkin tarvitsin sen kokeen. Mutta nyt voi olla jo parempi mahdollisuus kun saan sen tutkinnon Suomessa. Mulla ei ole kielivaikeuksia, ymmärrän kaikki, vaan että mulla on murre. Niin, ja murten takia en saanut monesti työpaikan, ennen kun lähdin opiskelemaan.iMutta varmasti ei ole helpoa muillekin...
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Tirskis kirjoitti:...mutta useasti ostelen Lidlissa saksalaista olutta, kun saa eurolla ison tölkin maukasta kaljaa.
Hah! Lidlissä myytävä saksalainen olut on sitä kaikkein surkeinta mitä Saksassa tehdään. Valovuoden päässä oikeista saksalaisista oluista. Tämän tunnusti saksalainen tuttavanikin. Hän toi tullessaan _oikeaa_ olutta.

Ulkomailta muuttavien kielikurssit ovat Suomessa hyvin eritasoisia ja -pituisia. Joissakin kaupungeissa peruskurssi on 5 kuukautta, sitten taukoa viitisen kk ja keskitasonkurssi taas 5 kuukautta. Toisaalla 8 kuukautta ja heti perään toiset 8 kuukautta.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Tirskis
Neuvoja-Jack

Mä olin asunut Kuusamossa, siellä ei ollu mitään kurseja, opiskelin suomea itse, puolisoni oli auttanut, kokeessa kävin viime marraskuussa,Oulussa kun tarvitsen siitä- ja hyvin meni.
groot
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja groot »

Tirskis kirjoitti: Pohjois Kalotteilla on iloistä väkeä (saamelaiset), mutta ei Oulussa...liian hiljaisia, eivät edes terveti kaupassa, mä aina tervehtin.
Oululaiset ovat hyvinkin iloista porukkaa, olet vain tavannut vaaria ihmisia. :wink:
---------
Allekirjoitus.
Tirskis
Neuvoja-Jack

Se on totta. Minä en paljon menne mihinkään.
Vielä sen oluen kanssa. Totta on että tshekin Pilsner Urquel on paras- mutta Suomessa madotomasti kallis. Prahassa maksaa tuoppi Pilsner Urquel kapakassa 0.80 sentia, täällä kaupassa tölkki 2.50 euroa. Kuinka voi olla mahdollista että sama olut maksaa täällä niin monesti enemmään kun Tsekinmassa ja viellä ravintolassa. Muistan kun kävin Sääriselällä, ja ostin siellä baarissa tshekin kaljaa- maksoi 6 euroa pullo. Sama olut Prahassa alle 1 euro.
Siksi nyt ostelen Lidlissa siitä saksalaista litkua, tai sit suomalaista Olvia.
Kun Tshekinmaassa olut kapakassa olisi maksanut samoin kun täällä, tulisi valankumous. Tietysti, että turistipaikoissa on myös kallista, mutta sivukadulla taas halpaa, - pohjois Suomessa, ja varsinki hiihtokeskuksissa on kallista kaikki- ja ei ole vaihtoehto mennä halvemman baariin, kun jokaisessa, mutta aivan jokaisessa se olut maksaa yli 4 euroa per tuoppi.
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Tirskis kirjoitti:Se on Helsingissä, mutta pohjois Suomessa tilanne on aivan erilainen. Oulun seudulla ei ole töitä olenkaan, ja kun haluan saada jotain opiskelun ohella, pitää muutaa pois täältä. Muutan ehkä vuoden päästä. Ärsyttää vain että puhutaan koko ajan työvoimapulasta, ja että tarvitaan maahanmuuttajat, mutta todellisuudessa on Suomessa suuri työttömyys. Ei ole töitä suomalaisille, ja maahanmuuttajista puhumatakaan. Esim. Lapissa in 80%maahanmuuttajista työttöminä. Ja kun kävin Oulussa kielikokeessa, siellä oli noin 12 maahanmuuttajat, kaikki koulutettut, ja vain noin 50% heistä töissä- ja vielä paikoissa jotka eivät vastaa koulutukseen. Eli, opettajasta tuli koulukäynttiavustaja, sitten oli yksi lääkäri jostain arabi-maasta, joka ei saanut töitä, vain pitää opiskella lisää ja erikoistua Suomessa, ja kokeessa kävi koska ammattiharjoiteluun tarvitsee myös kielitutkinto. Niin kun minäkin tarvitsin sen kokeen. Mutta nyt voi olla jo parempi mahdollisuus kun saan sen tutkinnon Suomessa. Mulla ei ole kielivaikeuksia, ymmärrän kaikki, vaan että mulla on murre. Niin, ja murten takia en saanut monesti työpaikan, ennen kun lähdin opiskelemaan.iMutta varmasti ei ole helpoa muillekin...
Pohjois-Suomesta on aina jouduttu lähtemään töiden perässä muualle; 1960-luvun loppupuolella lähti paljon Ruotsiin. Turussakin oli aikaisemmin työpaikkoja ja pohjoisesta muuttivat sinne töiden perässä, mutta nykyään sielläkin tilanne toinen.
Tirskis
Neuvoja-Jack

Mutta miksi on pohjoisessa niin surkea tilanne? Mä kyllä ajattelen muutaa Savoon, Kuopiossa voin opiskella ja ohella saada joku töitäkin.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Tirskis kirjoitti:Kiiti paljon, Bluerein. Mä tulin Suomeen kun oli juuri ne lama-vuodet, töitä ei missään, mutta uskon että kun saan opinnot valmiit, että töitä löytyy.
Tirskis, jossain viestissäsi kerroit, että sinulla on neljä vuotta lääketieteellisessä käytynä, jäljellä omien sanojesi mukaan yksi vuosi ja
sitten erikoistuminen.
Tirskis kirjoitti:No hätä, olin ottanut vähän selkoa asiasta, ja koska kesän jälkeen menen opiskelemaan jo 5.vuoden, sit voin vaikkapa saada sellaisessa laitoksessa paikkaa koulun ohella, sit vielä vuosi ja sitten alkaa erikoistuminen.
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... ht=#118813

Miten ihmeessä voi olla mahdollista, ettei sinulle ole tarjolla lääkärin työtä siellä pohjoisessa, jossa lääkäripula on kova?
Vastaa Viestiin