Muhammed pilakuvataiteilija Seppo Lehto

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Rezah
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Tuoltahan sitä löytyy, aiotoran linkistä, kun jaksaa lukea:

mm. SYYKSI LUETUT RIKOKSET

1) Törkeä kunnianloukkaus 18.5.2005
2) Kiihottaminen kansanryhmää vastaan 23.8.2005
3) Törkeä kunnianloukkaus 20,9.2005
4) Törkeä kunnianloukkaus 20.9.2005
5) Törkeä kunnianloukkaus 20.9.2005
6) Uskonrauhan rikkominen 21,9.2005
7) Törkeä kunnianloukkaus 30.9.2005
8 ) Törkeä kunnianloukkaus 27.11.2005
9) Törkeä kunnianloukkaus 13.3.2006
10) Törkeä kunnianloukkaus 31.10.2006
11) Törkeä kunnianloukkaus 31.10.2006

Törkeästä kunnianloukkauksesta ja kiihottamisesta
kansaryhmää vastaan on säädetty rangaistukseksi enintään
kaksi vuotta vankeutta. Uskonrauhan rikkomisesta
tuomitaan enintään kuuden kuukauden vankeusrangaistus.

Syytekohdan 2 osalta on käräjäoikeus soveltanut
rikoslain 6 luvun 5 §:n 4-kohdassa tarkoitettua
koventamisperustetta, koska rikos on kohdistunut
kansalliseen, rodulliseen, etniseen tai muuhun
sellaiseen kansanryhmään kuuluviin henkilöihin tähän
ryhmään kuulumisen perusteella.

Oikeuskäytännössä rangaistuksen pituus
kunnianloukkausrikoksista vaihtelee huomattavasti, koska
rikokset tekotapansa puolesta poikkeavat toisistaan
huomattavasti. Tässä tapauksessa B:n ja A:n on
täytynyt olla tietoinen tekonsa systemaattisuudesta,
laajuudesta ja loukkaavuudesta.

B on aiemmin tuomittu ehdolliseen
vankeusrangaistukseen kunnianloukkauksesta. Hänen
osaltaan kysymykseen tulee tuntuva ehdoton
vankeusrangaistus. B:lle aiemmin tuomittu ehdollinen
rangaistus määrätään nyt täytäntöönpantavaksi.

A:ta ei ole aiemmin rekisteröity rikoksesta.
Lisäksi hänen subjektiivinen syyllisyytensä aste on
alhaisempi kuin B:llä, joten A:lle voidaan
tuomita tuntuva ehdollinen vankeusrangaistus.
Sananvapaus on hieno asia, mutta täytyy olla aika idiootti jos luulee että voi mitä tahansa julkisesti puhua ja kirjoittaa..

http://mattivanhanen.blogspot.com/

Eihän tälle voi kun nauraa :roll:
There are no crimes behind enemy lines

joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

^ Sananvapaus on hieno asia, mutta hyviä tapoja se ei sentään kumoa.

En tajua miksi todella monelle asian ymmärtäminen tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa. Se, että sananvapaus on, ei tarkoita sitä että sitä saisi käyttää väärin tai sen nimissä tehdä mitä tahansa.

Ja kyllä, tottakai sitä pitää rajata. Esimerkiksi hyvällä maulla.

rimma
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja rimma »

Mike Manner kirjoitti:
rimma kirjoitti:
markja kirjoitti: Sinusta siis se, että kirjoittaa nettiin jotain mikä loukkaa jotakuta, tarkoittaa, että on ansainnut istua yli 2v linnassa? Vinkki: Moni asia, mitä SINÄ kirjoitat, loukkaa esimerkiksi MINUA. Mene linnaan sitten, sopiiko sulle vai mitähäh?

Tajuatko, miten typerää soopaa jauhat?
Sinä et ainakaan tajua mitä soopaa sinä jauhat. Sitä on sulle koitettu selittää mutta kova on pääsi. Mietitkö ikinä että miten paljon sinä loukkaat ihmisiä.
WTF?
"Loukkaat ihmisiä"? Empä ole seurannut mitä markja on kirjoitellut, mutta kun sananvapaus edelleen vallitsee, niin "so?" jos "pelkästään" aiheutetaan mielipahaa tahditomuudellaan, mutta ei kumminkaan tehdä rikosta?

Pistetäänkö tästä lähtien kaikki poikkipuolinen (ihan ketä tahansa harmittava) kirjoittelu pannaan? Ketä tympii skineistä negatiiviseen sävyyn kirjoittelu, ketä Islamin metodien arvostelu...? Itse olen yrittänyt pysyä mahdollisimman realistina joka suuntaan, faktat on faktoja ja ne ei siitä kenenkään (edes minun :mrgreen: ) puheella muutu miksikään.
Sinulla, rimma, kun nyt tuntuu olevan selkeä mielipide tähän globaaliin asiaan, niin jaatko sen meidän kaikkien kanssa, että voidaan keskustella asioista; mikä ihmisten henkilökohtaisten häpyjen loukkaamisessa on rikollista?
Sepon asiaan: Pitkä on lista kaikenlaista rikkomusta ja näkyy olevan kunnianloukkausta suurin osa. Sitä ei tulisi sallia ja tässä on toimittu oikein kun on laitettu kyseinen herra ruotuun. Eikö sinusta? Oli miten oli, niin mielestäni oikein on toimittu. Sitä tarkoitin tekstilläni ennekun markja alkoi viilaamaan pilkkua.
markjalle: Sinun tyylisi tunnen ja nykyään saat kirjoittaa mitä tahansa eikä se minua haittaa koska tunnen kirjoitushistoriasi täällä. Se ei tee vaikutusta mihinkään suuntaan ja anna sinun olla omassa arvossasi. Periaatteesi on pilkun viilaus ja toisten mielipiteitten kumoaminen sen perusteella mitä itse olet mieltä. Mielipiteellä ei ole arvoa jos se ei ole sama kun sinulla.
Mike Manner: Jos mielestäsi on okei levittää paskaa netissä toisista ylettömästi niin en voi sille mitään. Taikka loukata kunniaa. Kun mennään yli rajojen niin on hyvä rangaista siitä, kuten tässä on toimittu. Missä kohtaa muuten sanoin että kaikki poikkipuolinen pitää pannata? Ihmeellistä kun en itse sitä kohtaa löydä. Ei se mitä sanoo vaan miten sen sanoo. Mielipiteet voi esittää niin että sillä ei tarvitse loukata ketään(loukkaamisella tarkoitan nyt turhaa provosointia taikka tarkoituksella riidan lietsomista) Jos sinusta joku on jotenkin niin okei ja minusta se on näin. Eikö se ole selvintä. Toki jokainen saa esittää mielipiteensä, siihen asti kun se pysyy hyvän maun rajoissa. Ei minulla ole sen kummempaa mielipidettä asiaan. Tutustu ihmeessä markjan teksteihin paremmin. Ei tiedä vaikka olisitte sukulaissieluja :wink:
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.

rimma
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja rimma »

joey kirjoitti:^ Sananvapaus on hieno asia, mutta hyviä tapoja se ei sentään kumoa.

En tajua miksi todella monelle asian ymmärtäminen tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa. Se, että sananvapaus on, ei tarkoita sitä että sitä saisi käyttää väärin tai sen nimissä tehdä mitä tahansa.

Ja kyllä, tottakai sitä pitää rajata. Esimerkiksi hyvällä maulla.
Tarkalleen juuri näin se menee minunkin mielestä. Komppaan 100% ja mielipiteitä pitääkin tuoda esille mutta pitää vähän miettiä mitenkä ne ilmaisee. Joku roti.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.

Kokki
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Kokki »

Seppo linnaan tapoja oppimaan ja sillä siisti.
A man's got to do what a man's got to do.

Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

rimma kirjoitti:Sepon asiaan: Pitkä on lista kaikenlaista rikkomusta ja näkyy olevan kunnianloukkausta suurin osa. Sitä ei tulisi sallia ja tässä on toimittu oikein kun on laitettu kyseinen herra ruotuun. Eikö sinusta?
Oikeus on tapahtunut, mutta tuomion kovuus on ihan silkkaa oikeusmurhaa.
Itse olisin hoitanut ko. herran mielisairaalaan vankilan sijasta.
Mike Manner: Jos mielestäsi on okei levittää paskaa netissä toisista ylettömästi niin en voi sille mitään.
Missäs olen ollut tätä mieltä? Kerroin, että ihmisten loukkaaminen on arkipäivää sen realiteetin valossa, että kaikkia ei voi mielyttää. Lisäksi tartuin (en tyhmyyttäni ymmärtänyt että haeskelet ilmeisesti kunnian loukkausta?) siihen yksityiskohtaan, että rikoslaki ei tunne rikoksena ihmisten loukkaamista, millä siis tarkoitetaan, että pahoitetaan toisen ihmisen mieltä puheillaan/teoillaan.
Taikka loukata kunniaa.
No-niin. Tulihan se sieltä kun aikansa potkii. Kunnian loukkaus on rikos jonka rikoslakikin tutee.
Kun mennään yli rajojen niin on hyvä rangaista siitä, kuten tässä on toimittu.
Kieltämättä tulee mieleen, että "-Minkä rajojen?"
Kun loukataan henkilöä, niin: "-wtf?", mutta jos loukataan henkilön kunniaa, niin tuomio on paikallaan.
Missä kohtaa muuten sanoin että kaikki poikkipuolinen pitää pannata?
Et näin sanonutkaan ja tarkkana tyttönä (?) varmaankin huomasit, että käytin kysymysmerkkiä ko. lauseeni perässä.
Ihmeellistä kun en itse sitä kohtaa löydä
(viitaten edelliseen) Joo, eikö oo jännä?
Ei se mitä sanoo vaan miten sen sanoo.
Nimenomaan toisinpäin. Ei se miten asia esitetään, vaan sen asian sisältö. Kunnian loukkaus on kunnian loukkaus vaikka se esitettäisiinkin kiertoilmauksin, mutta kumminkin niin että kaikki ymmärtää mistä on puhe.
Mielipiteet voi esittää niin että sillä ei tarvitse loukata ketään(loukkaamisella tarkoitan nyt turhaa provosointia taikka tarkoituksella riidan lietsomista)
Mutta se ei ole rikollista vaikka niin tekisikin.
Ei minulla ole sen kummempaa mielipidettä asiaan.
Perus suomalainen vaatimattomuus. "-Minä nyt vaan ajattelen näin ja anteeksi kauheesti sen vuoksi."
Sulla tuntuis olevan oikeinkin selvä mielipide asiaan, perustelut vaan ontuu ja tuntuisivat olevan "musta tuntuu" (eli mutu- niin kuin netissä leikkisästi asia lyhennetään) pohjalla.
Tutustu ihmeessä markjan teksteihin paremmin. Ei tiedä vaikka olisitte sukulaissieluja :wink:
Tarkoitukseni on kyseisen herran blogiin jne. tutustua kun ajankäyttö ja viitseliäisyyteni kohtaa. Tyhmää ei nimittäin ole lukea tyhmän henkilön kirjoituksia, vaan uskoa siihen kaikkeen paskaan mitä lukee.

Kettu kuittaa!
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Mike Manner kirjoitti:Itse olisin hoitanut ko. herran mielisairaalaan vankilan sijasta.
Ihan vain mielenkiinnosta: miksi?

Mike Manner
Jessica Fletcher

Mariacka kirjoitti:
Mike Manner kirjoitti:Itse olisin hoitanut ko. herran mielisairaalaan vankilan sijasta.
Ihan vain mielenkiinnosta: miksi?
Oli aika jyrkästi kommentoitu minulta :roll:

Mutta tosiasiahan on, että kyseessä on ainakin "erittäin mielenkiintoinen persoona" ja voi tulla jopa joissain tapauksissa kysymykseen, että ihan kaikki jutut ei ole oikeilla paikoillaan aikuisen henkilön päässä, joka jaksaa tuottaa tälläistä settiä:
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Mike Manner kirjoitti:Mutta tosiasiahan on, että kyseessä on ainakin "erittäin mielenkiintoinen persoona" ja voi tulla jopa joissain tapauksissa kysymykseen, että ihan kaikki jutut ei ole oikeilla paikoillaan aikuisen henkilön päässä, joka jaksaa tuottaa tälläistä settiä:
Toki, on varmasti ainakin narsistinen ja/tai huomionhakuinen persoonallisuushäiriö. Mutta en menisi niillä mielisairaalan väkeä rankaisemaan, kun nämä pers.häiriöt eivät yleensä millään tapaa estä syyntakeisuutta. Eivätkä ole erityisen herkkiä paranemaan, sairaalassakaan.

Mike Manner
Jessica Fletcher

Mariacka kirjoitti:
Mike Manner kirjoitti:Mutta tosiasiahan on, että kyseessä on ainakin "erittäin mielenkiintoinen persoona" ja voi tulla jopa joissain tapauksissa kysymykseen, että ihan kaikki jutut ei ole oikeilla paikoillaan aikuisen henkilön päässä, joka jaksaa tuottaa tälläistä settiä:
Toki, on varmasti ainakin narsistinen ja/tai huomionhakuinen persoonallisuushäiriö. Mutta en menisi niillä mielisairaalan väkeä rankaisemaan, kun nämä pers.häiriöt eivät yleensä millään tapaa estä syyntakeisuutta. Eivätkä ole erityisen herkkiä paranemaan, sairaalassakaan.
Mike Manner kirjoitti:Oli aika jyrkästi kommentoitu minulta :roll:
edit: Ja niin kuin kaikki tiedetään, niin narsistisen persoonallisuushäiriön omistaja, tai esim. sosiopaatti on aika huono paranemaan, koska kyseessä on synnynnäinen aivojen toimintahäiriö/vajaatoiminta tietyissä osissa aivoja.

Mike Manner
Jessica Fletcher

aoitora
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja aoitora »

Mike Manner kirjoitti:Linkki: Lehdon Sepon casesta...
En oikein tiedä miksi vaivaudun kommentoimaan edes tämmöisiä kirjoituksia, mutta yhden asian tahdon huomauttaa:
(Toisaalta professori Hämeen-Anttila osaisi varmasti vahvistaa senkin, että kristinuskossa Jeesus ja Jumala ovat pyhiä hahmoja. Tämä ei tietenkään estä ketään pilkkaamasta Jeesusta ja Jumalaa vapaasti valitsemallaan tavalla.)
Tämä on itse aiheen asialliselle käsittelylle tarpeeton kommentti, minkä kirjoittaja huomioi itsekin asettamalla sen sulkeisiin. Silti se on itse kirjoittajalle hyvin tärkeä kommentti, koska se lataa asioita itse varsinaisen kirjoituksen "rivien väliin". Itse koko kirjoituksen pointti tämän kommentin ympärillä on tämä kommentti.

Lisäksi väite on paskaa. Parhaiten Suomessa uskonrauhan häiritsemisestä muistan (vaikken silloin ollut vielä syntynytkään, joten siis muitten kertomasta) taannoisen Harro Koskisen "Sikamessias"-tapauksen, jossa taiteilija tuomittiin jumalanpilkasta.

Juuri tällaiset "lisukkeet" muuttavat asiallisen asioista kriittisesti keskustelun rasistiseksi provosoinniksi ja kansankiihotukseksi. Kirjoittaja kritisoi yhden uskontokunnan (muslimien) omien pyhien arvojen puolustamista ja samalla sulkuihin laitetussa kommentissa itse puolustaa toista uskontoa, yrittäen kalastaa kristittyjen suosiota sanomalleen.

Vapaasti ei saa pilkata minkään uskonnon pyhää hahmoa sen enempää kuin minkään muunkaan.
Ihmistä etsimässä.

Mike Manner
Jessica Fletcher

aoitora kirjoitti:yhden asian tahdon huomauttaa:
(Toisaalta professori Hämeen-Anttila osaisi varmasti vahvistaa senkin, että kristinuskossa Jeesus ja Jumala ovat pyhiä hahmoja. Tämä ei tietenkään estä ketään pilkkaamasta Jeesusta ja Jumalaa vapaasti valitsemallaan tavalla.)
Tämä on itse aiheen asialliselle käsittelylle tarpeeton kommentti, minkä kirjoittaja huomioi itsekin asettamalla sen sulkeisiin. Silti se on itse kirjoittajalle hyvin tärkeä kommentti, koska se lataa asioita itse varsinaisen kirjoituksen "rivien väliin". Itse koko kirjoituksen pointti tämän kommentin ympärillä on tämä kommentti.
Olet tehnyt ihan oikeat huomiot :D

Itse näen asian niin, että uskonnot (kristinusko ja islam) on eri asemissa pohjois-, sekä keski-euroopassa, mutta eipä se asia siitä miksikään muutu vaikka minä niin ajattelenkin.
Tuon linkin sivut on siitä mielenkiintoista luettavaa, että kirjoittaja on ilmeisen älykäs. Ainakin jos Lehdon Seppoon verrataan :lol:
Lisäksi tuossa pointissa piilee myöskin kuoppa tuon palstan lukijoille: Yksinkertaisinpiin yksilöihin noi jutut menee kuin häkä, ilman että lukijat ajattee lukemaansa kriittisesti koska se on niin sukkelasti kirjoitettua tekstiä...

EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Inte ... 5236788703
Tampereen käräjäoikeus on tuominnut tamperelaisen Seppo Olavi Lehdon kahdeksi vuodeksi ja neljäksi kuukaudeksi vankilaan useista törkeistä kunnianloukkauksista.

Lehto syyllistyi kaikkiaan yhteentoista törkeään kunnianloukkaukseen, joiden kohteena olivat useat virkamiehet.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suka ... 5236876215
Liikemies Toivo Sukarin vaimoa puukottanut ja pullolla päähän lyönyt mies on tuomittu käräjäoikeudessa vuoden ja kahden kuukauden ehdolliseen vankeuteen.

Miestä syytettiin myös Toivo Sukarin puukottamisesta, mutta oikeus hylkäsi syytteen riittävän näytön puutteessa.

Tuomioon sisältyy rangaistus myös vahingonteosta, törkeästä rattijuoppoudesta ja liikennerikkomuksesta.
Tästähän voisi nyt äkkisellään päätellä Lehdon valinneen väärän formaatin vihollisiansa vastaan.

ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

aoitora kirjoitti: Vapaasti ei saa pilkata minkään uskonnon pyhää hahmoa sen enempää kuin minkään muunkaan.
Nonni! Tässä on Lentävä Spagettihirviö, kuulun Suuren Spagettihirviön seurakuntaan ja haastan teidät oikeuteen koko sakin jos julkeatte pilkata Jumalaani!

Kuva

Seurakunnallani on myös sivut netissä, ne löytyvät täältä:
http://www.venganza.org/
Every ship must sail a world.

Vastaa Viestiin