Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
John Kimble
Michael Knight
Viestit: 4124
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 5:19 pm

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja John Kimble »

Jagge kirjoitti: Ma Marras 08, 2021 12:23 pmMikä näistä tavoista sitten on paras ja inhimillisin? Entä kuka on se taho joka maksaa kaiken?
Noista ehdottamistasi mielestäni rauhoittava lääkitys. Näinhän tehdään ei vammaisillekin joilla on taipumusta riehumiseen.
Radiopuhelin kirjoitti: Ma Heinä 30, 2012 2:01 pm Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.
TuskaistaTietoa
Axel Foley
Viestit: 2312
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 9:34 pm

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja TuskaistaTietoa »

Oikea käytäntö näissä olisi aina polttaa kaksi tai kolme ylempää esimiestä ja viedä näiltä samalla luvat toimia terveydenhuollon tehtävissä. Tällöin tapaukset loppuisivat.
Solttuetsivä
Adrian Monk
Viestit: 2512
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:22 pm

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja Solttuetsivä »

Eiköhän tässä tapauksessa tuo sitominen ole pitänyt henkilön elossa.
Tuollaisella käyttäytymisellä ei olisi elänyt pitkään.
Ei kenellekään hoitolaitoksissa ole varaa antaa jollekkin 24h seurannan ettei vahingoita itseään.

Uskoisin, että tässäkin tapauksessa esimiehet ja hoitajat ovat todenneet tämän olevan lähes ainut keino pitää kaveri elossa niin
ettei itse vahongoita itseään kuoliaaksi.
Even Steven kirjoitti: Pe Touko 17, 2024 4:02 pm Esim. Zelensky julisti sodan Venäjää vastaan - 21 ja sitten ihmetellään miksi joku hyökkää niin laittomasti.
TuskaistaTietoa
Axel Foley
Viestit: 2312
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 9:34 pm

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja TuskaistaTietoa »

Solttuetsivä kirjoitti: Ti Marras 09, 2021 2:52 am Uskoisin, että tässäkin tapauksessa esimiehet ja hoitajat ovat todenneet tämän olevan lähes ainut keino pitää kaveri elossa niin
ettei itse vahongoita itseään kuoliaaksi.
Ei ollut lääkäriä, jota konsultoida ja joka ottaa virkavastuun suositellusta hoitokäytännöstä?
Avatar
Jazzermasser
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1301
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2021 8:10 am

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja Jazzermasser »

Kaikkiin sitomisiin ja eristämisiin pitää olla siis lääkäriltä lupa ja riski arviointi potilaan kohdalla myös tehtävä..!
Tässä tapauksessa on menty asioissa hieman omin päin vaikkakin koitettu turvata omalla tavalla potilaan turvallisuutta mutta todellakin väärin menetelmin kun menty omatoimisesti tekemään asioita..
Vammaisia kun on moniasteisia niin monesti heidän kohdallaan on vahva lääkitys voimassa ja en tiedä miksei sitten kyseisellä potilaalla ole hoidettuna nämä asiat kuntoon ja muutenkin erityis hoidossa hänen olisi ollut alun pitäenkin olla..
ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Kumpi sitten on enemmän oikein, fyysinen vai lääkkeillä toteutettu kahle? Kolmas vaihtoehto kai olisi joku lobotomian kaltainen pysyvä toimenpide mutta ne taitaa olla pannassa.
t3pponen
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Marras 08, 2021 2:34 pm

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja t3pponen »

Tässä kuviossa ihmetyttää eniten (sen lisäksi että toiminta sai jatkua vuosia) se, että on käytetty jotain itse kyhättyjä pakkopaitoja, teippiä, kuormaliinoja yms. asiaan soveltumatonta roipetta. Luulisi ammattimaisen hoitohenkilöstön tietävän että asiaankuuluvia välineitä on saatavilla, ja niillä homma muuttuisi heti helpommaksi ja kaikille turvallisemmaksi.

Luulisi tuollaisen teipillä ja liinoilla paketoidun potilaan kiinnittävän sen verran huomioita kaikkien hänet näkevien silmissä, että asia olisi oikaistu nopeastikin, tuosta kun näkee päällepäin maallikkokin että tässä tehdään jotain mitä ei saisi tehdä. Mutta silti jatkunut vuosia... ei voi kuin päätellä ettei noissa laitoksissa taida paljon ulkopuolisia käydä?
Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5343
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

t3pponen kirjoitti: Ti Marras 09, 2021 11:36 am Tässä kuviossa ihmetyttää eniten (sen lisäksi että toiminta sai jatkua vuosia) se, että on käytetty jotain itse kyhättyjä pakkopaitoja, teippiä, kuormaliinoja yms. asiaan soveltumatonta roipetta. Luulisi ammattimaisen hoitohenkilöstön tietävän että asiaankuuluvia välineitä on saatavilla, ja niillä homma muuttuisi heti helpommaksi ja kaikille turvallisemmaksi.

Luulisi tuollaisen teipillä ja liinoilla paketoidun potilaan kiinnittävän sen verran huomioita kaikkien hänet näkevien silmissä, että asia olisi oikaistu nopeastikin, tuosta kun näkee päällepäin maallikkokin että tässä tehdään jotain mitä ei saisi tehdä. Mutta silti jatkunut vuosia... ei voi kuin päätellä ettei noissa laitoksissa taida paljon ulkopuolisia käydä?
No tämä juuri!! Kyllä oikeitakin apuvälineitä on saatavilla!

Onko noi värkit haettu paikallisesta K-raudasta :roll:
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
TuskaistaTietoa
Axel Foley
Viestit: 2312
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 9:34 pm

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja TuskaistaTietoa »

Hyväkysyisin tuomioksi myös sen, jos tapauksen esihenkilöt teipattaisiin tuoleihinsa puoleksi vuodeksi.
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja poikani »

Oikea tapaus olisi painaa tyyny kasvoille. Tuollaisen ihmisen elossa pitäminen on jo pahemman luokan kidutusta.
????? ?? ??????.
napalanko
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1307
Liittynyt: La Marras 05, 2016 6:52 pm

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja napalanko »

ruusumaa kirjoitti: Ti Marras 09, 2021 2:00 pm
t3pponen kirjoitti: Ti Marras 09, 2021 11:36 am Tässä kuviossa ihmetyttää eniten (sen lisäksi että toiminta sai jatkua vuosia) se, että on käytetty jotain itse kyhättyjä pakkopaitoja, teippiä, kuormaliinoja yms. asiaan soveltumatonta roipetta. Luulisi ammattimaisen hoitohenkilöstön tietävän että asiaankuuluvia välineitä on saatavilla, ja niillä homma muuttuisi heti helpommaksi ja kaikille turvallisemmaksi.

Luulisi tuollaisen teipillä ja liinoilla paketoidun potilaan kiinnittävän sen verran huomioita kaikkien hänet näkevien silmissä, että asia olisi oikaistu nopeastikin, tuosta kun näkee päällepäin maallikkokin että tässä tehdään jotain mitä ei saisi tehdä. Mutta silti jatkunut vuosia... ei voi kuin päätellä ettei noissa laitoksissa taida paljon ulkopuolisia käydä?
No tämä juuri!! Kyllä oikeitakin apuvälineitä on saatavilla!

Onko noi värkit haettu paikallisesta K-raudasta :roll:
Varmaan ihan vitun paljon kalliimpia jotkut hoitotarvikkeena myytävät liinat ja toimintaperiaate ihan sama, Tokmannilta tai puuilosta hakisin, ittellleenhän täs jotain koittaa saada jne :lol:
Neuvostoliitto 💯 1922-2022
Avatar
Etsivä Shitlock
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1483
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:42 am

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja Etsivä Shitlock »

Nimi Marjaana Jokinen nousee esille vanhoissa Tukikoti-uutisissa, ilmeisestikin hän on tuo hoitokodin johtaja ollut, kuvaa en löytänyt.
https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame ... ta-175980/
Useiden haastattelujen perusteella osa talon noin 30 työntekijästä on kärsinyt sisäilmaongelmille tyypillisistä oireista myös muualla rakennuksessa kuin vaurioituneiksi todetuissa tiloissa.

Haastatellut henkilöt arvostelevat voimakkaasti tukikodin johtajaa Marjaana Jokista ongelmien vähättelystä, tiedottamisen puutteista sekä omavaltaisesta toiminnasta. Haastatellut sanovat, että mikrobi- ja homelöydöksistä ei ole tiedotettu tasapuolisesti henkilökunnalle, eikä asiasta ole lainkaan kerrottu ympärivuorokautisesti tukikodissa asuvien asiakkaiden omaisille.
2016

https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame ... -2-127001/
Ensimmäistä paneelikeskustelua luotsasi eteenpäin Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Timo Lindholm.

Panelisteina toimivat Hämeen Tukikoti Oy:n yrittäjä Marjaana Jokinen ja Hämeenlinnan Seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry:n puheenjohtaja Marja-Leena Lehtinen sekä Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen. Lisäksi Hämeenlinnan kaupunkia edusti tilaajajohtaja Jukka Lindberg.

Paneelissa keskityttiin keskustelemaan ikääntyvän väestön tarvitsemista hoivapalveluista, ja esille nousivat varsinkin omaishoito, sekä pienyritysten rooli kaupungin kilpailutuksessa. Keskustelu sujui hyvässä hengessä läpi tunnin mittaisen paneelin.
2012

https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame ... in-153711/
Valtakunnallinen Mediverkko on ostanut hämeenlinnalaisen Hämeen Tukikodin. Yritys myy vammaispalveluja Hämeenlinnan Vuorentakana, jossa sillä on 40 asukaspaikkaa.

Hämeen Tukikodin on perustanut Marjaana Jokinen, joka toimii myös sen johtajana. Hän ja muu henkilöstö jatkavat työtään tukikodissa.

– Toimintojen yhdistäminen vahvan valtakunnallisen toimijan kanssa antaa mahdollisuuden kehittää ja laajentaa palveluitamme sekä kehitysvamma- että mielenterveyskuntoutujien palveluissa, Marjaana Jokinen sanoo.

Mediverkon liikevaihto oli viime vuonna noin sata miljoonaa euroa. Hämeen Tukikodin liikevaihto oli toissa vuonna 3,5 miljoonaa euroa. (HäSa)
2015

https://yle.fi/uutiset/3-6254272
Aikaisemmin paljonkin kritiikkiä kaupungin järjestelyistä antanut yrittäjä Marjaana Jokinen Tukikoti Oy:stä sanoo, että kehitystä on tapahtunut.

- Ennen ajattelutapa oli se, että vain hammaslääkäri- ja lääkäripalveluja ostetaan yksityisiltä. Nyt palvelujen tarve on kasvanut ja kunnan kuorma kasvanut.

- Nyt tuotamme samoja palveluita samoille asiakkaille ja istumme neuvottelemassa samoissa pöydissä. Edistymistä on tapahtunut, vaikkei kaikkia ongelmia ole ratkaistukaan, sanoo Jokinen.

Kunnan järjestelyvastuu ei tarkoita, että kunta järjestää kaiken, Jokinen muistuttaa.

- Ikäihmisille, vammaisille ja mielenterveyskuntoutujille sanoisin, että ottakaa selvää, millaisia yrityksiä missäkin toimii. Jokainen voi etsiä itselleen oikeanlaisen yrityksen ja palvelun. Tämän vuoksi toivomme palveluseteliä myös vammais- ja mielenterveyspuolelle, että ihmiset voisivat valita.
2012
Avatar
AutumnForever
Martin Beck
Viestit: 757
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja AutumnForever »

Jospa lääkäri ei ole halunnut määrätä rauhoittavia. Ei lepositeitä, magneettivyötä tai sitomista. Ehkä ollut joku hörhö. Lääkäri ei siis yleensä ole hoitokodissa fyysisesti läsnä koko ajan, vaan käy silloin tällöin ja tarvittaessa ehkä. Ei siis todellakaan tunne potilaita samalla tavalla kuin päivittäin läsnä olevat hoitajat.
On päiviä, joina ei huomaa, että
vuoret ovat yhä pystyssä.
On tunteja joina kaikki on pelkkää mustien
rantojen roskaa.
Hetkiä joina ei tunne ketään.
Avatar
Etsivä Shitlock
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1483
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:42 am

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja Etsivä Shitlock »

AutumnForever kirjoitti: La Marras 13, 2021 1:22 pm Jospa lääkäri ei ole halunnut määrätä rauhoittavia. Ei lepositeitä, magneettivyötä tai sitomista. Ehkä ollut joku hörhö. Lääkäri ei siis yleensä ole hoitokodissa fyysisesti läsnä koko ajan, vaan käy silloin tällöin ja tarvittaessa ehkä. Ei siis todellakaan tunne potilaita samalla tavalla kuin päivittäin läsnä olevat hoitajat.
Sitten hoitokodin olisi pitänyt ottaa yhteyttä sairaalan päivystykseen ja toimittaa potilas sinne. Sanoa sopimus irti, että he eivät pysty kyseistä potilasta hoitamaan. Eihän terveyskeskuslääkärikään ala sydänleikkausta tekemään, vaan ohjaa potilaan tarkoituksenmukaiseen paikkaan.
Tässä Hämeenlinnan tapauksessa, oikea paikka olisi ollut Keskussairaalan päivystys, jossa olisi ollut asianmukainen hoito ja jatkohoito jossain muualla.
Hoitokodin velvollisuus on "potkaista" potilas muualle, jos ei pysty antamaan asianmukaista hoitoa.
Avatar
Etsivä Shitlock
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1483
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:42 am

Re: Hämeenlinna: Potilas sidottu teipillä, kuormaliinoilla sekä itse tehtyyn pakkopaitaan palvelukodissa

Viesti Kirjoittaja Etsivä Shitlock »

Solttuetsivä kirjoitti: Ti Marras 09, 2021 2:52 am Eiköhän tässä tapauksessa tuo sitominen ole pitänyt henkilön elossa.
Tuollaisella käyttäytymisellä ei olisi elänyt pitkään.
Ei kenellekään hoitolaitoksissa ole varaa antaa jollekkin 24h seurannan ettei vahingoita itseään.

Uskoisin, että tässäkin tapauksessa esimiehet ja hoitajat ovat todenneet tämän olevan lähes ainut keino pitää kaveri elossa niin
ettei itse vahongoita itseään kuoliaaksi.
Kyllä tuolla olisi varaa ollut. Suomi-24:n Hämeenlinna-keskusteluissa liki kymmenen vuoden takaa keskusteluja, kuinka firma teki verojen ja kulujen jälkeen voittoa 700000, joten siitä jos olisi lohkaissut vaikka puolet muutamaan lisähoitajaan ja asiallisiin hoitovälineisiin, niin silti olisi jäänyt rahaa omistajan taskuun ihan hyvin. https://keskustelu.suomi24.fi/t/1180230 ... nnoittelu-

Omistajanaisen kuvakin löytyy, kun laittaa nimensä ja perään Aulangon Rotaryt.
Vastaa Viestiin