Clarence kirjoitti: Pe Helmi 11, 2022 12:01 am
Nupiksesta pääsi yksi vanki tuomion lopulla kahdeksi viikoksi Järvenpään sosiaalisairaalaan. Vangilla täytyi olla aine- tai päihdeongelma. Tämä kaksi viikkoa Järvenpäässä vietetty aika oli tuomiosta pois, eli lusia sosiaalisairaalassa sitä. Itsellä oli pitkä tuomio ja kuultua tästä mahdollisuudesta juttelin siitä talon psykologille. Hän oli myönteinen pääsylle sinne. Yksi vanki minua ennen pullahti sieltä pois, ja kohta olisi minun vuoro. Vuoron tullessa kohdalle tein päätöksen, etten lähdekään tuonne, vaan olen Nupiksessa tuomion loppuun. Niin myös tein.
Onhan sitä nuorena vaikka mitä kokeillut ja humalat juotu, mutta koskaan ei minusta tullut alkoholistia tai narkkaria. Korkkasin kyllä, mutta mitään ryyppyputkia ei ollut. Lähinnä humalassa tehtyjä töppäyksiä joskus, kuten tämä Keravan ja siellä Nupiksen reissu. Lähdin ostamaan kitaraa ja se reissu kesti reilusti toista vuotta. Täällä on Nupiksessa olleita, niin voisitte kertoa oliko teidän aikana tämä Järvenpään mahdollisuus?
Kyseisellä "sairaalalla" on monipolvinen historia.
https://www.paihdesairaala.fi/paihdesai ... -historiaa
Kyseisillä kulmillakin asuneena tiedän siitä jotakin ja aina sinne joutui / hakeutui / pääsi joku tuttu tai tutun tuttu.
Asiakkaitahan siellä oli eri lähetteillä tai itse maksettuna ympäri Suomen vielä 70 luvun puolen välin jälkeen.
Minulla on joku mielikuva ja jotakin kuulin, että 80 - luvulla sinne olisi perustettu myös huumepuolen yksikkö narkkareille.
On saattanut olla kauemminkin. 70-luvulla sen johtava lääkäri oli usein esillä etenkin lehdistössä "joidenkin hoitomuotojen edelläkävijänä"
Haastateltiin varmaan televisiossakin joskus.
""Päihdesairaala"
Päihdesairaala (ent. Järvenpään sosiaalisairaala) on Suomen ainoa riippuvuusongelmien hoitoon erikoistunut sairaala. Sairaala sijaitsee Järvenpään Haarajoella. Se on A-klinikka Oy:n palvelu.
Päihdesairaalaan voivat hakeutua hoitoon erilaisista riippuvuuksista kärsivät henkilöt ja heidän läheisensä kaikkialta Suomesta. Palveluihin sisältyvät katkaisu- ja vieroitushoito, päihdekuntoutus, perhekuntoutus, lääkkeetön yhteisöhoito sekä työ- ja toimintakyvyn arviointi. Asiakaspaikkoja on 90.
Sairaala on toiminut vuodesta 1951 lähtien, ensin valtion laitoksena ja vuosina 1994–2017 osana A-klinikkasäätiön palvelukokonaisuutta.""