markja kirjoitti:Niin, harvapa mies vetäisisi avokkaalla naista naamaan, jos nainen kävisi köyrimään. Syy voipi olla osaltaan myöskin siinä, että miehiä on opetettu, että naista ei saa lyödä.
Jos jollekin on opetettu, että itseään ei saa raiskaukselta puolustaa, voi alkaa käyttää järkeään ja hylätä moiset opit. Jostain syystä miehet ovat opetelleet myös, että naisia ei saa pyytää lopettamaan ahdistelua tai heitä ei saa torjua. Juttelin baarissa hyvännäköisen nuoren fysiikanopiskelijan kanssa, ja hän vaikutti aidosti ahdistuneelta siitä, että naiset kuulemma ehdottelevat laitoksen tupakkapaikalla ja pyytävät treffeille - joista ei voi kieltäytyä! Ihmettelin miksei voi, ja vastaus oli vain, ettei naiselle kuulemma sanota
ei. Jotenkin minusta tuntuu, että jos ihminen toimii noin, ei hänellä oikein ole oikeutta enää ruikuttaa. En tajua, miksi miehet kuvittelevat, että ein sanominen olisi heille jotenkin kielletympää ja vaikeampaa kuin naisille. Maine saattaa kärsiä, mutta niin se kärsii naisillakin. Itse olen saanut jollain työpaikalla kuulla olevani tiukkapipoinen, seksikielteinen ja huumorintajuton vanhapiika, kun olen sanonut, etten perkele jaksa kuunnella rasvaisia juttuja aamusta iltaan, pukeudun miten haluan enkä pidä siitä, että joku työntää käden aivan yllättäen perseeseen. Totta helvetissä ahdistelu jatkuu vaikka maailman tappiin, jos ei mitenkään osoita ettei halua sen jatkuvan. Sen verran selkärankaa kyllä pitäisi olla, ettei tarvitsisi negatiivisten kommenttien pelossa kärsiä ahdistelusta päivästä toiseen.
Muutenkin miehet tuntuvat liiankin kanssa ajattelevan, että naiset ovat jotenkin sokerista tehtyjä ja alkavat itkemään, jos mies ei vaikka olekaan kiinnostunut. Miehiä auttaisi paljon heidän omassakin asiassaan, jos he ymmärtäisivät, että naisetkin ovat ihmisiä eivätkä mitään varjeltavia paperinukkeja.