Nimenomaan se toinen surma-ase fiskars-veitsen lisäksi on sellainen kapine.Primavera kirjoitti:Veikkaanpa, että murhaaja on voinut jättää jälkeensä myös sellaisia jälkiä, joita poliisi ei ole halunnut julkistaa. Vaikkapa tekopaikalta tai pakomatkan varrelta. Näitä ei voi tietenkään julkistaa, koska löydökset eivät välttämättä liity rikokseen tai jos liittyvät, vain tekijä voi niistä tietää. Tätähän voidaan käyttää apuna murhan ratkaisemisessa.
Mielestäni olisi mukava kuulla paikallisilta, miten tarkkaan poliisi tutki lähitienoot tapauksen jälkeen ja miten nopeasti poliisi toimi ylipäätään alkuvaiheessa paikalle tulon jälkeen.
Ulvilan tapaus ( ketju 2 )
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
volvohavainnosta
Useimmissa lehtijutuissa sanotaan, että murhayönä alueella olisi nähty Volvo 440. Lisäksi on sanottu, että 440 ja 460 -sarjoissa (90-94 malleissa)on sellainen vika, että mustan listan pinta irtoaa ja että sinänsä krominväristä listaa ei olisi missään Volvossa. Kun 460-sarjaan kuuluvaa autoa ei kuitenkaan haeta, niin se tarkoittaisi, että joko murhayönä tai aiemmin nähty auto olisi melkoisella varmuudella hatchback eikä saloon. Sen sijaan poliisin tiedotteessa on photoshopattu saloon-mallia, mikä minun ymmärrykseni mukaan tarkoittaisi, että kuvassa on 460 eikä 440. Korjatkaa, jos ymmärrykseni Volvon malleista on puutteellinen.
http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin. ... DF003A78C3
Sitten on tämä Iltasanomien juttu, jonka perusteella aiemmin Tähtisentiellä olisi pyörinyt punainen Volvo 340.
http://www.iltasanomat.fi/videot/?id=1405233&ap=1
Leikkeestä puuttuu alusta materiaalia ja loppukin katkeaa kesken. Minusta haastateltavan viimeinen repliikki on sellainen, jossa tämä yrittää selittää toimittajalle Volvojen eri mallien eroa. Ilmeisesti poliisien kanssa on tullut tarkasti puheeksi, että sekä Volvo 340 että 440 -sarjasta on eri aikoina tehty erilaisia versioita. Erityisesti ihan lopusta saa sen käsityksen, että haastateltavan tarkoitus tästä ei välity nauhalle saakka. Ilmiesesti hän huomaa, että toimittaja ei tunne malliasiaa. Joko asia selvitetään haastattelussa nauhoitteen katkeamisen jälkeen tai sitten toimittaja ei hoksaa kysyä. Veikkaan jälkimmäistä. Onhan nauhalle kuitenkin saatu jotain.
Litteroin tekstin. Pari kohtaa oli taustahurinan takia epävarmoja:
…meni sit. Meni tota oikeet pualt tualta. Sit tuli tämän lenkin ympäri ja sit tuli täst takasi ja meni poispäin.
Ja mää seisoin täs paikal.
Ja se oli punanen Volvo?
Joo
Mistä olette aivan varma?
Siittä ko. Kyl mää sevverraan mää ko mää täs olin, ko mää sen tosa näin… mut et. Oli hyvin semmonen haalistunu väri jo. Et oli näky semmonen auringonpolttama. Et kyl tua.
Ja merkistä ootte varma, että se oli Volvo?
Oli Volvo.
Mistä te olette ihan varma?
Siittä ko mä sanoin ko mul on ittellä ollu samanlaine. Sen tähre kiinnitti huamiot. Mä aattelin et viälk tommosellakij joku ajjaa.
Joo. No mitä kello oli siihen aikaan?
Se on varmaan… en tarkkaa ossaa ihan tunt mut siin sanotaa kahren kolmen mais. Iltpäivällä.
Oletko kertonut tämän poliisille?
Joo. Kyllä. Kyl tämä poliisin tieros on tämä auto ja juur tämä kohta mis mää sen olen nähny. Mut en ol nähny rekkaria enk ol sitä sillai sit. Sen paremmin en sitä pysty sanomaan. Ainoastaan sen. Ja just nimenommaan se kolmeneljäkymppine ko määkin sanoin poliisille mää et mullon ollu molemmat, se kolmeneljäkymppine ja neljäneljäkymppine ja tua et ko määki oletin et se piretää et se on sitä sammaa sarjaa mut ei se ollu, ei se sinänsäs ole, et se ov.. se on vaan vanhempi vuasimalli.
http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin. ... DF003A78C3
Sitten on tämä Iltasanomien juttu, jonka perusteella aiemmin Tähtisentiellä olisi pyörinyt punainen Volvo 340.
http://www.iltasanomat.fi/videot/?id=1405233&ap=1
Leikkeestä puuttuu alusta materiaalia ja loppukin katkeaa kesken. Minusta haastateltavan viimeinen repliikki on sellainen, jossa tämä yrittää selittää toimittajalle Volvojen eri mallien eroa. Ilmeisesti poliisien kanssa on tullut tarkasti puheeksi, että sekä Volvo 340 että 440 -sarjasta on eri aikoina tehty erilaisia versioita. Erityisesti ihan lopusta saa sen käsityksen, että haastateltavan tarkoitus tästä ei välity nauhalle saakka. Ilmiesesti hän huomaa, että toimittaja ei tunne malliasiaa. Joko asia selvitetään haastattelussa nauhoitteen katkeamisen jälkeen tai sitten toimittaja ei hoksaa kysyä. Veikkaan jälkimmäistä. Onhan nauhalle kuitenkin saatu jotain.
Litteroin tekstin. Pari kohtaa oli taustahurinan takia epävarmoja:
…meni sit. Meni tota oikeet pualt tualta. Sit tuli tämän lenkin ympäri ja sit tuli täst takasi ja meni poispäin.
Ja mää seisoin täs paikal.
Ja se oli punanen Volvo?
Joo
Mistä olette aivan varma?
Siittä ko. Kyl mää sevverraan mää ko mää täs olin, ko mää sen tosa näin… mut et. Oli hyvin semmonen haalistunu väri jo. Et oli näky semmonen auringonpolttama. Et kyl tua.
Ja merkistä ootte varma, että se oli Volvo?
Oli Volvo.
Mistä te olette ihan varma?
Siittä ko mä sanoin ko mul on ittellä ollu samanlaine. Sen tähre kiinnitti huamiot. Mä aattelin et viälk tommosellakij joku ajjaa.
Joo. No mitä kello oli siihen aikaan?
Se on varmaan… en tarkkaa ossaa ihan tunt mut siin sanotaa kahren kolmen mais. Iltpäivällä.
Oletko kertonut tämän poliisille?
Joo. Kyllä. Kyl tämä poliisin tieros on tämä auto ja juur tämä kohta mis mää sen olen nähny. Mut en ol nähny rekkaria enk ol sitä sillai sit. Sen paremmin en sitä pysty sanomaan. Ainoastaan sen. Ja just nimenommaan se kolmeneljäkymppine ko määkin sanoin poliisille mää et mullon ollu molemmat, se kolmeneljäkymppine ja neljäneljäkymppine ja tua et ko määki oletin et se piretää et se on sitä sammaa sarjaa mut ei se ollu, ei se sinänsäs ole, et se ov.. se on vaan vanhempi vuasimalli.
-
murhavaari
- Harjunpää
Re: volvohavainnosta
Tuossa on kanssa mielenkiintoinen kohta. Volvojen iän huomioiden tuokin teksti minusta tukee teoriaa että silminnäkijä puhuu 300-sarjan Volvosta. 400-sarjan Volvot ovat kuitenkin vielä paljon yleisempiä, mutta nimenomaan 300-sarjaan sopii hyvin tuo määritelmä että merkin tunteva kiinnittää siihen huomiota.teppo kirjoitti: Mistä te olette ihan varma?
Edelleenkään mikään julkisuuteen tullut asia ei tunnu kauhean vahvasti sitovan mitään Volvoa tähän juttuun. Lisäksi ihmetystä herättää tämä 300/44x sarja sekoilu.
OT:na todettakoon että nämä Hollannin sukua olevat Volvot eivät ole niin ikuisia kuin vanhat Amazonit ja 140 tai 200-sarjan kulkimet.
vanha ja väsynyt
Re: volvohavainnosta
Samaa ajattelin ensin. Sitten tuli puhetavasta mieleen vanha kunnon porilainen keskustelukulttuuri, johon auton iästä kuittaileminen sopii luontevasti kuin potku nivusiin.murhavaari kirjoitti: Volvojen iän huomioiden tuokin teksti minusta tukee teoriaa että silminnäkijä puhuu 300-sarjan Volvosta.
Kävi mielessä myös, että jos haastatellulla on sattunut olemaan aiemmin vanhempi 340 ja sitten myöhemmin -94 jälkeen valmistettu 440, niin hän olisi saattanut pitää näkemäänsä vanhaa 440-autoa 340-sarjan myöhäisempänä versiona. Sekaannus olisi selvinnyt poliisikuulustelussa. Haastattelun loppu voisi tarkoittaa sitä.
Olisipa kyseessä ollut Amazon, niin havaintoja olisi tullut enemmän.murhavaari kirjoitti: OT:na todettakoon että nämä Hollannin sukua olevat Volvot eivät ole niin ikuisia kuin vanhat Amazonit ja 140 tai 200-sarjan kulkimet.
Eilisessä 3.7.2008 iltahdessä oli tästä hyvin vähän lisätietoa, ainoastaan se mainittiin,että tänä keväänä on poliisi kerännyt taas satoja dna-näytteitä, joiden avulla surmaaja yritettiin löytää.
surmaajahan oli vähällä jäädä kiinni, sillä poliisihan saapui ripeästi paikalle 9minuutin kuluttua hälytyksestä
surmaajahan oli vähällä jäädä kiinni, sillä poliisihan saapui ripeästi paikalle 9minuutin kuluttua hälytyksestä
-
MissHolmes
- Ben Matlock
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
9min. vasteaika on suht lyhyt...tupi kirjoitti:surmaajahan oli vähällä jäädä kiinni, sillä poliisihan saapui ripeästi paikalle 9minuutin kuluttua hälytyksestä
Varsinkin pienissä kunnissa.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
-
Mielenkiinnolla
- Alokas
Tämä ei liity Jukka S. Lahden murhaan, mutta antaa lisävivahteen tapaus Pekka Puputtiin.MissHolmes kirjoitti: Hämäräpisnekset, kyllä. Samoin Puputti yhteydet. (Edit: tarkoitan, ettei Puputti toimi motiivina, mutta motiivi voisi löytyä myös pimiäpisneksistä tai puputin suunnalta. Olin taas hieman epäselvä...)
Kuulin väitteen, että Puputti asui Helsingissä keski-ikäisen mieskansanedustajan "kämppiksenä". En viitsi mainita edustajan nimeä, mutta hän on kotoisin samalta suunnalta kuin Puputti.
-
Ihraponnari
- Frank Drebin
Jos tämä mahdollinen Volvokuski, joka lymysi tuolla alueella ennen Jukka Lahden surmaa liittyy tapaukseen, niin mitä hän haki? Oliko hän itse tekijä vai tekijän lähettiläs?
Tarkistiko
-missä Lahti asuu?
-millainen on Lahden/perheen päivärytmi?
-millaiset naapurit Lahdella on?
-onko alueella ärhäköitä koiria, jotka kriittisellä hetkellä voivat käydä persuuksiin kiinni?
-kulkureitit?
-millaisella autolla Lahti tai hänen vaimonsa liikkuvat? Mikä on rekisteritunnus, jotta autoa voi seurata? Pelkkä auton pihassa olo ei vielä vakuuta, keitä kotona on. Olisihan Lahti saattanut mennä työmatkalleen vaikka bussilla tai jonkun tutun kyydissä ja jättää auton vaimon käyttöön.
Jos hän seurasi edellä mainittuja asioita, tuskin hän kovin hyvä tuttava Lahden kanssa oli. Olisihan hän tiennyt asunnon sijainnin sun muut hommelit, jos olisi esim. käynyt heillä. Kuitenkin oletetaan, että teko oli kovin henkilökohtainen. Mielestäni ainoiksi vaihtoehdoiksi jää, että hän on joko tuntenut Lahden jo vuosia aiemmin tai hän on liikkeellä jonkun muun toimesta. Ihan tutun ei tarvitse pyöriä autolla nurkkapielissä. On tietysti mahdollista, ettei liikkuja liity lainkaan Lahden surmaan.
Näkikö tämä Volvon tunnistanut naapurin mies lainkaan, minkänäköinen sälli autoa ajoi vai oliko hän vain vaikuttunut auton koristelistoista?
Muistan Seurassa aikoinaan olleen jutun, jossa eräs lähinaapuri oli lukenut myöhään tuona iltana. Hän mainitsi, että pihavalot paloivat molemmilla, sekä hänen kotonaan että Lahden kotona. Paloivatkohan valot vielä tapahtuma-aikaankin ja jos, niin miksi? Mikäli Lahtikaan ei ole sammuttanut valoja tullessaan kotiin, on taloon tunkeutunut tekijä ollut todellakin melko uskalias toimissaan.
Tarkistiko
-missä Lahti asuu?
-millainen on Lahden/perheen päivärytmi?
-millaiset naapurit Lahdella on?
-onko alueella ärhäköitä koiria, jotka kriittisellä hetkellä voivat käydä persuuksiin kiinni?
-kulkureitit?
-millaisella autolla Lahti tai hänen vaimonsa liikkuvat? Mikä on rekisteritunnus, jotta autoa voi seurata? Pelkkä auton pihassa olo ei vielä vakuuta, keitä kotona on. Olisihan Lahti saattanut mennä työmatkalleen vaikka bussilla tai jonkun tutun kyydissä ja jättää auton vaimon käyttöön.
Jos hän seurasi edellä mainittuja asioita, tuskin hän kovin hyvä tuttava Lahden kanssa oli. Olisihan hän tiennyt asunnon sijainnin sun muut hommelit, jos olisi esim. käynyt heillä. Kuitenkin oletetaan, että teko oli kovin henkilökohtainen. Mielestäni ainoiksi vaihtoehdoiksi jää, että hän on joko tuntenut Lahden jo vuosia aiemmin tai hän on liikkeellä jonkun muun toimesta. Ihan tutun ei tarvitse pyöriä autolla nurkkapielissä. On tietysti mahdollista, ettei liikkuja liity lainkaan Lahden surmaan.
Näkikö tämä Volvon tunnistanut naapurin mies lainkaan, minkänäköinen sälli autoa ajoi vai oliko hän vain vaikuttunut auton koristelistoista?
Muistan Seurassa aikoinaan olleen jutun, jossa eräs lähinaapuri oli lukenut myöhään tuona iltana. Hän mainitsi, että pihavalot paloivat molemmilla, sekä hänen kotonaan että Lahden kotona. Paloivatkohan valot vielä tapahtuma-aikaankin ja jos, niin miksi? Mikäli Lahtikaan ei ole sammuttanut valoja tullessaan kotiin, on taloon tunkeutunut tekijä ollut todellakin melko uskalias toimissaan.
Oliko se Markku Rossi? Kävin tekee vähän myyräntyötä eduskunnan-sivuilla ja mun profilointi osu siihen.Mielenkiinnolla kirjoitti:Kuulin väitteen, että Puputti asui Helsingissä keski-ikäisen mieskansanedustajan "kämppiksenä". En viitsi mainita edustajan nimeä, mutta hän on kotoisin samalta suunnalta kuin Puputti.
Please, päästä hullu jännityksestä
Itse tästä Lahden taposta, niin onkohan vaimon osuus tapahtumiin selvitetty kunnolla? Luultavasti. Ihmetyttää vaan kun siitä ei saa enempää irti.
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
^Tutkittu juttuhan on että jos sattuu syntymään homoseksuaaliksi on moninkertainen riski joutua henkirikoksen uhriksi valtaväestöön verrattuna. Puputista nyt ei tiedä tapettiinko veteen heittämällä vai oliko kyseessä tapaturma.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"