Kun näitä kansanmurhajuttuja kuulee höpötettävän, niin taas on hyvä muistella vähän vanhoja. Kun välillä tulee täälläkin väitteitä, että ei siellä mitään venäläisiä ollut, ihan ukrainalaisten venäjänkielisten kotikutoinen projekti tämä "separatismi" oli. Tässä vähän faktoja ns. hevosen suusta, vuodelta 2014:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000838688.html
Venäläinen sotilaskomentaja: Minä aloitin sodan Itä-Ukrainassa
Venäläinen sotilaskomentaja kertoo venäläislehdelle joutuneensa lietsomaan tosissaan Itä-Ukrainan sotaa, ennen kuin taistelut Donetskissa ja Luhanskissa alkoivat kesällä.
Elisa Rimaila
21.11.2014 15:34 | Päivitetty 21.11.2014 15:39
Venäläinen Igor Strelkov komensi Itä-Ukrainan Donetskissa venäläismielisten kapinallisten joukkoja elokuun puoliväliin. Sitten hän erosi tehtävästään ja katosi hetkellisesti.
Nyt Strelkov on tullut julkisuuteen venäläisen Zavtra-lehden haastattelussa. Siinä hän kertoo aloittaneensa Itä-Ukrainassa käynnissä olevan sodan.
- Minä olin se, jonka voi sanoa vetäneen liipaisimesta, Strelkov sanoi.
- Jos meidän yksikkömme ei olisi ylittänyt (Venäjän ja Ukrainan välistä) rajaa, kaikki olisi kuivunut kasaan kuten Harkovassa ja Odessassa. Ehkä joitakin kymmeniä olisi kuollut, poltettu ja vangittu ja siinä kaikki, Strelkov sanoi Venäjän hallituksen äänenkannattajaksikin kutsutussa Zavtrassa.