Suomessa Euroopan kallein ruokakori

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Nimenomaan! Mielenkiinnolla odotan seuraavaa EU-direktiiviä, kun suomalaiset määrätään säästämään kengänpohjia hintojennousun vuoksi ja kulkemaan työmatkat polvillaan.
Alethes doksa meta logu
Tirskis
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Kyllä, Tshekit menisivat lakkoon, eivät ostelis bensaa, ja protestoisivat, vaikka niin, että baareissa olisivat polttaneet.
En ole katkera itsensä takia, mutta muiden takkia, koska itse tunnen monta ihmista, jolla ei ole töitä, eikä elätäjä, tai heillä on eläketä. Itse samassa tilanteessa menisin Norjaan, siellä varmasti sai töitä, kun kielen osan myös.
Lapsia mulla ei ole, mutta paljon kavereita Savossa ja sukulaisia- ja matkustan myös kissanäytteleihin, kun mulla tää kissharrastus, ja Kuusamossa ei ollu koskaan kissanäyttely, kaiki vaan etelä Suomessa, elo kauheita matkoja, ja tietysti tykkään myös vaatteeshoppailusta.
Koska asun Suomessa jo kauan, tiedän että niissä 10 vuodessa hinnat nousivat tosi hurjasti. Tunnen myös aika paljon opiskelijat- myös heidän elämä on tiuka.
Tupakka polttan noin 20kpl päivittäin jo yli 20vuotta- vaikea lopetaa. En puhu nyt omasta elämästä, vaikka tiukakin tekee, mutta näen että monilla on sata kertaa tiukaampi.
Sirpa

Suomalaisista on vaikeaa löytää joukkuehenkeä, jossa pidettäisiin myös heikomman puolta. Aina enenevässä määrin jokainen ajattelee vain itseään - mikä näkyy myös vallitsevassa politiikassa - siinä mitkä asiat nähdään tärkeinä, ja mitä asioita rahoitetaan.

Yleensä vaaleissakin luvataan jokaisella lisää ja enemmän, joka vain kykenee äänestämään. Tärkeinä toteutettavia asioita ei ole ollut mm. vanhusten laitoshoidon tason parantaminen - ryhmä, joka ei pysty pitämään millään tavalla puoliaan.

Muutoksen on lähdettävä ihmisistä itsestään, se ei tule ulkopuolelta.
Viimeksi muokannut Sirpa, Ma Heinä 14, 2008 1:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alethes doksa meta logu
Tirskis
Neuvoja-Jack

Kyllä, vanhuksista pitää huolehtia, ja on kauhea jättä heidät oman oneensa nojaan.
Sirpa

Asia menee hieman ohi, mutta liittyy ruokaan ja nousseisiin kustannuksiin kuitenkin: pitääkö paikkansa, että Tampereella vanhuksille, joilla on ollut joka päivä lämmin ateriakuljetus kotiin, on nyt tämä palvelu lopetettu kokonaan, ja tällä hetkellä tuodaan vain kaksi kertaa viikossa kylmä ateria? Tietääkö kukaan?
Alethes doksa meta logu
Tirskis
Neuvoja-Jack

Se palvelu pitää olla. Se on väärin, että vanhuksista ei kuaakn välitä. Tietysti että vanhusten pitää saada lämmin ateria kotiin joka päivää. He ovat jo varmasti sairaat, ja kun ei ole omaisia niin, kuka käy heidän puolestaan kaupassa? On tärkeä, että vanhat ihmiset pysyvät omassa kodissa niin kun vain on mahdollista, ja pitää tehdä kaikki että se on mahdollista. Se palvelu pitää ehdottomasti olla!
Tirskis
Neuvoja-Jack

Ja kyllä elämässä pitää olla myös hauskat asiat, harrastukset, tuttustuminen uusiin paikoihiin, ihmisiin, joskus bailaamista ja hauskaapitoa. Elämä ei pitäsi olla vaan elossä olla.
Se, että saa syödä- tarkoitaa, että pysyy elossa, että ei kuole, mutta kun ei ole varaa edes kunnon ruokaan- se ei ole elämä mutta kituaaminen.
Elämässä pitää olla muuttakin kun elossä pysyminen, ja kun perustarvikkeet olisivat halvemmat, rahaa olisi myös harrastuksiin, matkustamiseen, vaatteeshoppailuun ja muihin asioihin, ja vaikka säästämiseen. Ja sitten vaikka omakotitaloon, mökkiin...
Ei ole hyvä että kaikki rahat menee vain perustarvikeisiin.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Tirskis kirjoitti:Ja kyllä elämässä pitää olla myös hauskat asiat, harrastukset, tuttustuminen uusiin paikoihiin, ihmisiin, joskus bailaamista ja hauskaapitoa. Elämä ei pitäsi olla vaan elossä olla.
Se, että saa syödä- tarkoitaa, että pysyy elossa, että ei kuole, mutta kun ei ole varaa edes kunnon ruokaan- se ei ole elämä mutta kituaaminen.
Elämässä pitää olla muuttakin kun elossä pysyminen, ja kun perustarvikkeet olisivat halvemmat, rahaa olisi myös harrastuksiin, matkustamiseen, vaatteeshoppailuun ja muihin asioihin, ja vaikka säästämiseen. Ja sitten vaikka omakotitaloon, mökkiin...
Ei ole hyvä että kaikki rahat menee vain perustarvikeisiin.
Noh, kyllä työtätekevälle pitää kuitenkin maksaa enemmän kuin työttömälle, opiskelijalle tai eläkeläisille. Suomessa on hintoihin nähden suhteellisen alhaiset tuet esim. eläkeläisille, mutta ei voida lähteä siitä, että työtätekemättömille aletaan maksaa tonnia kuussa lorvailusta.

Matkustaminen, shoppailu ja mökin tai talon ostaminen ei missään muuallakaan kuulu työttömien mahdollisuuksiin. Kuulostaa, että sinulla on hieman korkeat odotukset tekoihin nähden. Elämäntilanne pitää vain hyväksyä ja tehdä ne rahat jostain sitten, millä pystyy shoppailemaan tai ostamaan talon.

Nimimerkki 700-1000 e/kk käteen.
sorsake
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja sorsake »

loneliness kirjoitti:Matkustaminen, shoppailu ja mökin tai talon ostaminen ei missään muuallakaan kuulu työttömien mahdollisuuksiin. Kuulostaa, että sinulla on hieman korkeat odotukset tekoihin nähden. Elämäntilanne pitää vain hyväksyä ja tehdä ne rahat jostain sitten, millä pystyy shoppailemaan tai ostamaan talon.

Nimimerkki 700-1000 e/kk käteen.
Tuo on aivan totta. Olen muutamista lehtijutuista saanut sen käsityksen, että joillekin (en tiedä tirskiksestä) erityisesti omakotitalon hankinta on SE juttu, ja melkein ihmisoikeuksiin verrattava asia. Hesarissa oli joskus viime vuonna tai niillä main juttu köyhistä, ja yksi haastateltavista oli perhe, jonka "köyhyys" nyt johtui vain siitä että he olivat hankkineet kalliin omakotitalon. Suu säkkiä myöten...
Tirskis
Neuvoja-Jack

Minusta että Suomessa voi elää normaalisti ja itsenäisesti pitää olla min. 1000euroa tuloja, mielestäni jokaisen ihmisen joka on täyttänyt 18vuotta pitää sada sen summan. Joko saa töitä, ja kun ei sitten työttömyyskorvaus piti olla min. 800e+asuntotuet- että pysty elää ja harrastaa.
Itsella ei ole omakotitalo, mutta uneksin pienestä mökistä Savossa Kallaveden rannalla.
Se, että en saanut töitä ei ole oma syy, olin aina hakenut. Myös Prahassa olin ollut aina töissä, ja mulla oli Tshekissa parempi kun keskipalkka siellä. Eli noin 40 000kruunua, se on noin 1500euroa, mitä oli siellä tosi hyvä, ja mulla oli hyvä elämää. Jokainen kesä olin matkustanut pohjoismaissa, Norjassa, Islannissa, Suomessa- kun vain sain että naapuri oli hoitanut mun kissan.
Kun tulin Suomeen, ajattelin että saan töitä heti, varsinkin kun osan kielen, ja muitakin kieliä- olin vaan joutunut huonoon paikkakunnaan, ja sen vuoksi haluan myös muuttaa täältä.'
Täällä on todella paljon työttömiä, ja ihmisetkin muuttavat pois. Ei mulla huono elintaso ole, mutta haluan päästä töihin ja saada kunnon palkkaa. Ei olenkaan voinut ajattella että Suomessa, joka on 3 kertaa rikkaampi maa, voi olla huonompi elintaso kun Tshekinmaassa. Tai, että en saa töitä- en voinut koskaan edes kuvitella..
En voinut kuvitella että eläkeläiset ja monet työttömät Suomessa elävät vielä kurjempi kun Prahassa, missä oli ollut 40v kummunistinen diktatuuri. Kun näin Prahassa suomalaiset turistit, heillä kaikilla oli sama elintaso kun mullakin Prahassa- en ollu koskaan kuulut, minkäläinen on todellinen tilanne.
Halusin kuitenkin muuttaa Prahasta, siitä melusta, missä hirveesti ihmisiä, turisteja rauhallisempi paikkaan, noo Kuopio on passeli paikka.
loneliness
Jessica Fletcher

Tirskis kirjoitti:Minusta että Suomessa voi elää normaalisti ja itsenäisesti pitää olla min. 1000euroa tuloja, mielestäni jokaisen ihmisen joka on täyttänyt 18vuotta pitää sada sen summan. Joko saa töitä, ja kun ei sitten työttömyyskorvaus piti olla min. 800e+asuntotuet- että pysty elää ja harrastaa
Jos tonni maksettaisiin ihmisille siitä hyvästä että kippaa kaljaa kotona, Suomen työttömyys nousisi lähelle miljoonaa. Jos on pienet tulot, asutaan vaatimattomammassa asunnossa, ei syödä ulkona ravintoloissa kravatit kaulassa, eikä oteta leasing-bemaria. Jos ei sellainen elämä ole mieleistä, tulee joko opiskella sellaiselle alalle, jossa työllistyminen on mahdollista, tai muuttaa muualle, jossa sitä työtä on.

Matkustaminen, ravintolaillalliset ja omakotitalo eivät ole ihmisen välttämättömiä perustarpeita. Harrastuksiakin voi valita. Pienituloiselle on selvää, ettei pelata golffia. Valtio maksaa tällä hetkellä sen verran, että työttömät ja eläkeläiset pystyvät itsensä pitämään hengissä. Opintotuki on pieni, mutta opiskelu on ilmaista. Eläkeläiset saavat tukea riippuen siitä, millainen on työhistoria (toki kotiäideillä esim. on vanhuksena tiukkaa.)

Työtä voi tehdä myös monenlaista. Ei aina löydy koulutusta vastaavaa työtä, mutta monet korkeakoulutetut ovat ylpeitä, eivätkä suostu tekemään duunarin hommia (Jotkut työnantajat mielellään eivät toki ota korkeastikoulutettuja duunariksi, koska pelkäävät menettävänsä heidät.)

Opi nauttimaan siitä, mitä sinulla on. Itselleni kebab kerran tai kaksi viikossa on jo elämys, en unelmoi mökeistä ja etelänmatkoista, koska niihin ei tällä hetkellä ole varaa. Omilla eväillä mennään. Puheesi kuulostavat hieman katkerilta ja epäoikeudenmukaisilta niitä kohtaan, joilla ei oikeasti niin hirveästi elämässä ole varaa toteuttaa unelmiaan.
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

^Siis sun mielestä jokaisen pitäisi saada väh. 1000€ (puhtaana?) käteen vaikka venyttelisi pippeliä himassa mutta toisessa topiccissa purnaat miten verotkin pitäisi tiputtaa alas. Siis kuvitteletko, että nämä rahat jotka työttömille annetaan tipahtaa vaan jostain taivaasta?
Tirskis
Neuvoja-Jack

Se, mitä valtio maksaa työttömille on juuri että "pysty hengissä"- ei että elää "kunnolla". Mä puhun elämisestä, ei kituamisesta, ja se, mitä nyt valtio maksaa- riitää juuri ja juuri siihen kituaamiseen, ei elämään, ei harrastuksiin.
Miksi Te suomalaiset olette niin vaatimattomia? Teidän pitää osata vaatia- ei tyytyä kurjuuteen.
Suomen työmarkkinatuki ei olisi riitänut elämän Tshekinmaassa- ja todellakaan ei riitä elämään Suomessa, missä ruoka ja aperustarvikkeet maksavat 3-4 kertaa enemmään.
Itse en saanut valtiolta koskaan mitään, koska se on ns"tarveharkkintaista". Kyllä, olen katkera, kuka ei olisi tässä tilanteessa, kun oli opiskelut pitkä aikaa, oli ollut hyvin palkkatussa töissä ja odotti että kun muuttaa "länsimaahan", tilanne vaan paranee. Miksi suomalaiset ovat niin vaativat?
Esim auto, matkustaminen, hyvä elintaso on monet tshekien itsestään selvää asia.
loneliness
Jessica Fletcher

Mitä Tsekissä saa työtön rahaa? Jos siellä nimittäin saa tonnin kuussa tai lähelle ja ruoka on halpaa, niin otan lainaa joltain kaverilta lentolippuun ja lähden sinne. Tiedossa olisi nimittäin palkankorotus lopettamalla työnteko.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Tirskis kirjoitti:Esim auto, matkustaminen, hyvä elintaso on monet tshekien itsestään selvää asia.
Ai niinkö...? 20 vuotta sitten ei tuo ollut itsestään selvyys, kun ette olleet vielä edes banaania nähneet ja nyt tulet neuvomaan kuinka pitää elää. 20 vuotta sitten auto ei todellakaan ollut mikään itsestäänselvyys Tsekkoslovakiassa matkustamisesta puhumattakaan. Siihen päälle neuvostojoukkojen miehitys, Skoda 120 LS, Trabant ja Wartburg. Raah!

Joo, muuta vaan Savoon, mutta muista sitten, että kun savolainen puhuu, niin vastuu on kuulijalla.

Mutta miksi ihmeessä koko Suomi täytyy pitää asuttuna? Ja sitten Savukoskella ruikutetaan, että meille ja samat palvelut kuin Helsingin Kruunuhaassa. Syrjäkylällä asuva selittää työvoimatoimistossa, että en minä pääse sinne töihin kun ei ole autoa. Jos haluaa asua siellä pöpelikössä, niin hankkii sen auton, pääsee töihin. Ei valtio voi olla siitä vastuussa, että joku asuu kaukana kaikesta ja siihen vedoten voi olla kuinka lystää kunhan muut sen kustantavat. Ihmisellä on vastuu omasta elämästään. Jos haluaa töitä, niin muuttaa sinne, missä niitä on, eikä voivottele kotona, kun kaikki on niin kaukana.

Mutta on se sapuska vaan niin saatanan kallista. Syyksi tarjotaan vaan pitkiä etäisyyksiä... 75 prosenttia päivittäistavarakaupasta on kahden ketjun hallussa. Lidl ei ole tyytyväinen tulokseen Suomessa. Jatkavatko täällä kuinka kauan?
Vastaa Viestiin