Äitinsä kuristamisesta syytetty tytär avautuu rikospodcastissa – vihjailee teoista, joista ei ole jäänyt kiinni
Haastattelussa nainen kertoo aggressiiviseen sävyyn vankilaelämän dramatiikasta ja väkivallasta. Hänet on aiemmin tuomittu tapon yrityksestä.
HELSINGIN käräjäoikeudessa alettiin tiistaina käsitellä tapausta, jossa 33-vuotiaan naisen syytetään kuristaneen äitinsä kuoliaaksi USB-kaapelijohdolla. Rikos on syyttäjän mukaan tapahtunut toukokuussa Helsingin Itä-Pasilassa uhrin asunnolla.
IS:n selvityksen mukaan taposta syytetyllä naisella on runsaasti aiempaa rikoshistoriaa. Keväällä 2021 hän oli haastateltavana verraten tunnetussa rikosaiheita käsittelevässä podcastissa. Hän oli juuri vapautunut vankilasta.
Liki tunnin mittaisessa haastattelussa hän kertoo muun muassa naisten karusta asemasta rikollismaailmassa, omista koettelemuksistaan ja halusta elää rikoksetonta elämää.
VANKILAAN hän päätyi aiemman väkivaltarikoksen takia. Nainen tuomittiin keväällä 2019 tapon yrityksestä 3,5 vuoden vankeuteen.
Hän oli tuolloin ensikertalaisena vankilassa.
– Istuin siitä puolet.
Käräjäoikeuden tuomiosta ilmenee, että hän oli puukottanut toista naista monitoimityökalulla hengenvaarallisesti reiteen ja vatsaan.
– Kävi sitten niin, että hermo meni. Yksi aamu päätin, että kun yksikin rotta tulee vastaan, niin mä vedän sitä veitsellä ja niinhän siinä sitten kävi, nainen kertoo kiihtyneen kuuloisena podcastissa.
IS:n selvityksen mukaan nainen on tapon yrityksen lisäksi tuomittu lukuisista lievemmistä rikoksista, kuten ryöstöistä, varkauksista, huumausainerikoksista ja petosrikoksista.
PODCASTISSA nainen sanoo rempseästi, ettei hän ole jäänyt kiinni kaikista tekemistään rikoksista.
– Mä olen paljon tehnyt asioita. Kaikestahan ei jää kiinni. Jos mä olisin kaikesta viiden vuoden aikana jäänyt kiinni, niin mullahan olis monta näitä tapon yrityksiä.
Osasyynä risaiseen elämäntilanteeseen oli naisen mukaan pitkä päihdehuuruinen parisuhde, jossa hän joutui kaltoinkohdelluksi ja hyväksikäytetyksi.
Hän halusi pysyä kotona lasten kanssa, mutta sortui rikolliseen elämään uudelleen ja uudelleen.
– Kukaan ei ole tukena tuolla kadulla, paskamaailmassa.
Podcastissa käsitellään myös naistenvälisiä suhteita kiven sisässä. Haastateltava kertoo esimerkiksi harrastaneensa seksiä matkasellissä, johon hän päätyi toisen naisvangin kanssa noin vuorokauden ajaksi.
Helsingin käräjäoikeus käsittelee tapposyytettä vielä ensi viikon perjantaina ja antaa tuomionsa myöhemmin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009068640.html