![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Laivat muka uppoo visiirien kautta ja muutenkin on aika väsynyttä.
Ei mitään kaikkea mahdollista on kiva kuulla ja jos mikä niin se ettei alkuperäinen tarina pitänyt paikkaansa alkuunkaan
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Salaliitto oli siis tosi
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Valvoja: Moderaattorit
Tuo oli vielä aika tyynessä kelissä verrattuna Estoniaan.M/S Herald of Free Enterprise oli Townsend Thoresen (nyk. P&O Ferries) -varustamon autolautta. Kun lautta lähti 18:05 6. maaliskuuta 1987 Zeebruggen satamasta, Belgiasta, oli sen keulaportti jäänyt auki, jonka vuoksi autokannelle alkoi vyöryä vettä 90 sekuntia lähdön jälkeen. Vesi sai lautan kallistumaan, kunnes se kaatui sataman edustalla, vain hieman alle 25 minuuttia lähdön jälkeen. Onnettomuudessa kuoli 193 ihmistä.[1]
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Her ... Enterprise
Kuten jo aiemmin sanoin niin peiliin katsomisen paikka olisi ollut suomalaisillakin kun ei vaadittu myynnin ehdoksi että keulaportti ja visiiri olisi joko pitänyt hitsata kiinteästi kiinni tai niille olisi vähintään pitänyt tehdä perusteellinen remontti eli vahvistaa saranat ja lukituslaitteet ennen kuin laiva otettiin käyttöön avomerellä Tallinna - Tukholma reitille.
Menee topicin aiheesta vähän ohitse mutta menkööt kun tuon edellisviestin artikkelin luin ja pari mielipidettä heräsi:MissMallard kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 9:14 pm Tuossapa tuollainen tuore artikkeli joka ehkä vähän sivuaa löyhästi yllä keskusteltua aihettakin.
Hyvää pohdintaa! Salaliittoihin aihe ei suoraan todella liity mutta Estoniaan ja siihen että Estonian onnettomuuden jälkeen laivojen rakenteisiin ja turvallisuuteen alettiin kiinnittää paljon huomiota.ammattiamatööri kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 3:16 amMenee topicin aiheesta vähän ohitse mutta menkööt kun tuon edellisviestin artikkelin luin ja pari mielipidettä heräsi:MissMallard kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 9:14 pm Tuossapa tuollainen tuore artikkeli joka ehkä vähän sivuaa löyhästi yllä keskusteltua aihettakin.
Niinhän se menee, että täysin 100% turvallista matkustustapaa ei ole edes olemassa ja suurimmat uhat saattaa vain vaihtua. En usko, että Estonia kakkonen olisi millään muotoa tänä päivänä edes mahdollinen. Mutta tuossa mainittiin sähköautot ja siten laivapalot itse nostaisin terrorismin samaan kastiin. Maailma ei ole enää se mitä se oli ysärillä.
Sitä on tullut mietittyä miten helpolla voisi jonkun lastin ajaa sisään laivaan ilman että kukaan tarkistaa mitään. Jalankulkija voi kannella kantamuksensa paattiin tuosta vain ei kukaan kysele. Suljettu tila aseita kassit täynnä vain mielikuvitus on rajana kuinka pahaa jälkeä terroristi voi saada aikaan. Toki näitä tilanteita on harjoiteltu viranomaisten toimesta. Mutta avomerellä keskellä ei mitään siinä on isompi hetki aikaa kunnes apu saapuu. Siksi ihmettelen vähän miten löysästi tämä uhka tunnutaan ottavan. Eihän se todennäköistä ole että meidän vesillä tälläistä kävisi ei tietenkään. Mutta suuret tragediat tulevat joka kerta täysin puun takaa. Eihän tää pitänyt olla mahdollista on fraasina melko tuttu.
Vaikka meriturvallisuuteen on kovasti panostettu ja tekniikka kehittynyt niin silti on uhkia joihin on melkein mahdotonta täysin aukottomasti varautua ja ne uhat ei välttämättä ole onnettomuuksia. Mutta sitäkin turvallisuutta on mahdollista parantaa vielä enemmän nykyisestä jos lopetettaisiin se laput silmillä kulkeminen. Suomikaan ei ole enää mikään lintukoto
Kyllä sitä nyt kumminkin on alusta saakka spekuloitu, ja laivan nopeaa uppoamista ihmetelty. Ehkä maailmalta löytyy vastaavia tapauksia, tai sitten ei.Rysty kirjoitti: ↑Ma Tammi 23, 2023 8:40 pmMatkustajalautta ei ole mikään pullo, vaan siellä on valtavasti painavaa tavaraa ja väliseinää sisällä. Merta vasten kallistuneen kyljen ylempien kansien maisemaikkunat myös särkyivät paineessa, josta tuli valtavasti vettä sisään.Kuolemannaakka kirjoitti: ↑Ma Tammi 23, 2023 3:41 pm Virallisten tutkimuksien tuloksena on aina ja poikkeuksetta teoria, joka on ollut virallinen jo ennen tutkimuksia=) Virallisissa tutkimuksissa ei tule koskaan uutta ja yllättävää tietoa, ihme kyllä.
Jos laivassa ei ollut ylimääräisiä reikiä sen upotessa, niin nopeasti se sitten yhden reiän kautta meni. Ei ollut ilmalukkoja tai osastointeja riittävästi, pelkkä "pulloon päästetty vesi" upotti äkkiä. Pullohan ei tuolla tavalla oikein uppoa, mutta eipä laivaa kai voi pullontiiviiksi sanoakaan. Mutta on tuota nopeutta kuitenkin ihmetelty, ja ajateltu, että pitäisi olla jossain muuallakin iso reikä.
Ei tässä tapauksessa ole mitään mystistä tai spekuloitavaa. Visiirin lukkoja oli jo moneen kertaan juuttumisen vuoksi polttoleikattu auki saavuttaessa satamaan ja sitten hitsattu takaisin kiinni lähtöä. Visiiri ei ollut merikelpoinen ja murtui lopulta sään vaikutuksesta. Onnettomuuden syitä ovat varustamon puutteellinen turvallisuuskulttuuri eli aluksen kunto, ja sen liian kova matkavauhti suhteessa merenkäyntiin. Näiden yhteysvaikutus mahdollisti katastrofin.