2023: Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Taikatalvi2013
Alibin satunnaislukija
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2023 7:36 pm

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja Taikatalvi2013 »

Hermione kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 2:19 pm ^Jep, tässä voi mennä vuosia.

Toivon todella, että tämä kaikki päättyy vielä onnellisesti. Koko tapaus on kaikessa karmeudessaan sellainen, ettei sitä olisi koskaan pitänyt tapahtua.

Nyt koesteteaan miten tuomion purkuprosessi toimii käytännössä. Oikeusvaltiossa tällainenkin prosessi on oltava.
Monta mutkaa matkassa. Suomalainen oikeuskäytäntö on TY:n apulaisprofessorin mukaan tämä:

"Jos tuomio puretaan, niin se puretaan väärän lain soveltamisen takia, eli tilanteessa, jossa lakia on sovellettu väärin. Tällaiset tilanteet ovat harvinaisia.

Näyttöharkinnan takia tuomioita ei lähtökohtaisesti pureta, muistuttaa Tatu Hyttinen.

– Jos lasten kertomukset ovat olleet hyvinkin ratkaisevia ja osoitetaan, että ne ovat olleet virheellisiä, niin siinä voi olla syytä pohtia tuomion purkua. Kysymys on kuitenkin hankala. Lähtökohtaisesti Suomessa luotetaan siihen, että tuomioistuin tekee näyttöharkinnan oikein alemmissa oikeusasteissa. Jos virheitä kuitenkin tehdään näyttöharkinnassa, niin se ei siltikään oikeuta tuomion purkuhakemukseen, kuvailee Hyttinen tilannetta.

Anneli Auer haki KKO:lta tuomion purkua asiassa ensimmäisen kerran vuonna 2016. KKO hylkäsi tuolloin purkuhakemuksen. Tämä voi vaikeuttaa Auerin uusinta hakemusta, koska nykyisen lain mukaan tuomion purkua voi hakea vain kerran."

https://yle.fi/a/74-20019964
ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2913
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja ässähai »

^ Jos korkein oikeus myöntää purkuluvan Auerille ja Kukalle, ja sitten määrää että asia käsitellään uudelleen tuomioistuimessa, niin pitääköhän oikeudessa kuulla samojen todistajien lisäksi myös näitä samoja asiantuntijoita, jotka ovat oikeudessa aiemmin arvioineet lasten kertomusten luotettavuutta? (ks. Ylen uutisjuttu 27.2.2023, https://yle.fi/a/74-20019964)
Suomen perustuslain 109 §:n mukaan oikeusasiamiehen tulee valvoa, että tuomioistuimet ja muut viranomaiset sekä virkamiehet, julkisyhteisön työntekijät ja muutkin julkista tehtävää hoitaessaan noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa.
peltirumpu
Axel Foley
Viestit: 2142
Liittynyt: Pe Kesä 06, 2008 10:04 am

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

Taikatalvi2013 kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 9:51 pm
Monta mutkaa matkassa. Suomalainen oikeuskäytäntö on TY:n apulaisprofessorin mukaan tämä:

"Jos tuomio puretaan, niin se puretaan väärän lain soveltamisen takia, eli tilanteessa, jossa lakia on sovellettu väärin. Tällaiset tilanteet ovat harvinaisia.

Näyttöharkinnan takia tuomioita ei lähtökohtaisesti pureta, muistuttaa Tatu Hyttinen.

– Jos lasten kertomukset ovat olleet hyvinkin ratkaisevia ja osoitetaan, että ne ovat olleet virheellisiä, niin siinä voi olla syytä pohtia tuomion purkua. Kysymys on kuitenkin hankala. Lähtökohtaisesti Suomessa luotetaan siihen, että tuomioistuin tekee näyttöharkinnan oikein alemmissa oikeusasteissa. Jos virheitä kuitenkin tehdään näyttöharkinnassa, niin se ei siltikään oikeuta tuomion purkuhakemukseen, kuvailee Hyttinen tilannetta.

Anneli Auer haki KKO:lta tuomion purkua asiassa ensimmäisen kerran vuonna 2016. KKO hylkäsi tuolloin purkuhakemuksen. Tämä voi vaikeuttaa Auerin uusinta hakemusta, koska nykyisen lain mukaan tuomion purkua voi hakea vain kerran."

https://yle.fi/a/74-20019964
Ei varmaankaan helpolla pureta, varsinkin kun kaikki tietää että tuomion perusteet eivät kestä tarkempaa tutkimista. Mutta jos noin käy, arvaan mitä siitä seuraa. Seuraavaksi halutaan poistaa tuomion ja asiakirjojen salaus. Mutta jos tuomiota ei peruta, pysyy myös salaus. No sitä seuraava askel on myös helppo arvata. Joku lehti tai taho julkaisee koko roskan kaikkien nähtäväksi. Ja sitten vasta oikeuslaitoksella onkin tiukka paikka selitellä miksei tuomiota pureta ja miksi se koitetaan salata. Mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu. Luottamus oikeuslaitokseen on joka tapauksessa koetuksella jo nyt.
Pärinää ja pauketta vuodesta 1962 lähtien. Paha pahoille 8)
Anna Nymfi
Poliisikoira Rex
Viestit: 266
Liittynyt: To Loka 02, 2014 9:56 am

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja Anna Nymfi »

Pieni liekki kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 9:10 pm
Anna Nymfi kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 6:58 pm Luin tämän artikkelin ja en voi kuin ihmetellä Auerin asuvalintoja.
Kuvan perusteella en pitäisi normaalijärkisenä ihmisenä ja perheenäitinä. Silläkö lähinnä mieskannustajiaan yrittää liehakoida? En muuta selitystä tällaiselle käytökselle keksi.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/13a9 ... 1677348165
Ehkä siellä vankilassa ei ole niin kauheasti niitä vaatteita, mistä valikoida jotakin ylleen.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201011030094812

https://www.ts.fi/uutiset/2967618

Ei näköjään olekaan.

Mitäköhän maksumuurin takana oleva vanha artikkeli pitää sisällään?

Ulvilan murhan ex-tutkinnanjohtaja: Vaasan hovioikeuden tuomio Ulvilan murha-asiassa ei kestä kriittistä tarkastelua
”Tuomitsemiskynnys on nostettu poikkeuksellisen korkealle. Huomattavasti vähäisemmälläkin näytöllä henkirikoksista on tuomittu”, kirjoittaa Ulvilan murhan tutkinnanjohtajana vuosina 2008–2010 toiminut Pauli Kuusiranta.https://www.satakunnankansa.fi/mielipit ... j_Pjo0fZdU

Veikkaan, että tuomitsemiskynnys on korkealla, koska julkisuus ja Murha-infon fanclub.
ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2913
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Lasten puolesta kysyn: Oikeusvaltiossako on oltava tällainenkin purkuprosessi?
JOS korkein oikeus purkaa Anneli Auerin ja Jens Kukan seksuaalirikostuomiot ja niihin liittyvät korvausvelvollisuudet, Auerin lapset saattavat joutua palauttamaan tuomituilta saamiaan korvauksia.

Lisäksi he voisivat joutua korvaamaan Auerille ja Kukalle heidän maksamiaan oikeudenkäyntikuluja.

Näin arvioi Helsingin yliopiston vakuutus- ja vahingonkorvaus­oikeuden professori Olli Norros. Hän kuitenkin huomauttaa, ettei tilanne ole täysin selkeä.

-->HS 27.2.2023 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009420304.html

Onkohan poliisi saanut haltuunsa näiden lasten asioita hoitaneiden sote-alan ammattilaisten (sosiaalityöntekijät, psykoterapeutit, lääkärit, hoitajat) laatimia asiakas- ja potilastietoja (alkuperäisiä potilasasiakirjoja), sekä edunvalvojien laatimia asiakaskirjauksia, jos heiltä sellaisia laki edellyttää? Tai saako KKO ne nyt tässä tilanteessa, kun/jos se käsittelee tuomion purkuhakemusta uudestaan?
Suomen perustuslain 109 §:n mukaan oikeusasiamiehen tulee valvoa, että tuomioistuimet ja muut viranomaiset sekä virkamiehet, julkisyhteisön työntekijät ja muutkin julkista tehtävää hoitaessaan noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa.
canis lupus
Vic Mackey
Viestit: 1938
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 11:35 pm

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

KKO saa periaatteessa kaiken mitä haluaa. KAIKEN. Nyt vtusti pelkään että siellä on joku joka myös pelkää, ja sillä on liikaa kavereita jotka myös pelkäävät perseensä puolesta.

Eniten ehkä pelkään sitä jos noin käy. Silloin on oikeusvaltiokäsite vieä enemmän perseraiskattu kuin mitä tämän jutun aukiperkaaminen tulisi olemaan. Nyt nimittäin mennään vihdoin SYVÄÄN PÄÄHÄN.
Mens malus in corpore sano
Taikatalvi2013
Alibin satunnaislukija
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2023 7:36 pm

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja Taikatalvi2013 »

Ei varmaankaan helpolla pureta, varsinkin kun kaikki tietää että tuomion perusteet eivät kestä tarkempaa tutkimista. Mutta jos noin käy, arvaan mitä siitä seuraa. Seuraavaksi halutaan poistaa tuomion ja asiakirjojen salaus. Mutta jos tuomiota ei peruta, pysyy myös salaus. No sitä seuraava askel on myös helppo arvata. Joku lehti tai taho julkaisee koko roskan kaikkien nähtäväksi. Ja sitten vasta oikeuslaitoksella onkin tiukka paikka selitellä miksei tuomiota pureta ja miksi se koitetaan salata. Mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu. Luottamus oikeuslaitokseen on joka tapauksessa koetuksella jo nyt.
No korkeimman oikeuden oma sivusto ei anna ihan synkkää kuvaa kuin tuo turkulainen oikeusoppinut. Purkua voidaan käsitellä sen yhden kerran jälkeenkin erityisen painavista syistä. Ehkä joku osaa sanoa tästä enemmän:

https://www.kho.fi/fi/index/asiointikho ... nhaku.html
Viimeksi muokannut Taikatalvi2013, Ma Helmi 27, 2023 11:29 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
padlock
Martin Riggs
Viestit: 620
Liittynyt: Ma Syys 02, 2013 8:52 am

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa KANTAAKO KORRUPTOITUNEET VIRANOMAISET VASTUUNSA?

Viesti Kirjoittaja padlock »

Taikatalvi2013 kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 1:45 pm
Lasten huostaanotto ja trauman hoito epäonnistui. Seurauksena oli hyväksikäyttöfantasioita, jotka johtivat lopullisesti perheen rikkoutumiseen ja syyttömien joutumiseen vankilaan.

Kantaako kukaan vastuuta?
Ei ne mitään fantasioita olleet, vaan sijaisvanhempien syöttämiä tarinoita lapsille.
Jokaisella on oikeus olla yhtä mieltä minun kanssani. - Madonna
skolastika
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Loka 27, 2021 12:43 pm

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja skolastika »

Anna Nymfi kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 6:58 pm Luin tämän artikkelin ja en voi kuin ihmetellä Auerin asuvalintoja.
Kuvan perusteella en pitäisi normaalijärkisenä ihmisenä ja perheenäitinä. Silläkö lähinnä mieskannustajiaan yrittää liehakoida? En muuta selitystä tällaiselle käytökselle keksi.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/13a9 ... 1677348165
Mitä ihmeen väliä vaatteilla?
Hui, näkyykö siltä nännit? Pelkkä toppi! Onko siinä pitsiäkin! Ja miten rivon värinen!
Olen hämmentynyt että ihmisillä on vielä tänä päivänä tuollaisia kivikautisia mielipiteitä naisten pukeutumisesta. :roll:
psyka
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: La Helmi 25, 2023 1:49 am

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja psyka »

Tuota. Oon tosi onnellinen, etten usko kreisiin stooriin pikku-Ulvilassa riehuvasta tappajasta. Pls 🤣

Harmi, että rikosteknisten möhläyksien vuoksi AA ei saatu näytön puuttuessa tuomittua. Kreisi stoori pienessä Ulvilassa riehuneesta ulkopuolisesta tappajasta saatiin myytyä poliisille liian pitkään.
[/quote]
Sinä voit siirtyä näitten viestiesi kanssa Ulvilan surmaa käsitteleviin ketjuihin. Aloittelevalle kirjoittajalle neuvoisin, että jatkossa tuotat väitteitesi tueksi jotakin muuta kuin "musta tuntuu" -fiiliksiäsi. "Psykologina :lol: ymmärtänet tosiasioihin tukeutumisen tärkeyden.

Jossain näitä litterointeja on lisääkin, mutta tässä nyt yksi, jossa siis sinulle tietoa, miten EI aloitettu venekertomuksia.


H: Ja kelle sä kerroit sen ihan ensimmäiseksi?
A: Minnal.
H: Missä sä olit sillon?
A: Me oltiin kesälomareissulla.
H: Missä siellä? Kerro siitä tilanteesta mahdollisimman tarkkaan, missä sä olit ja ketä muita siinä oli, et ku sä kerroit, ja mitä sä kerroit Minnalle ihan ensimmäiseksi?
A: Me ollaan niin monta kertaa juteltu näist ja kerrottu näit et, et mä en muista mikä se eka kerta oli, mut.
H: Niin. Mutta tota, millon se oli se eka kerta?
A: Nytki, tän kesäloman aikana.
H: Tän kesäloman aikana Joo.
A: Nii.
H: Ja sä kerroit Minnalle?
A: Joo.
H: Oliko siinä paikalta jotain muita sillon ku sä kerroit Minnalle ekan kerran?
A: Siin oli Ari ja A ja A.
H: Kuuliko, kuuliko A ja A sillon ku sä kerroit?
A: Kyllä neki ties siitä jo.
H: Joo.
A: A oli oikeestaan ensimmäisenä kertonu.
H: Aha.
A: Sen verta mitä se ties siitä asiasta.
H: Joo.
A: Vaikkei se itte ollu kuullu niin A (vanhin lapsi) oli kertonu niinku se on mullekin kertonu.
H: Mistä sä tiedät et A on kertonut, tota, siitä ihan ensimmäiseksi Arille ja Minnalle?
A: Ku se oli siinä, ku mä olin siinä vieressä ja sitte ku se kertos niin sitten määki rohkastusin ja uskalsin kertoa.
H: Missä te olitte sillon ku se oli se ensimmäinen keskustelu? Mikä paikka se oli? Te olitte lomalla ja?
A: Me oltiin ankkurissa jossain.
H: Ankkurissa?
A: Vene, ku me oltiin meiän veneellä.
H: Okei. Joo.
A: Mä en muista mikä se oli.
H: Joo. Ja A ja A kuuli ku sä kerroit sitä ja…
A: Mmm. (nyökkää).
H: …kerroik sä sillon kaiken vai vaan osan?
A: Eiku mä, ku mä en oo niin paljoo miettiny, et ne on ollu niin kamalii asioit et mä oon niinku sulkenu ne pois tietosesta mielestäni sitte niit on välil, ku mä oon oikein miettiny, niin on välil tullu niinku pikkuhiljaa niit on tullu mieleen.
H: Joo.
A: Sit ku on tullu mieleen nii sitten mä oon kertonut. Mä oon tosi monta kertaa kertonu niit.
H: Ja sä tarkotat, tuo oli ensimmäinen kerta, lomalla, ja sen jälkeen sä oot kertonu…
A: Juu.
H: …niinku tosi monta kertaa?
A: Et ekalla kerralle mä kertosin vaan ihan vähän ja sitte niit on alkanu tuleen mieleen ku mä oon miettiny niit.
H: Joo. Ja sitten näitä on nauhottanu se Ari, eikö vaan, ja Minna?
A: Juu.
H: Joo. No osaak sä nyt sanoo että kuin monta kertaa sä oot Arin kans, tota, jutellu näistä? Kuinka monta kertaa? Jos sä arvioit vaikka yhden käden sormilla, kahden käden sormilla? Kuinka monta?
A: Vaikka kuinka monta kertaa, et mä oon niinku joku yks, niinku yksittäisen asian kerralla kertonu, ja sitten välillä tullu mieleen.
H: Joo.
A: Niinku viim, viimeks ku mä kertosin niit uusii asioit mitä on tullu mieleen, mitä sillon on tapahtunu, nii mä kertosin eilen.
H: Aha. Joo No sä voit kertoa niistä sitte mulle vaikka keskiviikkona nii.
A: Juu.
H: Elikkä, ook sä Minnalle yhtä usein kertonu ku Arille?
A: Useemmin kyllä niinku molemmille, et mä oon istunu Minnan sylissä ja sitten Ari on ollu siin vieressä istumassa.
H: Onko A ja A ollu siinä aina läsnä vai onko ne joskus ollu pois siitä?
A: Useimmiten läsnä ja.
H: Okei. Että ne on kuulleet sitä ku sää kerrot?
A: Nii. Ja ihan ensimmäisenä A kertos.
H: Joo. Minnalle tai?
A: Minnalle ja sitten Ariki oli kuulemassa.
[/quote]
Taikatalvi2013
Alibin satunnaislukija
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2023 7:36 pm

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja Taikatalvi2013 »

canis lupus kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 11:00 pm KKO saa periaatteessa kaiken mitä haluaa. KAIKEN. Nyt vtusti pelkään että siellä on joku joka myös pelkää, ja sillä on liikaa kavereita jotka myös pelkäävät perseensä puolesta.

Eniten ehkä pelkään sitä jos noin käy. Silloin on oikeusvaltiokäsite vieä enemmän perseraiskattu kuin mitä tämän jutun aukiperkaaminen tulisi olemaan. Nyt nimittäin mennään vihdoin SYVÄÄN PÄÄHÄN.
Harvinaisen samaa mieltä, että järki tässä menee. Moninkertainen murhaoikeusprosessi otti jo oikeustajun kannalta koville, mutta toinen hovin päätös tuntui huolelliselta ja hyvin perustellulta. Tämä seri-juttu, kaikki tieto lasten vuotaneine kertomuksineen on sen sijaan aina kuulostanut hullun unelta.

Itseltä on tämän myötä mennyt kaikki usko oikeussysteemiin. Näille lapsille, jotka ovat asianosaisia, pitäisi antaa mahdollisuus tulla kuulluksi. Jos se kielletään, en tiedä enää.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9310
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Taikatalvi2013 kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 11:21 pm
Ei varmaankaan helpolla pureta, varsinkin kun kaikki tietää että tuomion perusteet eivät kestä tarkempaa tutkimista. Mutta jos noin käy, arvaan mitä siitä seuraa. Seuraavaksi halutaan poistaa tuomion ja asiakirjojen salaus. Mutta jos tuomiota ei peruta, pysyy myös salaus. No sitä seuraava askel on myös helppo arvata. Joku lehti tai taho julkaisee koko roskan kaikkien nähtäväksi. Ja sitten vasta oikeuslaitoksella onkin tiukka paikka selitellä miksei tuomiota pureta ja miksi se koitetaan salata. Mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu. Luottamus oikeuslaitokseen on joka tapauksessa koetuksella jo nyt.
No korkeimman oikeuden oma sivusto ei anna ihan synkkää kuvaa kuin tuo turkulainen oikeusoppinut. Purkua voidaan käsitellä sen yhden kerran jälkeenkin erityisen painavista syistä. Ehkä joku osaa sanoa tästä enemmän:

https://www.kho.fi/fi/index/asiointikho ... nhaku.html
Korkein oikeus ei seri-asiaa ole käsittääkseni vielä kertaakaan tutkinut, mutta on kyllä kertaalleen evännyt purkuluvan. Tuomiolta katoaa mielestäni pohja pois, kun rikoksiakaan ei ole tapahtunut. Minusta asian aiemmassa käsittelyssä on tapahtunut menettelyvirhe, kun oikeudessa on käsitelty rikossyytteitä ilman varsinaista rikosta. Toisekseen aikuistuneille lapsille tulee antaa oikeus tulla kuulluiksi asiassa, koska asianosaisiahan he ovat.

Ihmettelen, miksi korkein oikeus ei antanut vanhimmalle tyttärelle jo vuonna 2016 oikeutta tulla kuulluksi häntä koskevassa tuomion purkuasiassaan. Ihmettelen myös sitä, ettei korkein oikeus ole oma-aloitteisesti ottanut juttua tutkittavakseen, koska kaksi eri hovioikeutta ovat päätyneet ristiriitaisiin lopputuloksiin samojen lasten kertomusten luotettavuudesta. Vaasan hovioikeus piti vanhimman tyttären kertomusta luotettavana ja Turun hovioikeus leimasi hänet valehtelijaksi. Turun hovioikeus puolestaan piti nuorempien lasten kertomuksia pääosiltaan luotettavina, mutta Vaasan hovioikeus arvioi samat jutut epäluotettaviksi.
Taikatalvi2013
Alibin satunnaislukija
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2023 7:36 pm

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja Taikatalvi2013 »

Pieni liekki kirjoitti: Ti Helmi 28, 2023 12:14 am
Korkein oikeus ei seri-asiaa ole käsittääkseni vielä kertaakaan tutkinut, mutta on kyllä kertaalleen evännyt purkuluvan. Tuomiolta katoaa mielestäni pohja pois, kun rikoksiakaan ei ole tapahtunut. Minusta asian aiemmassa käsittelyssä on tapahtunut menettelyvirhe, kun oikeudessa on käsitelty rikossyytteitä ilman varsinaista rikosta. Toisekseen aikuistuneille lapsille tulee antaa oikeus tulla kuulluiksi asiassa, koska asianosaisiahan he ovat.

Ihmettelen, miksi korkein oikeus ei antanut vanhimmalle tyttärelle jo vuonna 2016 oikeutta tulla kuulluksi häntä koskevassa tuomion purkuasiassaan. Ihmettelen myös sitä, ettei korkein oikeus ole oma-aloitteisesti ottanut juttua tutkittavakseen, koska kaksi eri hovioikeutta ovat päätyneet ristiriitaisiin lopputuloksiin samojen lasten kertomusten luotettavuudesta. Vaasan hovioikeus piti vanhimman tyttären kertomusta luotettavana ja Turun hovioikeus leimasi hänet valehtelijaksi. Turun hovioikeus puolestaan piti nuorempien lasten kertomuksia pääosiltaan luotettavina, mutta Vaasan hovioikeus arvioi samat jutut epäluotettaviksi.
Mainitsemani juttu taisi olla Ylen uutisissa ja muistista nyt referoin. Haastateltu turkulainen oikeusaoppinut selitti, että ettei tämä tuomio ole voinut pelkästään lasten puheisiin perustua, näyttöä on pitänyt ollut muutakin (sic!) ja siksi pelkkien puheiden peruminen ei riitä koko keissiä mitätöimään.

Eli paluu lähtöruutuun?
Anna Nymfi
Poliisikoira Rex
Viestit: 266
Liittynyt: To Loka 02, 2014 9:56 am

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja Anna Nymfi »

skolastika kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 11:25 pm
Anna Nymfi kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 6:58 pm Luin tämän artikkelin ja en voi kuin ihmetellä Auerin asuvalintoja.
Kuvan perusteella en pitäisi normaalijärkisenä ihmisenä ja perheenäitinä. Silläkö lähinnä mieskannustajiaan yrittää liehakoida? En muuta selitystä tällaiselle käytökselle keksi.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/13a9 ... 1677348165
Mitä ihmeen väliä vaatteilla?
Hui, näkyykö siltä nännit? Pelkkä toppi! Onko siinä pitsiäkin! Ja miten rivon värinen!
Olen hämmentynyt että ihmisillä on vielä tänä päivänä tuollaisia kivikautisia mielipiteitä naisten pukeutumisesta. :roll:
On nykyisinkin olemassa pukeutumiskoodi, jos et ole havainnut. Ilman rintsikoita ollaan kotona, ei oikeussaleissa ja lehtikuvissa, ellet ole huomioh-julkkis. Diskoon juuri ja juuri kesällä ehkä... todella outoa olla käyttämättä rintaliivejä.
padlock
Martin Riggs
Viestit: 620
Liittynyt: Ma Syys 02, 2013 8:52 am

Re: 2023. Lapset peruvat puheensa, tuomioiden purkua haetaan

Viesti Kirjoittaja padlock »

Anna Nymfi kirjoitti: Ti Helmi 28, 2023 12:57 am
skolastika kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 11:25 pm
Anna Nymfi kirjoitti: Ma Helmi 27, 2023 6:58 pm Luin tämän artikkelin ja en voi kuin ihmetellä Auerin asuvalintoja.
Kuvan perusteella en pitäisi normaalijärkisenä ihmisenä ja perheenäitinä. Silläkö lähinnä mieskannustajiaan yrittää liehakoida? En muuta selitystä tällaiselle käytökselle keksi.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/13a9 ... 1677348165
Mitä ihmeen väliä vaatteilla?
Hui, näkyykö siltä nännit? Pelkkä toppi! Onko siinä pitsiäkin! Ja miten rivon värinen!
Olen hämmentynyt että ihmisillä on vielä tänä päivänä tuollaisia kivikautisia mielipiteitä naisten pukeutumisesta. :roll:
On nykyisinkin olemassa pukeutumiskoodi, jos et ole havainnut. Ilman rintsikoita ollaan kotona, ei oikeussaleissa ja lehtikuvissa, ellet ole huomioh-julkkis. Diskoon juuri ja juuri kesällä ehkä... todella outoa olla käyttämättä rintaliivejä.
Annelihan oli kotona, vankila oli koti. Missään ei määrätä että kodin ulkopuolella pitää olla liivit päällä, ei edes Linnan juhlissa ole kaikilla liivejä.
Jokaisella on oikeus olla yhtä mieltä minun kanssani. - Madonna
Vastaa Viestiin