Omaa järkeä toivoisi tosiaankin vanhemmilta löytyvän, ettei kasvatusta ulkoisteta koulun ja muiden yhteiskunnan instanssien hommaksi. Itseä kismittää suunnattomasti tämä nykyinen ilmapiiri, jossa vanhemmat ei uskalla millään tapaa pitää kuria penskoilleen, ettei sitä vain tulkita julmuudeksi ja pahoinpitelyksi.
Tässä taannoin katselin, kun isä yritti puhua järkeä kadulla itkupotkuraivarin saaneelle parivuotiaalle taaperolle ja maanitella sitä. Eihän sen ikäinen järkipuhetta ymmärrä. Itse olisin eka yrittänyt kääntää taaperon huomion muualle, sit jos ei onnistu, käskenyt lopettaa huutamisen, ja jos ei huuto olis loppunut, repinyt haalareista penskan mukaani. Onnea vaan perheelle, kun muksu kasvaa isommaks, jos ei saa edes ton ikäistä kuriin.
Toinen juttu on nämä vanhemmat, joiden kultanuppusia ei saa ojentaa. Eräskin penska hakkas muita jonossa olevia sillä puomilla, millä suljetaan kulku kassan kohdalta. Äiti ei reagoinut mitenkään. Lopulta sanoin lapselle, että lopeta, noin ei saa tehdä. Muksun äiti rupes raivoon, että mitä sunlaiset lapsivihamieliset ihmiset tunkee päiväsaikaan kauppoihin.
Tästä on oikein tullut perheen sisäinen vitsi. Joskus kun vahdin siskon penskoja, että sisko saa tehdä omiaan, ja komennan niitä tarpeen vaatiessa, sisko saattaa huikata, että mun lapsille et kyllä tolleen huuda
En ikinä muista, että mulla olis ollut selviä sovittuja kotiintuloaikoja. Pikkukaupungissa sai jo 5-6-vuotiaana olla kesällä johonki 11 asti ulkona. Talvella pimeässä ja kouluaikaan tietty tultiin aiemmin. Yläasteiässä kotiintuloaika oli siinä keskiyön hujakoilla. Tai ainakin piti silloin ilmoittautua kotona (ei silloin vielä kännyköitä), jos aikoi olla myöhempään.
Mulle ei hirveästi tarvinnut rajoja laittaa, koska olin suhteellisen järkevä penska, joka tajus sopivan rajat erikseen alleviivaamattakin.
EDIT: Näin Helsingin kantakaupungissa ja lähistöllä en päästäisi alle 5 v. lasta valvomatta ulos. 5-6-vuotias saisi olla lyhyitä aikoja lähistöllä kavereidensa seurassa. 7-12 v. muksun haluaisin kotiin kahdeksaksi. 13-14-vuotiaan antaisin olla ulkona kymmeneen. Sitä isommille kotiintuloajaksi 11-12 tai poikkeuksia tarpeen mukaan.