Tapahtuman järjestämisestä vastannut Risto Jokinen kertoo, että tapahtumassa oli päivystämässä jo talvella paikalle pyydetty Selänpään VPK:n ensivasteyksikkö, jossa päivystivät palokunnan päällikkö ja ensiaputaitoinen henkilö. Yksikkö oli Jokisen mukaan paikalla minuutissa.Calabash kirjoitti: ↑To Heinä 20, 2023 4:51 pmKirjoitat asiantuntevasti ja asiallisen varmasti, mikä on koko palstan arvoa nostava tekijä. Olisipa puolellakaan toimittajista joskus kriittistä tietoa asioista, joista he kirjoittavat tai edes halua perehtyä kulloiseenkin asiaan, jos kyse on jostain erikoisalasta.Maanmatonen kirjoitti: ↑To Heinä 20, 2023 1:53 pm
Anssilla on oikeus omaan subjektiiviseen näkemykseensä asioiden kulusta. Tapahtumien todellisen laidan kanssa
tällä näkemyksellä ei taasen ole mitään tekemistä.
Tapahtumassa todella päivysti hyväksytyn pelastussuunnitelman mukaisesti yksi Selänpään VPK:n ajoneuvo
jossa oli palopäällikön lisäksi ensiaputaitoinen henkilö. Tämä ajoneuvo lähti kohti onnettomuuspaikkaa
alle minuutin kuluttua onnettomuudesta. Kenttäalueella olevien ihmisten sekä lentotoiminnan takia sinne
ei voinut ajaa suinpäin jotta vältyttiin lisäonnettomuuksilta.
Onnettomuuspaikka oli metsässä joten ihan perille autolla ei päässyt, moemmat henkilöt tosin jalkaisin menivät
välittömästi onnettomuuspaikalle. Samoin järjestävään tahoon kuulunut lääkäri oli paikalla alle 2 minuutissa.
Autossa sekä kentällä oli alkusammutuskalustoa riittävästi mikäli maastopalo tahi kone olisi syttynyt tuleen onnettomuudessa.
Lisäksi Selänpään VPK:n autot olivat n. 4km päässä joten vasteaika niillä oli kohtuullisen lyhyt.
Yleisön joukkoon syöksyminen ei ole käytännössä mahdollista, taitolentoesitys kun suoritetaan ns. boksissa joka sijaitsee
yleisöalueen ulkopuolella, tässä tapauksessa kiitoradan takana jonne yleisöllä ei ollut pääsyä.
Hätäkeskukseen tieto onnettomuudesta meni alle minuutissa ja sieltä laitettiin kalustoa liikkeelle. Ajoneuvoja saapui alueelle
yksitellen alkaen n. 10 minuutin kuluttua hätäkeskuseen ilmoituksesta. Yhteensä paikalle tuli 3 ambulanssia, 3-4 paloautoa sekä 2 tunnuksellista
poliisiautoa sekä 2 tunnuksetonta.
Äänentoistojärjestelmä oli riittävä, on mahdotonta saada joka kolkkaan kuuluviin ääni, alue kuitenkin oli n. 1kmx1,5km.
Puoliväli kuulutuspisteen ja onnettomuuspaikan välissä osuu kiitoradalle jossa Anssin eikä kenenkään muunkaan olisi pitänyt olla oleskelemassa.
Täten sinne ei äänen edes tarvitse kuulua, vaikkakin Anssi hädintuskin kuuli kuulutukset sinnekin...
Tapahtuman kuuluttaja ohjeisti yleisöä heti onnettomuuden jälkeen ja toistuvasti aina kun uutta tiedotettavaa tuli. DC-3:sen
lennätyksistä ja niiden jatkumisesta tuli tieto myös jolloin tämä kuulutettiin. Tiedon muututtua myös tämä ilmoitettiin.
Osa yleisöstä valuin kuulutuksista huolimatta kohti onnettomuuspaikkaa vaikka välissä oli aktiivinen kiitotie. Kuuluttaja ohjeisti ihmiset pois kiitoradalta sekä onnettomuuspaikalta ja pyysi ihmisiä olemaan lähtemättä autoilla alueelta jotta pelastuslaitos pääsisi esteettä alueelle.
Kuuluttaja myös ilmoitti kun alueelta sai poistua, antaen tilaa mahdollisille hälytysajoneuvoille.
Kuuluttajan saati muiden järjestävän tahon väen rooli ei ollut kovinkaan helppo, tällaista tapahtumaa kun ei voi etukäteen paljoa harjoitella, ja kokemusasiantuntijoita Suomessa ei ole ollut ennen tätä tapausta, onneksi. Eli soveltaen on toimittu, ja varmasti parannettavaa löytyy. Kuuluttajan stressitasot ovat myös varmasti olleet aika tapissa, joten sekään ei asioita varmasti helpottanut.
Tuossa paloautossa olleen henkilön virkanimike on palokunnan päällikkö, eli vpk:n päällikkö. Palopäällikkö on vakinaisen palokunnan päällikön virkanimike. Ei ole ensimmäinen kerta tuo, että virkanimikkeet menevät sekaisin ja pakettiauton mallista paloautoa luullaan ambulanssiksi. Jokin aika sitten eräs silminnäkijä kertoi uimarannalle meni veden varaan joutunutta pelastamaan ambulanssi, jonka perässä oli vene. Kyseessä oli kuitenkin pelastussukeltajien auto, jossa lukee isolla keulassa, molemmissa kyljissä ja takana VESIPELASTUS.