Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
mikko1979
Hetty Wainthropp
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 5:09 pm

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja mikko1979 »

Calabash kirjoitti: To Heinä 20, 2023 4:51 pm
Maanmatonen kirjoitti: To Heinä 20, 2023 1:53 pm
Anssilla on oikeus omaan subjektiiviseen näkemykseensä asioiden kulusta. Tapahtumien todellisen laidan kanssa
tällä näkemyksellä ei taasen ole mitään tekemistä.

Tapahtumassa todella päivysti hyväksytyn pelastussuunnitelman mukaisesti yksi Selänpään VPK:n ajoneuvo
jossa oli palopäällikön lisäksi ensiaputaitoinen henkilö. Tämä ajoneuvo lähti kohti onnettomuuspaikkaa
alle minuutin kuluttua onnettomuudesta. Kenttäalueella olevien ihmisten sekä lentotoiminnan takia sinne
ei voinut ajaa suinpäin jotta vältyttiin lisäonnettomuuksilta.

Onnettomuuspaikka oli metsässä joten ihan perille autolla ei päässyt, moemmat henkilöt tosin jalkaisin menivät
välittömästi onnettomuuspaikalle. Samoin järjestävään tahoon kuulunut lääkäri oli paikalla alle 2 minuutissa.

Autossa sekä kentällä oli alkusammutuskalustoa riittävästi mikäli maastopalo tahi kone olisi syttynyt tuleen onnettomuudessa.
Lisäksi Selänpään VPK:n autot olivat n. 4km päässä joten vasteaika niillä oli kohtuullisen lyhyt.

Yleisön joukkoon syöksyminen ei ole käytännössä mahdollista, taitolentoesitys kun suoritetaan ns. boksissa joka sijaitsee
yleisöalueen ulkopuolella, tässä tapauksessa kiitoradan takana jonne yleisöllä ei ollut pääsyä.

Hätäkeskukseen tieto onnettomuudesta meni alle minuutissa ja sieltä laitettiin kalustoa liikkeelle. Ajoneuvoja saapui alueelle
yksitellen alkaen n. 10 minuutin kuluttua hätäkeskuseen ilmoituksesta. Yhteensä paikalle tuli 3 ambulanssia, 3-4 paloautoa sekä 2 tunnuksellista
poliisiautoa sekä 2 tunnuksetonta.

Äänentoistojärjestelmä oli riittävä, on mahdotonta saada joka kolkkaan kuuluviin ääni, alue kuitenkin oli n. 1kmx1,5km.
Puoliväli kuulutuspisteen ja onnettomuuspaikan välissä osuu kiitoradalle jossa Anssin eikä kenenkään muunkaan olisi pitänyt olla oleskelemassa.
Täten sinne ei äänen edes tarvitse kuulua, vaikkakin Anssi hädintuskin kuuli kuulutukset sinnekin...

Tapahtuman kuuluttaja ohjeisti yleisöä heti onnettomuuden jälkeen ja toistuvasti aina kun uutta tiedotettavaa tuli. DC-3:sen
lennätyksistä ja niiden jatkumisesta tuli tieto myös jolloin tämä kuulutettiin. Tiedon muututtua myös tämä ilmoitettiin.
Osa yleisöstä valuin kuulutuksista huolimatta kohti onnettomuuspaikkaa vaikka välissä oli aktiivinen kiitotie. Kuuluttaja ohjeisti ihmiset pois kiitoradalta sekä onnettomuuspaikalta ja pyysi ihmisiä olemaan lähtemättä autoilla alueelta jotta pelastuslaitos pääsisi esteettä alueelle.
Kuuluttaja myös ilmoitti kun alueelta sai poistua, antaen tilaa mahdollisille hälytysajoneuvoille.

Kuuluttajan saati muiden järjestävän tahon väen rooli ei ollut kovinkaan helppo, tällaista tapahtumaa kun ei voi etukäteen paljoa harjoitella, ja kokemusasiantuntijoita Suomessa ei ole ollut ennen tätä tapausta, onneksi. Eli soveltaen on toimittu, ja varmasti parannettavaa löytyy. Kuuluttajan stressitasot ovat myös varmasti olleet aika tapissa, joten sekään ei asioita varmasti helpottanut.
Kirjoitat asiantuntevasti ja asiallisen varmasti, mikä on koko palstan arvoa nostava tekijä. Olisipa puolellakaan toimittajista joskus kriittistä tietoa asioista, joista he kirjoittavat tai edes halua perehtyä kulloiseenkin asiaan, jos kyse on jostain erikoisalasta.
Tapahtuman järjestämisestä vastannut Risto Jokinen kertoo, että tapahtumassa oli päivystämässä jo talvella paikalle pyydetty Selänpään VPK:n ensivasteyksikkö, jossa päivystivät palokunnan päällikkö ja ensiaputaitoinen henkilö. Yksikkö oli Jokisen mukaan paikalla minuutissa.

Tuossa paloautossa olleen henkilön virkanimike on palokunnan päällikkö, eli vpk:n päällikkö. Palopäällikkö on vakinaisen palokunnan päällikön virkanimike. Ei ole ensimmäinen kerta tuo, että virkanimikkeet menevät sekaisin ja pakettiauton mallista paloautoa luullaan ambulanssiksi. Jokin aika sitten eräs silminnäkijä kertoi uimarannalle meni veden varaan joutunutta pelastamaan ambulanssi, jonka perässä oli vene. Kyseessä oli kuitenkin pelastussukeltajien auto, jossa lukee isolla keulassa, molemmissa kyljissä ja takana VESIPELASTUS.
_locksmith_
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2023 5:54 pm

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja _locksmith_ »

Kummisetä kirjoitti: Ke Heinä 19, 2023 12:31 am
JJhero kirjoitti: Ke Heinä 19, 2023 12:18 am Merkille pantava huomio koneiden laskuun tulosta tässä videossa. Kontiolla ei aurinkolaseja päässä. Stockmanilla aurinkolasit päässä, mutta ikään kuin ei erota kiitotien ääriviivoja. Lisäksi tulee laskuun sivuttain ilmeisesti siitä syystä että näkisi laskeutumisväylän mihin tähdätä. Kumpaakaan lentäjää en halua pitää parempana tai huonompana mutta jotain omituista tuossa laskussa oli.
^eiköhän tuo vinottain laskeutuminen lähelle maanpintaa ollut vain kikkailua. Juuri siksihän ne tuolla oli.
Vinossa laskeutuminen ei ole kikkailua, vaan se tehdään, jotta lentäjä näkisi kiitotien paremmin. Kumpikin laskeutuminen videolla näyttää mun silmiin ihan normaaleilta taitolentokoneille. Lähestymisen aikana nopeuden hallinta on tärkeää, ja nokan asento on yksi keino hallita nopeutta (toinen on teho). Nokkaa on pidettävä riittävän ylhäällä, ajoittain jopa horisontin yläpuolella. Tämä yhdistettynä koneen rakenteeseen (kannuspyöräkone, suurehko moottori nokassa, hyvin matala lentoasento (ikäänkuin formula-auton ajoasento) ja viisipistevyöt (ei mahdollisuutta ”kurkotella” paremman näkymän toivossa) tekee kiitotien näkemisen lähestymisen aikana käytännössä lähes mahdottomaksi, jos konetta lennetään suorassa kuten tavallista liikennekonetta. Luonnollisesti kiitotien näkeminen on tärkeää ja se pidetäänkin näkyvissä mahdollisimman pitkään, kuten videollakin näkyy, sideslip oikaistaan juuri ennen kosketusta. Tämän jälkeen maassa lentäjä joutuu arvioimaan (tai arvailemaan :D ) koneen kulkureittiä sen perusteella mitä sivusta näkee. Olen päässyt lentämään tuota videollakin näkyvää OBOa. Kiitotie käytännössä katosi näkyvistä kun koneen runko suoristettiin kiitotien keskilinjan suuntaiseksi ja maassa rullaaminenkin oli lievästi sanoen haastavaa. OBO on kaksipaikkainen kone ja etupenkiltä näkisi maassa ulos vähän paremmin, mutta takapenkkiläisellä on täysi mittaristo ja se on koneen massarajoitusten kannalta parempi paikka yksin lentäessä. Rullaaminen oli tiimipeliä, koneen päällikkö takapenkillä ohjasi konetta ja teki pieniä mutkia, joiden aikana minä etupenkillä parhaan kykyni mukaan tarkkailin koneen kulkureittiä eteenpäin mahdollisten esteiden varalta.

Ja aurinkolasien käyttäminen on jokaisen henkilökohtainen valinta, enkä usko sillä olevan merkitystä koneen ilmassa pysymiseen tai maapalloon törmäämiseen ainakaan tässä tilanteessa.
Oikeus ennen kaikkea
Sherlock John Holmes
Viestit: 8376
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

L2023-02 Lento-onnettomuus Selänpään lentokentällä 16.7.2023
Onnettomuustutkintakeskus käynnistää turvallisuustutkintalain (525/2011) 2 §:n ensimmäisen momentin nojalla tutkinnan Selänpään lentokentällä 16.7.2023 tapahtuneesta lento-onnettomuudesta. Extra 300 s -tyyppinen lentokone syöksyi maahan taitolentoesityksen yhteydessä. Onnettomuudessa menehtyi yksi henkilö. Lentokone tuhoutui onnettomuudessa korjauskelvottomaksi.

Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään liikennelentäjä Mika Kosonen, jäseniksi liikennelentäjä, lennonopettaja Kimmo Lius, lentokonemekaanikko Mikko Raatikainen, liikennelentäjä (eläk.) Kristian Rintala sekä lennonopettaja, turvallisuusjohtaja Jukka Intke. Tutkinnan johtaja on ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Janne Kotiranta.

https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/ ... 23160.html
JJhero
Alibin satunnaislukija
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2021 11:44 pm

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja JJhero »

Kaikesta huolimatta turmalentäjällä ei ollut niin paljon kokemusta juuri tuon teho- ja nopeusluokan koneista kuin on annettu ymmärtää. Puhutaan ihan vuositasolla. Viime kesä hänen ainoa kokonainen kesänsä missä päässyt taitojaan hiomaan oh-ess:llä. Tuo oh-ess -turmakone oli 33 vuoden ikäinen, ja hän on somensa mukaan saanut koneen käytettynä itselleen vasta syksyllä 2021.

Hänen ensikosketuksensa ylipäätään extra 300:een oli tapahtunut 2016, milloin saanut mahdollisuuden päästä kokeilemaan kaksipaikkaista oh-obo:a toisen lentäjän kanssa. Sittemmin tullut julkaisut vasta 2020, milloin päässyt uudelleen lentämään oh-obo:a.

Hänen some -käyttäytymisensä on melko avointa ja on kuin lukisi avointa päiväkirjaa millä koneella tullut lennettyä minäkin päivänä. Sen vuoksi saa helposti käsityksen että olisi taitolentokokemusta kertynyt useammalta vuodelta. Todellisuudessa niin onkin, mutta paljon hitaimmilta, huonompi tehoisilta ja alhaisemman G:n koneilta kuin extra 300.

Lisäksi turmalentäjän lentokelpuutus ja -lupansa on ollut vuoteen 2015 asti jäissä syystä tai toisesta. Sitä ennen kertomansa mukaan vedellyt sauvoista viimeksi vuonna 1993.
terssi
Poliisikoira Rex
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 3:23 pm

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja terssi »

Näkeehän sen jo videoltakin, että kone käy ja kukkuu eli laitteistosta vikaa on aika turha hakea vaan tuossa mentiin turhan matalalle.

Ammattipiireissä termi on hallittu ohjaaminen päin persettä.
Calabash
Jack Bauer
Viestit: 999
Liittynyt: To Heinä 09, 2015 2:54 pm

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja Calabash »

terssi kirjoitti: La Heinä 22, 2023 12:52 am Näkeehän sen jo videoltakin, että kone käy ja kukkuu eli laitteistosta vikaa on aika turha hakea vaan tuossa mentiin turhan matalalle.

Ammattipiireissä termi on hallittu ohjaaminen päin persettä.
No tämä on ollut mielessä kyllä tässä vaiheessa, että "pilot error". Kyllä se siitä selviää, kun kaikki detaljit ovat hissukseen pöydällä. Siihen kuuluu paljon asiaa: koneen tekniikka, suunnitelma, kokemus, lentäjän taustat, viimeiset päivät, uni, vaikka mitä.
JJhero
Alibin satunnaislukija
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2021 11:44 pm

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja JJhero »

terssi kirjoitti: La Heinä 22, 2023 12:52 am Näkeehän sen jo videoltakin, että kone käy ja kukkuu eli laitteistosta vikaa on aika turha hakea vaan tuossa mentiin turhan matalalle.

Ammattipiireissä termi on hallittu ohjaaminen päin persettä.
Päin helvettiä lentää. Viimeisenä tehdyn pyörähdyksen kone olisi tarvinnut satoja metrejä matkaa maahan vielä tilanteeseen tarvittavan loivan oikaisuliikkeen tekemiseksi. Tuossa ajassa ja korkeudessa ei yksinkertaisesti ehdi työntää sauvaa eteenpäin vauhdin ja nosteen saamiseksi. Tämän jälkeen pitäisi vielä ehtiä oikaisemaan kone vetämällä sauvaa loivasti itseään kohti. Järkyttävä lentäjän virhe.
Joosua
Jessica Fletcher
Viestit: 3072
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja Joosua »

JJhero kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 9:30 pm Kaikesta huolimatta turmalentäjällä ei ollut niin paljon kokemusta juuri tuon teho- ja nopeusluokan koneista kuin on annettu ymmärtää. Puhutaan ihan vuositasolla. Viime kesä hänen ainoa kokonainen kesänsä missä päässyt taitojaan hiomaan oh-ess:llä. Tuo oh-ess -turmakone oli 33 vuoden ikäinen, ja hän on somensa mukaan saanut koneen käytettynä itselleen vasta syksyllä 2021.

Hänen ensikosketuksensa ylipäätään extra 300:een oli tapahtunut 2016, milloin saanut mahdollisuuden päästä kokeilemaan kaksipaikkaista oh-obo:a toisen lentäjän kanssa. Sittemmin tullut julkaisut vasta 2020, milloin päässyt uudelleen lentämään oh-obo:a.

Hänen some -käyttäytymisensä on melko avointa ja on kuin lukisi avointa päiväkirjaa millä koneella tullut lennettyä minäkin päivänä. Sen vuoksi saa helposti käsityksen että olisi taitolentokokemusta kertynyt useammalta vuodelta. Todellisuudessa niin onkin, mutta paljon hitaimmilta, huonompi tehoisilta ja alhaisemman G:n koneilta kuin extra 300.

Lisäksi turmalentäjän lentokelpuutus ja -lupansa on ollut vuoteen 2015 asti jäissä syystä tai toisesta. Sitä ennen kertomansa mukaan vedellyt sauvoista viimeksi vuonna 1993.
Mielenkiintoista.

Kyllä kokeneisuus hommassa kuin hommassa on erittäin usein se millä mennään. Kokemattomuus usein näkyy heikompana laatuna ja suurempana riskinä. Tässä tapauksessa saattoi puutteellisen kokemuksen mukanaan tuoma riski realisoitua.

Ihan maallikon silmin pilotti näyttää osaavan lentää mutta tekee arviointivirheen. Se saattoi johtua siitä että hän ei tiedostanut kokemattomuuttaan jonka olisi pitänyt johtaa isompaan turvamarginaaliin verrattuna kokeneeseen lentäjään. Nyt ei ollut tarvittavaa marginaalia virheen korjaamiseen.

Kyllä autoa ajaessakin, vaikka olisi kokenutkin, pitää tietää osaamisensa rajat. Ja niiden sisäpuolella tietenkin kannattaa pysyä. Mieluusti ihan reilusti mikäli mahdollista.
Avatar
Philip_Marlowe
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 4:52 pm

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja Philip_Marlowe »

Jopa on huikea suoritus. Laskekaa montako lattakierrettä Dave Hamilton tekee MX2-taitolentokoneellaan. Ja ne lattakierteet tehdään lentokoneen ollessa ylösalaisin!

https://www.youtube.com/watch?v=HvIDKiNbNw8

Montako lattakierrettä pudonnut lentokone teki? Loput olivat kuitenkin tynnyrikierteitä.

https://www.youtube.com/watch?v=SbuRUhmLbnw
Avatar
K9Wifey
Jack Bauer
Viestit: 950
Liittynyt: Pe Loka 02, 2020 11:20 am

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja K9Wifey »

En ymmärrä lajista ... mitään, mut näyttäs näin katsojan silmin, et jo tuo toinen kierre lähti liian myöhään verrattuna tuohon ylösmenokierteeseen?
Mistä tuo savuvana tulee, eli miten sitä säädellään?
Ja aika omituista, että lentolupa ollut jäissä niinkin pitkään... Joku sairaus taustalla? 'Lentoturmatutkinta'-ohjelmassa ilmailuonnettomuudet selvitetään juurta jaksaen, ja nii varmasti nyt tässäkin tapauksessa. Onko taustalla ollut esim. itsetuhoisuutta jne., mut eri asia tiputtaa alas joku 300-paikkainen matkustajakone ku yksipaikkainen.
Niinku täällä usein todetaan... No nyt kävi näin.
It's mind over matter. I don't mind and you don't matter!
Tessu
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: La Tammi 05, 2013 2:51 am

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Tuo aika outoa jos lentolupa ollu hyllyllä...siinäkö sitten selitys tapahtuneeseen?
JJhero
Alibin satunnaislukija
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2021 11:44 pm

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja JJhero »

Lentolupakirjaa on alkanut syksyllä 2015 lentää. Kuvat alekkain julkaisujärjestyksessään. Toiseksi alimmaisessa kuvassa välissä käynyt sairaalan pakeilla jostain (mikähän syy tuossa mahtaa olla) syystä. Sen jälkeen saman vuoden keväällä opettajan kanssa lentämässä ultrakevyttä pk-seudulla.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Don MC

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Ennen vuotta 2015 ollut lentämisessä 22 vuotta taukoa. Käsittääkseni lentolupakirja menee hyllylle jos ei lennä aktiivisesti. Ja aktiiviseen lentämiseenhän kuluu rahaa ja aikaa, joten sen takia ehkä monilla menee lupakirja hyllylle kun perustavat perhettä tms. ja lentäminen jää taka-alalle. Ei tarvi olla sen kummoisempi syy.
Hyllylle menemisen jälkeen pitää ottaa ne lentokokeet uudestaan.

EDIT: Tossa sairaalakuvassa ollaan ilmeisesti uniklinikalla tutkimassa unen laatua.
Joosua
Jessica Fletcher
Viestit: 3072
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Don MC kirjoitti: Ma Heinä 24, 2023 12:49 pm Ennen vuotta 2015 ollut lentämisessä 22 vuotta taukoa. Käsittääkseni lentolupakirja menee hyllylle jos ei lennä aktiivisesti. Ja aktiiviseen lentämiseenhän kuluu rahaa ja aikaa, joten sen takia ehkä monilla menee lupakirja hyllylle kun perustavat perhettä tms. ja lentäminen jää taka-alalle. Ei tarvi olla sen kummoisempi syy.
Hyllylle menemisen jälkeen pitää ottaa ne lentokokeet uudestaan.

EDIT: Tossa sairaalakuvassa ollaan ilmeisesti uniklinikalla tutkimassa unen laatua.
Varmaan aivan totta. Ei lupakirjan hyllylläoloon mitään dramaattisempia syitä välttämättä tarvita. Ja kai tuo lentäminen, siis taitolento, on enemmän harrastus. Ei varmaan mikään tuottoisa bisnes Suomessa. Jotain palkkiota tai apua kuluihin ehkä voi saada taitolentoesityksistä joten varmaan siihen rahaa kuluu. Niin että ei kai ihme jos tulee taukoja harrastukseen?
JJhero
Alibin satunnaislukija
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2021 11:44 pm

Re: Lentäjä kuoli taitolentonäytöksessä sattuneessa lento-onnettomuudessa Kouvolan Selänpäässä

Viesti Kirjoittaja JJhero »

https://taitolento.fi/kisainfo/taitolen ... lpailijat/

Tuon mukaan aloittanut Malmilla 1989 lentouransa. 1993 lopettanut jostain syystä kunnes sitten vasta keski-ikäisenä ja yli 20 vuotta vanhempana tullut takaisin ilmojen teille. Jotenkin erikoisen kuuloinen polku lentäjäksi, mutta toki mahdollinen. Suuri intohimo hänellä on lentämiseen ollut kuitenkin koko ajan. Bisnesmiehenä ja yrityspomona monessakin yhtiössä ei sen luulisi ainakaan rahasta olleen kysymys. Kuvia löytyy myös 2000-luvun jälkeen syntyneistä lapsistaan koneessa hänen kanssaan ihan viime vuosilta.
Vastaa Viestiin