Mikä leimaa Gustafssonin tekijäksi?
-
Matlock
- Christopher Lorenzo
Hommassa vain on se kummallisuus, miksei Nisse hävittänyt kenkiä muun kaman ohessa. Sitäpaitsi eihän niitä edes yritetty jemmata kunnolla.
Ja hirmuinen riski jäädä kiinni noin pitkällä reissulla.
Enkä ymmärrä, millä logiikalla kenkien piilottaminen olisi auttanut loihtimaan paikalle ulkopuolisen murhaajan jättämiä jälkiä.
Enkä ymmärrä, millä logiikalla kenkien piilottaminen olisi auttanut loihtimaan paikalle ulkopuolisen murhaajan jättämiä jälkiä.
Pasilan mies.
-
:o)
Ei kannata olettaa, että noita toimia olisi mitenkään järkeilty, kysehän oli helevetinmoisessa laskuhumalassa ja paniikissa ja hirmukiireessä koohottavasta, kolme murhaa tehneestä sällistä, joka minun näkemykseni mukaan oli paitsi horinut yksin koko porukan viinat, myös saanut parikolme tälliä nyrkistä...Matlock kirjoitti:Hommassa vain on se kummallisuus, miksei Nisse hävittänyt kenkiä muun kaman ohessa. Sitäpaitsi eihän niitä edes yritetty jemmata kunnolla.
Kyllä hän oikeasti taisi kuvitella, että kengät tuli tarpeeksi piiloon... ja saattaapa olla, että ne on jemmattu eri reissulla, kuin muut kamat ja hetken päähänpistosta.
Ei siinä kiireessä ehtinyt kiinnijäämistä pelätä.
Mistä sinä sait päähäsi, että kenkien jemmaamisen olisi pitänyt loihtia paikalle ylimääräisiä jälkiä?
Gustu tiesi, ettei paikalla ollut muiden kuin hänen ja Boismanin jälkiä. Mutta jemmaamalla kengät hän kuvitteli eksyttävänsä jälkitutkijat, jotka eivät olisi voineet jälkiä verrata edes paikalta löytyneiden poikien kengänjälkiin.
Jälleen kerran: kyseessä ei ole mikään ruudinkeksijä ja kännissä koohottavan ja paniikissa ryntäilevän toimista nyt vain on kerta kaikkiaan naurettavaa koettaa löytää joka toimelle järkevää selitystä...
Ja kuten sanottu, koko kenkien jemmaaninen oli turhaa murhaajan kannalta.
J. k. Enpä ole vielä nähnyt yhtään järkevää selitystä sille, miksi ulkopuolinen olisi "ryöstänyt" mukaansa kahdet haisevat, pohjista puhki kuluneet kengänlonttoset...
-
peltirumpu
- Adrian Monk
Minä uskon, että muut kamat ja kengät jammattiin eri aikoihin - kengät viimeiseksi. Kengäthän olivat veressä. Niissä oli iso, näkyvissä oleva veritahra, joka näkyy myös niistä otetussa valokuvassa. Ehkäpä kaikki oli jo valmiiksi lavastettu, kun surmaaja huomasi vielä veriset kengät ja paniikissa juoksi ne lähistölle piilottamaan?Matlock kirjoitti:Hommassa vain on se kummallisuus, miksei Nisse hävittänyt kenkiä muun kaman ohessa. Sitäpaitsi eihän niitä edes yritetty jemmata kunnolla.
Nissen kannaltahan olisi voinut olla ongelmallista, jos veriset kengät olisi paikalta lyödetty. Kenenkään muun kengäthän eivät olleet näkyvästi vereentyneet, ainoastaan Nissen...
-
Matlock
- Christopher Lorenzo
Kumminkin paljon todennäköisempää, että olisi yrittänyt pyyhkiä tai huuhtoa kengät tai hävittänyt ne järveen jos ja kun on paniikki ja ziljoona lavastuksessa huomiotavaa asiaa hoidettavana.peltirumpu kirjoitti:Kengäthän olivat veressä. Niissä oli iso, näkyvissä oleva veritahra, joka näkyy myös niistä otetussa valokuvassa. Ehkäpä kaikki oli jo valmiiksi lavastettu, kun surmaaja huomasi vielä veriset kengät ja paniikissa juoksi ne lähistölle piilottamaan?
Nissen kannaltahan olisi voinut olla ongelmallista, jos veriset kengät olisi paikalta lyödetty. Kenenkään muun kengäthän eivät olleet näkyvästi vereentyneet, ainoastaan Nissen...
Eihän tuollaisessa kenkien roudaamisessa ole järjen hiventäkään.
Pasilan mies.
-
Taidatpa Peltirumpu olla väärässä. Kuvassa näkynyt jälki oli luultavimmin vain pölyssä näkyvä pyyhkäisyjälki.Matlock kirjoitti:Eihän tuollaisessa kenkien roudaamisessa ole järjen hiventäkään.peltirumpu kirjoitti:Kengäthän olivat veressä. Niissä oli iso, näkyvissä oleva veritahra, joka näkyy myös niistä otetussa valokuvassa.
Ainoa muu kuin pisarajälki oli minun tietääkseni kantapään tienoilta löytynyt tuhrujälki, joka osoittautui olevan usean dna:n sekoitus, ja mitä todennäköisimmin jäänyt murhaajan kädestä tämän kenkiä riisuessa...
Kenkien roudaamisessa ei tosiaankaan ollut järjen hiventäkään, ja aivan kuten jo ylempänä kirjoitin, sellaista on suorastaan naurettavaa etsiä kamalassa laskuhumalassa ja paniikkikiireessä koohottavan, juuri kolme murhaa tehneen joka toimesta...
-
peltirumpu
- Adrian Monk
Olen samaa mieltä. Hommassa ei ole mitään mieltä, olipa tekijä sitten kuka tahansa. Mutta kuten tuo O-nikkikin jo totesi, ei siinä välttämättä tarvitse järkeä ollakaan. Se pitää kuitenkin muistaa, ette ne kengät kiistatta jemmattiin. En ymmärrä, miksi jemmaaminen olisi jollakin tavalla "viisaampaa" ulkopuoliselta kuin Nisseltä.Matlock kirjoitti:
Kumminkin paljon todennäköisempää, että olisi yrittänyt pyyhkiä tai huuhtoa kengät tai hävittänyt ne järveen jos ja kun on paniikki ja ziljoona lavastuksessa huomiotavaa asiaa hoidettavana.
Eihän tuollaisessa kenkien roudaamisessa ole järjen hiventäkään.
Voihan sekin olla mahdollista, että kenkien jemmauksella tai lähinnä jemmapaikalla, haluttiin viestittää jotakin? Vaikkapa syyllistää kioskimiestä?
-
peltirumpu
- Adrian Monk
Ei, olen aika varma, että asia on myös kirjallisesti mainittu jossakin. Nissen toisessa kengässä on iso veritahra, joka rajoittuu kengän sisäaukkoon. Yritän myöhemmin etsiä sinulle lähteen.:o) kirjoitti:
Taidatpa Peltirumpu olla väärässä. Kuvassa näkynyt jälki oli luultavimmin vain pölyssä näkyvä pyyhkäisyjälki.
-
Matlock
- Christopher Lorenzo
Itse luonnehtisin, että kengät "epäjemmattiin". Vaikka vain paperinenäliina olisi "piilotettu" noin huonosti, se olisi ollut helppo huomata etsinnöissä.peltirumpu kirjoitti:Olen samaa mieltä. Hommassa ei ole mitään mieltä, olipa tekijä sitten kuka tahansa. Mutta kuten tuo O-nikkikin jo totesi, ei siinä välttämättä tarvitse järkeä ollakaan. Se pitää kuitenkin muistaa, ette ne kengät kiistatta jemmattiin. En ymmärrä, miksi jemmaaminen olisi jollakin tavalla "viisaampaa" ulkopuoliselta kuin Nisseltä.
Voihan sekin olla mahdollista, että kenkien jemmauksella tai lähinnä jemmapaikalla, haluttiin viestittää jotakin? Vaikkapa syyllistää kioskimiestä?
Olen paljon haudannut erikokoisia jätteitä eräretkillä ja yleensä aika isonkin esineen saa nopeasti jotenkin piiloon kaatuneen puun kannon, kiven tms läheisyyteen hiukan käsillä kaivamalla. Toki siitäkin jää myllerryksen merkkejä, mutta edes jotain toivoa olisi ollut hakea kengät myöhemmin pois.
Ja vielä ihmeellisempää on viedä ne eri puolille tietä, jos ja kun on paniikissa.
Kengät ovat mysteeri, johon en ole missään nähnyt kelvollista selitystä paitsi kahden tekijän teoria selittäisi edes jotain.
Pasilan mies.
-
No selevähän se sitten. Näyttääpä menevän jankutuskilpailuksi, ja sellaisista minä sain jo aikanaan tarpeeksi tämän HPoirot/Sariolan, Kekkosen ja konstan kanssa.Matlock kirjoitti:Kengät ovat mysteeri, johon en ole missään nähnyt kelvollista selitystä paitsi kahden tekijän teoria selittäisi edes jotain.
Minä olen oman versioni kenkäjutusta kertonut, eikä vielä ole tullut esiin mitään, miksi sitä olisi syytä muuttaa.
Peltirummulle samalla: tuo usean henkilön dna-jälki löytyi kengän sisäpuolelta, eikä näy siten kuvassa.
Kyllä minä olen tihrunnut sitä samaa kuvaa, jossa poikien pölyn peittämät kengät ovat vierekkän.
Kenkäasiasta täältä tähän.
---------------
Editointia heti perään:
Etp:stä:
Jalkineiden sisäsivuilla, erityisesti oikeassa jalkineessa, on laajat kosketusvereltä vaikuttavat verijäljet.
Olin siis väärässä väittäessäni Gustun kengissä olleen vain pisarajälkiä, mutta ei nuokaan jäljet kuvassa näkyneet...
Nyt on sitten tarkistettava se, huomasiko murhaaja kenkiensä vereentyneen vai ei, ja vaikuttiko se mitään niiden metsään heittämiseen.
Minusta ei, kengät jemmattiin minun mielestäni syystä, jonka olen jo kertonut, eikä sälli siinä kiireessä verijälkiin kiinnittänyt vähäistäkään huomiota.
Viimeksi muokannut :o), Ti Elo 26, 2008 5:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jatkan vielä kengistä, vaikka on täysin mahdollista, että tämäkin teoriani on aiemmin esitetty.
Entäpä, jos NG:n kengät olivat sittenkin murhaajan jalassa (tätä vaihtoehtoa ei liene täysin poissuljettu). Ja murhaaja ajatteli harhauttaa mahdollisia jälkikoiria kävelemällä murhapaikalta poispäin. Ehkä hän luuli, että koirat seuraavat kenkien, ei ihmisen jälkiä. Jotta epäilykset eivät kohdistuisi tiettyyn henkilöön, hän otti myös toiset paikalla olleet miesten kengät mukaansa.
Kuka tietää, nähtiinkö kenkien verijäljet 60-luvulla? Jotain kenkiin varmaankin liittyi, koska niitä ei palautettu omistajalleen, kuten lähestulkoon kaikki muu materiaali (lauluvihko ja teltta jäivät myös poliisille, mitä muuta?).
Edit. Tuossa ylempänä jo tulikin verijäljistä, eli on ne varmasti 60-luvullakin huomattu.
Entäpä, jos NG:n kengät olivat sittenkin murhaajan jalassa (tätä vaihtoehtoa ei liene täysin poissuljettu). Ja murhaaja ajatteli harhauttaa mahdollisia jälkikoiria kävelemällä murhapaikalta poispäin. Ehkä hän luuli, että koirat seuraavat kenkien, ei ihmisen jälkiä. Jotta epäilykset eivät kohdistuisi tiettyyn henkilöön, hän otti myös toiset paikalla olleet miesten kengät mukaansa.
Kuka tietää, nähtiinkö kenkien verijäljet 60-luvulla? Jotain kenkiin varmaankin liittyi, koska niitä ei palautettu omistajalleen, kuten lähestulkoon kaikki muu materiaali (lauluvihko ja teltta jäivät myös poliisille, mitä muuta?).
Edit. Tuossa ylempänä jo tulikin verijäljistä, eli on ne varmasti 60-luvullakin huomattu.
-
peltirumpu
- Adrian Monk
Tämmöinen tieto ainakin löytyy kengistä::o) kirjoitti:
Peltirummulle samalla: tuo usean henkilön dna-jälki löytyi kengän sisäpuolelta, eikä näy siten kuvassa.
Kyllä minä olen tihrunnut sitä samaa kuvaa, jossa poikien pölyn peittämät kengät ovat vierekkän.
"Ilta-Sanomat 28.6.1960:
Keskusrikospoliisi on käynyt näyttämässä Nilsin kotona hänen mustia kenkiään, jotka löydettiin toisena helluntaipäivänä noin 600 metrin päässä murhaniemelle johtavan tien varrelta. Kengät ovat kuitenkin yhä poliisin hallussa. Toisen kengän reunassa oli löydettäessä noin viiden sentin läpimittainen verijälki"
edit: lisää:
"Iltalehti 31.8.2005
Kengät tukevat syyttäjän teoriaa
Nils Gustafssonin kenkien sisäpuolelta ei tutkimuksissa löytynyt verta. Se tukee syyttäjän teoriaa siitä, että kengät ovat olleet tekijän jalassa. Tekijään kengät liittää se, että niiden päällisosassa on surmansa saaneen Tuulikki Mäen verta. Lisäksi erityisesti oikean jalan kenkä on sisäsivuiltaan vereentynyt lähes kokonaan."
Ja olen edelleen aika varma, että olen nähnyt kuvan kengistä, joissa tuo verijälki oli näkyvissä. Jatkan etsimistä...
Viimeksi muokannut peltirumpu, Ti Elo 26, 2008 6:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
peltirumpu
- Adrian Monk
Kysymys oli siitä, oliko kengissä oleva veri silmin nähtävissä. Voi olla typerää, mutta on täällä moninverroin typerämpääkin kirjoiteltuMEG kirjoitti:Kenkien veri y.m. jälkiä tutkituttiin ulkomailla asti .Tulokset on julkaistu oikeudenkäyntiaineistossa ja on niistä kirjoiteltukin paljon näissä keskusteluissa vuosien varrella.
On vähän hölmöä että täällä nyt kirjoitellaan kenkien verijäljistä tihruamalla joitakin vanhoja kuvia.
-
No ei tarvitse... ainakaan minun vuokseni.peltirumpu kirjoitti:Tämmöinen tieto ainakin löytyy kengistä::o) kirjoitti:
"Ilta-Sanomat 28.6.1960:
Keskusrikospoliisi on käynyt näyttämässä Nilsin kotona hänen mustia kenkiään, jotka löydettiin toisena helluntaipäivänä noin 600 metrin päässä murhaniemelle johtavan tien varrelta. Kengät ovat kuitenkin yhä poliisin hallussa. Toisen kengän reunassa oli löydettäessä noin viiden sentin läpimittainen verijälki"
Ja olen edelleen aika varma, että olen nähnyt kuvan kengistä, joissa tuo verijälki oli näkyvissä. Jatkan etsimistä...
Kysehän oli nyt siitä, että huomasiko murhaaja kenkiensä verisyyden vai ei, ja jos huomasi, niin miksi silti jemmasi ne.
Vanhat, pohjista puhki kuluneet haisevat lonttoset...
Kuten jo monasti olen omasta puolestani kirjoittanut: vaikka olisi huomannutkin, ei siinä paniikissa moiselle ehtinyt minkäänlaista ajatusta tuhlata.
Nyt oli tärkeintä estää murhapaikan jalanjälkitutkimus. Minä oletan, että hän ihan oikeasti tuossa tilanteessa kuvitteli, ettei lonttosia löydetä, ainakaan lähiaikoihin.
Murhaajalla oli kuulkaas niin tuhattulimmaisen kiire, hirveä paniikki ja helevetinmoinen kankkuseksi kääntyvä laskuhumala - oli tullut tehtyä kolme murhaa kännipäissään - ja nyt pitäisi vielä ehtiä sitä ja tätä, ettei siinä moiseen pikkujuttuun kuin veritahroihin kengänsivussa ehdi paneutua...
Jos tuo lehtijuttu vuodelta -60 pitää paikkansa, on se kyllä niin perkeleen iso ihme, ettei kenenkään päähän pälkähtänyt ihmetellä, että kuinka se on selitettävissä tuo Gustun kenkien verisyys...
Miksi poliisit kävivät näyttämässä Gustulle kenkiä? Tunnistusta varten? Ja he ajeluttivat kengät Gustun kotiin, ettei tämän koko Suomen sankaripojan tarvitse laitokselle vaivautua?
Eivätkö nämä tyräkyttyrätutkijat muka edes sitä älynneet, kummat voisivat olla kumman, kun pojilla oli kokoeroa yli 20 kiloa? Vai kuvittelivatko he aivan tosissaan, että murhaaja vaihtoi siellä metsässä itselleen murhapaikalta evakuoimansa kengät...
Jumal-auta, kyllä minun täytyy vieläkin todeta, kuinka huikean diplomaattinen oli Tero Haapala, kun hän näistä 60-luvun tyräkyttyrätutkijoiden toimista kysyttäessä totesi vain, että "Ehkä jotain olisi voinut hieman toisin tehdä..."