Nilsin muisti

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Tuon Hirvensalon lausuman mukaan tarkkaa kirjallista tietoa kyllä löytyy.
Tietoa löytyy, ja löytyy myös tieto, Gustafssonin liikkumisesta muutaman päivän jälkeen. Siitä oli merkintä potilasasiakirjoissa. Mielenkiintoista olisikin tietää, mitä papereissa sanatarkasti luki, sillä Gustafsson tarkensi tuon liikkumisen tapahtuneen tuettuna.

Olisiko taas niitä asioita, jotka on vain Gustafssonin tiedossa ja mistissa, vai lukiko papereissa mainta tuennasta? Epäilen, että tuenta olisi ollut kirjattuna potilaspapereissa. Mariacka aimmein kertoikin, että tuon aikaiset potilasasiakirjamerkinnät eivät olleet tarkkuudeltaan "kaksisia". Mutta Gustafsson muisti ja kertoi, että kulki tuettuna.

Joka tapauksessa liikkumuminen on mitä ilmeisimmin tapahtunut, enne Gustafssonin "heräämistä", eli muistiaukon aikana. Olisiko tämäkin taas sitä muistiaukossa muistamista ? !

Tenovo oli asiantuntija, joka tutustui vain ja ainoastaan Gustafssonin papereihin. Hän antoi asiantuntijalausuntonsa niiden perusteella.

Vastaaja lausunto, Tenovuo:
" Tajunnan tasoon liittyvässä kuvauksessa ei ole löydöksiä, jotka eivät periaatteessa olisi teeskenneltävissä"

Mielenkiintoista. Näin kertoo asiantuntija Tenovuo, huolellisesti tutkittuaan potilasasiakirjat on päätynyt tuohon lauselmaan. Tai ehkä se oli pakko sinne laittaa, liirumlaarumin "pyyhekumiksi", etteivät asiantuntija kollegat naura itseään kuoliaaksi.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

awa kirjoitti:
Tai ehkä se oli pakko sinne laittaa, liirumlaarumin "pyyhekumiksi", etteivät asiantuntija kollegat naura itseään kuoliaaksi.
Tarkoitako sitä, mikä kävikin Hirvensalon kohdalla? Hänhän unohti olevansa asiantuntijatodistaja ja samaistuttuaan jutun osapuoleksi, unohti myös kaiken objektiivisuuden.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

konsta kirjoitti:Tarkoitako sitä, mikä kävikin Hirvensalon kohdalla? Hänhän unohti olevansa asiantuntijatodistaja ja samaistuttuaan jutun osapuoleksi, unohti myös kaiken objektiivisuuden.
Konsta, sinun kykysi arvioida asiantuntijatodistajien obektiivisuutta on hyvin hataralla pohjalla. Asiatietosi ei vammakskustelussa yllä sille tasolle, että voit väittää Hirvensalon unohtaneen obektiivisuuden.

Tenovuon liirumlaarumin ja objektiivisuuden suhteen on heman eri juttu. Mutta siellähän onkin ne muutamat lauseet, jotka oli sinne pakko laittaa, kaiken muun kiemurtelun ja sanoilla kikkailun sekaan, pyyhekumiksi.

Ja se oli pakko, koska oli vaara, että jos tekstejä analysoidaan niin tarkasti, että paljastetaan mitä sinne oikeastaan on kirjoitettu ja mitä sillä tarkoitettu, olisi oltava jokin "pakotie". Jostain "pilkun reijästä", pitäisi päästä luikahtamaan ...

- hymm -

:o)

Viesti Kirjoittaja :o) »

awa kirjoitti: Asiatietosi [konstan siis] ei vammakeskustelussa yllä sille tasolle, että
Konstan "asiatieto" yltää hänen legendaarisen vammakuvauksensa tasolle, jota ei kukaan kykene ylittämään.

Konsta:
"Isku vei Gustafssonin leukaluutkin mennessään."
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

:o) kirjoitti:
Konsta:
"Isku vei Gustafssonin leukaluutkin mennessään."
Ryppy, olen pahoillani jos joskus käyttämäni lenmnokas ilmaisu on vienyt sinulta yöunet jo komen vuoden ajalta. Voistaisiko muuttaa tämä vaikka niin, että isku mursi leukaluut? Saisit paremmin nukutuksi?
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Tuon Hirvensalon lausuman mukaan tarkkaa kirjallista tietoa kyllä löytyy.
Tietoa löytyy, ja löytyy myös tieto, Gustafssonin liikkumisesta muutaman päivän jälkeen. Siitä oli merkintä potilasasiakirjoissa. .....
Tuo awan tieto perustuu ilmeisesti Tuomisen suorittamaan kuulusteluun, jossa asiasta puhuttiin. Jos siellä puhutaan muutamasta päivästä, niin käytännössä se voi olla esim. 5 päivää. Tarkempaa aikaa ei mainittu. Itse NG:n osalta tapauksesta on kulunut kuulustelun aikaan jo noin 44 vuotta. Voi olla vaikea muistaa tarkalleen minä päivänä kävelemistä tapahtui.
Olen lukenut sen kuulustelupöytäkirjan, ja siitä kyllä ei ilmene mitään tarkkaa aikaa, että minä päivänä se olisi tapahtunut. Ei Tuominenkaan takertunut siihen sen pitemmäksi aikaa. Kyllä tuon ikäinen nuori mies jo yrittää yksin vessaan, vaikka ei vielä oikein kykenisikään pysymään pystyssä. Niin minäkin tein aikoinaan kun olin sairaalassa leikkauksen jälkeen. Tuolla episodilla ei ole suurempaa merkitystä tässä koko jupakassa.

Potilastietoja varmaan kyllä löytyy, mutta niitä ei anneta kenelle tahansa.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Jos siellä puhutaan muutamasta päivästä, niin käytännössä se voi olla esim. 5 päivää. Tarkempaa aikaa ei mainittu.
Gustafssonin suulla siellä puhutaan puolestatoista viikosta. (kaikkihan on Gustafssonin mielestä papereissa)

ETPK:n johdannosta:
Gustafsson kertoo, ettei hän kyennyt kävelemään ennen kuin puolitoista viikkoa tapahtuman jälkeen (29.3.2004, s. 5). Viitattaessa sairaalan asiakirjojen merkintöihin joiden mukaan potilas kävelee muutaman päivän kuluttua, Gustafsson sanoo, ettei kävellyt yksin vaan tuettuna (12.5.2004, s. 4).

Muutama päivä ei ole 1 1/2 viikkoa. Mielestäni muutama päivä ei ole, yksi tai kaksi päivää, mutta kolmas päivä voisi olla jo tuo Tuiomisen mainitsema?

Olen aivan varma, että kysymykset Gustafssonille oli hyvin tarkasti mietitty ja ne oli myös suunniteltu potilasasiakirjojen tietoihin perustuen. Tuominen kysellessään, silmäili papereita, eikä jatkokysymyksiä esitetty. Tuohon Tuomisen, jutustelevaan tapaan kysellä kysymyksiä, ei liitetty "ristikuulustelua". Kuulustelu oli asiallinen ja maltillinen, ehkä juuri siksi, että se videoitiin ja kuvanauhan tiedettiin päätyvän julkisuuteen. Tätä kuulusteltavalle ikävää ristikuulustelun muotoa, ei Gustafssoninille suoritettu koskaan, niiden tietojen mukaan, joita ulkopuolisille on Gustafssonin kuulusteluista annettu. Voidaankin todeta, kuullusteluiden olleen, poliisilta asiallisesti hoidettu.

Tuo Tuomisen mainitsema "muutama päivä", voi olla vain poliisin tekninen harhautus, tarkka päivä, on poliisilla ollut ehkä tiedossa, mutta sitä ei kerrottu kuultavalle? Onko potilasasiakirjoissa siitä merkintä, ja onko myös merkintä, kävelyn tuennasta ?? - se olisi mielenkiintoista tietää.

Mutta, joka tapauksessa Gustafsson kertoi kävelyn tapahtuneen tuettuna. Ilmeisesti hän sen tuennan muisti. Sillä kohdalla Gustafssonin muisti toimi hyvin.

Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Oli miten oli, se joka kävelee ensimmäistä kertaa pitkähkön vuodelevon jälkeen, yleensä horjahtelee ja kaipaa tukea. Tästä lienee jokaisella tilanteeseen joutuneella kokemusta. Ei siihen aivovammaa tarvita. Nuoret, pitkät ja hoikat eritoten (matala verenpaine, joka laskee entisestään liikkeelle lähtiessä, pelkkää fysiologiaa).

Tiedän ihmisiä, joita pelkkä sairaalan haju ja sairaiden näkeminen saa pyörryttämään.
Sariola
Horatio Caine

LILLUKANVARSIA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Tiedot siitä, monentenako päivänä pääsi kävelemällä vessaan, ovat merkityksetöntä oheistietoa. Sillä ei ole vaikutusta itse pääasiaan. Joka noihin tuijottaa, tuijottaa lillukanvarsiin, kuten on tapana sanoa. Kaiken lisäksi siitä ei ole mitään varmaa tietoa. No, potilastiedoissa saattaa olla, mutta niitä ei pääse lukemaan. NG:n oma muistitieto 44 vuotta myöhemmin voi jo hyvinkin olla epätarkka. Siihen ei kannata kiinnittää huomiota, eikä lisäksi edes tiedetä, kuinka se kävelykunto kehittyi ajan kanssa. Vielä 23.6.1960 kerrotaan poliisin yrittäneen tukea NG:tä kun he vierailivat murhaniemessä sairaalasta pois pääsyn päivänä. Siitä reissusta on valokuviakin. NG kävi näyttämässä paikkoja poliisille. Ainakin poliisilla näyttää olleen se käsitys, että NG tarvitsi tukea vielä 23.6.1960, eli 18. päivää tapahtumasta. 8)
awa
Angus MacGyver

Re: LILLUKANVARSIA

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Tiedot siitä, monentenako päivänä pääsi kävelemällä vessaan, ovat merkityksetöntä oheistietoa. Sillä ei ole vaikutusta itse pääasiaan.
Sillä nimenomaan on merkitystä. Nils muisti, että ei kyennyt kävelemään 1 2/2 viikkoon. Huono oli muisti, jos käveli jo keskiviikkona tai mahdollisesti jo aiemminkin. Niin tai ehkä hän ei kävellyt, piipahti vain vessassa.
Vielä 23.6.1960 kerrotaan poliisin yrittäneen tukea NG:tä kun he vierailivat murhaniemessä sairaalasta pois pääsyn päivänä. Siitä reissusta on valokuviakin. NG kävi näyttämässä paikkoja poliisille. Ainakin poliisilla näyttää olleen se käsitys, että NG tarvitsi tukea vielä 23.6.1960, eli 18. päivää tapahtumasta.
Niinpä, tupakkia poltteli ja niemellä seisoskeli, kädet selän takana. Huimaaminen oli ilmeisesti jo tiposen tiessään, tällä siloposkisella nuorukaisella.

Matlock
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Matlock »

Nissen kävelystä on kovin erilaista tietoa. Kuitenkin hän kuvaa aika uskottavasti, miten kävelyä häiritsi tasapainoelimen vaurio.

Myöskin häntä kotiuttamisen jälkeen kyydinnyt taxikuski mainitsee kävelyn olleen huteroa. Ehkä kävely on saattanut sujua välillä paremmin välillä taas hiukan huonommin, vaikea nähdä järkeä, että hän olisi poliisien nähden kävellyt normaalisti ja teeskennellyt jonkun taxikuskin takia.
Pasilan mies.
peltirumpu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

Matlock kirjoitti:Nissen kävelystä on kovin erilaista tietoa. Kuitenkin hän kuvaa aika uskottavasti, miten kävelyä häiritsi tasapainoelimen vaurio.

Myöskin häntä kotiuttamisen jälkeen kyydinnyt taxikuski mainitsee kävelyn olleen huteroa. Ehkä kävely on saattanut sujua välillä paremmin välillä taas hiukan huonommin, vaikea nähdä järkeä, että hän olisi poliisien nähden kävellyt normaalisti ja teeskennellyt jonkun taxikuskin takia.
Samaiselle taksikuskille oli Nisse osannut kertoa, kuinka surmaaja oli katkonut teltan narut ja hypännyt hajareisin päällä ja "sen jälkeen alkoi tulla puukkoa niin perkeleesti".

Eipä ollut tuolloin muistikatkosta tietoakaan :twisted:
Matlock
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Matlock »

peltirumpu kirjoitti:
Matlock kirjoitti:Nissen kävelystä on kovin erilaista tietoa. Kuitenkin hän kuvaa aika uskottavasti, miten kävelyä häiritsi tasapainoelimen vaurio.

Samaiselle taksikuskille oli Nisse osannut kertoa, kuinka surmaaja oli katkonut teltan narut ja hypännyt hajareisin päällä ja "sen jälkeen alkoi tulla puukkoa niin perkeleesti".

Eipä ollut tuolloin muistikatkosta tietoakaan :twisted:
No mitäs ihmeellistä tuossa nyt on? Hän oli muodostanut tapahtumien kulusta alustavan mielikuvan sen perusteella, mitä oli kerrottu ja mitä saattoi lopputuloksen perusteella olettaa. Dramatisoi sitä vielä kuten onnettomuuteen joutunut ihminen lähes aina tekee.
Pasilan mies.
pasi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja pasi »

Onko tasapainoelimen vauriosta tarkempaa tietoa, vai todetaanko vain, että NG:llä on mahdollisesti ollut tasapainohäiriöitä? Ne ovat hyvinkin voineet johtua ilmakallokuvauksesta.
:o)

Viesti Kirjoittaja :o) »

pasi kirjoitti: Onko tasapainoelimen vauriosta tarkempaa tietoa?
Ei siitä ole olemassa mitään muuta tietoa, kuin Gustun oma kertomus.
Yksi valhe lukemattomien muiden joukossa.

"Yksi pistoista vahingoitti tasapainokeskustani, koska jouduin opettelemaan kävelynkin uudestaan."
Katsokaa Gustu-fanit lääkärikirjasta, missä ihmisen tasapainokeskus sijaitsee, ja miten siihen puukolla pääsee käsiksi... ja mitä tapahtuisi, jos niin syvälle kallon sisään puukolla lyötäisiin...

konstahan se jo näki Gustafssonia esittävässä valokuvassa korvakäytävän suulla puukonhaavan! :lol:

Samalla voinette tutkiskella, mitä tapahtuisi silmälle, jos silmäkuoppaan tunkeutuisi puukko... :wink:
Vastaa Viestiin