Paimiolainen Niku Patronen, 19 v. katosi Ruotsin risteilyllä 16.6.2006

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
H.P.
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Jos tapahtumahetkellä on vielä tuullut, niin on ollut Nikun helpompi lipsahtaa kaiteen yli mereen.
Ne kaiteet on noin puolitoista metriä korkeat, että kyllä siinä on tosiaan aika viima saanut käydä jotta niistä 'lipsahtaa' yli :?
Aariel
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Uskomatonta, miten kolme ihmistä voidaan "kadottaa" yhden matkan aikana. Olen sitä mieltä, että olivatpa tytöt mistä päin maailmaa tahansa, on tämä heidän etsimisviestinsä tavoittanut heidtä. Siinä sitten voi vain arvailla miksi ei olla ilmottauduttu. Joko jokin pienempi paha tai sitten suoranainen liittyminen Nikun katoamiseen. Tulisi nyt pian Elävään Arkistoon, niin voisi vähän kerrata tapahtumia. En malta odottaa.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Aariel kirjoitti:Uskomatonta, miten kolme ihmistä voidaan "kadottaa" yhden matkan aikana. Olen sitä mieltä, että olivatpa tytöt mistä päin maailmaa tahansa, on tämä heidän etsimisviestinsä tavoittanut heidtä. Siinä sitten voi vain arvailla miksi ei olla ilmottauduttu. Joko jokin pienempi paha tai sitten suoranainen liittyminen Nikun katoamiseen. Tulisi nyt pian Elävään Arkistoon, niin voisi vähän kerrata tapahtumia. En malta odottaa.
Käsittääkseni naisia ei etsitty kovin aktiivisesti julkisuudessa ja heillä saattoi olla väärät henkilöllisyystodistukset tai he tulivat jonkun toisen nimissä laivaan. Ruotsissa naisten kuva oli ilmeisesti lehdissä kuitenkin julkaistu. Itse en ole aivan vakuuttunut, että naiset olisivat edes viestiä nähneet. Tietoa heillä kuitenkin lienee tapauksesta, joka auttaisi Nikun tapauksen ratkaisussa.
Paavo Arhinmäki on äijä!
Aariel
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Aariel »

loneliness kirjoitti:
Aariel kirjoitti:Uskomatonta, miten kolme ihmistä voidaan "kadottaa" yhden matkan aikana. Olen sitä mieltä, että olivatpa tytöt mistä päin maailmaa tahansa, on tämä heidän etsimisviestinsä tavoittanut heidtä. Siinä sitten voi vain arvailla miksi ei olla ilmottauduttu. Joko jokin pienempi paha tai sitten suoranainen liittyminen Nikun katoamiseen. Tulisi nyt pian Elävään Arkistoon, niin voisi vähän kerrata tapahtumia. En malta odottaa.
Käsittääkseni naisia ei etsitty kovin aktiivisesti julkisuudessa ja heillä saattoi olla väärät henkilöllisyystodistukset tai he tulivat jonkun toisen nimissä laivaan. Ruotsissa naisten kuva oli ilmeisesti lehdissä kuitenkin julkaistu. Itse en ole aivan vakuuttunut, että naiset olisivat edes viestiä nähneet. Tietoa heillä kuitenkin lienee tapauksesta, joka auttaisi Nikun tapauksen ratkaisussa.
No luulisi naisilla jotain yhteyksiä olevan Ruotsiin, kun sielläpäin olivat? Niin luulisin, että joku on naiset tunnistanut ja joko tiennyt jostain hämärästä ja jättänyt kertomatta tai sitten kertonut naisille heitä etsittävän, mutta naiset syystä tai toisesta eivät halunneet ilmoittautua.
Kuinka pian katoamisen jälkeen alettiin naisten henkilöllisyyttä kaipailla?
loneliness
Jessica Fletcher

Aariel kirjoitti:
No luulisi naisilla jotain yhteyksiä olevan Ruotsiin, kun sielläpäin olivat? Niin luulisin, että joku on naiset tunnistanut ja joko tiennyt jostain hämärästä ja jättänyt kertomatta tai sitten kertonut naisille heitä etsittävän, mutta naiset syystä tai toisesta eivät halunneet ilmoittautua.
Kuinka pian katoamisen jälkeen alettiin naisten henkilöllisyyttä kaipailla?
Jep. Varmasti ollut jotain yhteyksiä siellä päin ollutkin, mutta sillä oletuksella, että olisivat seksityöläisiä, niin ovat varmasti liikkuvaa sorttia, jos ylemmältä taholta tullut messagea, että alkaa kuumat paikat (jos siis viesti on heidät saavuttanut). Jonnekin ovat häipyneet, eikä henkilöllisyys välttämättä ole enää sama. Naama tosin pysyy. Viimeiseen en osaa vastata. En muista kyllä yhtään.
Paavo Arhinmäki on äijä!
Mia Wallace
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Mia Wallace »

En tiedä, onko tätä jo spekuloitu täällä, kun siitä on jo aikaa kun tämän ketjun kokonaisuudessaan luin, mutta siis:

Aasialaiset naiset lyöttäytyvät ruotsinlaivalla nuoren, hoikan ja lapsenkasvoisen pojan seuraan, jonka jälkeen tästä pojasta ei enää ole kellään mitään tietoa.

Ihan ensimmäinen ajatus mikä mulle tulee edellämainitusta mieleen on se, että Niku on kaapattu ja viety Thaimaaseen (tai luoja tietää mihin, ehkäpä vaikka "vain" Ruotsiin) paritettavaksi... Mahdollisesti löytynee sieltä jostakin juuri tälläkin hetkellä - jos vielä elossa on... :cry:

Ja nimenomaan tuo Nikun ulkonäkö (hoikkuus, lapsenkasvoisuus, ikäistään ehkä pienempi ja nuoremman näköinen) ajoi minut ajattelemaan tällaista vaihtoehtoa.
Ja mä kuolen näihin ihmisiin
jotka ei merkitse mulle mitään
kertoo mitä pitää tehdä
mitä täytyy yrittää
mä kuolen kun mun suuni huutaa
valkoisia valheita
ja jättää kertomatta
aina osan totuutta
H.P.
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Ihan ensimmäinen ajatus mikä mulle tulee edellämainitusta mieleen on se, että Niku on kaapattu ja viety Thaimaaseen (tai luoja tietää mihin, ehkäpä vaikka "vain" Ruotsiin) paritettavaksi...
Ohhoh :shock: täytyy kyllä myöntää että ihan ensimmäisenä ei tullut tämä vaihtoehto mieleen..
jamppa
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja jamppa »

H.P. kirjoitti:
Ihan ensimmäinen ajatus mikä mulle tulee edellämainitusta mieleen on se, että Niku on kaapattu ja viety Thaimaaseen (tai luoja tietää mihin, ehkäpä vaikka "vain" Ruotsiin) paritettavaksi...
Ohhoh :shock: täytyy kyllä myöntää että ihan ensimmäisenä ei tullut tämä vaihtoehto mieleen..

Nyt kyllä joo tais ratketa noi ruotsinlaiva katoamiset. Pitäis varmaan tutkia matkustajalistoja onko muiden katoamisten aikaan laivalla matkustellut aasialaisia.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
Mia Wallace
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Mia Wallace »

H.P. kirjoitti:Ohhoh :shock: täytyy kyllä myöntää että ihan ensimmäisenä ei tullut tämä vaihtoehto mieleen..
No, ehkä meidän perheessä katellaan sit liikaa leffoja tai jtn, koska me miehen kanssa esitettiin melkein yhteen ääneen toi em. teoria, kun kyseistä Kadonneet-jaksoa katsottiin... :oops:
Ja mä kuolen näihin ihmisiin
jotka ei merkitse mulle mitään
kertoo mitä pitää tehdä
mitä täytyy yrittää
mä kuolen kun mun suuni huutaa
valkoisia valheita
ja jättää kertomatta
aina osan totuutta
aunila
Hercule Poirotin viikset

Niku Patrosen-tapaus YLEn Elävässä arkistossa

Viesti Kirjoittaja aunila »

Niku Patrosen tapaus on nyt Elävässä arkistossa. http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=103&t=706&a=6033

Kesäkuisena perjantai-iltana vuonna 2006 19-vuotias Niku Patronen lähti ystäviensä kanssa Turusta Ruotsin-risteilylle. Illanvietto sai odottamattoman päätöksen, kun Niku katosi yön tunteina.

Päätös lähdöstä syntyi viime hetkellä, kun Niku Patronen sai tiedon vapautuneesta peruutuspaikasta. Laivalla pojat menevät istumaan yökerhon ylätasanteelle, josta Niku huomasi kaksi aasialaissyntyistä naista. Niku poistuu yökerhosta noin kello 02.30 ja jää odottamaan naisia käytävällä olevan wc:n ulkopuolelle.

Niku kertoo ystävilleen, että tarkoitus on vaihtaa sähköpostiosoitteita. Viimeinen havainto Nikusta on kello 03.45, kun laivan valvontakamerat tallentavat hänet kävelemässä naisten kanssa laivan käytävällä. Aamulla Nikua ei kuulu takaisin omalle hytille, ja etsinnät käynnistyvät.
loneliness
Jessica Fletcher

Jotain pointteja jaksosta...

Eli Nikun on täytynyt poistua autolla, koska jalan lähteneet näkyvät kaikki kameroissa, mikäli on poistunut laivalta hengissä.

Kaveri, eikä poliisi ei usko itsemurhaan, eikä äitikään, joka piti Nikua iloisena tyyppinä (tai muu vastaava kuvaus, en muista tarkkaan) Ei äidin mukaan minkäänlaista taipumusta masentuneisuuteen.

Ulkokannen kamerat eivät olleet käytössä huoltotöiden vuoksi, käsittääkseni kaikki sisäkamerat olivat käytössä, mikäli oikein ymmärsin.

Baarissa tuli sanaharkkaa miesporukan kanssa, jonka jälkeen Niku näytti keskaria.

Aasialaiset naiset mahdollisesti yhteydessä huumeisiin, prostituutioon tai ihmiskauppaan.

Niku poistui yökerhosta 3.45, rahat olivat repussa, joka oli hytissä.

Aasialaisten naisten nimiä ei löytynyt matkustajaluettelosta, muttei Nikunkaan nimeä, koska meni toisen kaverin tilalle reissulle. Aasialaisten naisten kuvat julkaistu Ruotsissa parissa lehdessä.

Samantyyppisiä katoamisia baari-illan jälkeen laivalla tapahtunut itämerellä sarjoina vuosina -98 ja -03. Poliisin mukaan tapaukset eivät voi "sarjoittua", mutta sanoo, ettei asiaa ole liiemmin tutkittu...
Paavo Arhinmäki on äijä!
mipa74
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja mipa74 »

Uskoisin, että mereen meni, joko omatoimisesti tai avustettuna. Mitä tuohon omaisten toteamaan "ei olisi ikinä tehnyt itsaria" -sanontaan tulee, niin se on nähty ennenkin miten sokeita ihmiset ovat. Sama on Mäenpään tapauksessa. Se on kova paikka myöntää, että lähimmäinen on tuon ratkaisun tehnyt, ja niin pitkään kun on toivoa syyttää jotain muuta, niin sitä myös syytetään.
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
Solmu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Mutta jos ja kun sisäkamerat laivalla toimi. Kamerat on käsittääkseni (oma mutu) kohdistettu myös ulkokansien oville.
Eli vaikka varsinaiset ulkokansien kamerat eivät olisikaan käytössä, niin sisäkameroiden kuvista voisi nähdä onko ulos kannelle mennyt ihminen tullut myös sisälle?
Riippuen toki kameroiden kuvanlaadusta.
"Yöperho on koteloitunut"
loneliness
Jessica Fletcher

Solmu kirjoitti:Mutta jos ja kun sisäkamerat laivalla toimi. Kamerat on käsittääkseni (oma mutu) kohdistettu myös ulkokansien oville.
Eli vaikka varsinaiset ulkokansien kamerat eivät olisikaan käytössä, niin sisäkameroiden kuvista voisi nähdä onko ulos kannelle mennyt ihminen tullut myös sisälle?
Riippuen toki kameroiden kuvanlaadusta.
Nää on näitä sanamuotojuttuja. Ulkokannen kamerat olivat huoltotöiden takia poissa käytöstä, sisäkannen kameroista ei niin sanottu, eli vaikka olisivat "toiminnassa", niin kuvaavatko kaikki silti koko aikaa, vai onko ns. kiertävä kuva jossain valvomossa, jossa kuva liikkuisi kamerasta toiseen. Olisiko mahdollisilla mereenheittäjillä käynyt niin hyvä tuuri, että olisivat livahtaneet kannelle, kun kamera valvomossa tms. ei ollut kuvannut sitä kohtaa. Onko vartija ottanut lukua töiden aikana tai jotain...

Meneekö kaikki nauhalle laivojen valvontakameroista, vai onko osa halpismalleja, joita laivahenkilökunta voi katsoa vain livenä?
Paavo Arhinmäki on äijä!
Amantes
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Amantes »

Kummallista tosiaan että vuorokauden kestävä laivamatka kadottaa 3 ihmistä tavoittamattomiin.

Itsemurhaan en jostain syystä usko,vaikutti todella positiiviselta ja kuitenkin tuo "laivalta tullaan krapulassa tai arkussa" on aika yleinen heitto laivalle lähtiessä,tälläkertaa ehkä vain liiankin sopiva. :(

Ihmetyttää nuo kameratkin,eikö laivayhtiöllä ollut mahdollisuutta vaikkapa varakameroihin risteilyn ajaksi,mielestäni kuitenkin nuo kamerat ovat hyvin tärkeät,juuri tälläisten tapausten vuoksi.
Mielipiteet ovat kuin nauloja, helppo lyödä, mutta vaikea vetää pois.
Vastaa Viestiin