Mika Mäenpää katosi Asikkalasta 15.10.2004 - Löytyi vuonna 2008

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
mipa74
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 4:32 am

Viesti Kirjoittaja mipa74 »

miinushka kirjoitti: Vähän OT:ta, mutta onko se vain kaupunkilegendaa, että jos pakottaa ihmisen "halaamaan" puuta seisaaltaan ja sen jälkeen vetää jalat häneltä alta, ei ihminen pääse omin avuin enää ylös ja lopulta kuolee samaan asentoon??
Samaa olen itse kuullut, että ihminen voidaan sopivan puunrungon ympärille istuttaa siten, että ei siitä omin voimin pääse irti. Edellytyksenä vissiin rungon sopiva paksuus ja oksattomuus. Itse en ole testannut, joten en voi vahvistaa :)
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Viesti Kirjoittaja teppo »

Poiroon kuvasatsi katsottu ja analysoitu.

Kyllä se paino on ollut tukevasti kaulanarun varassa ja naru on ollut siinä, missä Poiroo arvelikin. Ruumis ei ole ollut tiukasti runkoa pitkin vaan roikkunut pitemmän aikaa ison oksan päällä vääntäen sitä alaspäin. Oksa näkyy kuvassa nimeltä 'kohta 1'. Vioittumiskohdassa taas on saattanut olla joku remeli tai toisen köyden solki, joka on painanut puuta usean vuoden ajan.

Keskustelun kannaltaa oleellisin piirre tietenkin on, että puuta vaivaa tyvilaho (katso sahauspinta). Se selittää myös oksien huonon kunnon, latvan harsuuntumisen ja voimakkaan pihkomisen. Tässä vaiheessa olevaa kuusta ei kannata lähteä vääntelemään - on juuret höllässä.

Nyt kannattaa ensisijaisesti ottaa verotushyöty talteen, hakata kuusikko aukoksi ja istuttaa mäntyä tilalle.
Scythe

Viesti Kirjoittaja Scythe »

Olen vähän samoilla linjoilla kuin mipa74. Missäänhän ei ole viranomaisten taholta faktatietona esitetty että ruumis olisi ollut kolmesta kohtaa kiinni ja itsemurhatapauksissa poliisi ei enempää tiedotakaan. Miksi pitäiskään?

Eiköhän paikan päällä olleet kokeneet tutkijat ole nähneet onko kyseessä itsemurha vai rikos, se tieto riittää ainakin minulle. Turha tätä juttua on liikaa mystifioida. Tässä mennään helposti harhapoluille, ruumiin kolmesta kohdasta kiinnitys ei yksinkertaisesti ole varmuudella faktaa vaan spekulointia, jonka minä ainakin jätän omaan arvoonsa.
Hans
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 4:21 pm

Viesti Kirjoittaja Hans »

Poiroo kirjoitti:
Hans kirjoitti: ...
Oma arvio on edellisen ja silminnäkijän tietona täällä mainitun kolmen kiinnitysnarun perusteella, että MM on voinut sitoa itsensä vyötäisiltä oksien varaan istumaan, runko sylissä, ja tukea pään irrottamallaan vyöllä kaulasta runkoon, ettei putoa nukkuessaan. Jalat hän olisi samassa tarkoituksessa sitonut yhteen esim. kengännauhoilla, nilkoista tai polvien kohdalta. Nukahdettuaan hän olisi kuitenkin luiskahtanut oksilta ja hirttynyt.
Toisaalta, puu olisi kestänyt toisen henkilön nousemisen sitomaan. Solmuista olisi pääteltävissa, onko MM voinut tehdä ne itse, vai onko hänet kiinnitetty puuhun pakolla. Jälkimmäisessä tapauksessa olisi epäiltävä rikosta. Poliisi ei epäillyt.
...

.
Tieto vyöstä on Hansilta, ilmeisesti kuultu puunkaatamis tilantessa olevilta henkilöiltö. Itse en ole saanut siitä varmennusta, huhua vain.

En tiedä miksi poliisi ei ole sitä tiedottanut.

Joka tapauksessa Mika on tosiaankin istunut vatsa puuta päin eli puu sylissä oksien päällä istuen. ja ollut kolmesta kohtaa kiinni. 1-kaula, 2-vatsa, 3-nilkat
Vyöstä on todella ollut huhua palstoilla, eikä poliisi ole tiedottanut siitä. Lienee sattunut väärinkäsitys.

Lainaus on viestistäni ja sen faktoja seuranneesta pohdintaosuudesta, joka koski keskustelun sen hetkisiä ongelmakohtia: Miten olisi mahdollista sitoa itsensä - silminnäkijän mukaisesti - kolmesta kohdasta puuhun varautumatta asiaan ennalta, kuolla puuhun ja jäädä sinne neljäksi vuodeksi ilman, että mitään varisee maahan.

Viestissä mahdollisena pidetty ratkaisu (hieman toisin sanoin kerrottuna) on sitoa itsensä vyötäisiltä kiinni runkoon, jalat yhteen rungon toiselta puolelta, runko längissä ja oksat poikittain alla, jolloin putoaminen olisi ollut mahdotonta. Ylävartalo ja pää olisi kiinnitetty yläasentoon kaulasta. Sitomiseen olisi käytetty kengännauhoja, vyötä ja jotain esim. vaatteissa mukana ollutta narua.

Sanotaan selvyydeksi, että vyön ja kengännauhojen (sekä vaatenarun) käyttö ei ole tieto, vaan viestissä esitetyn toimintamallin osa, mikä käy ilmi asiayhteydestä. Sen sijaan alkuperäisen viestin alussa mainitut puun mitat on esitetty faktoina.


Entä nyt:

Minusta yhä tuntuu epätodennäköiseltä, että ruumis olisi roikkunut puussa neljä vuotta pelkästään kaulansa varassa olkoon, että massan on täytynyt huomattavasti vähentyä. Tähän minulla ei ole faktaa, vain mutu.

Poiroon kuvat nähtyäni arvelen, että keskivartalon ja rungon ympäri mahdollisesti tehty sidos on voinut luiskahtaa kainaloihin, jos mies nukkuessaan olisi pudonnut ja kiilautunut oksien väliin kaksinkerroin kaulan ja puun taakse jääneiden nilkkojen varaan. Kaulasidos olisi kiristynyt ja mahdollisesti kuristanut miehen. Kuolema olisi siten ollut tapaturmainen. Tämä on vain teoriaa, mielestäni mahdollinen, muttei näillä tiedoilla todennäköinen. Se sopii poliisin antamaan tietoon, ettei kuolemaan liity rikosta, ja edustaa ns. luonnollisia selityksiä tässä kieltämättä arvoituksellisessa jutussa, josta keskustellaan.

En ota kantaa siihen, montako kiinnitystä on voitu varmistaa. Poiroon kuvan mukaan näyttäisi olleen jokseenkin uskottavasti yksi ja kenties toinen oksien päällä alempana, mutta kolmannen mahdollista paikkaa ei ole kukaan osoittanut. Jos kolmas sidos olisi ollut nilkoissa eikä rungossa, niin jälkiä ei tarvitsisi olla. Pihkainen rungon kohta olisi voinut syntyä esim. kengän helojen rikkoessa kuorta (kengän heloista ei ole faktaa).
mulder
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: To Syys 04, 2008 12:15 pm

Viesti Kirjoittaja mulder »

Scythe kirjoitti: Sitten ruumiin vinssauksesta puuhun. Kuusen oksat ovat niin tiheässä että aikuisen ihmisen vinssaus noin korkealle vaikuttaa täysin mahdottomalta ajatukselta. Oksat estävät tehokkaasti "paketin" pääsyn ylöspäin. Jo vinssaus-ajatus itsessään on epärealistinen.
Tota olen itsekkin ajatellut että oksat ottaa vastaan niin että se tuskin onnistuu, mutta mitäs jos sitä herraa onkin vedätetty jollain "narulla" vaakasuorassa rungosta pois päin samalla kun nostettu? Silloin oksat ei otakkaan juuri vastaan.

Tietty hankala se on noinkin tehdä, mutta ei varmaan mikään mahdottomuus. Toisessa puussa pitäisi olla joku rissa mitä kautta naru kulkisi että sitä voisi maasta vetää, tai jotain...

Konsteja voi olla monia, niitä ei vain tule välttämättä keksineeksi. Ehkä tuolla jossain on joku "porukka" joka sen tietää. Onhan sitä rakennettu pyramidejakin ilman nykyaikaisia nostureja, niin miksi ei yhtä miestä saataisi hilattua puuhun? :wink:
Priora
Lauri Hanhivaara
Viestit: 145
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 6:50 pm

Viesti Kirjoittaja Priora »

Mutta miksi se pitäisi sinne hilata, etenkin kun se on noin vaikeaa? ;)
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rapier »

Itse on sinne kiivennyt, itsarin tehnyt. Älkää viitsikö keksiä enempää entistä vaikeampia hilaamisjuttuja. :D
Paskanen tukka
mipa74
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 4:32 am

Viesti Kirjoittaja mipa74 »

rapier kirjoitti:Itse on sinne kiivennyt, itsarin tehnyt. Älkää viitsikö keksiä enempää entistä vaikeampia hilaamisjuttuja. :D
Yhdyn edelliseen puhujaan (en fyysisesti!)

Jotenkin tuntuu, että täällä porukka pettyy pahasti, jos joku epäselvä case ratkeaakin ilman murhaa? Sitten alkavat salaliittoteoriat, joiden rinnalla JFK ja 9/11 ovat lasten iltasatuja.

Onhan Mika voitu nostaa puun latvaan helikopterilla! Tai sitten pienillä vihreillä marsilaisilla on näppinsä pelissä?
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
mulder
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: To Syys 04, 2008 12:15 pm

Viesti Kirjoittaja mulder »

rapier kirjoitti:Itse on sinne kiivennyt, itsarin tehnyt.
Näinhän se varmaankin on ja eipä tuolla nyt loppupelissä niin väliä ole miten sinne on joutunut, herralta on nirri lähtenyt ja sillä sipuli. (kivahan se on tietty spekuloida, vaikka ei siitä mitää hyötyä olekkaan) :wink:
uutisointi
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 90
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 12:52 am

puu ja puu

Viesti Kirjoittaja uutisointi »

puu yhdistää elämän teot ja kuoleman. Eikös ko. henkilö kuljettanut tupakkaa jne ontoissa puissa Venäjältä (tehtiinkö ontot puut naapurisahahalla?). Puu liittyy kuolemantapaankin. Sattumaa vai?
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17207
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: puu ja puu

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

uutisointi kirjoitti:puu yhdistää elämän teot ja kuoleman. Eikös ko. henkilö kuljettanut tupakkaa jne ontoissa puissa Venäjältä (tehtiinkö ontot puut naapurisahahalla?). Puu liittyy kuolemantapaankin. Sattumaa vai?
Eikös tämä lähellä, oleva saha ns. kärynnyt tästä tupakkihommasta vasta vuonna 2003 ja Mäenpäätä ei niihin bisneksiin ole yhdistetty. Eräs itärajan takaa Suomeen muuttanut ja ammatikseen palloa potkiva oli ainakin mukana.

Mutta voipihan tämä tupakkirullajuttu olla niinkin ja voipihan se olla toisinkin...
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
paksupoika
Susikoski
Viestit: 46
Liittynyt: Su Kesä 24, 2007 12:19 am

Viesti Kirjoittaja paksupoika »

nemo kirjoitti:
skoone kirjoitti:[Mutta ehkä aseella on uhattu? Ehkä toinen uhkai aseella ja toinen kiipei perässä tiukentamaan solmuja :(
Tuo on kyllä mahdollista. Toisaalta miksi nähdä kauhea vaiva kun asettakin voisi suoraan käyttää?

Ehkä varoitus muille yms?
Ja miksi uhri olisi kiivennyt sinne puuhun kuolemaan? Itse (luulisin) ottavani mielummin luodin tai kokeilisin onko niillä pokkaa ampua. Puun latvaan hirttäytyminen kuulostaa ainakin minusta vähintään yhtä vastenmieliseltä kuin ammutuksi joutuminen.
mipa74
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 4:32 am

Viesti Kirjoittaja mipa74 »

Vai onko nimenomaan ollut tarkoitus "kadota"? Ja itsensä hautaaminen kun on hiukan vaikeahkoa, niin ajatellut riittävän korkean kuusen tarjoavan tarpeeksi näkösuojaa hyvällä tuurilla kymmeniksi vuosiksi?

Tämä myös voisi tukea huhuja, joiden mukaan olisi köyttänyt itsensä puuhun kiinni. Ja kuolinsyykin voi olla silloin joku muu (itseaiheutettu) kuin hirttäytyminen?
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

:)

Minä luulen, että ei porukka ole pettynyttä siihen, jos joku löytyy ns. luonnollisesti kuolleena, vaan tässä on enemmänkin nyt kyse siitä, että tapa ja olosuhteet vaikuttaa hieman kummilta ja kaikkia ärsyttää se, että tuollaisen tuomitun huumeveikon kohdalla poliisi saattaa jättää tutkimukset tekemättä, vaikka ehkä itsekin aavistelisi kuolemaan liittyvän muita osapuolia.
Ns. määrärahojensäästöä.
En tiedä onko se mahdollista, mutta poliisikin on ihminen, joten voisin kuvitella.
Ja toisekseen: jälki on aika haalistunut, kun katoamisesta on kulunut aikaa niin kauan.

Kaikki varmasti olemme yhtämieltä siitä, että rauha Mikan sielulle ja vaimolle jaksamista ja toipumista, nyt kun mysteeri vihdoin on ratkennut.
jamppa
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1327
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 4:05 pm
Paikkakunta: Korpi pohjoisessa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Itse uskon Mikan päättäneen päivänsä itsekseen ja tarkoituksena on ollut, että ei löydy ihan heti. Olisi kiva tietää mikä on voinut olla sitten motiivi tuohon outoon katomiseen, olisiko velkaa ollut johonkin suuntaan reippaammin ja sen takia kadonnut noin ja on saattanut miettiä, että kun ei heti löydy niin tutkinta ohjautuu johonkin tiettyyn suuntaan ja saattaa jopa aiheuttaa joillekkin tahoille pahoja ongelmia. Kumma juttu kyllä kaiken kaikkiaan.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
Vastaa Viestiin