Tämä on vähän kuin pieni Liisa keräisi lelulaatikosta kolme nukkea ja alkaisi viettää niiden kanssa teekutsuja. Samoin kuin Liisa itse tekee, nukeista kaikkein tärkeimmälle voidaan antaa teen sekaan vähän sokeria. Tämä symbolisoi kyseisen nuken erityistä asemaa ja samalla läheisempää sidettä Liisan ja tämän nuken välillä.C. Semmmone kirjoitti: ↑Ma Helmi 05, 2024 7:22 pm Tekoälyn voidaan vastaavasti antaa levon aikana jäljitellä unta ja oppia kokemuksistaan.
Keskeisessä asemassa tässä on Liisan fantasia, että nuket ovat läsnä tilanteessa niin kuin mitkä tahansa henkilöt. Fantasia sisältää vakiona tason, jossa nuket juovat heille tarjotun teen. Mutta nyt Liisa on luonut fantasiaan lisätason, jossa tämä rakkain nukke erityisesti arvostaa saada teehensä sokeria.
Näissä jutuissa on kyse aikuisten miesten nukkeleikistä. Mutta miehillepä ei riitä keskittyminen leikin sosiaalisiin aspekteihin. Heillä on menossa kilpajuoksu saada nukke teknisin keinoin simuloimaan kaikenlaisia psykologisia ilmiöitä. Sillä he todistavat itselleen ja muille nukkeja kyhääville ryhmille, että he hallitsevat leikin muita paremmin.
Eräänä päivänä koulussa Kaisa sanoi, että hänen nukkensa tykkäävät yhden tyyppisistä kekseistä enemmän kuin toisista. Joten jos hän järjestää niille oikein hienot teekutsut, niin silloin hän tarjoaa niille parempia keksejä. Tästä Liisa valahti kateudesta kalpeaksi. Hän ei mitenkään malttanut odottaa koulupäivän loppuun, että pääsisi järjestämään omille nukeilleen teekutsut, joissa niilläkin osoittautuisi olevan näkemyksiä eri keksien hienoudesta.
Tuo lausahdus siis pitäisi olla loppuun asti sanottuna, että miehet ovat liittäneet nukkeensa ominaisuuden, jolla se jäljittelee unta, jonka avulla se jäljittelee kokemuksista oppimista. Sitä ennen he ovat keksineet jonkin tavan, jolla se jäljittelee kokemuksien keräämistä.
Yhdellä tavalla tällainen kehitystyö muistuttaa sitä, että sähköpianojen koskettimissa on yhtenä ominaisuutena uloslöysäys (escapement). Ilmiön alkuperä on siinä, että fyysisissä pianoissa koskettimen painallus "lähettää" tai "heittää" matkaan vasaran, joka kieliin osuttuaan putoaa takaisin koskettimen koneiston varaan. Koko ilmiön pois jättämiseen nähden tällä ei, musiikillisesti tai ilmaisuvoiman kannalta, saavuteta pianon sähköisessä toteutuksessa mitään. Sen ainoa tarkoitus on, että soittajan kokema tuntuma vastaa fyysistä pianoa. Tai useammin pientä flyygeliä kuin pystypianoa.
Automatisoituja älyjä voi siis käyttää kaikenlaisten hahmojen tunnistamisen tai stokastisten ilmiöiden optimoinnin automatisointiin. Sillä, että ohjelmiston laittaa sanomaan, että sillä on väsymys tai nälkä (tai että sitä pierettää, jos sitä ennen on simuloitu sen syövän hernekeittoa), saavutetaan tasan se, eikä mitään muuta. Aikuiset miehet siis leikkivät virtuaalisilla nukeilla, joiden haaveilevat jonain päivänä tekevän heidät kuolemattomiksi tai tappavan jotain sukupuuttoon. Samalla tavalla Schwarzeneggerin kuoltua hänen voidaan ajatella elävän ikuisesti Terminatorin hahmossa, tai sen pohjalta rakennetussa simulaatiossa tai tietokonepelin hahmossa. Se voi jopa sanoa "come with me if you wanna live" tai "I'll be back", ja jos hyvin käy niin jotain muutakin.