Mies kuoli tien viereen Tampereella

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Solmu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Julkaistu: 0:25

helsingin sanomat

Kuollut mies löytyi kevyen liikenteen väylän varresta Tampereella lauantaina iltapäivällä. Aamulehden mukaan mies oli ehtinyt maata henkitoreissaan puolitoista tuntia ennen kuin hänet huomattiin.

Tapaus sattui lauantaina iltapäivällä Jokikadulla lähellä Tampereen keskustaa.

Ensisuojassa asunut 49-vuotias oli todennäköisesti kuollut nautittuaan jäähdytysnestettä. Ambulanssin hälytti paikalle ohikulkija, mutta miestä ei saatu enää elvytettyä.

Tampereen poliisi tutkii tapausta. Mikään ei viittaa rikokseen.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Mies ... 57?ref=rss
"Yöperho on koteloitunut"
rapier
Vic Mackey

Re: Mies kuoli tien viereen Tampereella

Viesti Kirjoittaja rapier »

Solmu kirjoitti: Aamulehden mukaan mies oli ehtinyt maata henkitoreissaan puolitoista tuntia ennen kuin hänet huomattiin.
Mistähän tuo puolitoista tuntia tiedetään?
Paskanen tukka
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Näin taas... Kyllä se olisi ihan fiksua käydä varovasti tuuppaamassa kengällä tälläisen sammuneen oman elämänsä sankarin jalkopäätä ja kysellä vointia. Jos/kun saa vastaukseksi edes muutaman ymmärrettävän sanan ja noin ollen varmuuden siitä, että jannu on edes tajuissaan, niin voi jatkaa hyvällä omallatunnolla matkaa ilman, että kallis minkkiturkki on likaantunut tai kallista aikaa on mennyt ylettömästi hukkaan.

Jos olosuhteet on kurjat (kylmä ilma - paleltumisen vaara, tai paikka on sellainen, että on riski esim. että hlö. hukuttaa itsensä ojanpohjalla maatessaan epähuomiossa vesilätäkköön tms.), niin päivän hyvä teko olisi soittaa 112 ja kertoa tilanteesta (-Matti Meikäläinen moi. Tässä Peräkylän kuusi- ja katajatien risteyksessä on sammuneena laitapuolenkulkija, joka reagoi puhutteluun pienen tönimisen jälkeen ja on muuten suht ok, mutta täällä on aika pirun kylmä ja huolestuttaa, että hän paleltuu tähän jos makaa tässä kovin pitkäänkin, eli tuollasia terveisiä poliisin suuntaan...), jolloin aluehälytyskeskuksen päivystäjä välittää tehtävän kentälle ja poliisi käy vilkaisemassa tilannetta ja suorittaa tarvittavat toimenpiteet.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Niinpä. Välinpitämättömyys eikun lisääntyy vaan :evil:

Tässä vielä mareritt-in toiseen avaukseen postaama Iltalehden uutisointi:

http://www.iltalehti.fi/tampere/2008091 ... 6_te.shtml

Mies oli näkynyt selvästi kevyen liikenteen väylälle, joka on lenkkeilijöiden suosiossa.

Apuun tulleet sairaanhoitajat koettivat elvyttää miestä tuloksetta.

"Hävetti kävelijöiden puolesta"

- Miten voi olla mahdollista, että kukaan ei pysähtynyt auttamaan, ihmetteli ambulanssin miehelle tilannut Johanna Lassy-Mäntyvaara Aamulehdelle.

Lassy-Mäntyvaara oli kävelemässä keskustaan, kun hän kiinnitti huomionsa mieheen, joka makasi kylmässä maassa.

- Hävetti kaikkien hyväosaisten kävelijöiden puolesta. Lisäksi pelottaa tällainen välinpitämättömyys. Eikö hätään joutuneen auttaminen enää ole kansalaisvelvollisuus, Lassy-Mäntyvaara jatkoi.

Välinpitämättömyys kasvanut

49-vuotias Tampereen ensisuojassa asuva mies makasi puistikossa, johon kokoontuu usein miesjoukko. Ruumiin vieressä oli tyhjä kanisteri, jossa oli aiemmin ollut auton jäähdytysnestettä. Aiemmin paikalla olleiden seuralaisten mukaan nestettä oli laimennettu ja myös muut olivat juoneet sitä.

Poliisin mukaan ei ole enää harvinaista, että ihminen joutuu makaamaan kauan maassa ennen kuin saa apua.

- Se ei ole enää tavattoman eriskummallista. Ihmiset huolehtivat enemmän omista asioistaan kuin muista, vanhempi rikoskonstaapeli Markus Antila Tampereen poliisista kertoi Aamulehdelle.

-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
SVC
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja SVC »

Todella hyviä neuvoja. Tai hei, keksin vielä paremman: mitä jos suoraan elettäisiin ihmisiksi niin ettei tarvitse maata pultsareiden alueella ihan kanttuvei? Jos joku haluaa juoda itsensä hengiltä, mikä minä olen asiaan puuttumaan.
neitix
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja neitix »

^

Niin. Kyllähän ihmiset yleensä ihan itse päättää haluta alkaa alkoholisteiksi ja alkoholiriippuvaisiksi ja asettavat tavoitteekseen juoda itsensä hengiltä. :roll:
Mimi
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Mimi »

Mike kirjoittaa näin; "niin voi jatkaa hyvällä omallatunnolla matkaa ilman, että kallis minkkiturkki on likaantunut tai kallista aikaa on mennyt ylettömästi hukkaan."

Kuljen alueen ohi päivittäin ja aina siellä joku makaa. Siksi onkin turhauttavaa, kun nyt huudetaan ihmisten välinpitämättömyydestä. Useasti olen käynyt katsomassa onko joku hätänä, mutta pienenä naisihmisenä se on aika pelottavaa ja riskaabelia touhua. Nyt kyllä taas pitkästä aikaa mietityttää, että onko se sittenkin vainaja, mikä siellä nurkilla joka aamu retkottaa. Eli silmä tottuu.... valitettavasti. Mutta onko Mike miettinyt sitä, että aina ei olla kunnossa vaikka jotain örinää kuulisikin. Mietipäs sitä, käyt tönäisemässä ukkoa ja se sulle örisee, seuraavana päivänä luet miehen kuolleen. Olisitko voinut tehdä jotain muuta kuin potkaista kenkään ja "todeta olevan kunnossa"? Jos pysähdyn, on minulla mielestäni velvollisuus sitten hoitaa asia loppuun saakka, kutsua apua jne. Ja mietitkö kauanko avun tuleminen kestää kun sanot, että maassa makaa juoppo? Mitä sanon työnantajalleni, jos toistuvasti myöhästyn töistä, kun juoppoja makaa matkan varrella 1-5 joka aamu?
anneli1
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

Niinpä, ja haluaako noi pultsarit oikeasti apua?

Melkein meillä jokaisella on perhe/suku/ym -piireissä joku, joka on luovuttanut ja tahtoo elää vain alkoholin tai huumeiden vaikutuksessa.

Tää tosi asia kun räpsähtää silmille, on omainen niin (vars. äiti) aika pihalla, ett mitä mä voin, mitä tein väärin etc.

On melko helppo jättää spugeli ojaan, koska sehän on on itse aiheuttanut oman olotilansa, eikö?
pippurinen
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja pippurinen »

Asuin melko spugepitoisella alueella aikoinaan. Kaks tapausta jäi erityisesti mieleen.

Ekassa tapauksessa kaveri oli ihan selvästi sammunut ulos kerrostalon oven eteen, enkä päässyt ulos, kuin työntämällä sen tyypin ovella sivuun. Sen juoppokaveri kiiruhti heti paikalle selittämään, että älä soita poliisia, kyseessä on sairaskohtaus. Esitys ei ollut kovinkaan uskottava, ei kaverin, eikä sammuneen osalta :D Poliisia en jaksanut kuitenkaan soittaa, kun sammuneella oli kaveri mukana.

Toisessa tapauksessa menin juurikin tönimään viereisessä puistossa pitkään elottoman näköisenä maannutta laitapuolen miestä. Ensimmäinen asia, mitä mies sanoi, kun havahtui ja näki mut oli: "Anna pillua!" :D Totesin, että elossa on ja käskin jatkaa lepäämistä.

Kerran tuli joku dena pelastettua puskasta talvisäällä. Oli onneksi sammunut aluesairaalaa vastapäätä, toiselle puolelle tietä. Kävelin vain sairaalan vakseille sanomaan, että lähiryteikössä ois joku, jonka vointi pitää tarkistaa.

Pakko auttaa, vaikka mun puolesta joutaisivat kuolla...
Viimeksi muokannut pippurinen, Ma Syys 15, 2008 2:51 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
pippurinen
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja pippurinen »

Hups tuplat.
Rezah
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Njoo, mä olen soittanut hätäkeskukseen kun löysin pusikosta miehen makaamasta.

Sieltä sanottiin -
"hengittääkö se?
"haiseeko alkoholille"

Kerroin että en näe hengitystä kun makasi kyljellään.
Myöskään alkoholin tuoksua en pystynyt kertomaan vaikka menin viereen.

Pyysivät että ravistan jaloista josko tokenisi. Olin koiran kanssa, eikä ollut paikkaa mihin koira sitoa, joten yritin siinä koira jaloissa retuuttaa miestä, ei reagoinut.

Hätäkeskuksen mukaan partiolla menisi aikaa, koska "siihen aikaa vuodesta (keskikesällä), näitä tapauksia on paljon, ja alkoholin vaikutuksen alaisen voi kyllä huoletta jättää pusikkoon nukkumaan".

Mietin vaan että jospa tämä heppu olisi esim. ottanut ruoan yhteydessä lasin viiniä/snapsin tms. ja haissut siten alkoholille, saanut sairaskohtauksen ja tuon "diagnoosin" myötä jätetty siihen makaamaan ja oottamaan?

Aika heikoillä jäillä mennään jos näin.
Tässä tapauksessa sain avukseni kaksi nuorta poikaa, jotka nostivat miehen kainaloista ja retuuttivat läheiselle penkille, mies oli elossa ja ilmeisesti jonkin aineen vaikutuksen alaisena.
There are no crimes behind enemy lines
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Mimi kirjoitti:Mutta onko Mike miettinyt sitä, että aina ei olla kunnossa vaikka jotain örinää kuulisikin. Mietipäs sitä, käyt tönäisemässä ukkoa ja se sulle örisee, seuraavana päivänä luet miehen kuolleen. Olisitko voinut tehdä jotain muuta kuin potkaista kenkään ja "todeta olevan kunnossa"?
Järkeään saa käyttää... Jos ko. henkilö näyttää ja haisee siltä, että on viimeksi käynyt suihkussa juhannuksena, vaatteet on kohdanneet pesukoneen n. 6vk. sitten viimeksi, alkoholi tuoksahtelee silleen kivasti ja hän kuulostaa humalaiselta, niin lähtökohtaisesti voi lähteä siitä, että sairaskohtaus se ei ole...
Jos pysähdyn, on minulla mielestäni velvollisuus sitten hoitaa asia loppuun saakka, kutsua apua jne. Ja mietitkö kauanko avun tuleminen kestää kun sanot, että maassa makaa juoppo?
Olen miettinyt.
Olen useammin kuin kerran odotellut hiukan hiilenä ja odotellut partiota hakemaan tyyliin hankeen sammunutta henkilöä, kun en ole saanut aluehäkeltä lupaa poistua ja jatkaa matkaani... Mutta jos tuollaista ajattelee ja siitä huolestuu, niin kannattaa kävellä kaupungilla silmät kiinni ja esim. mp3-soittimen kuulokkeet korvilla, että ei vaan joudu auttamaan ketään vahingossakaan jne...
Mutta niin kuin sanottua: Järjen käyttö on sallittua, ja ehkä jopa suotavaa.
Mitä sanon työnantajalleni, jos toistuvasti myöhästyn töistä, kun juoppoja makaa matkan varrella 1-5 joka aamu?
Viittaan edelliseen lauseeseni.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Mike Manner kirjoitti:Näin taas... Kyllä se olisi ihan fiksua käydä varovasti tuuppaamassa kengällä tälläisen sammuneen oman elämänsä sankarin jalkopäätä ja kysellä vointia. Jos/kun saa vastaukseksi edes muutaman ymmärrettävän sanan ja noin ollen varmuuden siitä, että jannu on edes tajuissaan, niin voi jatkaa hyvällä omallatunnolla matkaa ilman, että kallis minkkiturkki on likaantunut tai kallista aikaa on mennyt ylettömästi hukkaan.

Jos olosuhteet on kurjat (kylmä ilma - paleltumisen vaara, tai paikka on sellainen, että on riski esim. että hlö. hukuttaa itsensä ojanpohjalla maatessaan epähuomiossa vesilätäkköön tms.), niin päivän hyvä teko olisi soittaa 112 ja kertoa tilanteesta (-Matti Meikäläinen moi.
Ymmärrän naisten huolen siitä, miten joku sankari reagoi potkuun bodiin, mutta harvemmin siitä niin äkkiä sankari tokenee, etteikö juoksemalla karkuun pääsisi. Jonkun veli, faija tai poika se maassa makaava "nistipaska" tai "deeku" kuitenkin on, eikä mielestäni ole oikeutettua tietoisesti jättää sankaria kuolemaan. 112 - kolme näpäytystä (tai viisi, jos näppäinlukko auki) ei pitäisi olla liian kova vaiva. Koskaan ei tiedä, milloin alkaa itsellä tai omaisella lähtemään elämä alamäkeen.
Paavo Arhinmäki on äijä!
Zodiac
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Darwinismia parhaimmillaan. Noin voi käydä jos menee litkimään jäähdytysnesteitä...
seppoilmari
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja seppoilmari »

Jos ihmiset oikeasti välittäisivät muista ihmistä, ei tämmöisiä ongelmia olisi. Ihanteellista tästä maailmasta ei kyllä saa kirveelläkään, mutta jos ihmiset välittäisivät muustakin kuin rahasta, ehkä tämä paikka olisi parempi elää kaikille tasapuolisesti, sillä samanlailla se pieru pärisee, tuli se sitten minkkiturkin tai verkkahousun läpi.
Vastaa Viestiin