”Namupylly!”
”Setämiehetkin tykkää piparista!”
”Ota paita pois, niin siten voit ottaa poviperjantaikuvan
”Setämiehen mieleistä settiä. Kiitos!”
”Nätit tissinmoikulat, toteaisi Konsta Pylkkänen, tuo Veikko Huovisen romaanihahmo.”
”Minusta mirrin rapsuttaminen olisi paljon mukavampaa!”
”Ja joisi skumpat siitä alempaa”, kuului Rautiaisen vastaus, kun eräs käyttäjä toivoi, että joku nuolisi ”juustokastiketta mun vatsalta”.
Rautiaisen tili ja viestit ovat kaikkien julkisesti nähtävissä. Kyseiset viestit ovat poimintoja viimeisen puolen vuoden ajalta.
Suurin osa tämän henkisistä viesteistä on lähetetty iltaisin ja viikonloppuisin, mutta mukana on myös arkisin päiväsaikaan kirjoitettuja.
Rautiainen, 63, esiintyy X:ssä omalla nimellään ja kasvokuvallaan sekä kertoo profiilitekstissään englanniksi olevansa Rääkkylän kunnanjohtaja.
– Huumorintajuni voi olla ronski. Voin sanoa, että olen käynyt läpi ahtaan ja kovan elämän, ja ilman huumoria en olisi pärjännyt.
Rautiainen korostaa, ettei koskaan lähettäisi tuollaisia viestejä, jos ne olisivat vastaanottajille loukkaavia.
Pari kolme henkilöä, joille Rautiainen on useimmin tällaisia viestejä lähetellyt, ovat ajoittain vastanneetkin hänelle.
– Viestittely on molemminpuolista.
– Kukaan ei ole viestittänyt minulle siitä, että olisi loukkaantunut äksäilystäni.
Rääkkylän kunnanvaltuuston puheenjohtaja Tapio Hämäläinen (vas.) kommentoi asiaa nähtyään ensin poimintoja Rautiaisen viesteistä. Hänen mukaansa tällainen on kunnanjohtajalle erittäin sopimatonta käytöstä.
Kunnanhallituksen puheenjohtaja Harri Laasonen (kesk.) ei ollut tietoinen viestittelystä mutta suhtautuu asiaan vakavasti.
– Jos on epäasiallista viestintää, se ei kuulu asiaan ja siitä pitää käydä vakava keskustelu, hän linjaa.
Perjantaiaamupäivään mennessä Esko Rautiaisen tili oli poistettu X:stä.
https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/6614006