Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Tarkastaja Levisi
Angus MacGyver
Viestit: 6837
Liittynyt: La Heinä 18, 2020 4:44 pm

Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

https://yle.fi/a/74-20087354


Historiallinen lähestymiskielto 12-vuotiaalle lopetti kiusaamisen – ”Tämä on ainoa keino, joka on toiminut”, äiti sanoo

Käräjäoikeus määräsi joulukuussa 12-vuotiaalle tytölle lähestymiskiellon, jonka hovioikeus vahvisti toukokuussa. Kiusatun tytön vanhemmat kertovat, että raju kiusaaminen on nyt loppunut.



Olivia.jpg
Olivia.jpg (94.91 KiB) Katsottu 5576 kertaa


Väkivallan uhkaa, pilkkavideo, haukkumista, somekiusaamista, tappohuhkauksia.

Oman koulun tyttöporukka teki viime vuoden syksyllä kasiluokkalaisen Olivian elämästä kärsimystä. Olivian nimi on tässä jutussa muutettu hänen yksityisyytensä suojaamiseksi.

Olivia kertoi kiusaamisesta vanhemmilleen, jotka tekivät kiusaamistapauksista rikosilmoituksia ja lastensuojeluilmoituksia kiusaajaporukan johtohahmosta, seiskaluokkalaisesta tytöstä.

– Mutta niistä ei ollut hyötyä, kiusaaminen vain jatkui. Koulu lupasi järjestää keskustelutilaisuuden, jossa olisi paikalla kiusaajien vanhempia, mutta se jäi lupaukseksi, kertoo Olivian äiti.

Lokakuussa Olivia uhattiin hakata koulussa ja tyttöjoukko saarsi hänet koulun vessaan, jonka ovi hakattiin rikki.


– Sen tapauksen jälkeen Olivia kieltäytyi menemästä kouluun, eikä meillä ollut muuta mahdollisuutta kuin vaihtaa hänet toiseen kouluun, Olivian isä kertoo.

Uudessa koulussa Oliviaa ei ole kiusattu.

Mutta vanhan koulun tyttöjoukko kävi hänen kimppuunsa ostoskeskuksessa ja ilmestyi myös Olivian kotipihalle.

Porukkaa johtava seiskaluokkalainen haukkui Olivian vanhempia ja paikalle kutsuttuja poliiseja ja lupasi poliisin kuullen vielä ”napata Olivian”.

Yläasteella oppilaat ovat hyvin tietoisia siitä, että rikosoikeudelliseen vastuuseen teoistaan ei voi joutua ennen kuin täyttää viisitoista. Lähestymiskiellosta annetussa laissa ei kuitenkaan ole ikärajaa.

Päijät-Hämeen käräjäoikeus asetti joulukuussa kiusaajajoukkoa johtaneelle seiskaluokkalaiselle tytölle kuuden kuukauden mittaisen lähestymiskiellon Oliviaa kohtaan. Itä-Suomen hovioikeus vahvisti tuomion toukokuussa ja tärkein tapahtui: kiusaaminen loppui.
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
Susiraja
Lauri Hanhivaara
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Elo 16, 2023 9:58 pm
Paikkakunta: Planeetta Kuu

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja Susiraja »

Tuleva psykopaatti tuo pentu.
Minua kiusasi yläasteella tyttö joka oli hyvin tunnettu meidän pienellä paikkakunnalla. Tämä tyttö oli kova peli miesten keskuudessa.
Huorasi jos ja kaikkien kanssa.
Minä olen aikuisena tullut siihen tulokseen että tämä tyttö oli kateellinen ja mustasukkainen minulle. Hän kun ei ollut minkään näköinen , mutta kelpasi miehille , löyhän alapään takia.

Tuohon aikaan ei puhuttu edes kiusaamisesta , minä olin ihan yksin. Kotonakaan ei välitetty. Tuohon aikaan oli vielä tapana että opettajat suosi rikkaitten pentuja.
Min
en koskaan enää halunnut / halua kuulla kenestäkään entisestä luokkakaverista. Sellaisen muiston se jätti.
Chili
Jane Marple
Viestit: 1005
Liittynyt: To Elo 04, 2011 9:31 am

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja Chili »

Jopa on hulluksu mennyt!

Ilmeisesti tuo pääpukari on mieleltään sairas ja parantumaton. Saanut vielä muitakin mukaansa. Siellä taitaa mennä kotona kotiintuloajat ja kaverit syyniin. Tai sitten aletaan juomaan porukalla - ja lyödään viisaat päät yhteen.

Tuollainen typerys tulee yhteiskunnalle kalliiiksi, kunnes se napataan Hämeenlinnan vankilaan. Siellä oppii tavoille nopeasti.
Susiraja
Lauri Hanhivaara
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Elo 16, 2023 9:58 pm
Paikkakunta: Planeetta Kuu

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja Susiraja »

Chili kirjoitti: Ke Touko 08, 2024 10:33 am Siellä taitaa mennä kotona kotiintuloajat ja kaverit syyniin. Tai sitten aletaan juomaan porukalla - ja lyödään viisaat päät yhteen.

Tuollainen typerys tulee yhteiskunnalle kalliiiksi, kunnes se napataan Hämeenlinnan vankilaan. Siellä oppii tavoille nopeasti.
Taitaa olla kotona ne suurimmat ongelmat. Kasvatus täysin sanonko mistä??!!

Minusta tämä vaikuttaa puhtaasti kateudelta. Siitä yleensä on kyse näissä jutuissa. Katehditaan sitä mitä itseltä puuttuu.
Tämä kiusaaja voi todella huonosti, ei kait muuten kiusais. Laitoshoitoon pitäisi laittaa.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5191
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Ihmettelen kyllä, että kiusaajan vanhemmat eivät ole saaneet lastaan kuriin. Jos itse ei pysty, niin omasta lapsestakin voi tehdä lastensuojeluilmoituksen.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
uusitma
Hetty Wainthropp
Viestit: 462
Liittynyt: La Joulu 29, 2012 12:27 am

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja uusitma »

Susiraja kirjoitti: Ke Touko 08, 2024 9:54 am Tuleva psykopaatti tuo pentu.
Minua kiusasi yläasteella tyttö joka oli hyvin tunnettu meidän pienellä paikkakunnalla. Tämä tyttö oli kova peli miesten keskuudessa.
Huorasi jos ja kaikkien kanssa.
Minä olen aikuisena tullut siihen tulokseen että tämä tyttö oli kateellinen ja mustasukkainen minulle. Hän kun ei ollut minkään näköinen , mutta kelpasi miehille , löyhän alapään takia.

Tuohon aikaan ei puhuttu edes kiusaamisesta , minä olin ihan yksin. Kotonakaan ei välitetty. Tuohon aikaan oli vielä tapana että opettajat suosi rikkaitten pentuja.
Min
en koskaan enää halunnut / halua kuulla kenestäkään entisestä luokkakaverista. Sellaisen muiston se jätti.
Jos jutut on kouluaikaan olleet samanlaisia kuin nyt, niin niiden takia olet saattanut altistua koulukiusaamiselle. Lapsella on ihan täysi oikeus valita kaverinsa.
Avatar
paneelimies
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Huhti 23, 2024 8:01 am

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja paneelimies »

Yleensä tämän tasoisen kiusaamisen takana täytyy olla jo yhtä sairaat ja hoitoa kipeästi kaipaavat vanhemmat taustalla tai sitten ei vaan välitetä paskaakaan. Lapset osaa olla tosi julmia
Suomessa laki on syvältä, rikosoikeudellista vastuuta pitäisi laskea ja kännykät kieltää koulussa. Tämän perheen elämä on ollut varmaan täyttä helvettiä aamusta iltaan.
Oli miten oli mutta näin on
Cadi John
Martin Beck
Viestit: 817
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2023 3:05 pm

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja Cadi John »

paneelimies kirjoitti: Ke Touko 08, 2024 7:56 pm Yleensä tämän tasoisen kiusaamisen takana täytyy olla jo yhtä sairaat ja hoitoa kipeästi kaipaavat vanhemmat taustalla tai sitten ei vaan välitetä paskaakaan. Lapset osaa olla tosi julmia
Suomessa laki on syvältä, rikosoikeudellista vastuuta pitäisi laskea ja kännykät kieltää koulussa. Tämän perheen elämä on ollut varmaan täyttä helvettiä aamusta iltaan.
Näin on. Ihme pellejä on myös tässä porukassa olevat muut tytöt. Joko tämä johtohahmo on tulevaisuudessa jonkun miehen hakkaama työtön lähiömutsi tai pahimmassa tapauksessa jossain firmassa johtoasemassa kiusaamassa alaisiaan.
Avatar
paneelimies
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Huhti 23, 2024 8:01 am

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja paneelimies »

Cadi John kirjoitti: Ke Touko 08, 2024 9:04 pm
paneelimies kirjoitti: Ke Touko 08, 2024 7:56 pm Yleensä tämän tasoisen kiusaamisen takana täytyy olla jo yhtä sairaat ja hoitoa kipeästi kaipaavat vanhemmat taustalla tai sitten ei vaan välitetä paskaakaan. Lapset osaa olla tosi julmia
Suomessa laki on syvältä, rikosoikeudellista vastuuta pitäisi laskea ja kännykät kieltää koulussa. Tämän perheen elämä on ollut varmaan täyttä helvettiä aamusta iltaan.
Näin on. Ihme pellejä on myös tässä porukassa olevat muut tytöt. Joko tämä johtohahmo on tulevaisuudessa jonkun miehen hakkaama työtön lähiömutsi tai pahimmassa tapauksessa jossain firmassa johtoasemassa kiusaamassa alaisiaan.
Kiusaaminen on nykyään niin monimuotoista. Salakuvataan, vääristellään, ja yhdellä napin painalluksella voidaan tuhota koko perheen hyvinvointi vuosiksi tai ikuisesti. Sitten vielä naureskellaan päälle. Koulu on ihan voimaton. Onneksi tähän tuli tälläinen ratkaisu. Perhe on varmasti helpottunut mutta miten tälläinen asia päässä sitten korjaantuu ei varmasti tapahdu hetkessä.
Oli miten oli mutta näin on
Anoteus
Jack Bauer
Viestit: 951
Liittynyt: Su Tammi 20, 2019 8:12 pm

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja Anoteus »

Voi kunpa tämä yleistyisi ja tästä tulisi uusi normaali käytäntö, monta sielua saataisiin pelastettua..
Yrjö Yrjönpoika
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1453
Liittynyt: Pe Elo 04, 2023 10:05 am

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »


Jotkut nykylapset (sukupuoleen katsomatta) ovat kusipäitä jo kolmannessa polvessa. Selvä huoran alkuhan tuo kiusaaja on.
Sipi
Theo Kojak
Viestit: 1130
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2018 10:58 pm

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Sitä mietin, että uskomattoman munatonta on tuo puuttuminen ollut koulunkin puolesta. Kiusaaminen on sikäli paskamainen ilmiö, että se ei tunnu oikein olevan kenenkään vastuulla. Kun sitä tapahtuu koulussa, puututaan siihen kirjavasti ja vain niiltä osin, kun se on näkyvää ja todistettavissa. Mutta kun se jatkuukikn sitten vuorokauden ympäri, vapaa-ajalla ja somessa, koulu pesee kätensä. Hyvää tarkoittavat tädit, jotka vähän juttelee ja toruu, on valovuosia jäljessä.

Väitän, että tyttöjen keskinäiseen kiusaamiseen on myös hankalampaa näin yleistäen puuttua, koska heillä on hienovaraisemmat ja paremmin piilossa pysyvät metodit. Toki tämä sukupuoliero tuntuu viime vuosien uutisoinnin perusteella kaventuneen, koska nykyäänhän tytötkin lyövät.

Mutta tämä "ei haukku haavaa tee" -tyyppinen suhtautuminen on aivan murhaa etenkin tytöille, jotka ovat supinan, juoruilu, naureskelun, ulossulkemisen ja muiden vastaavien keinojen mestareita. POjat herkemmin tarttuvat sellaisiin keinoihin, jotka ovat näkyviä ja niihin on siinä hetkessä helpompi puuttua.

Vrt. "Noi mulkoilee ja naureskelee mulle" johon aikuinen vastaa, että no, älä välitä, mee johonkin toiseen porukkaan (ööö, siis mihin?) VS. "Toi löi mua naamaan ja mulla on nenä veressä" johon aikuisen on helpompi suhatutua vakavasti, koska näyttöä on.

Toinen käsittämätön vitsaus on nää vanhemmat, joiden eka vastaus kaikkeen on, että "ei meidän lapsi sellaista tekisi". Vetää kiukun puolelle aina, kun vanhemmat eivät ota kuuleviin korviinsa usealta taholta tulevaa huolta, vaan uskovat oman pilallelellityn pikkupsykopaattinsa räpsyviä ripsiä ja loputonta viattomuudenvakuuttelua.
Avatar
Kalle-Ville
Adrian Monk
Viestit: 2605
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

Tampereen Tyttö kirjoitti: Ke Touko 08, 2024 6:25 pm Ihmettelen kyllä, että kiusaajan vanhemmat eivät ole saaneet lastaan kuriin. Jos itse ei pysty, niin omasta lapsestakin voi tehdä lastensuojeluilmoituksen.
Katsohan, kun vittumaisille vanhemmille syntyy vittumaisia penikoita, joita ei mikään muu kuin kuolema paranna. Jos on jo nuorena ihmissaasta, vanhemmaksi tullessaan muuttuu vielä pahemmaksi ihmissaastaksi, mikä selittää sen, ettei vanhemmat tee asialle mitään. Tällaisten ihmissaastojen kohdalla heidän kuolemansa onkin heidän paskaisen ja saastaisen elämänsä ainoa hyvä teko, kun he häipyvät täältä pois aiheuttamasta muille haittaa.
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.
Masteri
Nikke Knakkertton
Viestit: 157
Liittynyt: To Syys 12, 2019 8:12 pm

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja Masteri »

Sipi kirjoitti: To Touko 09, 2024 1:39 am Sitä mietin, että uskomattoman munatonta on tuo puuttuminen ollut koulunkin puolesta. Kiusaaminen on sikäli paskamainen ilmiö, että se ei tunnu oikein olevan kenenkään vastuulla. Kun sitä tapahtuu koulussa, puututaan siihen kirjavasti ja vain niiltä osin, kun se on näkyvää ja todistettavissa. Mutta kun se jatkuukikn sitten vuorokauden ympäri, vapaa-ajalla ja somessa, koulu pesee kätensä. Hyvää tarkoittavat tädit, jotka vähän juttelee ja toruu, on valovuosia jäljessä.

Väitän, että tyttöjen keskinäiseen kiusaamiseen on myös hankalampaa näin yleistäen puuttua, koska heillä on hienovaraisemmat ja paremmin piilossa pysyvät metodit. Toki tämä sukupuoliero tuntuu viime vuosien uutisoinnin perusteella kaventuneen, koska nykyäänhän tytötkin lyövät.

Mutta tämä "ei haukku haavaa tee" -tyyppinen suhtautuminen on aivan murhaa etenkin tytöille, jotka ovat supinan, juoruilu, naureskelun, ulossulkemisen ja muiden vastaavien keinojen mestareita. POjat herkemmin tarttuvat sellaisiin keinoihin, jotka ovat näkyviä ja niihin on siinä hetkessä helpompi puuttua.

Vrt. "Noi mulkoilee ja naureskelee mulle" johon aikuinen vastaa, että no, älä välitä, mee johonkin toiseen porukkaan (ööö, siis mihin?) VS. "Toi löi mua naamaan ja mulla on nenä veressä" johon aikuisen on helpompi suhatutua vakavasti, koska näyttöä on.

Toinen käsittämätön vitsaus on nää vanhemmat, joiden eka vastaus kaikkeen on, että "ei meidän lapsi sellaista tekisi". Vetää kiukun puolelle aina, kun vanhemmat eivät ota kuuleviin korviinsa usealta taholta tulevaa huolta, vaan uskovat oman pilallelellityn pikkupsykopaattinsa räpsyviä ripsiä ja loputonta viattomuudenvakuuttelua.


Miten koulu yleensä edes voisi puuttua kiusaamiseen silloin kun se on näkymätöntä, ei- todistettavissa ja tapahtuu kouluajan ulkopuolella ja somessa? Ei taida kouluilla olla edes keinoja puuttua kuin siihen kiusaamiseen, joka ei tapahdu näkyvästi koulussa. Melkoisia vaatimuksia laitat kouluille, kun nytkin osa huoltajista on jo sitä mieltä, että koulu puuttuu wilma-viesteillä liikaa joka risahdukseen.

Eiköhän tuo mistä syyttelet kouluja, ettei koulu puutu, ole poliisiasia. Vanhemmat vaan tekemään rikosilmoituksia. Mutta eikö tässä tapauksessa tämä päätekijä jatkanut uhkailujaan poliisinkin tullessa paikalle? Koulunko vika tämäkin?

Ikävää on se, että kun on oikeaakin kiusaamista, niin jotkut vanhemmatkin tulkitsevat kiusaamiseksi kaikki, mikä ei lasta miellytä, olivat tekijöinä sitten ikätoverit, opettajat tai koko järjestelmä. Jos kiusaamisen kitkeminen olisi helppoa kouluissa ja syynä on vain se, että koulu on ”munaton” eikä välitä, miksi sitä kiusaamista sitten on kaikkialla, missä on useampi ihminen koolla, tyttöjä ei tarvitse olla kuin kolme? Miksi kiusaamista on pihoilla, naapurustossa, päiväkodeissa, työpaikoilla, armeijassa, ammattikouluissa, lukioissa, yliopistoissa jne. Miksei näissä paikoissa siihen puututa?
Susiraja
Lauri Hanhivaara
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Elo 16, 2023 9:58 pm
Paikkakunta: Planeetta Kuu

Re: Tappouhkauksia ja jatkuvaa väkivallan uhkaa - lähestymiskielto 12-vuotiaalle pysäytti kiusaamisen

Viesti Kirjoittaja Susiraja »

Jos ei tunnista mikä on kiusaamisen takana, ei ongelmaan ole helppo puuttua. Se on yleensä kateus, tytöillä mustasukkaisuus .Seinäjoen tapaus tästä hyvä esimerkki.
Jos ihminen on noin sairaaloisen mustis lapsena, väittäisin ettei asenne korjaudu aikuisenakaan. Ei ennen kuin itse myöntää asian. Mutta nämä sairaat ei yleensä sitä myönnä.
Sitten pieksetään puolisoa ja tapetaan. Näistä saadaan lukea viikottain.
Vastaa Viestiin