kun mieltäni on vaivannut pitkään se, että milloin voi puhua asioista niiden oikeilla tekijänimillä ja milloin pitäisi käyttää tekaistuja nimiä rikoksista kirjoittaessa. Ettei kohta ole asianajaja koputtelemassa ovea
Milloin on sopivaa/laillista mainita tekijän oikea nimi?
Milloin on sopivaa/laillista mainita tekijän oikea nimi?
Siinähän se tulikin, tuo kysymys.
kun mieltäni on vaivannut pitkään se, että milloin voi puhua asioista niiden oikeilla tekijänimillä ja milloin pitäisi käyttää tekaistuja nimiä rikoksista kirjoittaessa. Ettei kohta ole asianajaja koputtelemassa ovea
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Minä kirjoitan nimistä ainoastaan, kun ne on lehdissä tai kirjassa mainittu. Teen lyhennelmän tai lainaan kirjoituksesta ja mainitsen lähteen. Syyttäkööt lähdettä sitten.
Noista nimistä on porukka ihmeen skitsona. Kuka tahansa saa muutenkin helposti käsiinsä kopiot oikeuden pöytäkirjoista kuulusteluineen päivineen. Siellähän ne nimet on ja ellei salaiseksi ole julistettu, julkistahan tuo on. Menkööt rikolliset sitten haastamaan oikeuslaitos oikeuteen heidän nimiensä käytöstä!!
Noista nimistä on porukka ihmeen skitsona. Kuka tahansa saa muutenkin helposti käsiinsä kopiot oikeuden pöytäkirjoista kuulusteluineen päivineen. Siellähän ne nimet on ja ellei salaiseksi ole julistettu, julkistahan tuo on. Menkööt rikolliset sitten haastamaan oikeuslaitos oikeuteen heidän nimiensä käytöstä!!
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Äsh, teen kuitenkin jonkinlaisen protokollavirheen, jos tässä siitä tarkempaa selontekoa yritän muistella. Sitten sitä saa selitellä virheitään sivukaupalla.Agathon kirjoitti:Mites tuo käytännössä tapahtuu?EuroJR kirjoitti: Kuka tahansa saa muutenkin helposti käsiinsä kopiot oikeuden pöytäkirjoista kuulusteluineen päivineen.
Sivuhuomautus: virkamiehet eivät tykkää, kun näitä kopioita pyytää. Joutuvat ne kuitenkin antamaan.
Täällä on varmasti joukossa joku asiantuntija, joka ystävällisesti laittaa täydellisen oikean toimintaohjeen.
-
Lihava
- Lauri Hanhivaara
Esimerkki:EuroJR kirjoitti:Kuka tahansa saa muutenkin helposti käsiinsä kopiot oikeuden pöytäkirjoista kuulusteluineen päivineen.
Asiakirjoja
-
mela
Asiaa sitoo toi julkisuuslaki. Eli kyllä ne vaan on julkisia mikäli ne ei ole niitä erikseen salannut?
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621
Käytännössä otetaan yhteyttä asianomaiseen tuomioistuimeen, joka on tuomion antanut, ja pyydetään tuomio jutussa "jossa Möttönen oli vastaajana". Tai jos ei tiedä nimiä, niin kyllä ne löytävät - ja ovat velvollisia löytämään - kuvauksella "se murhajuttu, jossa mies puukotti vaimonsa".
Asiakirjakopiot maksavat, ja vaihtoehtona on mennä lukemaan asiakirjoja ko. tuomioistuimeen, joka on ilmaista.
Asiakirjakopiot maksavat, ja vaihtoehtona on mennä lukemaan asiakirjoja ko. tuomioistuimeen, joka on ilmaista.
Tiedon saa ilman koko nimeäkin, mutta helpottaa etsimistä kummasti mikäli voi kertoa etu- ja sukunimen ja arvion ajasta jolloin tapausta on käsitelty. Mitä tarkempi, sen parempi.Derrick kirjoitti:Käytännössä otetaan yhteyttä asianomaiseen tuomioistuimeen, joka on tuomion antanut, ja pyydetään tuomio jutussa "jossa Möttönen oli vastaajana". Tai jos ei tiedä nimiä, niin kyllä ne löytävät - ja ovat velvollisia löytämään - kuvauksella "se murhajuttu, jossa mies puukotti vaimonsa".
Onkos muuten esitutkinta-aineisto julkista? Ja missä vaiheessa, jos on? Tietoa, anyone?
Meni OT:ksi. Nimien, paikkojen, firmojen jne. "paljastavien" yksityiskohtien käytöstä sen verran, että minä katson voivani niitä viesteissäni levitellä, mikäli ne on jo julkaistu jossain muualla (mediassa).
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
Mikä lehtien ja muun median kanta nimiasiaan on? Tuntuu että törkeä rattijuopumus ja kuolemantuottamus on "20-vuotiaan kauhajokelaisen opiskelijan" tekosia mutta jo murhasyyte heruttaa nimen lehteen kuten Porin Jalkajousi-Aleksandr ja Ylinopee BMW-kuski jolle kävi vahinko...
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"