Itsemurha
-
Doctor Lecter
- James Bond (Daniel Graig)
Re: Itsemurha
Hänen syntymästään tulee pian 58 vuotta. Hänen kuolemastaan tulee kohta 50 vuotta.
Kuka vielä muistaa Jari Tuomaksen?
Kellään tarkempia tietoja?
Kuka vielä muistaa Jari Tuomaksen?
Kellään tarkempia tietoja?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
-
Huutaja Jaana
- Horatio Caine
- LexVeritas
- Frank Columbo
En tiedä enkä etenkään muista ko. tapausta, mutta Piia Ristikankareen katoamistapaukseen liittyvä assosiaationi vahvistuu vähäisin määrin.
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Kovasti on ajat muuttuneet. Ketjun ensimmäisessä viestissä taivastellaan kun kun jäätävä määrä potilaita on ollut hoidossa jo yli vuoden putkeen koska avohoito on retuperällä.
Tilanne on nyt sikäli parantunut, että suomessa ei MT-puolen sairaalapaikkoja ole enää edes yhteenlaskettuna sellaista lukemaa, että siellä voitaisiin ketään yli vuotta pitää. Avohoito on vielä enemmän retuperällä kun silloin.
Omasta tuttavapiiristä löytyy tapaus joka on taistellut vakavan masennuksen takia vuosikaudet. Yrittänyt päästä hoitoon lukuisia kertoja, mutta hyvällä mäihällä sitä hoitoa saa vaan parisen kertaa. Ainaki nyt sen verran että lääkereseptin saa uusittua. Ketään ei kiinnosta onko joskus vuosia sitten määrätyn lääkitysksen annostus millään tavalla kohdallaan tai onko lääke enää edes oikea.
Osastojaksolle ei pääse edes junan alle kävelemällä. Putkaan pääsee ja sakkolapun saa kaupan päälle.
Tilanne on nyt sikäli parantunut, että suomessa ei MT-puolen sairaalapaikkoja ole enää edes yhteenlaskettuna sellaista lukemaa, että siellä voitaisiin ketään yli vuotta pitää. Avohoito on vielä enemmän retuperällä kun silloin.
Omasta tuttavapiiristä löytyy tapaus joka on taistellut vakavan masennuksen takia vuosikaudet. Yrittänyt päästä hoitoon lukuisia kertoja, mutta hyvällä mäihällä sitä hoitoa saa vaan parisen kertaa. Ainaki nyt sen verran että lääkereseptin saa uusittua. Ketään ei kiinnosta onko joskus vuosia sitten määrätyn lääkitysksen annostus millään tavalla kohdallaan tai onko lääke enää edes oikea.
Osastojaksolle ei pääse edes junan alle kävelemällä. Putkaan pääsee ja sakkolapun saa kaupan päälle.
Helsingissä on otettu käyttöön säästölinja päihde- ja mielenterveyspalveluissa. Osaatohoito on kallista ja suurimmaksi osaksi täysin turhaa. Ei hullut ja puliukot tarvitse sairaalasänkyä, viittä ateriaa päivässä ja diapamia.Joke75 kirjoitti: Ti Heinä 09, 2024 8:15 pm Osastojaksolle ei pääse edes junan alle kävelemällä. Putkaan pääsee ja sakkolapun saa kaupan päälle.
He tarvitsevat vain kunnolla runtua. Tämä kesä on huonoa aikaa, jos on koditon. -25 asteen pakkasessa ihminen toipuu ja alkaa ymmärtämään ottaa vastuuta itsestään. Ainoa oikea hoitomuoto laitosjaksolle haluavalle ulisijalle on maihinnoususaappaalla suoritettu potku perseelle.
Jos vielä jatkohoitoa haluaa, voi molemmille poskille läppäistä slap contest -tyylisesti pari perunajauhoista pöllähdystä.
Koditon ja varaton on täysin itse hankittu tila. Sellaiselle pitää tarjota tilaisuus katsoa televisiosta kuinka toiset syö lehtipihviä maustevoilla ja nukkuu mukavasti paksun peiton alla lämpimässä ja mukavassa sängyssä.
Myös jokin keskusteluapu olisi hyvä, jossa kuvaillaan lehtipihvin makumaailmaa ja millaiselta tuntuu, kun sijoittaa saman verran kuukaudessa osakkeisiin, mitä lurjukset saavat toimeentulotukea.
Työnteko on palkitsevaa ja se on kansalaisvelvollisuus. Jos palkka on pieni, syynä on alhainen koulutustaso ja kyvyttömyys. Työttömiltä pitäisi ottaa kaikki tuet pois ja laittaa pakkotöihin.
Itsenäisen Suomen Kansallisen Taistelujoukon Rintaman kunniajäsen jo vuodesta 1997. Tarkemmin alkukesästä, kun Captain Jack soi listahittinä radioaalloilla ja maailmassa oli vielä kaikki hyvin.
-
IronMikeDyson
multa lähti 2 köydellä ja 1 rekan keulaan.. päihteet ja tabut sekä velat..
Maailma on täynnä maita, joissa mitään ikuista sosiaaliturvaa edes ole. Eikä siellä silti itsareita tehdä samaa tahtia ja rikoksiakin vähemmän. Jokuhan tässä touhussa on pielessä, kun parhaassa iässä olevat nuoret miehet hyppivät radalle. Perustarpeet kuitenkin katetaan Suomessa edelleen. Yhteiskunta ei voi kaikkia ongelmia yksilön puolesta ratkoa, joskus pitää ottaa itse vastuu. Koulutuskin on Suomessa ilmaista, mikä on aivan luksusta yleismaailmallisesti. Ja tietysti se, että junat jatkuvasti myöhässä, on hyvin pieni ongelma. Mutta vit#ttaa se silti, kun kohdalle osuu koko ajan.QwertyKeyboard kirjoitti: Ti Syys 03, 2024 9:13 am
Eiköhän se nyt ole selvää, että kun työttömyys kasvaa huippulukemiin ja samalla leikataan sosiaaliturvaa enemmän kuin koskaan vaikka hinnat ja verot nousee ennätysvauhtia, että nämä junan alle hyppäämiset lisääntyvät. Hyvin helpolla se tavallinen kansa selviää jos seurauksena on vain lisääntyneet junan alle hyppäämiset ja sitä kautta myöhästymiset syrjäytyneet, joilla ei ole mitään hävittävää enää kun pystyisivät tekemään myös paljon vittumaisempiakin juttuja kuin juna itsarin.
Tämä ja kolme seuraavaa viestiä siirretty Ratyöntekijä jäi junan alle-ketjusta
-NILS-
-
QwertyKeyboard
- Javier Pena
Suomi on sen verran kylmä maa suurimman osan vuodesta, että täällä esim. kodittomaksi joutuminen tarkoittaa kuolemaa toisin kuin jos maa on lähempänä päiväntasaajaa. Joten suomessa sosiaaliturvan leikkaukset aiheuttavat vakavampia seurauksia kuin lämpimissä maissa missä pärjää ympärivuoden teltassa ilman lämmitystä.MrSamba kirjoitti: Ti Syys 03, 2024 2:22 pm Maailma on täynnä maita, joissa mitään ikuista sosiaaliturvaa edes ole. Eikä siellä silti itsareita tehdä samaa tahtia ja rikoksiakin vähemmän. Jokuhan tässä touhussa on pielessä, kun parhaassa iässä olevat nuoret miehet hyppivät radalle. Perustarpeet kuitenkin katetaan Suomessa edelleen. Yhteiskunta ei voi kaikkia ongelmia yksilön puolesta ratkoa, joskus pitää ottaa itse vastuu. Koulutuskin on Suomessa ilmaista, mikä on aivan luksusta yleismaailmallisesti. Ja tietysti se, että junat jatkuvasti myöhässä, on hyvin pieni ongelma. Mutta vit#ttaa se silti, kun kohdalle osuu koko ajan.
"Perustarpeet kuitenkin katetaan Suomessa edelleen."
Tämä nyt ei pidä enää paikkaansa kaikissa suomen suurissa kaupungeissa kodittomien määrät ovat lisääntyneet kun asumistukia leikattiin keväällä. Kodittomien joukossa on entistä enemmän työssäkäyviä ja asunnottomia lapsiperheitä, joilla ei rahat enää riitä asumiskuluihin. Asunnottomien hätämajoituspaikatkin ovat niin täynnä, että kaikki eivät mahdu niihinkään enää. Nykyinen hallitus on kyllä tietoinen tästä se on heille kerrottu asiantuntijoiden toimesta moneen kertaan. Sinällään jos ihmisiä jäätyy kuoliaaksi ensi talvena leikkausten takia se on rikos jos voi alkaa syyttää petteri orpoa ja riikka purraa kuolemantuottamuksesta, jotka eivät ole varanneet leikkausten jälkeen tarpeeksi varoja hätämajoituspaikkojen perustamiseen. Vaikka asumistukileikkausten vaikutukset häätöihin ja kodittomien määrän lisääntymiseen olivat heillä tiedossa.
Tampereelle uhkaa syntyä uusi asunnottomien ryhmä: lapsiperheet – kaupungilta vakava viesti Orpon hallitukselle
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010654894.html
Työssäkäyviä päätyy nyt asunnottomiksi – Tampereella tehdään nyt häätöjä kiivaaseen tahtiin
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010645468.html
Ja tilanne pahenee myös muissa kaupungeissa.
↑
Menee jo vähän OT:ksi, mutta itse sosiaalialalla töissä ja tunnen kyllä kentän hyvin. Suomessa kenenkään ei tarvitse jäädä ilman asuntoa, sosiaaliturva riittää siihen. Taustalla on useimmiten mtp-haasteista johtuvista elämänhallinnan ongelmia, eikä asuminen normaalissa asunnossa onnistu ja laskut jää maksamatta. Päihteet useimmiten kaiken takana. Velkaakin on usein ja niihin menee rahaa. Siltikin asuminen ja perustarpeet on Suomessa taattu, aivan kaikille. Lehtiotsikot johtavat tarkoituksella harhaan ja järjestöt ajavat omaa asiaansa, koska heidän avustuksistaan ollaan leikkaamassa pois. Ylimääräiseen kivaan ei välttämättä ole työttömänä varaa, mutta se ei varmaan ole sosiaaliturvan tarkoituskaan.
Menee jo vähän OT:ksi, mutta itse sosiaalialalla töissä ja tunnen kyllä kentän hyvin. Suomessa kenenkään ei tarvitse jäädä ilman asuntoa, sosiaaliturva riittää siihen. Taustalla on useimmiten mtp-haasteista johtuvista elämänhallinnan ongelmia, eikä asuminen normaalissa asunnossa onnistu ja laskut jää maksamatta. Päihteet useimmiten kaiken takana. Velkaakin on usein ja niihin menee rahaa. Siltikin asuminen ja perustarpeet on Suomessa taattu, aivan kaikille. Lehtiotsikot johtavat tarkoituksella harhaan ja järjestöt ajavat omaa asiaansa, koska heidän avustuksistaan ollaan leikkaamassa pois. Ylimääräiseen kivaan ei välttämättä ole työttömänä varaa, mutta se ei varmaan ole sosiaaliturvan tarkoituskaan.
↑
Mulla on kämppä alla. Ainakin vielä toistaseksi. Kärsin mielenterveysongelmista joiden johdosta elämänhallinta ei ole ihan kuosissa. Olen yrittänyt lukemattomia kertoja saada apua ongelmiini, mutta ovi toisensa edestä lyödään kiinni vain ja ainoastaan sen takia, että labroissa näkyy että mun maksa-arvot on koholla. Jos maksa-arvot on koholla, se ei tietenkään voi johtua mistään muusta kuin alkoholin liikakäytöstä. Ei vaikka kaikkien syömieni lääkkeiden sivuvaikutuksena mainitaan vaikutus maksaan. Näin ollen olen päihdeongelmainen, jolle ei psyykkistä apua tarvita. Olen jopa kerran hakeutunut päihdehoitoon psyykkisen puolen mieliksi. Siellä todettiin että mitään hoidon tarvetta ei ole ja alkoholin käyttö on hallinnassa. Tästä siis ihan mustaa valkoisella. Tämä ei psyykkiselle puolelle riittänyt, koska maksa-arvot osoittavat jatkuvaa alkoholin liikakäyttöä. Kohonneet maksa-arvot johtuvat siis puhtaasti lääkärien minulle määräämistä lääkkeistä.
Olen joutunut ottamaan myös velkaa yllättävien sairaalalaskujen, hajonneiden kodinkoneiden yms kattamiseksi. Kahteen otteeseen olen ollut häädön alla, mutta häätö on viime metreillä saatu peruttua. Nyt tilanne suht vakaalla pohjalla, mutta seuraavan vakavan masennuskauden aikana en tiedä, miten pärjään. Viimeksi, kun syvä masennus iski, kävelin junan alle. Juna perkele onnistui jarruttamaan. Seurauksena tästä kyyti putkaan ja aamulla sakkolappu kouraan. Sentään putkalta lanssikyydillä terkkariin ja sieltä sairaalaan jossa psykiatri oli sitä mieltä, että hoidon tarvetta ei ole. SIIS JUMALAUTA! MIES ON NIIN HEIKOSSA HAPESSA, ETTÄ ON VALMIS PÄÄTTÄMÄÄN PÄIVÄNSÄ MUTTA HOIDON TARVETTA EI OLE. SELVIIT KYLLÄ, JOS MAKSAT SAKKOS. Muutenkin rahat vähissä ja sit piti vielä sakkoja maksaa.
Nyt työttömyysturvaa ollaan leikkaamassa vielä lisää. Jos joku keksii, miten pärjää syömättä, niin rahat juuri ja juuri riittävät vuokraan. Muista huvituksista ei tässä taloudessa ole nautittu enää pitkään aikaan. Toki voisin jättää vanhoista veloista koostuneet laskut maksamatta ja syödä niillä rahoilla. Se kuitenkin merkitsisi ennen pitkää luottotietojen menetystä. Tällä hetkelllä kuitenkin tilanne on hyvä ja usko huomiseen on. En haluaisi pilata tulevaisuuttani luottotiedottomana. Olen kouluttautunut alalle jossa puhtaat luottotiedot ovat työn saamisen edellytys. Puhtaat luottotiedot helpottavat myös tottakai normaalia elämää.
On ihan puhdasta paskapuhetta, että kenenkään ei tarvitse jäädä kodittomaksi koska suomessa on niin hyvä sosiaaliturva. On ihan puhdasta paskapuhetta että kenenkään ei tarvitse nähdä nälkää koska suomessa on niin hyvä sosiaaliturva. On ihan puhdasta paskapuhetta että kukaan ei voi pudota suojaverkkojen läpi. On ihan puhdasta paskapuhetta että ainoastaan nistit ja juopot on ongelmissa.
Oon nyt tilassa, jossa just ja just jaksan tehdä sen pakollisen. Neljää työpaikkaa pitää kuukaudessa hakee. Viimeks pistin mm. finskille avoin hakemuksen lentokapteeniks. Energia ei riitä säätämään mitään personoituja hakemuksia ja miettimään cv:n grafiikoita. Masennus ei ole mikään "ota nyt itteäs niskasta kiinni" sairaus. Se on ihan oikea sairaus muiden joukossa. Ei kenenkään kuume tai kipu häviä jos "ottaa itseään niskasta kiinni". Masennus tarvitsee hoitoa, aktiivista sellasta. Pelkkä pilleripurkki käteen ei riitä.
Anteeks tää vähän sekava ja varsin OT avautuminen, mut nyt vaan noitten aikasempien viestien lukemisen jälkeen tuli fiilis.
Mulla on kämppä alla. Ainakin vielä toistaseksi. Kärsin mielenterveysongelmista joiden johdosta elämänhallinta ei ole ihan kuosissa. Olen yrittänyt lukemattomia kertoja saada apua ongelmiini, mutta ovi toisensa edestä lyödään kiinni vain ja ainoastaan sen takia, että labroissa näkyy että mun maksa-arvot on koholla. Jos maksa-arvot on koholla, se ei tietenkään voi johtua mistään muusta kuin alkoholin liikakäytöstä. Ei vaikka kaikkien syömieni lääkkeiden sivuvaikutuksena mainitaan vaikutus maksaan. Näin ollen olen päihdeongelmainen, jolle ei psyykkistä apua tarvita. Olen jopa kerran hakeutunut päihdehoitoon psyykkisen puolen mieliksi. Siellä todettiin että mitään hoidon tarvetta ei ole ja alkoholin käyttö on hallinnassa. Tästä siis ihan mustaa valkoisella. Tämä ei psyykkiselle puolelle riittänyt, koska maksa-arvot osoittavat jatkuvaa alkoholin liikakäyttöä. Kohonneet maksa-arvot johtuvat siis puhtaasti lääkärien minulle määräämistä lääkkeistä.
Olen joutunut ottamaan myös velkaa yllättävien sairaalalaskujen, hajonneiden kodinkoneiden yms kattamiseksi. Kahteen otteeseen olen ollut häädön alla, mutta häätö on viime metreillä saatu peruttua. Nyt tilanne suht vakaalla pohjalla, mutta seuraavan vakavan masennuskauden aikana en tiedä, miten pärjään. Viimeksi, kun syvä masennus iski, kävelin junan alle. Juna perkele onnistui jarruttamaan. Seurauksena tästä kyyti putkaan ja aamulla sakkolappu kouraan. Sentään putkalta lanssikyydillä terkkariin ja sieltä sairaalaan jossa psykiatri oli sitä mieltä, että hoidon tarvetta ei ole. SIIS JUMALAUTA! MIES ON NIIN HEIKOSSA HAPESSA, ETTÄ ON VALMIS PÄÄTTÄMÄÄN PÄIVÄNSÄ MUTTA HOIDON TARVETTA EI OLE. SELVIIT KYLLÄ, JOS MAKSAT SAKKOS. Muutenkin rahat vähissä ja sit piti vielä sakkoja maksaa.
Nyt työttömyysturvaa ollaan leikkaamassa vielä lisää. Jos joku keksii, miten pärjää syömättä, niin rahat juuri ja juuri riittävät vuokraan. Muista huvituksista ei tässä taloudessa ole nautittu enää pitkään aikaan. Toki voisin jättää vanhoista veloista koostuneet laskut maksamatta ja syödä niillä rahoilla. Se kuitenkin merkitsisi ennen pitkää luottotietojen menetystä. Tällä hetkelllä kuitenkin tilanne on hyvä ja usko huomiseen on. En haluaisi pilata tulevaisuuttani luottotiedottomana. Olen kouluttautunut alalle jossa puhtaat luottotiedot ovat työn saamisen edellytys. Puhtaat luottotiedot helpottavat myös tottakai normaalia elämää.
On ihan puhdasta paskapuhetta, että kenenkään ei tarvitse jäädä kodittomaksi koska suomessa on niin hyvä sosiaaliturva. On ihan puhdasta paskapuhetta että kenenkään ei tarvitse nähdä nälkää koska suomessa on niin hyvä sosiaaliturva. On ihan puhdasta paskapuhetta että kukaan ei voi pudota suojaverkkojen läpi. On ihan puhdasta paskapuhetta että ainoastaan nistit ja juopot on ongelmissa.
Oon nyt tilassa, jossa just ja just jaksan tehdä sen pakollisen. Neljää työpaikkaa pitää kuukaudessa hakee. Viimeks pistin mm. finskille avoin hakemuksen lentokapteeniks. Energia ei riitä säätämään mitään personoituja hakemuksia ja miettimään cv:n grafiikoita. Masennus ei ole mikään "ota nyt itteäs niskasta kiinni" sairaus. Se on ihan oikea sairaus muiden joukossa. Ei kenenkään kuume tai kipu häviä jos "ottaa itseään niskasta kiinni". Masennus tarvitsee hoitoa, aktiivista sellasta. Pelkkä pilleripurkki käteen ei riitä.
Anteeks tää vähän sekava ja varsin OT avautuminen, mut nyt vaan noitten aikasempien viestien lukemisen jälkeen tuli fiilis.
Olisit onnellinen, että saat enemmän kuin alkoholistit, jotka eivät saa mitään pilleripurkkia sairauteensa. Ennen saivat diapamia, mutta nykyisellään eivät mitään muuta kuin antabusta. Alkoholismia ei enää nykyisin edes pidetä sairautena, koska alkoholistista voi tulla kohtuukäyttäjä. Näin ainakin sanoo päihdelääketieteen erikoisprofessori Antti Mikkonen, joka tosissaan tienaa tällä hössötyksellään.Joke75 kirjoitti: Ti Syys 03, 2024 6:44 pm ↑
Tapasin jokin aika sitten mielenkiintoisen itsemurhakandidaatin. Hän oli yrittänyt perinteistä junan alle hyppäämistä, mutta ei ollut uskaltanut mennä raiteille. Ruokaa rakastavana ihmisenä hän oli päättänyt tappaa itsensä edullisilla perunalastuilla. Lisäksi hän oli alhaisen budjetin omaavana alkanut juomaan oikein kunnolla käymisastiassa tehtyä taikajuomaa. Kehui painon nousseen 2-3 kg viikossa. Kysyin miksi ei käy ampumassa itseään Ruutisavulla, Gunpointilla tai Osuvassa, vastasi ihastuneensa puolalaiseen keittiöön ja ruokailuun ylipäänsä niin paljon, että tietää siihen kuolevansa. Innokkaana tupakkamiehenä polttaa omien sanojensa mukaan sisällä, eikä jaksa tuulettaa asuntoa. Elää täysin Vesa Matti Loiri meiningillä, joka sinällään on mielestäni aivan upeaa. Mielestäni yhteiskunnan tulisi maksaa itsemurhaajille itsensä tapporahaa.
Kaavake olisi helppo. Siinä luvattaisiin tappaa itsensä 30 pvn sisällä. Asiakkaalle annettaisiin 4000 e neekeröintirahaa. Jos hän ei tappaisikaan itseään, jatkossa kelassa vain todettaisiin: "tapa ittes".
Itsenäisen Suomen Kansallisen Taistelujoukon Rintaman kunniajäsen jo vuodesta 1997. Tarkemmin alkukesästä, kun Captain Jack soi listahittinä radioaalloilla ja maailmassa oli vielä kaikki hyvin.
- Ross Sullivan
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
Rellu voisi tehdä kerrankin miehen työn ja päättää päivänsä.
Mitä te dorkat dorkailette?
Joke75 kirjoitti: Ti Syys 03, 2024 6:44 pm ↑
Mulla on kämppä alla. Ainakin vielä toistaseksi. Kärsin mielenterveysongelmista joiden johdosta elämänhallinta ei ole ihan kuosissa.
Voimia sulle Joke. Koska en tilanteestasi sen tarkemmin tiedä, niin ehdottaisin ainakin työkykykartoitusta. Ei kliinisesti masentunut, itsemurhayrityksiä tekevä ihminen ole työkykyinen. Ainakin joskus työkykykartoitukseen pääsi terveyskeskuksesta ihan sairaanhoitajan lähetteellä. On tapauksia, joissa tuosta on lähtenyt elämäntilanteen helpottuminen työkyvyttömyyseläkkeelle päästyä. Ei ainakaan tarttis niitä helvetin turhia työhakemuksia lähetellä pää märkänä. Samalla vois olla mahdollista päästä myös velkajärjestelyyn. Ei tolla ehkä silläkään osastolle päästä/jouduta, mutta jonkinlaista apua kuitenkin. Kandeis just paikkakuntasi terveyskeskus/erityissossu olla yhteydessä. Sori jos olet jo ollut etkä ole apua saanut. Järjestelmä on silloin kohdallasi pettänyt.
Muutenkaan minfo ei ole paras paikka avuntarpeessa olevalle, päänaukojat ja perseilijät käyvät kimppuun kuola suupielistä valuen, anonymiteetin suojista on kiva huudella.
Eih bennek, eih blavek
- Ross Sullivan
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
^Joo, Joke vaikuttaa henkilöltä, joka ei ole aktiivisesti hakeutunut tilanteeseensa. Sellaista säälin, mutta päihdesyrjäytyneitä en.
Mitä te dorkat dorkailette?
^ Niin ja kaiffari kertoo mielenterveyden ongelmista, niihin ei läheskään aina saa tarvitsemaansa apua.
Mutta joo, itsemurha se aihe oli. Ainakaan toistaiseksi en siitä sano muuta kuin että tiedän tapauksia jotka ovat lähteneet tästä maailmasta itsemurhan kautta. Siihen on ihmisellä oikeus, en tuomitse.
Mutta joo, itsemurha se aihe oli. Ainakaan toistaiseksi en siitä sano muuta kuin että tiedän tapauksia jotka ovat lähteneet tästä maailmasta itsemurhan kautta. Siihen on ihmisellä oikeus, en tuomitse.
Eih bennek, eih blavek