Huippuasianajaja: Ruotsiin tulisi perustaa lapsituomioistuim

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Lapsituomioistuimet Suomeen?

Äänestys päättyi To Loka 09, 2008 8:44 pm

Kyllä
10
77%
Ei
3
23%

Ääniä yhteensä: 13

rapier
Vic Mackey

Huippuasianajaja: Ruotsiin tulisi perustaa lapsituomioistuim

Viesti Kirjoittaja rapier »

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1597596

02.10.2008 18:53

Alle 15-vuotiaiden rikoksentekijöiden tuomitsemista varten tulisi perustaa erityisiä tuomioistuimia, sanoi ruotsalainen huippuasianajaja Peter Althin Aftonbladet-lehden haastattelussa torstaina. Nykyisin alle 15-vuotiaat rikoksentekijät ohjataan sosiaalihuollon kontolle.

- Nyt on aika keskustella vakavasti tästä asiasta. En halua paiskata lapsia vankilaan, vaan on kyse siitä, että autamme nopeasti vaikeuksiin joutuneita sen sijaan että odottaisimme kunnes heistä on tullut rikollisia, Althin sanoo lehdelle.

Althinin mukaan yhä nuoremmat tekevät rikoksia, mutta yhteiskunta ei tee asialle mitään. Althin itse on käynyt tutustumassa lapsituomioistuimiin Australiassa, Perussa, Etelä-Afrikassa ja Brasiliassa.

- Olin vaikuttunut. Tuomarien auktoriteetti oli hyvin vahva, mutta samaan aikaan he olivat myös hyvin empaattisia.

Althin ei kuitenkaan halua kopioida mallia mistään, vaan kehittää Ruotsille oman järjestelmän.
STT-TT

Suomeen myös?
Paskanen tukka
Kirsi
Neuvoja-Jack

Re: Huippuasianajaja: Ruotsiin tulisi perustaa lapsituomiois

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

rapier kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1597596
02.10.2008 18:53

Alle 15-vuotiaiden rikoksentekijöiden tuomitsemista varten tulisi perustaa erityisiä tuomioistuimia, sanoi ruotsalainen huippuasianajaja Peter Althin Aftonbladet-lehden haastattelussa torstaina. Nykyisin alle 15-vuotiaat rikoksentekijät ohjataan sosiaalihuollon kontolle.

- Nyt on aika keskustella vakavasti tästä asiasta. En halua paiskata lapsia vankilaan, vaan on kyse siitä, että autamme nopeasti vaikeuksiin joutuneita sen sijaan että odottaisimme kunnes heistä on tullut rikollisia, Althin sanoo lehdelle.

Althinin mukaan yhä nuoremmat tekevät rikoksia, mutta yhteiskunta ei tee asialle mitään. Althin itse on käynyt tutustumassa lapsituomioistuimiin Australiassa, Perussa, Etelä-Afrikassa ja Brasiliassa.

- Olin vaikuttunut. Tuomarien auktoriteetti oli hyvin vahva, mutta samaan aikaan he olivat myös hyvin empaattisia.

Althin ei kuitenkaan halua kopioida mallia mistään, vaan kehittää Ruotsille oman järjestelmän.
STT-TT

Suomeen myös?
Idea on ehdottomasti hyvä ja mielenkiintoinen. Toinen kysmys on, miten saatavat hyödyt ja aiheutuvat kustannukset Suomen tai Ruotsin kokoisissa maissa jakaantuisivat. Onko meillä tai Ruotsissa niin paljon lapsi-/varhaisnuorisorikollisuutta, että tällaisen instanssin kustannukset suhteessa koituviin hyötyihin kannattaisivat. Tuomioistuinlaitoshan ei ainakaan Suomessa ole säästynyt yleiseltä julkistaloudelliselta kulujenkarsimistrendiltä.

Tapauskohtaisesti ja inhimillisesti ajatellen tuolla toki olisi varmasti mahdollista saavuttaa paljonkin. Ja jos tuohon Ruotsissa mennään tai päästään, Suomi peesaa varmasti maksimissaan noin kymmenen vuoden viiveellä kuten aina, vaikka sitten antaisivat esimerkin hypätä pää edellä kaivoon- tämä on nähty asia :D

Mitähän tästä Alexanderplatzilla tuumitaan?
Clyde
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Itse olen myös enemmän ja enemmän, kiitos uutisten, miettinyt että jotain pitäisi tehdä sille että nuoremmat ja nuoremmat tekee ihan mielettömiä asioita ja pääsevät pälkähästä nuoren ikänsä perusteella.
Millainen tuomioistuin sitten olisi, on eri asia.
Kirsi
Neuvoja-Jack

Clyde kirjoitti:Itse olen myös enemmän ja enemmän, kiitos uutisten, miettinyt että jotain pitäisi tehdä sille että nuoremmat ja nuoremmat tekee ihan mielettömiä asioita ja pääsevät pälkähästä nuoren ikänsä perusteella.
Millainen tuomioistuin sitten olisi, on eri asia.
Niin, tuo "pälkähästä pääseminen" on hieman monisyinen juttu. 15-vuoden ankaran vastuun ikärajaa on kaiketi perusteltu ainakin joskus ja jossain sillä, ettei alle sen ikäinen vielä kehitystasonsa vuoksi voi olla varsinaisesti syyntakainen. Tästä voi olla, ollaan ja saadaan mun puolesta ollakin montaa mieltä.

Nyt mietin, kun siis linnakkeisiin näitä lapsia ja nuoria ei esitellyn käytännön maissa ohjata, mihin sitten, ellei jonkinlaisen sosiaalihuollon piiriin? (nuorisolaitokset tms.) Eikö olisi yksinkertaisinta vetää vain vähän mutkaa suoraksi ja ohjata lisäresurssit suoraan sosiaalihuollon nuorisotyöhön/nuoriso- ja lastensuojelulaitosten toimintoihin?

Jokainen yli 2 tuntia kriminologiaa opiskellut tietää, että olennaisin ja oikeastaan miltei ainoa keino kitkeä kroonikkokriminalisoitumista tai uusijarikollisuutta, miten vain, on varhainen puuttuminen nuoruusiässä, kun tehdään ne ensimmäiset rikokset. Tältä istumalta en näine mietteineni kannata lapsituomioistuimia (en usko kustannusten ja hyötyjen tasapainoon) vaan lisärahoitusta nuoriso- ja lastensuojelutyöhön ja sellaisia, ehkä uudenlaisia toimintamuotoja joilla nykyistä paremmin tuon sektorin ongelmia hoidettaisiin.

Miten, sitä saisivat alan suuremmat asiantuntijat miettiä. Käytännössä lienee paljastunut ammattitaitoisimman tekijäsegmentin osalta, että Olavi Sydänmaanlakan kaltaiset ja hänen joskus jossain mainitsemansa "rekkamiehet" ovat kasvattajina ja ohjaajina parempia kuin yliopistojen ja ammatikorkeiden leipäauttajat (pahoittelen samantien kärkevyyttäni, on siellä toki ammattitaitoisia, sydämelläänkin töitä tekeviä) ja juuri muistaakseni Sydänmaanlakan masinoimille kolmannen sektorin hankkeille (Aseman lapset et cetera) näillä perustein mieluusti tarjoaisin tuntuvaa lisärahoitusta.
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Kyllä, ehdottomasti, olen samaa mieltä!
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Joku asiaa tunteva voisi kertoa, mitä nykyisin tehdään esim. vakavaan pahoinpitelyyn tai rattijuopumukseen syyllistyneille alle 15-vuotiaille? Otetaan huostaan ja pannaan terapiaan?
Every ship must sail a world.
Kirsi
Neuvoja-Jack

ABC kirjoitti:Joku asiaa tunteva voisi kertoa, mitä nykyisin tehdään esim. vakavaan pahoinpitelyyn tai rattijuopumukseen syyllistyneille alle 15-vuotiaille? Otetaan huostaan ja pannaan terapiaan?
http://www.optula.om.fi/38892.htm
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen sivuilta löytyy enemmänkin ainakin teemaa sivuavaa tutkimusmateriaalia: www.optula.om.fi
Ja HS:n paikoitellen erinomaista keskustelua aiheesta
http://www.hs.fi/keskustelu/message.jsp ... ID=2459729
(tuossa HS:n keskustelussa joku näkyy viittaavan kahteen muuhun optulan tutkimukseen)
Vastaa Viestiin