Saku Inomaa 19.5.2015 Tervakoski

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Vesqu
Armas Tammelin

Re: Saku Inomaa 19.5.2015 Tervakoski

Viesti Kirjoittaja Vesqu »

ruusumaa kirjoitti: Ti Syys 10, 2024 6:57 am Kiinnostais, mahtoiko niissä vaatteeiden jäänteissä olla sitä huivia?

Poliisi ei enää kerro mitään, mutta äiti on ollut aika avoin Sakun suhteen, jospa hän antaa haastiksen kunhan jaksaa.

Ylen jutussa väitetään että tuntomerkkeihin sopiva huivillinen henkilö olisi nähty kävelevän lautamäentietä katoamisiltana.
Pk_etsijä
Sofia Karppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pk_etsijä »

Huivi tosiaan on löytynyt nyt jäänteiden löytöpaikalta. Jaa,a mistä lienee tuollainen tieto, että olisi Lautamäentiellä nähty. Sakuahan etsinyt vuosien saatossa monet eri etsijät. Ainakin ne havainnot, mitkä etsinnöissä jo loppuvuodesta 2015 ja 2016 puolella tuli useimpien vapaaehtoisetsijöiden tietoon ja oli medioissakin, oli mm että Sakun tuntomerkkeihin sopiva henkilö oli nähty kävelemässä Leppäkoskentietä pitkin kohti Kukonnokkaa. Havainnon tekijä asui vielä itse Kelhän kohdilla. Toinen havainto tuli Ryttyläntien puolelta ja polkupyörähavainto sekä pyörä löytyi myös tältä puolelta. Silminnäkijä itse kävi näyttämässä paikkoja. Myös kaupan ilmoitustaululle oli ilmestynyt lappu, jossa luki, että nähty Ryttylässä.
Tietääkseni viralliset etsinnät ulottui ekassa vapepan etsinnässä vasta syksyllä bussipysäkiltä ympäröivälle alueille, muutamien kilometrien päähän.
Se, että mikä löytyi mistäkin ja mistä kukakin milloin etsi, tuskin olisi Sakua tuonut elävien kirjoihin. Saku katosi toukokuussa ja ensimmäiset viralliset etsinnät olivat vasta syys-lokakuussa. Sakun äiti haluaa välittää kiitoksensa kaikille etsintöihin osallistuneille, nyt varsinainen surutyö voi alkaa ja epätietoisuus saatu päätökseen.
ruusumaa
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

^Kiitos!

Hyppyrihuivin voi varmaan nyt lopullisesti unohtaa.

Ihmettelin myös, mistä NYT olisi silminnäkijä ilmaantunut Lautamäentielle ja onko hän ollut nämä 9 vuotta hiljaa?

Tuoreimmassa Ylen uutisessa kyllä väitetään, että silminnäkijä olisi. Joku haluaa päästä estradille?
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
Pk_etsijä
Sofia Karppi
Viesti:

Niin, tai onko tuo osoite nyt ylen jutussa virheellinen tai jotenkin muuten joku havainto, joka yhdistetty nyt Lautamäentien löytöön. Tiedä häntä. Taikka jos tämä Lautamäen havainto onkin esim poliisin saama tieto ja sitä ei ole haluttu tutkinnallisista syistä tuoda julki, että saavat etsintärauhan kyseisellä alueella.
kesaesa
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja kesaesa »

Mikähän siinä on, että etsintäpartiot eivät onnistu näitä kadonneita löytämään? Tulee mieleen useita tapauksia, joissa kadonneita on etsitty pitkään, mutta sitten joku marjastaja löytää sattumalta.
Olen itsekin ollut etsimässä erästä muistisairasta, joka löytyi syksyllä läheltä kotoaan, jostain lehtien alta. (Tuolloin tosin ainakin meidän etsinnät sijoittuivat liian kauas, koska oletimme hänen lähteneen pyörällä.)
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Ai mikäkö on? No ihan se, että ihmisen kokoisen kohteen löytäminen laajalta maastoalueelta on ihan helvetin vaikeaa. Varsinkin, jos henkilö on kuukahtanut vähänkään näkösuojaa antavaan paikkaan (käytännössä ihan mihin tahansa polkujen välittömästä läheisyydestä) eikä ole mitään huomiovärisiä vaatteita tai vastaavaa päällä, niin melkein saa päältä kävellä, että löytyisi. Saku oli tiheässä metsikössä ja hänellä oli päällään tummat vaatteet, jotka sulautuvat maastoon helposti.

Kerran oltiin sienessä silloisen naisystäväni kanssa. Hän meni melkein paniikkkiin kun ei yhtäkkiä enää nähnyt minua. Olimme melko harvapuustoisessa, mäntyvaltaisessa talousmetsässä. Olin hänestä ehkä korkeintaan sadan metrin päässä, olin pystyssä ja liikuin. Minulla oli vielä päällä ihan normaalit ulkoiluvaatteet, joissa oli kirkkaampiakin värejä, eikä mitään maastopukua. Naisystävä ei kerta kaikkiaan nähnyt minua, vaikka oli kuulemma jonkin aikaa katsellut ympärilleen, että missä minä olen ja tarkalleen sille suunnallekin, missä olin. Siitä ehkä vähän perspektiiviä siihen, että miten "helppoa" se ihmisen havaitseminen metsässä on.
Pk_etsijä
Sofia Karppi
Viesti:

Ja sekin, että esim vapaaehtoisetsijöillä ei ole asiaa tallailemaan ihmisten tonteille, ellei poliisi tai maanomistaja anna siihen lupaa. Onhan niitäkin ollut, missä kadonnut löytynyt lähes jonkun takapihalta.
viivahattu
Watson itse

^Jep, ja esimerkiksi Pauliina Virtanen löytyi vasta kuukausia katoamisensa jälkeen, vaikka oli maantien ojassa paikassa, jossa on varmasti säännöllisesti muutakin kuin autoliikennettä, ei siis edes missään metsässä. Ei se maassa makaava ihmisen ruumis kerta kaikkiaan vaan näy kovin kauas, jos on vähänkin kasvillisuutta ympärillä.
poliisikoiran pentu
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja poliisikoiran pentu »

kesaesa kirjoitti: Ti Syys 10, 2024 10:56 am Mikähän siinä on, että etsintäpartiot eivät onnistu näitä kadonneita löytämään? Tulee mieleen useita tapauksia, joissa kadonneita on etsitty pitkään, mutta sitten joku marjastaja löytää sattumalta.
Olen itsekin ollut etsimässä erästä muistisairasta, joka löytyi syksyllä läheltä kotoaan, jostain lehtien alta. (Tuolloin tosin ainakin meidän etsinnät sijoittuivat liian kauas, koska oletimme hänen lähteneen pyörällä.)
Tässä tapauksessa vääriä vinkkejä on ilmeisesti ollut epätavallisen paljon, ja oikeita taas vähän. Kaikki E12-tien itäpuolelle sijoittuneet vinkit ovat vieneet vain kauemmas löytöpaikasta.

Mitkä loppujen lopuksi olivat oikeita? Itselle tulee mieleen ainoastaan se bussista tehty havainto, mihin suuntaan Saku lähti pysäkiltä kävelemään.

Ja sitten Ylessä mainittu havainto, jäikö se aikoinaan liian vähälle huomiolle ja hukkui muiden alle. "Silminnäkijä oli katoamisiltana havainnut Lautamäentien alueella yksin kävelevän miehen, jolla oli kaulassaan samanlainen mustavalkoinen palestiinalaishuivi kuin Inomaalla oli ollut." https://yle.fi/a/74-20109060
Mariangel
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

viivahattu kirjoitti: Ma Syys 09, 2024 11:08 pm ^Ei tuolla Lautamäentiellä mitään "taksiasemaa" kyllä ole. Taitaa olla vain paikallisen taksiyrittäjän kotitalo.
Mariangel kirjoitti: Ma Syys 09, 2024 10:21 pm Näyttää olevan nyt niin, että tuo löytöpaikka on kuitenkin pohjoisen suuntaan siitä Tervakosken rampista.
Eikä ole, vaan lounaaseen. Kirjoita nyt hyvä ihminen Google Mapsiin "Lautamäentie" ja katso itse ennen kuin rupeat tämmöisiä heittelemään. :D
Olet oikeassa. Pahoittelen huonoa kartanlukutaitoani.
Musta ruusu
Hurjimus
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Hurjimus »

viivahattu kirjoitti: Ti Syys 10, 2024 12:32 pm ^Jep, ja esimerkiksi Pauliina Virtanen löytyi vasta kuukausia katoamisensa jälkeen, vaikka oli maantien ojassa paikassa, jossa on varmasti säännöllisesti muutakin kuin autoliikennettä, ei siis edes missään metsässä. Ei se maassa makaava ihmisen ruumis kerta kaikkiaan vaan näy kovin kauas, jos on vähänkin kasvillisuutta ympärillä.
Ei näy, ellei värikkäät vaatteet ole yllä. Pauliinankin tapauksessa ilmeisesti koira ja löyhkä paljastivat vasta tytön. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka kaukana tiestä Saku oli. Voisi kuvitella, että koiran ulkoiluttajia on tuollakin tiellä liikkunut. Tietysti, eihän läheskään kaikki osaa tulkita koiran reaktioita oikein, eikähän kaikki koirat mahdolliseen hajuun juurikaan reagoi.🤔
viivahattu
Watson itse

Suurin osa koiranulkoiluttajista varmasti vain vetää koiran takaisin tielle, jos se alkaa vetää jonnekin metsään. Se aikaikkuna, kun ruumis haisee voimakkaasti vähän pidemmänkin matkan päähän, voi olla hyvinkin lyhyt. Saku vielä taisi olla hoikka ja jäntevä kaveri, eli kropassa ei ole ollut niin paljon niitä mädäntyessään kaikkein pahimmin haisevia asioita eli käytännössä rasvaa. Lisäksi paikalliset olosuhteet voivat entisestäänkin heikentää hajun kulkeutumista ruumiin sijaintipaikalta tielle. Ja eikös siinä joku sikalakin ollut lähistöllä? Sen piikkiin varmaan ainakin itse pistäisin kaikki epämiellyttävät hajut sen kummemmin miettimättä.
Hurjimus
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Hurjimus »

Noinhan se useinkin menee koiran kanssa. Ehken jotkut tietäen Sakun kadonneen lähistöllä voisivat laskea päässään jotain. Tuo sikala taisi olla vaan epäilys, maatalo kylläkin ilmeiseti siinä lähellä kyllä on. Kyllähän sieltä monenmoista katkua lähtee ilman sikojakin.
Etsivä Shitlock
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Etsivä Shitlock »

Mariangel kirjoitti: Ti Syys 10, 2024 1:00 pm
viivahattu kirjoitti: Ma Syys 09, 2024 11:08 pm ^Ei tuolla Lautamäentiellä mitään "taksiasemaa" kyllä ole. Taitaa olla vain paikallisen taksiyrittäjän kotitalo.
Mariangel kirjoitti: Ma Syys 09, 2024 10:21 pm Näyttää olevan nyt niin, että tuo löytöpaikka on kuitenkin pohjoisen suuntaan siitä Tervakosken rampista.
Eikä ole, vaan lounaaseen. Kirjoita nyt hyvä ihminen Google Mapsiin "Lautamäentie" ja katso itse ennen kuin rupeat tämmöisiä heittelemään. :D
Olet oikeassa. Pahoittelen huonoa kartanlukutaitoani.
Tuossa on Tervakosken taksiasema: https://www.google.com/maps/place/60%C2 ... FQAw%3D%3D
Lapuan terassivideo https://emalm.com/?v=lOXkX/
poliisikoiran pentu
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja poliisikoiran pentu »

Hesarissa on nyt tästä samasta aiheesta eli vääristä vinkeistä ja turhista etsinnöistä. Vapaaehtoisetsijä etsi Saku Inomaata noin 30 kertaa 9 vuoden aikana. "Väärä vinkki vei väärille jäljille” https://www.hs.fi/suomi/art-2000010686651.html

Muutamia lainauksia:
Melkein kaikki Pääkaupunkiseudun etsintä ry:n etsinnät kohdistuivat bussipysäkin itäpuolelle, koska sieltä viimeisimmät vinkit tulivat.
”Ehkä joku jätti huivin hyppyrimäelle huvin vuoksi. Tuskin hän on ajatellut sitä, kuinka isot seuraukset tällaisella voi olla.”
-- joissakin lehtijutuissa on viime päivinä mainittu silminnäkijä, joka olisi nähnyt Saku Inomaan näköisen miehen kävelleen Lautamäentiellä. Etsintäpartiolla tai Inomaan äidillä ei ole ollut aiemmin mitään tietoa tällaisesta silminnäkijästä.

”Sitähän emme tiedä, jos tällainen tieto on tullut vaikkapa myöhemmin poliisille. Vapaaehtoiset eivät aina saa kaikkea etsintöihin liittyvää tietoa”
Hyppyrin huivipirulainen on voinut vaikuttaa myös siihen, ettei Lautamäentien silminnäkijähavaintoa otettu aikoinaan niin tosissaan. Senhän mukaan huivi oli tiellä katoamisiltana kulkeneen miehen kaulassa. Hyppyrin huivia pidettiin luotettavampana vinkkinä kuin tätä silminnäkijähavaintoa, vaikka asia olikin tasan toisin päin...
Vastaa Viestiin