Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Talvi24
Jessica Fletcher

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: La Loka 12, 2024 2:57 pm Täyttä spekua tuo, koska äitiä ei ole sitten ''enemmän kuin lääkäri'' seportaasin jälkeen mainittu missään.
Äidillä oli kuitenkin merkittävä rooli Tn koulunkäynnin alun vaikeuksissa. T ei sitten ilmeisesti kokenut tuota paneutumista merkittäväksi, koska ei halunnut äitiään kiittää.
Täysin omia spekuja. Älä suotta takerru niihin, koska haluat keskustella vain faktoista.
Äidillä on aina merkittävä rooli ihmisen elämässä - oli äiti läsnä tai ei.
Miksi Tn äiti pitäisi olla mainittu jossain- somessa, netissä? Hän ei liene ollut innostunut somesta, eivät kaikki ole, eikä tarvitse ollakaan.

Hetkinen, et kai ole tosissasi, että Tn olisi pitänyt väitöskirjansa kiitoksissa kiittää äitiään siitä, miten tämä oli auttanut koulumotivaation löytymisessä ekan luokan jälkeisenä kesänä. Heh.
Entä isää, mistä häntä olisi (tasapuolisuudenkin nimissä) pitänyt kiittää! Heh.

Olen toki ollut vasta tätä ekaa tapausta seuraamassa M-infossa, mutta en kyllä lähde täysin ilman perusteita esittämään sen kaltaisia väitteitä tapahtumalle täysin ulkopuolisesta henkilöstä kuin sinä nyt ehkä parin muun nikin provosoimana Tn äidistä. Toivottavasti hän, Tn sisko ja muut läheisensä eivät käy lukemassa tätä ketjua.
Talvi24
Jessica Fletcher

Ulrica kirjoitti: La Loka 12, 2024 4:15 pm Päihteiden käyttäjän henkinen kasvu päättyy ja pysähtyy tasan siihen hetkeen, kun alkaa käyttö.
Lähde:
https://www.vankienvanhemmat.fi/php/Van ... aurea.html
En tosin vielä avannut liitettäsi, joten en tiedä, mihin tuo henkinen kasvu oikein viittaa. Henkisellä kehityksellä / kapasiteetilla tarkoitetaan älyllistä kehitystä / kapasiteettia.

Tikkaselle on tehty mt-tutkimuksessa myös neuropsykologiset testit. Siinä määritetään älykkyysosamäärä, testit sekä kielellisissä että näönvaraisen päättelyn tehtävissä. Lisätestejä tehty varmaan ainakin tarkkaavaisuuden eri osa-alueiden kartoituksena - samalla myös tekemäänsä ADHD-diagnoosia ajatellen.

Tikkaselle ei ole todennäköisesti koskaan aiemmin tehty neuropsykologista arviota, joten ei ole verrokkia siihen, miten oli joskus pärjännyt vs. tämän vuoden alkupuolella.

Mitä sitten tuo henkinen kasvu tarkoittaakaan, niin aivoihin kohdistuvia vaikutuksia on kaikilla päihteillä ja niissä varmaan eroja, miten mitkäkin esim. lääkkeet vaikuttavat.
Ulrica
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

Olen aikaisemmin tuonut ketjuun väitteen, että lääkärien lääkkeiden väärinkäyttö on tabu aihe. Ilokseni somea seuratessani törmäsin henkilöön, joka on lääkärinä avoimesti, omalla nimellään esittänyt julkisesti omaa kokemusasiantuntijuutta. Pidän sankareina ihmisiä, jotka ottavat niskalenkin ongelmistaan ja nousevat vuorta kohti päämäärää. Hienoa konkretiaa, miten asiat voi hoitaa rehellisellä avoimella tavalla lääkärinä.
Näyttökuva 2024-10-12 195533.jpg
Näyttökuva 2024-10-12 195533.jpg (89.09 KiB) Katsottu 560 kertaa
Näyttökuva 2024-10-12 194323.jpg
Näyttökuva 2024-10-12 194323.jpg (46.55 KiB) Katsottu 560 kertaa
Hat off.

Ikiteekkari, ex-taksikuski, lääketieteen lisensiaatti. Peliriippuvuus. Tänä vuonna hän on kertonut julkisesti, että on kulunut 12 vuotta elämänsä pahimmasta mokasta, joka johti 2 itsemurhayritykseen, psykoottiseen maniaan, lääkärin ammatinharjoitusoikeuden menetykseen ja 7 vuoden vaikeaan masennusjaksoon. Julkinen cv: 2013 mania=> Valvira => masennus, 2014: alkoholi, 2015: valokuvauskurssi, 2016: hieman toivoa => pettymys, 2018: reisiluumurtuma nro 5, 2019: tulin järkiini ja haistatin paskat modernille psykiatrialle.
Mielenkiintoiseksi tekee lääkärin analyysi tästä ketjun tapauksesta, pidän sitä arvossa, koska oma ammatillinen osaaminen ja kokemusasiantuntijuus ei siihen yllä. Kiitos sinulle.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

- Itse asiassa ihan vähän aikaa sitten väiti, ettei Tllä olisi ollut mitään psykoosia 2000, että hän olisi keksinyt sen ihan omasta päästään. Et silleen … Ja välituomiokin sinulla on ollut sentään käytössäsi.
En ole koskaan väittänyt ettei olisi ollut psykoosia.
Olen alusta asti sanonut, että tuo psykoosi on tod näk ollut itseaiheutettu.

(Saattaapi jopa olla ollut motivaatio hakeutua erikoistumaan psykalle)

VTssä on selkeästi tuotu esiin Lapinlahden dgt. Olisi kannattanut edes tulostaa se, jotta pääsisit tarkistamaan.

Aika hukkaan heitettyä aikaa yrittää keskustella kanssasi, koska et hyväksy edes tosiasioita.

Tilaa uudestaan se VT ja myös tuomio. Ehkä asiat valkenevat niiden kautta myös sinulle.

Ei jaksa vääntää asioista, joista löytyy faktaa virallisista asiakirjoista.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Talvi24
Jessica Fletcher

Lääkeriippuvuuksista on taas käyty keskustelua ja liittyy tapaukseen,

Hesarissa ollut 11.9. kolmekymppisen naisen haastatteluun perustuva artikkeli hänen omista kokemuksistaan otsikolla
Irti, toivottavasti.” / "Lääkeriippuvuus | Heidi on työssäkäyvä keskiluokkainen, joka on käyttänyt vuosia Subutexia"

Juttu aukeaa vain tilaajille, siksi poimin siitä muutaman kohdan. Juttu kuvaa ilmeisen hyvin mm. riippuvuuden kehittymistä.
Tämä nainen on käyttänyt väärin opioidia, Subutexia ja nuorena kokeillut muutamia muita. Tästä eteenpäin poiminna jutusta:

Lapsena pakko-oireita, ehkä adhd, ainakin impulssikontrollin kanssa vaikeuksia. Ainainen eskapismin kaipuu. Parikymppisenä diagnosoitu keskivaikea masennus ja ahdistushäiriö. Paniikkikohtauksia. Lääkärin määräämä resepti rauhoittavia lääkkeitä.

Parikymppisenä kokeiluja. Ekstaasia, amfetamiinia, kokaiinia. Ja lopulta, viitisen vuotta sitten, opioideja. Vaikka ”kaikki sanoivat, ettei kannata”.
Subutex pyyhki heti kaiken ahdistuksen ja pahan olon, Heidi kuvailee.
”Se oli ihan uskomaton tunne. Varsinkin, kun on ollut ahdistunut ja masentunut. Tulee olo, että pystyy mihin vain ja kaikki on mahdollista.”

Jostain syystä sitä luuli, että minä olen jotenkin kuolematon ja että minähän en mihinkään koukkuun jää.
Ehkä tästä syystä Heidilläkin käyttö yltyi vaivihkaa. Ensin Subutexia vain lauantaisin. Sitten perjantainakin. Lopulta kolmesti viikossa. Heidi muistelee, että tätä jatkui noin vuoden ajan.

Opioidiriippuvuus myllää ihmisen aivoja niin, että aineen himosta ja päihtymyksestä tulee normaali tila. Aivot muovautuvat vaatimaan opioideja, jotta ihmisen mielihyväjärjestelmä pysyy tolpillaan.
Tällöin käyttö on pakonomaista eikä enää hallinnassa. Ilman opioideja ihminen ei välttämättä tunne olevansa olemassa.
Moni opioideista riippuvainen kuvaakin käyttöään nurinkurisesti lääkitsemiseksi. Opioideilla itsestään saa toimintakykyisen. Terveen.

Subutexia on joutunut hankkimaan katukaupasta. Ajan myötä joutunut pitämään kaupoilla käydessä puukkoa varalla. kuvaa oravanpyöräksi aineen hankkimista jne …
Tämä nainen on pitänyt ja pystynyt pitämään rippuvuutensa salassa. Nyt, kun yrittää eroon aineesta, on kertonut puolisolleen ja kahdelle kaverilleen.

Jutussa tietoa myös mm. vieroitusoireista.
Mainittiin myös, että opioidien ongelmakäyttäjiä on Suomessa kymmeniä tuhansia!

https://www.hs.fi/elama/art-2000010644857.html
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Talvi

Edelliseen vuodatukseesi voin kysyä

Ja??
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: La Loka 12, 2024 9:37 pm
- Itse asiassa ihan vähän aikaa sitten väiti, ettei Tllä olisi ollut mitään psykoosia 2000, että hän olisi keksinyt sen ihan omasta päästään. Et silleen … Ja välituomiokin sinulla on ollut sentään käytössäsi.
En ole koskaan väittänyt ettei olisi ollut psykoosia.
Olen alusta asti sanonut, että tuo psykoosi on tod näk ollut itseaiheutettu.
(Saattaapi jopa olla ollut motivaatio hakeutua erikoistumaan psykalle)
VTssä on selkeästi tuotu esiin Lapinlahden dgt. Olisi kannattanut edes tulostaa se, jotta pääsisit tarkistamaan.
Aika hukkaan heitettyä aikaa yrittää keskustella kanssasi, koska et hyväksy edes tosiasioita.
Tilaa uudestaan se VT ja myös tuomio. Ehkä asiat valkenevat niiden kautta myös sinulle.
Ei jaksa vääntää asioista, joista löytyy faktaa virallisista asiakirjoista.
Ahaa, ymmärsin tai tulkitsin sitten väärin yrityksesi väittää, ettei psykoosista olisi ollut mitään muuta tietoa, kuin Tn itsensä psykiatrille kertomaa. Kyllä siitä keskustelusta jäi vaikutelma, että yritit jstk. syystä ”pyyhkiä" koko psykoosin pois, niin että T olisi senkin kenksinyt niin kuin mielestäsi masennuksenkin. Keskustelu löytyy ketjusta jokin aika sitten. Mutta antaapa olla. Kuten tiedät vt:stä löytyvät faktat. Minulla on vt:n tekstit on minulla ja tiedot tuosta osastojaksosta on niin kuin on ollut esillä. Lopullista Epikriisiä diagnoosinumeroineen ei todellakaan ole. Faktat faktoina. Yksi ketjun psykiatreista osasi siis tarkentaa niiden kahden diagnosin suhteen, mutta hän ei ole valitettavasti ollut pitkään aikaan kirjoittamssa ketjuun.

Vaikea ymmärtää, miksi olet fiksoitunut tähän osastohoitoon, jolla ei ole mitään yhteyttä suoranaisesti henkirikokseen.
Juu, kyllä keskustelu tästä(kin) aiheesta väitteidesi pohjalta on hukkaan heitettyä aikaa. Kun näin voidaan todeta molemmin puolin, niin joko jankkaaminen voisi loppua?

Välituomio minulla on, samoin kansliapäätös tuomiosta.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: La Loka 12, 2024 9:56 pm Talvi
Ja??
Ei käy selville kysymyksesi. Kuten kirjoitin, kopion HS:n artikkelista tuon verran näkyville, kun juttu aukeaa vain tilaajille. Tuo juttu ei ollut millään tasolla minun vuodatukseni - eli taas osuit harhaan. Ihan puhdas tietopuolinen artikkeli.
Jos ei sinua kiinnosta yhtään lääkeriippuvuuden kehittymisen mekanismit ja siihen liittyvät sekä riippuvuudesta irti pyrkiminen, niin miksi ihmeessä et hypännyt jutun yli.

Tiettävästi Tllä ei ole ollut opioidien väärinkäyttöä (mutta mistäpä sen voisi varmaksi tietää aiemmilta vuosiltaan - joo, en toki usko), mutta lääkeriippuvuuden kehittymisessä on aivan varmasti samanlaisia piirteitä.
Maiju
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Maiju »

Talvi24 kirjoitti: La Loka 12, 2024 10:05 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: La Loka 12, 2024 9:56 pm Talvi
Ja??
Ei käy selville kysymyksesi. Kuten kirjoitin, kopion HS:n artikkelista tuon verran näkyville, kun juttu aukeaa vain tilaajille. Tuo juttu ei ollut millään tasolla minun vuodatukseni - eli taas osuit harhaan. Ihan puhdas tietopuolinen artikkeli.
Jos ei sinua kiinnosta yhtään lääkeriippuvuuden kehittymisen mekanismit ja siihen liittyvät sekä riippuvuudesta irti pyrkiminen, niin miksi ihmeessä et hypännyt jutun yli.

Tiettävästi Tllä ei ole ollut opioidien väärinkäyttöä (mutta mistäpä sen voisi varmaksi tietää aiemmilta vuosiltaan - joo, en toki usko), mutta lääkeriippuvuuden kehittymisessä on aivan varmasti samanlaisia piirteitä.
Mitäpä sitten?

Tikkanen tiesi mitä on olla addiktin läheinen. Hän opiskeli alaa. Hän ymmärsi mahdollisen periytyvyyden ja tutki myös riippuvuuksia ja väkivaltaa.

Silti ja kaikesta huolimatta hän käytti. Ihan täysin tietoisesti ja itse.

Vain koska ihan itse halusi, eikä silloin millään muulla eikä kenelläkään muulla ollut merkitystä:

Itsekäs.

Eivät haasteet, mahdolliset nepsy-oireilut, koulukiusaaminen tai yhtään mikään muukaan ole kuin addiktin tekosyitä oikeuttaa käyttö. Se tässä on erityisen merkillistä, että sitä tekee joku anonyymilla palstalla hänen puolestaan.
Talvi24
Jessica Fletcher

Maiju kirjoitti: La Loka 12, 2024 10:19 pm
Talvi24 kirjoitti: La Loka 12, 2024 10:05 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: La Loka 12, 2024 9:56 pm **********
Mitäpä sitten?
Tikkanen tiesi mitä on olla addiktin läheinen. Hän opiskeli alaa. Hän ymmärsi mahdollisen periytyvyyden ja tutki myös riippuvuuksia ja väkivaltaa.
Silti ja kaikesta huolimatta hän käytti. Ihan täysin tietoisesti ja itse.
Vain koska ihan itse halusi, eikä silloin millään muulla eikä kenelläkään muulla ollut merkitystä:
Itsekäs.
Eivät haasteet, mahdolliset nepsy-oireilut, koulukiusaaminen tai yhtään mikään muukaan ole kuin addiktin tekosyitä oikeuttaa käyttö. Se tässä on erityisen merkillistä, että sitä tekee joku anonyymilla palstalla hänen puolestaan.
Jopa olikin tulenarka aihe joillekin tuoda tietopuolista ja vieläpä kokemusperäistäkin juttua ketjuun.

Todella kummallista on päätellä siitä, että minä olisin puolustamassa Tn lääkeriippuvuus sairautta (uni ja rauhoittavat lääkkeet) ja stimulanttien väärinkäyttöä. Todella harhaan osuit sinäkin päätelmässäsi.

Vaikutelmaksi jää, etteivät jotkut kestä asiallisen tiedon tuomista ketjuun. Mikä siinä on uhkaavaa? Vaikea ymmärtää. Vaikuttaa siltä, että HSn artikkeli ollut liian vaikea, jos ei sisältöä ymmärtänyt.

Minusta tuo nuori nainen ei kylläkään esittänyt mitään tekosyitä opioidin väärinkäyttämiseen. Ei nuoruuden kokeiluilleenkasn.

Onko T esittänyt? - siinäpä sinulle yksi lisäkysymys mahdolliseen haastattelupatteristoon (sarkasmivaroitus).

P.s. Ilmeisesti sinulta jäi huomioimatta Ulrican äsken postaama HS:ssä ollut kokemusasiantuntija lääkärin jutusta tietoja? Ei näyttänyt herättävän samanlaista outoa reaktiota ollenkaan?
Viimeksi muokannut Talvi24, La Loka 12, 2024 11:18 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Ja?
Kysyin tuohon.

Meisätä kukaan ei tiedä mitä Tikkanen imuroi. Joten en sulje pois edes tuota.

Niin mielenkiintoista olisi nähdä lista ’omamääräämistään’.
Kertoisi jopa minulle (joka en ymmärrä mitään mistään🤔) kaiken.

https://paihdelinkki.fi/tietopankki/pikatieto/opioidit/
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: La Loka 12, 2024 10:36 pm
Ja?
Kysyin tuohon.
Meisätä kukaan ei tiedä mitä Tikkanen imuroi. Joten en sulje pois edes tuota.
Niin mielenkiintoista olisi nähdä lista ’omamääräämistään’.
Kertoisi jopa minulle (joka en ymmärrä mitään mistään🤔) kaiken.
...........
Kannattaa siis kysyä ihan tavanomaisesti eikä Ja?? Kun vielä samanaikaisesti luulit minun vuodatuksekseni ja siitä valitit. Kun vaivautuu kysymään - selkeästi, ihan normaalisti, saa yleensä vastauksen.

Tikkasta vuosien saatossa hoitaneet ja tutkineet lääkärit ovat nähneet hänen määräämänsä reseptit ja apteekista ostamansa lääkkeet. Niitä ei varmasti tulla julkisuuteen kertomaan yhtään sen enempää kuin on tähän asti kerrottu, pääsoin vain lääkeryhmät. Ainoastaan stimulantit on helpompi ”suunnata” tiettyihin lääkevalmisteisiin.
Ja joo, en edelleenkään epäile Tn käyttäneen väärin opioideja.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Tämän lauantai-illan osalta riittää mulle tuo Tikkasen puolustelu.

Erittäin selkeäksi on tullut, ettei masennuksensa ole syy tekoon.

Sen sijaan mustasukkaisuus, lääkkeiden väärinkäytön sekoittamat aivot, on voinut osaltaan vaikuttaa tekoon.

Itseaiheutettua, enkä ainakaan minä näe mitään syytä lukea selityksiä siitä, mikä Tikkasen on saanut toimimaan noin.
Ei kiinnosta geenit, ei mikään. Tieto hänellä oli, mutta minäminä ohitti.

Minäminäminä - on se ainoa oikea vastaus. Kenelläkään muulla ei ollut väliä, kuten lopputulema kertoo.

Mielenkiinto sen sijaan on jo pitkälti mereenajossa.
Mikä saa ihmisen toimimaan kuten Tikkanen toimi?
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Juupa juu.

Et usko edes lääkkeiden väärinkäyttöön.
Sinusta käyttänyt laillisia reseptilääkkeitä ”normaali” (jollain) vippaskonsteilla.

Miksi ihmeessä sitten kävi lääkärissä, jos ne määrät joita pystyi itse kirjoittamaan olisivat riittäneet?

Tai toisinpäin: miksi käytti lääkkeitä väärin, jos koki voivansa huonosti?
Olisiko pitänyt luottaa AMMATTILAISIIN itsensä sijaan?

Nyt
Hyvää Yötä tasapuolisesti kaikille😴
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: La Loka 12, 2024 11:26 pm Et usko edes lääkkeiden väärinkäyttöön.
Sinusta käyttänyt laillisia reseptilääkkeitä ”normaali” (jollain) vippaskonsteilla.
Miksi ihmeessä sitten kävi lääkärissä, jos ne määrät joita pystyi itse kirjoittamaan olisivat riittäneet?
Tai toisinpäin: miksi käytti lääkkeitä väärin, jos koki voivansa huonosti?
Olisiko pitänyt luottaa AMMATTILAISIIN itsensä sijaan?
Etkö tosiaan edes huomaa sitä, miten vääristelet toisten, tässä minun kirjoituksiani. Se vääristely = valehtelemista. Samanaikaisesti kun valehtelet näin ihmettelet Tn valehteleemisia. Todella ristiriitaista. Valehteleminen = valehtelemista. Minusta sinun valehteleminen on ihan yhtä tökeröä kuin Tn valehteleminen. Kun ihminen valehtelee jopa anonyymissä keskusteluketjussa, panee se kyllä miettimään, mistä on kyse.

Ihan turha väittää, etten tietäisi Tllä Aurorassa diagnosoidun Lääkeriippuvuuden uni - ja tauhoittaville lääkkeille sekä stimulanttien väärinkäytön. Nämä ovat FAKTAA. Minulla ei ole tarvetta kehitellä lisäsatuja tuohon kapitteliin. Noissa on varmasti ollut riittämiin.

En aio kymmenettä kertaa toistaa sinulle sitä, miten omilla laillisilla resepteillä on pystynyt käyttämään väärin lääkkeitään. Jos et ymmärrä, niin mieti itse, mistä se voisi johtua. Ja aina voit palata aiempiin keskusteluihin.

T:llä oli pitkäkestoisesti hoitosuhteita psykiatrien kanssa. Onko sinulla pienintäkään ymmärrystä, miksi ihminen varaa ajan psykiatrille ja miksi hoitosuhteet kokonaisuutena olleet pitkät. Mieti hetki, jospa saisit kiinni asiasta, kun tiedossa on T psyyken diagnoosi.
Ei hän tarvinnut hoitosuhdetta reseptien vuoksi, vaan sairautensa vuoksi. Yksinkertaista.

No niinpä, kun tieto ei kiinnosta, niin et tainnut lukea edes linkkaamaani HS:n juttua. Jos olisit lukenut, niin tietäisit, miksi addikti käyttää väärin lääkkeitään. Tietäisit siitä, mikä pitää yllä addiktiota.
Vastaa Viestiin