Tän "töhry" nimityksen lanseerasi Stop Töhryille -projekti. He päättivät aikoinaan, että tästä lähin mediassa tulee puhua nimenomaan töhryistä eikä esimerkiksi graffitteista tai maalauksista. Ja tää ei siis ole läppää, vaan näin todella päätettiin. Ja kaikkihan tietää mitä tapahtuu, kun jotain valhetta toistelee riittävän pitkään. Ihmisen rupeavat pitämään sitä totuutena. Tagit/tägit itsessään ovat myös graffiteja, ja myös helvetin hienoja tageja näkee toisinaan. Kaikki ei vaan jaksa panostaa tagiinsa, joka on tietysti sääli.esmes- kirjoitti: oon käsittäny niin että "tagit" on näitä töhryjä -oma nimi tai motto jota sotketaan sinne tänne. oikeat graffitit on sit asia erikseen.
Aikuinen mies (syntynyt vuonna 1978) töhri junan vessaa!!!!!
kyllä ne venkurat ja vonkurat vasemmalla kädellä piirrettynä ovat olleet töhryjä (ainakin mulle) ennen mitään erityisiä lanseerauksiakin. jos haluaa tuoda esille jotain yhteiskunnallista sanomaa (tai muuta julki tuotavaa kanssaihmisille yleisille paikoille) sen voisi tehdä niin että tekstistä saa muutkin selvää. töhrijöiden vuoksi oikeatkin harrastajat leimataan sotkijoiksi ja ilkivallantekijöiksi.
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
Jos yhteiskummallinen viesti on "FUCK FPS", rinnastan sen töhryyn eli tagiin. Uskon, että jos töhryjen ja graffitien teko julistettaisiin täysin vapaaksi, harrastuksen suosio laskisi romahdusmaisesti.esmes- kirjoitti:kyllä ne venkurat ja vonkurat vasemmalla kädellä piirrettynä ovat olleet töhryjä (ainakin mulle) ennen mitään erityisiä lanseerauksiakin. jos haluaa tuoda esille jotain yhteiskunnallista sanomaa (tai muuta julki tuotavaa kanssaihmisille yleisille paikoille) sen voisi tehdä niin että tekstistä saa muutkin selvää. töhrijöiden vuoksi oikeatkin harrastajat leimataan sotkijoiksi ja ilkivallantekijöiksi.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Ongelmana on nimenomaan se, että nykyään myös isot piissit (eli isot, värikkäät maalaukset) ovat mediassa töhryjä. En oikein usko, että suuri yleisö piti näitä maalauksia töhryinä ennen kuin mediassa ruvettiin rummuttamaan kaikkia graffiteja pelkästään töhryinä. Töhry sana kalskahtaa korvaan paljon ikävämmältä kuin graffiti tai maalaus. Siksi se on ollut todella käyttökelpoinen sana nollatoleranssin puolustajille, ja omiaan muodostamaan negatiivista kuvaa kaikista graffiteista suuren yleisön silmissä.esmes- kirjoitti:kyllä ne venkurat ja vonkurat vasemmalla kädellä piirrettynä ovat olleet töhryjä (ainakin mulle) ennen mitään erityisiä lanseerauksiakin.
Mun mielestä sillä ei ole mitään väliä saako joka kirjaimesta heti selvää jos se vaan näyttää hyvältä. Eihän kaikesta korkeakulttuuritaiteestakaan saa aina selvää ja silti jengi diggaa niistä. Ja kuka sen edes päättäisi saako joka kirjaimesta selvää?jos haluaa tuoda esille jotain yhteiskunnallista sanomaa (tai muuta julki tuotavaa kanssaihmisille yleisille paikoille) sen voisi tehdä niin että tekstistä saa muutkin selvää. töhrijöiden vuoksi oikeatkin harrastajat leimataan sotkijoiksi ja ilkivallantekijöiksi.
Lisäksi yhteiskunnallinen sanoma ei ole mikään itseisarvo maalaamisessa. Hyvin harvalla on mitään yhteiskunnallista sanomaa töissään.
Ja samat jätkät, jotka maalaa niitä tageja, maalaa myös niitä värikkäitä isoja maalauksia. Nykytilanteessa vain on huomattavasti riskittömämpää maalata tageja kuin kykkia samassa mestassa pitkään ja maalata siihen joku iso piissi.
Jotenkin minulle tulee aina nostalginen olo (vaikka en itse koskaan ole minkäänlaisia katutaiteita harrastanut) kun katselee jotain junatunnelia tms. joka täyteen värjätty, jään itse ainakin mieluummin katselee sellaista kuin jotain paikallista nykytaiteen museota jossa nakottaa iso huone täynnä erilaisia TUOLEJA.
Halusin kuulla vastauksen sinulta niin, että se on samalla muidenkin luettavissakatupoika kirjoitti: Jos sä kerran tunnet (entisiä) maalaajia, niin miksi ihmeessä sä et sitten hakenut vastausta kysymyksiisi heiltä? Eiköhän jokainen maalaaja kuitenkin osaa vastata siihen miksi graffitteja maalataan ulkona ennemmin kuin omassa kämpässä.
Joo, totta. Haikeenahan sitä kattelee vanhoja kuvia tutuista mestoista, jotka nykyään on tasaisen harmaita - täällä kun ei enää livenä nää noita maalattuja tunneleita. Ootko muuten käynyt kattelemassa maalauksia Kuopion "galleriasta"? Tarkoitan sitä, onko se nyt uimahallin seinää, joka on siinä ihan radanvarressa, kun lähtee asemalta kävelemään muutama sata metriä etelään(?) päin. Siellä on ollu aina vähintään pari helvetin hienoa duunia, kun oon siellä päin käynyt.Bombay kirjoitti:Jotenkin minulle tulee aina nostalginen olo (vaikka en itse koskaan ole minkäänlaisia katutaiteita harrastanut) kun katselee jotain junatunnelia tms. joka täyteen värjätty, jään itse ainakin mieluummin katselee sellaista kuin jotain paikallista nykytaiteen museota jossa nakottaa iso huone täynnä erilaisia TUOLEJA.
Ok. Eli graffitit maalataan pääasiassa ulos siksi, että ulkona muut (maalaajat) näkevät ne. Lisäksi kaupunkikuvaa on vaikea elävöittää ja värittää himasta käsin. Ja junatkaan ei aja himan läpi, ja junat on aikojen alusta asti olleet se tärkein kohde maalatessa. Graffititaide on ennenkaikkea urbaania taidetta, katutaidetta. Siinä mielessä se eroaa huomattavasti perinteisestä kangasmaalaustaiteesta.joey kirjoitti:Halusin kuulla vastauksen sinulta niin, että se on samalla muidenkin luettavissakatupoika kirjoitti: Jos sä kerran tunnet (entisiä) maalaajia, niin miksi ihmeessä sä et sitten hakenut vastausta kysymyksiisi heiltä? Eiköhän jokainen maalaaja kuitenkin osaa vastata siihen miksi graffitteja maalataan ulkona ennemmin kuin omassa kämpässä.Olet itsekin aiemmin osoittanut, että "mun yks kaveri"-tyyppiset "faktat" eivät kelpaa.
Hmm, puhutaankohan samasta paikasta josta juuri toissa viikonloppuna kävelin ohi ekaa kertaa ja jäin ihan katselee. Ei uimahallin seinä, mutta asemalta n. pari sataa metriä päin kohti uimahallia/jäähallia niin oli junatunneli/kävelytunneli jonka seinät oli just ihan täynnä kuvaa. Se oli ainakin hieno.katupoika kirjoitti:[
Joo, totta. Haikeenahan sitä kattelee vanhoja kuvia tutuista mestoista, jotka nykyään on tasaisen harmaita - täällä kun ei enää livenä nää noita maalattuja tunneleita. Ootko muuten käynyt kattelemassa maalauksia Kuopion "galleriasta"? Tarkoitan sitä, onko se nyt uimahallin seinää, joka on siinä ihan radanvarressa, kun lähtee asemalta kävelemään muutama sata metriä etelään(?) päin. Siellä on ollu aina vähintään pari helvetin hienoa duunia, kun oon siellä päin käynyt.
Juu. Paskaperseelle ei ole ongelma maalata ilman lupaa jonkun muun omaisuutta. Mutta kitisevät kyllä itkupotkuraivarin vallassa kun saavat rangaistuksen sikailuistaan.katupoika kirjoitti:Ja junatkaan ei aja himan läpi, ja junat on aikojen alusta asti olleet se tärkein kohde maalatessa.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Joo, tiedän myös ton tunnelin, mutta se galleria on tosta paikasta vielä pidemmälle sitä radanvartta. Muistaakseni se on uimahallin radanpuoleinen seinä jossa niitä maalauksia on. Sinne on kai laillista maalata - tai siltä ainakin on näyttänyt.Bombay kirjoitti:
Hmm, puhutaankohan samasta paikasta josta juuri toissa viikonloppuna kävelin ohi ekaa kertaa ja jäin ihan katselee. Ei uimahallin seinä, mutta asemalta n. pari sataa metriä päin kohti uimahallia/jäähallia niin oli junatunneli/kävelytunneli jonka seinät oli just ihan täynnä kuvaa. Se oli ainakin hieno.
Minkä ikäinen sä Marsalkka oot? Ei tietenkään ole pakko vastata, mutta oon ite ymmärtänyt sun olevan jo aikuinen. Silti jostain syystä näsäviisastelet ja kiukuttelet tällä palstalla kuin olisit vielä ihan pikkukakara. Varmasti pystyisit keskustelemaan fiksummallakin tavalla.Marsalkka kirjoitti:Juu. Paskaperseelle ei ole ongelma maalata ilman lupaa jonkun muun omaisuutta. Mutta kitisevät kyllä itkupotkuraivarin vallassa kun saavat rangaistuksen sikailuistaan.katupoika kirjoitti:Ja junatkaan ei aja himan läpi, ja junat on aikojen alusta asti olleet se tärkein kohde maalatessa.
No joo. Se siitä. Sitten tohon sun kommenttiin. Ilman lupaa maalaaminen ei ole ongelma. Se jopa jollain tapaa kuuluu graffitikulttuuriin. Se mistä jengi "kitisee" on se, että rangaistukset eivät ole enää missään suhteessa teon vakavuuteen. On totta, että raiskauksesta voi selvitä pienemmällä rangaistuksella kuin seinään maalaamisesta. Olen sitä täälläkin kysellyt jo useaan otteeseen ilman vastausta, että miksi enää ei maalaamisesta rangaista kuten aikoinaan? Eli että vahingonkorvaukset ovat inhimillisiä ja koostuvat vain todellisista kustannuksista tai, että tekijälle annettaisiin mahdollisuus puhdistaa itse maalaamansa pinta. Nykyään maalaajia passitetaan jopa vankilaan. Voiko joku todella pitää ehdotonta vankeutta oikeudenmukaisena rangaistuksena maalijäljestä seinässä? Jos voi, niin ihmettelen todella. Varsinkin, kun niin moni aina napisee siitä kuinka kalliiksi vankeinhoito käy per vanki ja on huolissaan veroeuroistaan. Laittamalla maalaajan vankilaan tulee valtio kuluttamaan hetkessä enemmän veronmaksajien rahoja kuin mitä tekijä tulee koskaan maksamaan takaisin vahingonkorvauksina. Lisäksi voin vain kuvitella kuinka paljon ihminen katkeroituu joutuessaan istumaan vankilassa seinään maalaamisen takia. Nämä ihmiset tuskin tulevat osoittamaan kiitollisuuttaan tätä yhteiskuntaa kohtaan vapauduttuaan.
Ahaa. Eli asia on hyväksyttävää ja ongelmatonta, koska se kuuluu pienen porukan kulttuuriin? Ovatko muutkin asiat ongelmattomia jos ne kuuluvat jonkun porukan kulttuuriin. Jos minun ja muutaman kaverini kulttuuriin kuuluu paskaperseluusereiden pahoinpitely, niin onko se ihan ongelmatonta jeppishommaa?katupoika kirjoitti:Sitten tohon sun kommenttiin. Ilman lupaa maalaaminen ei ole ongelma. Se jopa jollain tapaa kuuluu graffitikulttuuriin.
Toki jos paskaperseluuseri on jäänyt vaikkapa useamman kerran kiinni ja on maalannut kymmeniä tai satoja pintoja. Saattaahan tuo kyldyyri-ihmisestä tuntua ikävältä.Nykyään maalaajia passitetaan jopa vankilaan. Voiko joku todella pitää ehdotonta vankeutta oikeudenmukaisena rangaistuksena maalijäljestä seinässä?
Ei ole pakko rikkoa lakia. Vaikka olisi kyldyyri-ihminen.Lisäksi voin vain kuvitella kuinka paljon ihminen katkeroituu joutuessaan istumaan vankilassa seinään maalaamisen takia.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Sä oot kyllä omituinen provoilija. Nytkin oikein editoit viestiisi siitä ensin puuttuneet "paskaperseluuseri" -läpät. Mun silmään noi vaan antaa susta sellasen kiukkusen pikkukakara fiiliksen. Ei ne mua kuumota yhtään, vaikka sitä epäilemättä haet ja toivot.
Graffitien maalaaminen Suomessa ei ole koskaan ollut lain silmissä hyväksyttyä. Se ei vain ole koskaan ollut niin tuomittavaa kuin nykyään. Tämä kehitys on se, joka graffititaiteilijoita ja graffititaiteesta pitäviä henkilöitä on huolettanut ja huolettaa.
Oletko myös sitä mieltä, että punaisia valoja päin käveleminen on yhtä suuri rikos kuin käydä porukalla hakkaamassa näitä punaisia valoja päin kävelijöitä?
Ja ehdotonta vankeutta on tullut mm. kymmenestä julisteesta. Sekin oli ihan oikein, vai mitä?
Graffitien maalaaminen Suomessa ei ole koskaan ollut lain silmissä hyväksyttyä. Se ei vain ole koskaan ollut niin tuomittavaa kuin nykyään. Tämä kehitys on se, joka graffititaiteilijoita ja graffititaiteesta pitäviä henkilöitä on huolettanut ja huolettaa.
Oletko myös sitä mieltä, että punaisia valoja päin käveleminen on yhtä suuri rikos kuin käydä porukalla hakkaamassa näitä punaisia valoja päin kävelijöitä?
Ja ehdotonta vankeutta on tullut mm. kymmenestä julisteesta. Sekin oli ihan oikein, vai mitä?
Voisivatko he lopettaa rikollisen toimintansa, niin ei tarvitsisi pohtia tällaisia?katupoika kirjoitti:
Minäkin olen pidättäytynyt virtsaamasta itsemurhan tehneiden paskaperseluusereiden haudoille, vaikka se kuuluukin kulttuuriini. Huomasin, että kulttuurini on tässä suhteessa ristiriidassa Suomen lain kanssa.
Pitääpä käydä katsomassa seuraavalla hurtan ulkoiluttamisreissulla.katupoika kirjoitti: Joo, tiedän myös ton tunnelin, mutta se galleria on tosta paikasta vielä pidemmälle sitä radanvartta. Muistaakseni se on uimahallin radanpuoleinen seinä jossa niitä maalauksia on. Sinne on kai laillista maalata - tai siltä ainakin on näyttänyt.
Ps. Kakkosella juuri jotain grafiittiohjelmaa menos.