Afrikan Tähti-peli poistetaan Turun päiväkodeista - ei sittenkään poistettu

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
K9Wifey
Adrian Monk

Re: Afrikan Tähti-peli poistetaan Turun päiväkodeista

Viesti Kirjoittaja K9Wifey »

lukutoukka kirjoitti: Ke Tammi 08, 2025 12:24 pm Ihan toisenlaista heräämistä tässä tarvittaisiin lasten ja nuorten asioista päättäville.
Tuossa olet niin oikeassa. Jos kaikki tämänkin pelifacaden yhteisenergiamäärä olisi suunnattu vaikkapa oppimishäiriöistä kärsivien lasten opetuksen ja - voisiko sanoa kuntoutuksen - suunnitteluun niin ehkä joku olisi voinut siitä hyötyäkin?

Itse tutustuin tähän peliin muutama viikko sitten, kun yksi erityisoppilaani halusi pelata sitä kanssani. Ei siinä katseltu hahmojen väritystä, tai keskusteltu mistään historiaan liittyvästä vaan lapsi oli innoissaan kerätessämme (hän huijasi) 'niin ihania timantteja', ja sitten latoi niitä taaloja [itselleen] ihan sumeilematta. Turha kysyäkään, kumpi hävisi. Mutta enivei oli ilahduttavaa huomata, kun lapsi oli ihan innoissaan pelistä, ja pystyi keskittymään ja neuvomaan minuakin - olin yllättynyt

Nyt hävisi [taas] Suomen kansa ja suomalaisuus, kun joku 'nigunegu' päätti tehdä tästäkin oman agendansa.

Onneksi koulussamme on niin selväjärkistä [ja kansainvälistä] porukkaa, että peli on ja pysyy,
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Gurney kirjoitti: Ke Tammi 08, 2025 7:45 pm
Kuinka tyhmiä nämä vasemmistolaiset ovat?
Sitä on yritetty tutkia, mutta mittalaitteet eivät ole tähän mennessä kestäneet niin raskaan tyhmyyden kuormitusta. Arvioivat, että ne Mustat Aukot on tässä nyt havainnoitu.
X X X X X
Anoteus
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Anoteus »

Pelistä voisi tehdä uuden Suomi version, missä yhdistettäisiin tämä koulujen kohukirja ja Afrikan tähti, kiekko paikoilla vois vaikka vierailla käyttöhuoneissa ja porkkanaa peppuun tai opastus suihinottoon...
Ifigeneia
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Anoteus kirjoitti: To Tammi 09, 2025 8:27 am Pelistä voisi tehdä uuden Suomi version, missä yhdistettäisiin tämä koulujen kohukirja ja Afrikan tähti, kiekko paikoilla vois vaikka vierailla käyttöhuoneissa ja porkkanaa peppuun tai opastus suihinottoon...
Löytyy jo yhden sortin Suomi-versio:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=90 ... 0250213459

(Näkynee vain Facen kautta.)
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Ifigeneia
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Seuraavaksi monoa saa Peppi. Eihän tällainen itselleni ja voimakas nuori nainen tietenkään sovi islamisoituvaan Skandinaviaan, missä naisen pitää olla nöyrä ja uskonnolle (=miehille) alamainen.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d0c2 ... 291e03089c
Turun kaupungin opetustoimi selvittää Afrikan tähden, Peppi Pitkätossun ja muiden lapsille ja nuorille tarkoitettujen teosten mahdollisia rasistisia tai kolonialistisia sävyjä, kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen kertoo.

Päätöstä suuntaan tai toiseen Afrikan tähden osalta ei ole vielä tehty.

Polemiikki Afrikan tähti -pelin soveliaisuudesta päiväkodeissa lähti käyntiin Turun varhaiskasvatuksen työntekijän aloitteesta. Keskustelu virisi joululomien aikaan, eikä kaupungin organisaatiossa ole vielä ehditty keskustella asiasta laajasti. Jalonen kertoo keskustelujen alkavan nyt, kun lomat ovat ohi.

...

Jalonen muistuttaa, että asia lähti liikkeelle yksittäisen henkilön aloitteesta, eikä yhden henkilön mielipide riitä linjan vetämiseksi.
No ei tosiaan pitäisi riittää, ei. Ei tarvitse ihmetellä miksi tulee väkisinkin mieleen että onkohan siellä joku narsistinen tyyppi keksinyt että tässäpä onkin oiva sauma saada koko valtakunta pomppimaan hänen tahtonsa mukaan.

En itse käytä "N-sanaa", eikä sitä muutenkaan tarvitsisi mielestäni käyttää enää tänäpänä. Syy: ei ole valkoisillekaan olemassa mitään erikoisnimitystä, paitsi tietysti jenkeillä "kaukaasialainen" (mikähän sekin muka on olevinaan... nevö hööt ov mistään Kaukaasiasta). Mutta Pepin hahmo on niin voimaannuttava ja kertakaikkiaan hyvä esimerkki kaikenlaisille nyyhky- ja niiskuneideille, että Peppiä ei saa sensuroida. Eikä tarvita enää minkään sortin kirjarovioita MINKÄÄN vouhotusopin vaatimuksesta.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Keplotteleva konna
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Keplotteleva konna »

Ifigeneia kirjoitti: To Tammi 09, 2025 11:35 am Seuraavaksi monoa saa Peppi. Eihän tällainen itselleni ja voimakas nuori nainen tietenkään sovi islamisoituvaan Skandinaviaan, missä naisen pitää olla nöyrä ja uskonnolle (=miehille) alamainen.
Tai ainakin muutetaan ruskeasilmäiseksi nöyrän luonteen omaavaksi Peppi Pitkätussuksi.
"Kunniaväkivaltaa vaikea torjua" -POLIISI-
Ulkomaalaisten epäiltyjen osuuden kasvusta lähisuhdeväkivaltatapauksissa etenkin pääkaupunkiseudulla.
Lähes puolet Espoossa lähisuhdeväkivallasta epäillyistä ovat syntyneet ulkomailla.
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Keplotteleva konna kirjoitti: To Tammi 09, 2025 2:35 pm
Ifigeneia kirjoitti: To Tammi 09, 2025 11:35 am Seuraavaksi monoa saa Peppi. Eihän tällainen itselleni ja voimakas nuori nainen tietenkään sovi islamisoituvaan Skandinaviaan, missä naisen pitää olla nöyrä ja uskonnolle (=miehille) alamainen.
Tai ainakin muutetaan ruskeasilmäiseksi nöyrän luonteen omaavaksi Peppi Pitkätussuksi.
Entäpä jos muutetaan myös gender samalla?
- "Pepi Pötkö-tushu"...? (Tosin, ei niin nöyrä)
X X X X X
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Ifigeneia kirjoitti: To Tammi 09, 2025 11:35 am
En itse käytä "N-sanaa", eikä sitä muutenkaan tarvitsisi mielestäni käyttää enää tänäpänä...
No, okei... ignoorataan N-sana, mutta kuinkas kävisi somali? Tuolla n-sanalla kun nykyään viitataan juurikin somaliin.
X X X X X
vanhellsing

Viesti Kirjoittaja vanhellsing »

https://www.suomenuutiset.fi/taloussosi ... istamista/
Dosentti Arto Selkälä kysyy Uuden Suomen puheenvuorossaan: "Haluammeko kulttuurituotteiden kieltämiseen, kielellisten ilmaisujen sensurointiin ja viime kädessä yksilön itseilmaisun rajoittamiseen tähtäävien arvojen leviävän yhä laajemmalle, vai haluammeko sen sijasta edistää länsimaista yksilön vapauteen ja valistuksen arvoihin perustuvaa kulttuuria?"
...
Hänen mukaansa teoriaan perustuvilla aloitteilla, kuten erilaisten kulttuurituotteiden kieltämisellä, liikennemerkkien muuttamisella sukupuolineutraaleiksi tai organisaatioiden DEI-käytännöillä on yhtä paljon tieteellistä uskottavuutta tukenaan kuin homeopatialla tai hopeaveden juomisella on sairauksien parantamisessa.
...
Pelikieltoon ottivat kantaa myös monet muut uussuomalaiset. Heidän mukaansa peli on osa suomalaista kulttuurihistoriaa. Esimerkiksi Kamal Jafi kysyi viestipalvelu X:ssä:

– Monien maahanmuuttajien mielestä Afrikan tähti ei ole rasistinen peli, mutta heidän näkemyksiään ei hyväksytä, koska he eivät omaksu uhriasemaa. Valkoiset pelastajat, emme tarvitse teidän pelastustanne. Osaamme ajatella ja puhua omasta puolestamme. Keskittykää omaan elämäänne. Haluaisin esittää kysymyksen niille, jotka pitävät Afrikan tähteä rasistisena ja kolonialismia normalisoivana pelinä: Pelissä rosvo on aina valkoihoinen mies. Miksi tämä ei herätä mitään reaktioita, vaikka muut pelin elementit leimataan rasistisiksi?
Ei näköjään kaikki dosentit ole niin idiootteja mitä olen luullut, uutisessa paljon muutakin hyvää pohdiskelua, jos jotain kiinnostaa.
DrLowe
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja DrLowe »

Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: To Tammi 09, 2025 3:12 pm
En itse käytä "N-sanaa", eikä sitä muutenkaan tarvitsisi mielestäni käyttää enää tänäpänä...
No, okei... ignoorataan N-sana, mutta kuinkas kävisi somali? Tuolla n-sanalla kun nykyään viitataan juurikin somaliin.
Ihan ok, rakkaalla lapsella on monta nimeä :D itse käytän mieluusti sanaa kumihuuli, rullahuuli, mutiainen tai mitä näitä nyt sitten on.
Make Finland white again
vanhellsing

DrLowe kirjoitti: To Tammi 09, 2025 3:35 pm
Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: To Tammi 09, 2025 3:12 pm
Ihan ok, rakkaalla lapsella on monta nimeä :D itse käytän mieluusti sanaa kumihuuli, rullahuuli, mutiainen tai mitä näitä nyt sitten on.
Minäkään en käytä N-sanaa vaan neekeri sanaa, käsittääkseni ne tarkoittaa samaa asiaa ja tuohon neekeri sanaan olen lapsuudesta lähtien tottunut
vanhellsing

Neekeri sanahan ei ole kielletty ja olisi aika vaikea tehdä lakipykälä joka kieltää neekerisanan koska silloinhan sitä neekeri sanaa ei voisi käyttää lakipykälässä ja jos oikeudessa joku väittäisi että olen käyttänyt neekeri sanaa niin miten se kertoo sen käyttämättä itse neekeri sanaa :D
Neekeri sanaa voi myös käyttää halventavaan sävyyn mutta siinä nyt ei kyse ole yksittäisestä sanasta. Häpeääkö neekerit sitä että ovat neekereitä, vai miksei sitä saisi sanoa ääneen? Ja ei kai se sen parempi olisi jos sanoo:"Vitun N-sana, painu helvettin"
Täytekakku Koskinen
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Täytekakku Koskinen »

Mielestäni tuo N-sana on tosiaan vähän vanhanaikainen. Itsekään en käytä sitä juurikaan nykyaikana. Nuo DrLowen käyttämät ilmaisut istuvat minunkin suuhuni paljon paremmin.
Ainut kakku mikä maistuu, on täytekakku. :D
DrLowe
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja DrLowe »

Täytekakku Koskinen kirjoitti: To Tammi 09, 2025 3:52 pm
Mielestäni tuo N-sana on tosiaan vähän vanhanaikainen. Itsekään en käytä sitä juurikaan nykyaikana. Nuo DrLowen käyttämät ilmaisut istuvat minunkin suuhuni paljon paremmin.
Kiitos kannatuksesta :D Mutta en siis dissaa muitakaan nimityksiä ko. asialle (NEEKERI), minusta jokainen saa sananvapauden takia käyttää juuri sitä sanaa joka tilannetta kuvaa parhaiten ;)
"Neekeri-sana on tullut suomen kieleen Ruotsista. Aluksi sana oli Suomessakin muodossa neger. Alunperin sana on lähtöisin latinankielen mustaa tarkoittavasta sanasta." (kopioitu googlesta hakusanalla neekeri -sanan alkuperä). Eli siis jotka neekeri sanasta provosoituvat, voivat miettiä historiaa ja sitä että on ihan johdonmukaista kutsua mustaa mustaksi. Jo opetustaulut aikoinaan sen kertoivat että "Neekeri pesee kasvojaan, eikä ne vaalene silloinkaan". Myös neekerit kutsuvat toisiaan neekereiksi. Useammin kuin usein kuuluu sanonta my nigga.
Kun nyt on oikein vauhtiin päästy!
Make Finland white again
ajanpatina
Javier Pena
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajanpatina »

Peppi "Paskatossusta" minä viis veisaan, vaikka katoaisikin hornan tuuttiin. Sehän on hurreilta tullutkin. 🤢
Liioin en välitä, vaikka muumit katoaisi myös joka paikasta. Sehän on lesbotuotantoa. 🥶
Afrikan Tähti on ok ja taattua kotimaista. :mrgreen:
Kaikella on aikansa.
Vastaa Viestiin