Vihreiden Fatim Diarra; sähköpyöräcase ja saamansa törkypostit

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.
Knobster
Adrian Monk

Re: Vihreiden Fatim Diarra; sähköpyöräcase ja saamansa törkypostit

Viesti Kirjoittaja Knobster »

Jack the Ripper kirjoitti: Ke Tammi 15, 2025 10:14 pm Halla-aho halusi omakätisesti päästä tarkastelemaan törkykirjettä. Kenties hänellä oli vahva oletus että Diarra ei ole kuullutkaan BTK-murhaajasta ja varsinkaan tavasta jolla tämä jäi kiinni. Ei ole kuitenkaan julkista tietoa löytyikö tulosteesta eduskuntatalon puolesta jaetun tulostimen pikkuriikkistä sormenjälkitagia vai ei.
Luultavasti kiihoittui kun pääsi lukemaan palvojansa kirjettä ja runkkasi rajusti. Mitä muutakaan? Vai mikä pointti tällä olmilla oli kirje lukea?
Gurney
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Gurney »

FAT Diarra ei oppinut polkupyöräcasesta (koskapa nigget mistään oppisi?) ja nyt otti lahjuksena 8000 e arvoisen matkan

Taiwan maksoi Fatim Diarran ja hänen miehensä lahjamatkan – Hinta 8 000 euroa

Vihreiden kansanedustaja Fatim Diarra vieraili viime syksynä Taiwanissa SDP:n Saku Nikkasen kanssa. Nikkanen sanoo yllättyneensä, kun Diarra otti matkalle mukaan puolisonsa. Diarra sanoo, että puolisoja on ollut mukana aiemminkin.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b ... cc9f8a5db3
Jos tosiasiat näyttävät olevan keskenään ristiriidassa, se tarkoittaa sitä, että joku niistä ei ole tosiasia
Huutaja Jaana
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

Tää talipallo vois kyllä mielellään jäädä tulevissa vaaleissa rannalle ruikuttamaan.
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

Fatim Diarra Taiwanin-matkan uutisoinnista: ”Olen kyseenalaistanut sen, miksi omalla kohdalla uutis­kynnys ylittyy”

22:25

Vihreiden kansanedustaja Fatim Diarra kertoo tekstiviestitse olevansa turhautunut siihen, miten media on uutisoinut hänen Taiwanin-matkastaan.

Kokoomuksen kansanedustaja Tere Sammallahti jakoi X:ssä videon, jossa Diarra purkaa harmistumistaan mediaan. Video on kuvattu vihreiden lauantaina pidetyllä ”kuivan maan risteilyllä”.

Media kohtelee minua epäreilusti, on Diarran viesti videolla. Hän sanoo, että jos valkoinen ihminen tekee saman asian kuin hän, siitä ei uutisoida. Jos hän tekee sen, siitä kirjoitetaan useampi lehtijuttu.

Videolla Diarra kiroilee useaan otteeseen. Hän kertoo Ilta-Sanomille, että se johtuu siitä, että hän puhui feministinen kiroiluiltama -ohjelmanumerossa.

Diarra kertoo tekstiviestitse, että viittaa muun muassa Taiwanin-matkan uutisointiin ja seisoo videolla sanomiensa sanojen takana. Muun muassa Iltalehti uutisoi helmikuun alussa, että Taiwan maksoi Diarralle ja hänen puolisolleen lahjamatkan. Taiwanin-matkan hinta oli 8 000 euroa.

Diarra kertoo, että on turhautunut siihen, että ainoastaan hänen kohdallaan asiasta uutisoidaan, vaikka matkalla oli toinenkin kansanedustaja. Myös muut ovat ottaneet puolisoitaan mukaan, hän lisää. Hänen mukaansa Taiwanissa ovat vuosien varrella käyneet myös muun muassa keskustan entinen kansanedustaja Mikko Kärnä.

X:ssä Kärnä kommentoi videota Diarraa puolustaen ja kertoo, että kun hän kävi Taiwanissa, siitä ei uutisoitu.

Diarra kirjoittaa, että tällaisen uutisoinnin jälkeen hän saa osakseen ”vielä enemmän rasismia ja vihapuhetta kuin normaalisti, mikä on todella raskasta”.

Poliitikkojen maksetuista matkoista on kirjoitettu ennenkin. Esimerkiksi HS uutisoi elokuussa kansanedustaja Mikko Polvisen (ps), entisen kansanedustajan Jaakko Laakson (vas) ja entisen puolustusministerin Jan-Erik Enestamin (r) Azerbaidžanin-matkassa.

Täydennetty 10.2.2025 kello 22.40: Lisätty juttuun, että Diarra kertoo kiroilleensa vieolla paljon, koska puhui feministinen kiroiluiltama -ohjelmanumerossa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011025303.html

Videolla häiritsee miten Diarra puhuu "valkoisista" ja miten näiden matkoista ei muka uutisoida. Kaikki kritiikki on rasismia?
Huutaja Jaana
Horatio Caine

Onko tuota videota missään nähtävissä jos ei kuulu Xään?!?
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
Huutaja Jaana
Horatio Caine

Kyllä se näin on että jos Fatty Diarheaa kritisoi se on joko 1) rasismia 2) fatfobiaa tai 3) naisvihaa. Ei ole mitään muuta vaihtoehtoa.
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

URSA kirjoitti: Ma Helmi 10, 2025 10:58 pm
Diarra kertoo, että on turhautunut siihen, että ainoastaan hänen kohdallaan asiasta uutisoidaan, vaikka matkalla oli toinenkin kansanedustaja. Myös muut ovat ottaneet puolisoitaan mukaan, hän lisää. Hänen mukaansa Taiwanissa ovat vuosien varrella käyneet myös muun muassa keskustan entinen kansanedustaja Mikko Kärnä.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011025303.html

Videolla häiritsee miten Diarra puhuu "valkoisista" ja miten näiden matkoista ei muka uutisoida. Kaikki kritiikki on rasismia?
Mahtoiko esimerkiksi Mikko Kärnä Taiwanin matkansa jälkeen kritisoida muiden kansanedustajien lentomatkoja?

Diarra näyttää lahjakkaasti kokonaan unohtavan ja sivuuttavan sen että kirjoittelu hänen Taiwanin matkastaan sai alkunsa siitä että hän itse alkoi arvostelemaan muiden kansanedustajien lentomatkoja.
Wildchild79
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Wildchild79 »

Tuus Fatima itse selittämään miten kaikki tavalliset kansalaiset on rasisteja jos pitävät epäilyttävänä että kansanedustaja saa kaikenmaailman taksikortteja, kakkosasuntoja, sähköpyöriä, aasianmatkoja jne jne vastikeettomana lahjana samalla kun hallitus vie leivän suusta just siltä tavalliselta kansalaiselta jotka teidän kusettajien ylisuuret palkkiot maksaa.

Se ei ole rasismia jos sanoo kusettajaa kusettajaksi tai oman edun tavoittelijaa itsekkääksi.

Älä tee niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon-Kusettava Kansanedustaja
Ennen vaadittiin yrittämään, mutta nykyään opetetaan vaatimaan - Sotaveteraani Gunnar Kotiranta 103-v
RL11/6
Watson itse

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

Itse pidän Diarraa Suomen kansan tulkitsijana. Pikkupitäjien sivukylissä asuvat ihmiset ovat pääsääntöisesti sisäsiittoista roskaa. Poikkeuksia toki löytyy mm. Lajitoverin surmaamiseen oikealla tavalla suhtautunut pasifistimenneisyyden omannut Pentti Linkola asui maaseudulla. Tosin hän oli luonnonsuojelija, jonka kuuluikin elää luonnon keskellä tarkkailijana ja ornitologina sekä päätyönsä, kalastuksen, vuoksi. Olen huomannut, että Stadiin tyhjennetään maaseudun paskat, eli ihmiset, jotka eivät tuota mitään. Pahimpia ovat jostain syystä porilaiset. He ovat poikkeuksetta pelkkiä sosiaalipummeja, jotka elävät muiden siivellä. Siihen aikaan, kun Suomeen rantautui nuorisolle suunnattu yökahvilatoiminta, olin yhden kaverin, joka oli ollut raksalla töissä kantamassa betonisäkkejä ja saanut siitä voimaa, hakannut vinosilmiä. Tappelusta lihakset lämpiminä kuljin yhden tämmöisen yökahvilan ohi, jonka edustalla eräs porilainen sossupummi poltteli veronmaksajien rahoilla tupakkaa. Kävin antamassa hänelle nopean hirakenin kurkunpäähän, jolla saatoin hänet teholle ja sieltä edelleen hoitokotiin.
Itsenäisen Suomen Kansallisen Taistelujoukon Rintaman kunniajäsen jo vuodesta 1997. Tarkemmin alkukesästä, kun Captain Jack soi listahittinä radioaalloilla ja maailmassa oli vielä kaikki hyvin.
Tarkastaja Levisi
James Bond (David Niven)

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

Video löytyy Ylilaudalta linkistä alla. Lopulta aika kiihkottomasta puheenvuorosta oli kyse mutta kyllähän nuo voimasanat tuolta esiin pursuaa.

https://ylilauta.org/satunnainen/280mpm

Iltalehdessä taas oli litteroitu versio Fatim Diarran puheesta Hatun feministisissä kiroiluiltamissa.

´
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4 ... b88e9f4125

Videota on katsottu maanantai-iltaan mennessä yli 170 000 kertaa. Keskustelua on herättänyt, miten Diarra kiroilee 38 sekunnin pituisella pätkällä yhteensä 12 kertaa.

Tässä kohauttanut puheenvuoro sanasta sanaan:

– Kyllä se vituttaa – tiedättekö – olla aina se, jonka joka vitun asiasta tehdään juttuja.

– Mua vittu, mua niin kuin... vittu mitä paskaa, oikeasti. Mua vituttaa se, että kun minä teen ihan saman asian, mitä moni muu ihminen tekee ennen minua, mutta ne sattuvat olemaan valkoisia ihmisiä. Ei niistä tule lehtijuttua. Ei siitä vittu tule lehtijuttua.

– Sitten, kun minä vittu teen sen, tehdään vittu viisi lehtijuttua. Vittu viisi lehtijuttua! Mun, vittu, mun sähköpostini on ollut viimeisen viikon vittu täynnä... [Pätkä katkeaa.]

Hattu.jpg
Hattu.jpg (64.29 KiB) Katsottu 3169 kertaa

https://www.tekstintalo.fi/tapahtumat/f ... oiluiltama

Bar tÿpo
07.11.2024

18.00 – 21.00
Liput 15€ / 22€ / 50€

Feministinen kiroiluiltama

Marraskuussa annetaan patriarkaatille huutia raikuen – ja sinut on kutsuttu mukaan!

Järjestämme yhdessä feministisen ajatushautomo Hatun kanssa jo legendaksi muodostuneen feministisen kiroiluiltaman 7.11. klo 18-21 Helsingissä. Tule päästämään höyryjä ja pitämään hauskaa feministien seurassa ja tuo ystäväsikin!

Tilaisuuden vetävät ajatushautomo Hatun briljantit johtajat Johanna Vehkoo ja Saara Särmä.

MIKÄ HOMMA?

Feministinen kiroiluiltama on Unionin tapahtuma yhteistyössä ajatushautomo Hatun kanssa.

Kiroiluiltamissa osallistujat pääsevät halutessaan kertomaan yleisön edessä, mikä heitä vituttaa ja miksi. Kylmiltään lavalle ei tarvitse mennä, sillä esikiroilijat lämmittelevät ensin osallistujat omilla ränteillään ja johtavat myös yleisöä yhteiskiroiluun. Oman sanaisen arkkunsa avaaminen ei ole pakollista, vaan luvassa on hauska ilta myös silloin, jos mieluummin seuraa puheenvuoroja katsomon puolelta.

Tervetuloa päästelemään ja juhlimaan kanssafeministien seurassa!
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

Tässä ketjussa tosiaan huomaa helposti että mikäli yhden kansanedustajan saamat lahjat kiinnostaa enemmän kuin muiden, se johtuu siitä miten niitä kasaantuu erityisesti yhdelle ja muutenkin sattuu ja tapahtuu aina samalle henkilölle niin että siitä saa uutisotsikoita. Kenen syy?
Karvainenkaveri

Viesti Kirjoittaja Karvainenkaveri »

^ Kenen syy?
No tietenkin niiden valkoisten miesten ketä tuotakin kusettavaa mätisäkkiä elättää.
Aika saatanan (norsun)tossun alla saa olla se Fatiman "mies", kuka tuollaisen rasistisen miesvihaajan kanssa edes lähtee korruptiolomalle, tai että yleensäkkään joutuu kuunnella tuota ääntä kotonaan päivittäin. Mieluummin kuuntelisin kynsiä liitutaulussa.

Olisi myös kiva kuulla Fatimalta, että miltä sen sähköpostit näyttää tänään? Luuli varmaan kiroilevan feministin mielellä saavansa pelkkiä voimakehuja? Saattaa olla sähköpostissa siinä tapauksessa yllätyksiä.
Carelin
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Carelin »

Kiroileva musta sika. Voiko enää vähemmän naista muistuttaa. Mut hei, kiva kun joku tuotakin plösöä on äänestänyt.
stirlock_187
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja stirlock_187 »

Takana on pelkästään rasismi ainakin tämän kyseisen otuksen mielestä.

https://www.sss.fi/2025/02/fatim-diarra ... asismista/
Fatim Diarra ihmettelee Taiwanin-matkasta noussutta mediakohua, syyttää tiedotusvälineitä rasismista

Kansanedustaja Fatim Diarra (vihr.) kummeksuu hänen Taiwanin-matkastaan noussutta mediakohua.

Diarra vieraili viime lokakuussa Taiwanissa maan hallituksen piikkiin. Noin 8 000 euron arvoisella matkalla oli mukana myös Diarran puoliso.

Diarra kertoo lähteneensä matkalle, koska kuuluu eduskunnan Taiwan-ystävyysryhmään, jonka jäseniä vierailee vuosittain saarivaltiossa. Matkalle osallistui myös ystävyysryhmään kuuluva SDP:n kansanedustaja Saku Nikkanen.

Diarra ihmettelee hänen matkansa saamaa mediahuomiota, sillä hänen matkassaan ei ollut mitään poikkeuksellista – ei etenkään kun lukuisat muutkin kansanedustajat ovat ottaneet puolisonsa mukaan Taiwaniin.

– Ajattelin, että toimin tässä asiassa aivan samalla tavalla kuin miten monet kansanedustajat ennen minua ovat toimineet. En ajatellut, että minua koskevat eri säännöt kuin muita kansanedustajia, Diarra sanoi STT:lle.

– Se mikä minua tässä kiinnostaa on se, että miksi tiedotusvälineet tekevät jutun kun minä lähden tällaiselle matkalle, mutta eivät tee juttuja silloin kun muut kansanedustajat toimivat samalla tavalla, Diarra jatkoi.

Diarran mielestä esimerkiksi hänen sähköpyörädiileistään vuonna 2020 noussut kohu ei riitä perusteeksi Taiwanin-matkan näkyvään uutisointiin. Tuolloin vihreiden varapuheenjohtajana toiminut Diarra pyysi Helkamalta käyttöönsä sähköpyörää, tarjoten vastineeksi julkaisuja sosiaalisessa mediassa pyörän käytöstä. Diarra maksoi kohun noustua pyöränsä itse.

Viime viikonloppuna Helsingissä vihreiden tapahtumassa järjestetyssä ”feministisessä kiroiluiltamassa” Diarra esitti näkemyksenään, että tiedotusvälineiden motivaatio hänen Taiwanin-matkansa esille nostamisessa on ollut rasistinen. Diarran puheenvuorosta tallennettu video on herättänyt huomiota sosiaalisessa mediassa.

– Kun minä teen ihan saman asian, mitä moni muu ihminen on tehnyt ennen mua, mut ne sattuu olemaan valkoisia ihmisiä, ei siitä tuu lehtijuttua. Kun minä teen sen, tehdään viisi lehtijuttua, Diarra sanoi runsaiden alatyylisten ilmausten ryydittämässä puheenvuorossaan.

”Valtava määrä kävijöitä”

Eduskunnan Taiwan-ystävyysryhmän puheenjohtajana toimii tällä hetkellä Ahvenanmaan vaalipiirin kansanedustaja Mats Löfström, joka toimii eduskunnassa osana ruotsalaista eduskuntaryhmää. Ystävyysryhmän varapuheenjohtajina toimivat kansanedustajat Atte Harjanne (vihr.) ja Veijo Niemi (ps.).

Ryhmässä on Löfströmin mukaan noin 30–40 jäsentä eri eduskuntapuolueista.

Ennen Löfströmiä ystävyysryhmän puheenjohtajana toimi vaalikaudella 2019–23 silloinen keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä, joka toimii nykyisin Rautavaaran kunnanjohtajana.

Myös Kärnä ihmettelee Diarran matkasta noussutta kohua, sillä Taiwanin valtion kansanedustajille kustantamat matkat ovat hänen mukaansa jatkuneet ainakin 1990-luvulta lähtien. Kärnän mukaan saarivaltiossa on käynyt vuosikymmenten mittaan ”valtava määrä porukkaa”, sillä kävijöitä on ollut joka vuosi useita.

Kärnä itse vieraili Taiwanissa vuonna 2023 ja Diarran tavoin myös hänellä oli puoliso matkalla mukanaan.

Kärnä kummeksuu, että suomalaiset tiedotusvälineet eivät kirjoittaneet hänen Taiwanin-matkastaan juuri mitään, vaikka hän ja matkalle osallistunut Tom Packalén (ps.) tapasivat Taiwanin presidentin Tsai Ing-wenin.

– Mielestäni oli aika iso juttu, että suomalaiset kansanedustajat tapasivat Taiwanin presidentin, Kärnä sanoo STT:lle.

Kohtuuttomasti tikunnokkaan

Kärnä korostaa, että Taiwanin-vierailut eivät ole mitään lomamatkoja.

– Siellä tutustutaan hyvin laajasti Taiwanin elinkeinoelämään, teollisuuteen, satamatoimintaan ja puolustukseen ja tavataan korkeita poliitikkoja, Kärnä kertoo.

Kärnä pitää kohtuuttomana tapaa, jolla Diarra on tiedotusvälineissä nostettu tikunnokkaan Taiwanin-matkansa takia. Hänen mukaansa esimerkiksi puolisoiden mukaan ottaminen matkalle ei ole ollut mitenkään poikkeuksellista, vaan useat kansanedustajat ovat toimineet niin.

– Ennen asioiden sensaatiomaista julkistamista olisi hyvä tarkistaa asiaan liittyvät faktat ja esimerkiksi kuinka kauan tämä toiminta on jatkunut. Ei ole ollut mikään salaisuus, että nämä ovat olleet Taiwanin kustantamia matkoja, Kärnä sanoo.

Kärnän ja Löfströmin mukaan eduskunnan Taiwan-ystävyysryhmä ei ole samalla tavalla virallinen ystävyysryhmä kuin eduskunnan muut maiden ystävyysryhmät, sillä Suomen valtio ei ole tunnustanut Taiwania. Tämän vuoksi ryhmä ei saa eduskunnalta taloudellista tukea eikä apua asioiden hoitoon eduskunnan sihteeristöltä, vaan käytännön asioiden hoito jää kansanedustajien ja heidän avustajiensa harteille.

Löfström ei itse ole vielä ehtinyt käydä Taiwanissa, koska viikon mittaiselle matkalle on ollut vaikea löytää aikaa kansanedustajan kiireisestä kalenterista, mutta kiinnostus olisi suuri.

– Taiwan on erittäin tärkeä maa. Se on tärkeä demokratia ja vapaa maa Aasiassa, Löfström sanoo.

Kärnä toivoo, että Taiwanin ystävyysryhmän toiminta saa jatkoa tulevinakin vuosina.

– Toivon sydämeni pohjasta, että jatkossakin suomalaiset kansanedustajat uskaltavat vierailla Taiwanissa ja puolustaa sikäläistä demokratiaa, sillä se kaipaa puolustajia. Kiinaa ei pitäisi pelätä sillä tavalla, Kärnä summaa.
Tarkastaja Levisi
James Bond (David Niven)

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

Video on muuten kuvattu risteilyllä, minkä takia erikoista se että Diarra on nostanut siellä esiin nimenomaan Taiwanin matkaan liittyvän uutisoinnin. HS ei myöskään kohtele Diarraa kevyellä kädellä.

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... t=promobox

Fatim Diarra haukkui väärää puuta

Pääkirjoitus|Kansanedustajat voivat ottaa vastaan arvokkaitakin lahjoja, koska heitä eivät koske samat säännöt kuin esimerkiksi virkamiehiä. Juuri siksi median tulee seurata kansanedustajien tekemisiä tarkasti.

Vihreiden kansanedustajan Fatim Diarran ja tämän puolison yhteensä 8 000 euron arvoisesta Taiwanin-matkasta on noussut julkista arvostelua. Matkalla oli mukana myös kansanedustaja Saku Nikkanen (sd).

Kohu sai uusia kierteitä, kun verkossa levisi vihreiden iltatapahtumassa kuvattu video, jossa Diarra väitti arvostelun johtuneen hänen ihonväristään. Videossa Diarra säestää viestiään runsaalla kiroilulla, mikä selittyy sillä, että esiintyminen tapahtui ohjelmaan kuuluneessa feministisessä kiroiluillassa.

Kiroilu sikseen, mutta Taiwanin-matkaan puuttumiseen medialla oli perustellut syyt, joilla ei ole mitään tekemistä Diarran taustan kanssa. Diarran ja tämän puolison matka oli vaalikauden toistaiseksi suurin kansanedustajan saama lahja.
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
Vastaa Viestiin