HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Olipakerran kirjoitti: To Helmi 27, 2025 5:16 pm Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.

Sanoisiko kuitenkin:
Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi mulla kipua, tulee näköjää verta.
Mielestäni sanoo:
Eh, ei siel o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, mullaki tulee näköjää verta.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
mikkihirmu
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja mikkihirmu »

Olipakerran kirjoitti: To Helmi 27, 2025 5:16 pm Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.

Sanoisiko kuitenkin:
Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi mulla kipua, tulee näköjää verta.
Kyllä tuanoi kuten muaki on ihan perusporilaisten sanontatapa.
Jos vähääkään olet ollut Porilaisten seurassa tai kuunnellut esim. Järviradiota ,niin tunnistan heti mistäpäin Suomee puhuja on .
Tuanoi ,toistuu hyvin monesti ja juuri missään muualla puhutussa kielessä sitä en ole kuullut..
Olipakerran

Viesti Kirjoittaja Olipakerran »

mikkihirmu kirjoitti: To Helmi 27, 2025 7:49 pm

Sanoisiko kuitenkin:
Jos vähääkään olet ollut Porilaisten seurassa tai kuunnellut esim. Järviradiota ,niin tunnistan heti mistäpäin Suomee puhuja on .
Tuanoi ,toistuu hyvin monesti ja juuri missään muualla puhutussa kielessä sitä en ole kuullut..
Kuulen "kipua" sanan. Lause loppuu a-kirjaimeen ennen tuota "tulee näköjää verta."
Petu
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Petu »

Bullit kirjoitti: To Helmi 27, 2025 6:57 pm 1. Kuo-le voi olla Auerin sanoma, tai olla olematta. Auerin oma arvio ei sitä todista, etenkin kun Santaoja sitä versiota hänelle härskisti syötti.
2. Jos kuo-le on ylipäätään Auerin sanoma, se kuuluu nauhalta edeltävästi kuuluvien puhelinta kohti johtavien askelten, etuoven verijäljen, kolahduksen ja äänen ominaisuuksien perusteella todennäköisimmin ulkoa: "(älä) kuo-le"!
3. Jos Annelin juoksu jatkui ulos menon sijaan puhelimen ohi keittiön läpi kodinhoitohuonetta kohti, Anneli ei ehdi kuo-le -kohdassa mitenkään lyömään kylpyhuoneen ja takkahuoneen välisen oven raosta.
4. Anneli ei ehdi lyömään kuole-kohdassa mitään kautta.
5. Jos lyönti tapahtuu kuo-le -kohdan jälkeen, hän ei ehdi takaisin puhelimen vierelle, mitään kautta.
6. Jos lyönti tapahtuisi kuole-kohdassa, hän ei ehdi takaisin puhelimen vierelle, mitään kautta.
Kyllähän tuo Annelin ääneltä kuulostaa, joten varmaan itsekin on oman äänensä tunnistanut.

Kysymyshän on lopulta siitä, että ehtiikö ajassa n. 1:57 - 2:10 juosta olohuoneesta keittiön kautta kylpyhuoneen ja takkahuoneen oven väliin, antamaan sieltä kaksi kuolettavaa iskua ja olla lopuksi khh:n ja keittiön rajoilla huutelemassa, että tuleek sielt kettään. Tätä voidaan täällä pyöritellä vaikka kuinka, mutta asia pitäisi kyetä testaamaan mahdollisimman autenttisissa olosuhteissa eri lähtöpisteistä mitattuna.

Kengät jalassa, jolloin pitoa on enemmän kuin sukkasillaan.

Erään toimittajan mukaan joka oli käynyt tapahtumapaikalla, niin tilat ja etäisyydet olivat yllättävän pienet.

Annelin ei tarvitse olla puhelimen välittömässä läheisyydessä, sillä puhelimen luurin ollessa suunnattuna optimaalisesti Anneliin nähden ilman mitään fyysisiä esteitä kuten seiniä tai ovia, hänen äänensä kuuluu huomattavasti selkeämmin kuin kaukaa seinien ja esteiden takaa kuuluneet äänet.

Edelleen lapsi voi pitää luuria kauempana itse puhelimesta, juurikin khh:n suuntaan suunnattuna.

Ja vielä pitäisi huomioida myös sekunnin kymmenykset alussa ja lopussa. Esim. 0,4 sekunnin heitto molemmissa päissä tekee jo lähes sekunnin. Tällaisilla tarkkuuksilla hätäpuhelua ei olla käsittääkseni litteroitu.
Bullit
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Bullit »

Petu kirjoitti: Pe Helmi 28, 2025 12:18 am
1.Kyllähän tuo Annelin ääneltä kuulostaa, joten varmaan itsekin on oman äänensä tunnistanut.

2.Kysymyshän on lopulta siitä, että ehtiikö ajassa n. 1:57 - 2:10 juosta olohuoneesta keittiön kautta kylpyhuoneen ja takkahuoneen oven väliin, antamaan sieltä kaksi kuolettavaa iskua ja olla lopuksi khh:n ja keittiön rajoilla huutelemassa, että tuleek sielt kettään. Tätä voidaan täällä pyöritellä vaikka kuinka, mutta asia pitäisi kyetä testaamaan mahdollisimman autenttisissa olosuhteissa eri lähtöpisteistä mitattuna.

3.Kengät jalassa, jolloin pitoa on enemmän kuin sukkasillaan.

4.Erään toimittajan mukaan joka oli käynyt tapahtumapaikalla, niin tilat ja etäisyydet olivat yllättävän pienet.

5.Annelin ei tarvitse olla puhelimen välittömässä läheisyydessä, sillä puhelimen luurin ollessa suunnattuna optimaalisesti Anneliin nähden ilman mitään fyysisiä esteitä kuten seiniä tai ovia, hänen äänensä kuuluu huomattavasti selkeämmin kuin kaukaa seinien ja esteiden takaa kuuluneet äänet.
Edelleen lapsi voi pitää luuria kauempana itse puhelimesta, juurikin khh:n suuntaan suunnattuna.

6.Ja vielä pitäisi huomioida myös sekunnin kymmenykset alussa ja lopussa. Esim. 0,4 sekunnin heitto molemmissa päissä tekee jo lähes sekunnin. Tällaisilla tarkkuuksilla hätäpuhelua ei olla käsittääkseni litteroitu.
1. Jätetään avoimeksi tämä.
2. Kyllä. Ja tämä on erittäin helppo testata. sen "radan" voi helposti rakentaa, ja mitään palaa ei ole kenelläkään ehtiä. Tämmöisen rekon mielelläni katson kyllä muidenkin tekemänä. Mitään fantasia-aikoja: "juoksu 5 sekuntia; ovella kyykkyyn ovenrakoon jossa 1-3 lyöntiä ja kyykystä ylös yhteensä 5 sekuntia; ja astalo piiloon ja lapselle huhuilemaan 3 sekuntia" on turha tänne laitella.
3. Saa valita testaaja kengät vapaasti. Sisäpelikengätkään kun ei pelasta vauhdit pysäyttävilltä 90 asteen käännöksiltä.
4. Metrit on metrejä myös Ulvilassa
5. Tämä ok, ei muuta mitään.
6. Saa pyöristellä kellon ajat ihan miten haluaa.

Kokeilkaa itse, vaikka pelkkää realistiseen oikeaan lyöntiasentoon laskeutumista ja siitä ylös nousemista, kauanko kestää. Jokaisella on ovi kotona. Laittakaa oven toiselle puolelle stoppari, joka rajaa kuinka paljon ovea lupa avata. Aloittakaa ajanotto pystystä ja lopettakaa pystyyn. Siitä sitten vaan ujuttautumaan, hyvän jumpan saa. Tulee vähän perspektiiviä.
"Santaojan mukaan pahinta johdattelua on se, kun uskotellaan kuulusteltavalle asioita, jotka ovat vailla todenperäisyyttä"
Petu
Olivia Benson

Tuohan olisi hyvä haaste poliisikoululle, sinne vaan liikuntasaliin "rata" pystyyn ovineen kaikkineen, kello käyntiin ja porukka kokeilemaan kuinka käy. Kylpyhuoneen ja takkahuoneen ovi vielä erikseen auki ja kiinni ihan siltä varalta, että Anneli olisi käynyt kokeilemassa Jukan pulssia jo ensimmäisen astaloinnin jälkeen ja jättänyt (epähuomiossa) oven raolleen.
mikkihirmu
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja mikkihirmu »

Olipakerran kirjoitti: To Helmi 27, 2025 8:30 pm
mikkihirmu kirjoitti: To Helmi 27, 2025 7:49 pm

Sanoisiko kuitenkin:
Kuulen "kipua" sanan. Lause loppuu a-kirjaimeen ennen tuota "tulee näköjää verta."
"Löi kipua ,tulee näköjään verta" ,Tarkoittaa ?
Suomennettuna tuo lause olisi : Löi minuakin ,näyttää tulevan verta.

Tosiasiassa tuolla lausahduksella ei ole täinpaskankaan vertaa virkaa,jutun tutkinnan kannalta. Yks hailee sanooko Anneli
muaki vai kipua. Sillä ei tätä juttua ratkaista.
Mielestäni tärkeämpää olisi keskittyä tosiasioiden pohdintaa ,joita näillä sivuilla vaan harvat tuntuvat harrastava.
Naakka on yksi heistä ,jonka todella arvokkaita mielipiteitä arvostan suuresti.
Alkinto
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Alkinto »

"E-Ei siel on pimeetä. Mä juoksin puhelimeen ku mä pääsin. Mulla mullaki tulee näköjää verta."

Pientä änkytystä tässä kohdassa kun puhelu on alussa ja Anneli on hätääntynyt.
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Petu kirjoitti: Pe Helmi 28, 2025 9:01 am Tuohan olisi hyvä haaste poliisikoululle, sinne vaan liikuntasaliin "rata" pystyyn ovineen kaikkineen, kello käyntiin ja porukka kokeilemaan kuinka käy. Kylpyhuoneen ja takkahuoneen ovi vielä erikseen auki ja kiinni ihan siltä varalta, että Anneli olisi käynyt kokeilemassa Jukan pulssia jo ensimmäisen astaloinnin jälkeen ja jättänyt (epähuomiossa) oven raolleen.
Voisitko kertoa, mitä lisäarvoa tällainen toisi poliisikoulun koulutussisältöön tai edes tälle murhatutkinnalle? Aivan yhtä turhanpäiväinen ajatus, kuin jostain oven raosta astalointi vasemmalla kädellä olkapään kiertoliikkeellä. Tietenkin perusteluja tällaisen tarkoituksenmukaisuudelle saa esittää.

Niille nettidekkareille, joilla on tekemisen puutetta, voisi tuo tietenkin olla ihan hauskaa ajanvietettä.
Petu
Olivia Benson

Voidaan myös kysyä niin, että keneltä tuollainen testi olisi pois? Mikäli testi epäonnistuisi surkeasti kerta toisensa jälkeen, tämä olisi Annelin kannalta erinomainen asia.

Mikäli suurin osta testaajista kuitenkin onnistuisi läpäisemään testin annetussa aikahaarukassa, oltaisiin mahdollisesti askeleen tai kaksi lähempänä Ulvilan murhamysteerin ratkaisua.

Ymmärrettävistä syistä on tahoja, joille sellainen kehityssuunta ei olisi toivottavaa.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

KRPn pitäisi minusta lähteä tutkimuksissa liikkeelle siitä, että mikä tahansa vaihtoehto on mahdollinen.

Eihän tuo muuten ole objektiivinen tutkinta.

Heidän tulisi huomioida myös se, että mikäli Anneli on syyllinen, hänen todistuksensa arvo on nolla.

Lapsen todistuksessa tulisi huomioda se, että hän on oikeasti voinut nähdä Huppiksen poistuvan. Huppis on ollut todellakin hoikka, mutta Huppis poistui ennen häkepuhelun alkua.
En tiedä kuinka paljon aikajana voi mennä yleensä ihmisen päässä solmuun tuollaisessa tilanteessa kun oma vanhempi tekee kuolemaa seinän takana.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
minakoss
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja minakoss »

Petu kirjoitti: Pe Helmi 28, 2025 1:40 pm Voidaan myös kysyä niin, että keneltä tuollainen testi olisi pois? Mikäli testi epäonnistuisi surkeasti kerta toisensa jälkeen, tämä olisi Annelin kannalta erinomainen asia.
Keneltä pois?

Veronmaksajilta.

Voidaanhan sitä testata, vaikka juokseeko poliisit 400 m viidessä sekunnissa opiston jumppasalissa.

Auerin Kuole-sana päättyy 2:04 ja hän on luurin vieressä 2:08, jolloin kuullaan jopa kurkun nikkaus. Semmonen ääni ei kantaudu luuriin millään luurin sojottamisella metrinkään päästä. Sitäpaitsi, jos olisi noin pikaisesti askellettu ja luuria parhaaseen suuntaan sojottettu, niin missäköhän askeleiden äänet on? Vertailutilannekin löytyy: 1:57-2:00 Auerin kiireinen pakoonjuoksu ulos selvine askeleiden tamppauksineen.
Petu
Olivia Benson

Syyttäjän teoria siitä, miten Anneli olisi surmannut miehensä takkahuoneessa tyrmättiin hovissa alkuunsa. Ja jos Anneli ei surmannut Lahtea myöskään pesuhuoneen ovenraosta, niin miksi ihmeessä viranomaiset vielä kuluttavat veronmaksajien rahoja tutkiakseen Annelin syyllisyyttä. Kannattaa olla suoraan yhteydessä KRP:hen, että lopettavat veronmaksajien rahojen tuhlailun alkuunsa. Ehkä jopa kansalaisaloite olisi paikoillaan.

Keittiössä oli laattakuviota matkiva muovimatto, olohuoneessa laminaatti tai parketti eli näiden kahden juoksun alustamateriaali oli eri. Näin ollen myös juoksuaskeleet kuuluvat eri tavoin, oletettavasti muovimatolla askeleet kuuluvat heikommin.

Mennen tullen ja keittiössä astellessa.
Viimeksi muokannut Petu, Pe Helmi 28, 2025 5:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Miten ne poliisikoulun tutkimukset söisi verorahoja sen enempää mitä se koulutus muutenkin vie?
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Petu kirjoitti: Pe Helmi 28, 2025 4:15 pm

Syyttäjän teoria siitä, miten Anneli olisi surmannut miehensä takkahuoneessa tyrmättiin hovissa alkuunsa. Ja jos Anneli ei surmannut Lahtea myöskään pesuhuoneen ovenraosta, niin miksi ihmeessä viranomaiset vielä kuluttavat veronmaksajien rahoja tutkiakseen Annelin syyllisyyttä. Kannattaa olla suoraan yhteydessä KRP:hen, että lopettavat veronmaksajien rahojen tuhlailun alkuunsa. Ehkä jopa kansalaisaloite olisi paikoillaan.

Keittiössä oli laattakuviota matkiva muovimatto, olohuoneessa laminaatti tai parketti eli näiden kahden juoksun alustamateriaali oli eri. Näin ollen myös juoksuaskeleet kuuluvat eri tavoin, oletettavasti muovimatolla askeleet kuuluvat heikommin.
Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että kuulet tuossa juoksukohdassa Annelin juoksevan puhelimen ohi Amandaa hipoen kapeaa käytävää? Hyvä kun pääsisi ohi kaatamatta tyttöä mennessään. Eihän se äänimaailma muistuta yhtään tätä tilannetta.

En aina ymmärrä miten ihmiset hahmottaa maailmaa. Voi olla tietysti vain omassa hahmotuksessa vika. Mutta tuntuu, että esim fysiikan ymmärrän paremmin kuin keskimääräinen minfolainen. Murha on fysikaalinen ilmiö, murha ei ole ajatus.

Katso nyt sitä pohjapiirrosta. Matkaa on tuplasti se, mitä on ulko-ovelle ja mutkia ja ovia matkalla. Mutta askelia ja aikaa on ihan yhtä paljon, eli vähän. 6 askelta lähestyy puhelinta, kaksi etääntyy. Missä Anneli on sen kahden askeleen jälkeen ja miksei hänestä enää mitään kuulu? Voin auttaa: hän on maksimissaan keskellä keittiötä. Hän ei ehdi 2:08 edes pesuhuoneen ovelle kyykistelemään, saati tappamaan jotain ja palaamaan takaisin puhelimen lähelle.

Valoja nyt päälle, ei tällainen jankkaaminen vie mitään eteenpäin. Ei tämä saa olla näin älytöntä ala-astetouhua enää.

Käsittääkseni KRP:n tehtävänä on tutkia Ulvilan surmaa ja yrittää löytää sen tekijä. Toivottavasti he eivät olisi jankkaajia.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Vastaa Viestiin